1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Diskussion: Jösses vilka elpriser!

Diskussion i 'Bygg, renovering samt hus & hem' startad av mange76, 11 jul 2022.

  1. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 504
    Mottagna gillanden:
    17 988
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Ska bli mildare i hela landet nästa vecka
     
    pernils94231 gillar detta.
  2. mange76

    mange76 Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2011
    Inlägg:
    4 860
    Mottagna gillanden:
    2 324
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    iPhone 15 pro max
    Platta:
    iPad Pro 2020
  3. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 655
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Ja, den här timmen kostar 749 öre inkl här i SE3. Helt galet. Då är inte nätägarens priser eller den nya höjda elskatten inräknad så lägg på minst 100 öre till. Trodde det skulle bli galet imorgon med men det blir relativt lugnt.

    Screenshot_20240105-172333.png
     
    Last edited: 5 jan 2024
  4. msandstedt

    msandstedt Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2014
    Inlägg:
    3 373
    Mottagna gillanden:
    5 164
    Telefon:
    Iphone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Iphone 13 Pro
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Info:
    Reserv
    Telefon 3:
    Iphone SE gen2
    Info:
    Arbetstelefon
    Platta:
    iPad Pro 11” M1
    Platta 2:
    Lenovo Yoga Tablet 3 Plus
    ROM:
    Android 7.1
    Övrigt:
    Chromecast 3st, Nest Mini, Nest Audio, Google Tv
  5. Yoko666

    Yoko666 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2017
    Inlägg:
    1 051
    Mottagna gillanden:
    878
    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Tre
    Telefon:
    iPhone 13 pro
    Telefon 2:
    Sony Xperia 1 III
    Telefon 3:
    iPhone 8/iPhone SE 2016
    Platta:
    Mi pad 5
    Platta 2:
    surface go 2
    Övrigt:
    Hoarder, som har nästan en av varje.
    Jösses vilken dag. I samband med upptäckt av fruset vattenrör kl 4 i morse, tydligen är det inte så noga med isolering av vattenrör i kåken här och besiktningsmannen tyckte inte heller sånt var värt att nämna när vi köpte kåken. så här har jag motvilligt dragigt igång ”tillsats” på bergvärmen och tempen börjar stiga till behagliga 19 grader. Men jag prickar in årets dyraste dag med årets högsta förbrukning. Många fläktar och fönar och elfiltar har varit igång idag för att tina isbitar i rör. Suck! Nu ska det införskaffas lite isolering och försöka krypa ner och isolera det so. Isoleras kan. Nämnde jag att det är fredagkväll och att jag hållt på sen kl 4. I skrivande stund har vi använt 117 kwh i en kåk på 100 m2. Sorry rant lite dåligt humör kanske ;)
     

    Bifogade filer:

    svenix och katho gillar detta.
  6. nDre

    nDre Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2017
    Inlägg:
    487
    Mottagna gillanden:
    792

    MINA ENHETER

    I feel ya'! Gjorde nästan likadant två år sen... :S
     
    Yoko666 gillar detta.
  7. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 561
    Mottagna gillanden:
    1 627
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Det är lite lustigt att Forsmark har problem varje december/januari år in år ut.

    Börja nästan kännas som det bara drar ner produktionskraften för kunna dra in extra stålar. Var ju samma orsak förra året.
     
    Kristy, nDre, DanielÖ och 1 annan gillar detta.
  8. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 720
    Mottagna gillanden:
    2 067

    MINA ENHETER

    Jag är skeptisk till att ett lite högre kWh-pris täcker de uteblivna intäkterna av minskad produktion och extra kostnaderna som avbrott/service innebär?
     
  9. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 561
    Mottagna gillanden:
    1 627
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    El funkar ju precis som med olja, när produktionen är högre än tillfrågan så sjunker priset, och när produktionen är lägre än efterfrågan så skjuter priset upp i höjden.

    Så när olje kejkrarna vill dra in stålar så drar det ner på trycket på oljepumpningen, samma med produktionen det är bra dra ner produktionen så skjuter priset upp.

    Och det funkar tack vare att man kan exportera produkten utanför landets gränser.

    Tror absolut att det är svårt täcka upp om produktionen endast kunna leverera inom landets gränser.
     
  10. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    992
    Mottagna gillanden:
    720

    MINA ENHETER

    Någon med låg förbrukning som nyligen bytt leverantör och hittat ett bra erbjudande?
    Jag bor i en liten lägenhet så det viktigaste brukar vara att slippa månadsavgiften.

    Det jag hittat hittills är Fortum via Mecenat. De ger utan månadsavgift 1 år samt 300 kr i presentkort på mat. 5,90 öre/kWh i påslag på inköpspriset på rörligt månadspris.
     
    bernard gillar detta.
  11. jnsson

    jnsson Operatörsnörd Moderator

    Blev medlem:
    9 jun 2011
    Inlägg:
    28 504
    Mottagna gillanden:
    17 988
    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Halebop
    Telefon:
    Motorola Moto G54 5G
    Telefon 3:
    Google Pixel
    Platta:
    Lenovo Tab M9
    Platta 2:
    Huawei MediaPad T5 32GB 4G
    Övrigt:
    Chromecast 2nd Gen, Mi Band 6, Google Nest och Home enheter
    Jag valde Borås elhandelsbolag när mitt 1 års fast pris avtal tog slut 2022. Sedan har jag förnyat det både 2023 och nu 2024 efter att jag fått erbjudande om att slippa månadsavgiften och slippa påslaget som ordinarie pris är 6.13öre/kWh. Bor i lägenhet i en 1:a på 32.
     
    Taskman, bernard och fraxion gillar detta.
  12. Perrko

    Perrko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Mitt elbolag har börjat med tipslänkar för att få in fler kunder.
    Så precis som med mobilabonnemang som man kan få rabatt per värvad medlem så kan man få rabatt även på elräkningen.
    Länken påstår 400kr per månad, får se om det stämmer då jag har värvat en vän så det kommer bli intressant.

    Detta är Telinet, kanske finns fler bolag som börjat med det?
    Visserligen var dom fula när dom ändrade vilkoren för mig när elen drog iväg och blev dyr, men orkade aldrig byta och nu har detta erbjudandet med värvning kommit, så då kan jag kanske stanna kvar ett tag till.

    Edit:
    Jag har såklart inte förstått vad som stod på deras hemsida om detta, det är såklart bara 400kr på första fakturan som gäller.
     
    Last edited: 4 maj 2024
  13. Tripod

    Tripod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Jag vet att det finns de som vid låg förbrukning har valt en sådan lösning (eller någon mindre vanlig form av fastpris inom viss förbrukningsnivå).

    Själv har jag låg förbrukning, men månadsavgiften är knappt 50 kr, säg runt 39 kr utan moms. För att månadsavgiften ska bli lika stor som elhandeln (och därmed kanske anses utgöra en alldeles för stor post), så får förbrukning vara bra låg... Vid ett elpris på säg 75 öre plus moms blir det 39/0,75, 52 kWh; å vid låga 35 öre/kWh exkl. moms, 39/0,35, kan man förbruka drygt 110 kWh, sedan blir elhandelskostnaden högre än månadsavgiften.

    Dvs, allt beror förstås på hur liten förbrukning man har och hur hög månadsavgiften är (och vårt numera volatila elpris). Energiskatten brukar ju ligga på elnätsfakturan, så det du frågar om tips för, elhandeln, har ju bara 2-3 komponenter. Månads-/årsavgift, elpriset, och moms.

    Jag tror inte att jag sett någon som har erbjudit helt slopad månadsavgift, för gott, checkade igen nyss, se bild. Men har hör talas om låga fasta belopp var månad (antagligen bundet viss tid), om man så att säga lovade att ligga inom viss förbrukning, men inte vanligt förekommande.
    Elavtal utan årsavgift - Bästa elbolagen Maj 2024.png

    Ja, sådant har förekommit rätt länge (såg för länge sedan att t.ex. Telge Energi hade/har det; 400 till både värvare och värvad; se bild). Men inte per månad (framöver), det vore väl lite väl bra (på t.ex. en lgh-förbrukning), skulle jag tro utan en gång per värvad och nästkommande faktura. (Men det kan vara vackert så, om man nu har någon att värva.)
    Gör ett smart elval - teckna elavtal hos Telge Energi.png
     
  14. Perrko

    Perrko Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Såklart, jag har naturligtvis inte läst och tolkat ordentligt när jag läste om det första gången.
    Hade varit trevligt om det hade varit månadsvis, men det är klart att dom inte hade kunnat leva på en sån deal.
     
  15. fraxion

    fraxion Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    992
    Mottagna gillanden:
    720

    MINA ENHETER

    Jag har en förbrukning på ca 120 kWh per månad. Månadsfakturan brukar landa på ca 100 kr för förbrukningen (givetvis med lite variation om elpriset är högre), ex månadsavgift. Skulle en månadsavgift läggas till som brukar ligga på ca 40-50 kr skulle alltså min faktura öka med 40-50%.

    För mig lönar det sig alltså väldigt mycket att slippa månadsavgiften och istället betala lite mer för elförbrukningen (extra påslag på det ”rörliga” priset). I mitt exempel 5.90 öre /kWh i påslag, innan skatter etc.
     
  16. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 452
    Mottagna gillanden:
    4 727
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Senaste tiden har elpriset varit riktigt lågt mitt på dagen och högst mitt på natten. Någon som har kläm på hur det kommer sig? Förstår att det har med tillgång och efterfrågan att göra, men det känns bakvänt! Fast väldigt praktiskt för min del, då jag kan köra elkrävande grejer på för mig bra tider. :D
     
    Last edited: 15 maj 2024
  17. svenix

    svenix Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    4 298
    Mottagna gillanden:
    7 065
    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello Trippelsurf 54GB
    Telefon:
    Oneplus 8T
    Jag vet inte. Men en gissning att det kanske är många som laddar sin elbil på natten. Sedan försvinner ju också tillskottet från alla som har solceller på natten.
     
  18. Asawi

    Asawi Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2012
    Inlägg:
    4 452
    Mottagna gillanden:
    4 727
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Xiaomi Mi11 Lite
    Platta:
    iPad Air 2 LTE
    Har också tänkt på elbilarna. Solcellerna hade jag däremot inte tänkt på men det kan nog bidra.
     
  19. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 360
    Mottagna gillanden:
    1 655
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Det är väl fortfarande rätt kalla nätter också i vissa delar av Sverige. Kanske går åt lite till värme. Gissar bara.
     
    Asawi gillar detta.
  20. Das Erdbeerkuchen

    Das Erdbeerkuchen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 047
    Mottagna gillanden:
    473

    MINA ENHETER

    Enligt min uppfattning är det solelen som ger de låga priserna, dock tror jag inte att produktionen i Sverige påverkar allt för mycket. I dagarna så har solceller stått för 10% av produktionen i Sverige (obs, av vad jag förstår är egenanvänd energi inte medräknat här, så minskad efterfrågan ska tillkomma i ekvationen här). Detta bör inte vara tillräckligt mycket för att ge minus-priser.

    I Tyskland däremot har solceller stått för 50% av den producerade effekten de senaste dagarna, mellan 10.00 - 14.00 ungefär. Det handlar om ca 30-40 GW effekt, Sverige har som referens haft peak-behov på 14 GW idag. Detta påverkar priserna.

    Att elbilarna skulle påverka priset på natten håller jag för otroligt, det är för få bilar för att det skulle påverka imo. Försökte räkna lite snabbt och får fram ca:
    Om alla laddbara bilar i Sverige (350k-ish) laddar för att ta sig en genomsnittlig sträcka (18000 km / år, försökte räkna högt då nya bilar troligtvis går längre än snittet) med genomsnittligt förbrukning (20 kWh/100km, högt räknat med denna temperaturen). Fördelat över 6h laddtid är det 575 MW. Nattetid har effektbehovet i Sverige varit ca 11000-12000 MW. Laddbara bilar står isf för ca 5% av behovet.

    Tror dessutom att priserna har varit som högst på morgonen (5-10) och eftermiddag (16-22/23) när jag kollar på Nordpool.

    Referenser:
    Kontrollrummet
    Live 24/7 CO₂ emissions of electricity consumption
    Nord Pool | Data Portal
    Min miniräknare.
     
    SwedeWhite, svenix, paycheck och 3 andra gillar detta.