1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

Galleri/fotoalbum för offline

Diskussion i 'Applikationer' startad av Tripod, 4 maj 2024.

  1. Tripod

    Tripod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    TL;DR
    Finns det några bra förslag på galleri-app/fotoalbum för foton (och ev. video) som fungerar väl med lokal lagring på mobil och minneskort? D.v.s. är inte intresserad av att vare sig ladda upp bilder till någon lagringstjänst, eller synka med sådan.
    (Är heller inte särskilt intresserad av någon form av bildanalys/AI-whatever där bilder sorteras, taggas etc.)
    ---
    En del mobiler kommer ju som bekant med Google Foto, å inget annat (och en lite bantad variant, eller åtminstone access via kameraappen). (Sony och en del andra kunde förr åtminstone tillhandahålla ett bildgalleri, som fungerade riktigt bra, med simpel redigering (vid sidan av andra egna appar som musikspelare etc.)

    Det verkar finnas ett antal alternativ, antingen med annonser å mer eller mindre okänd hantering, eller betalvarianter, och så finns t.ex. Google Galleri. Har testat Google Galleri mycket kort tid på annan mobil; den ägnar ju sig också åt att sortera i personer, dokument, maträtter och gud vet vad, men saknar annonser och verkar hyfsat stabil, och ska fungera i princip främst offline (en del verkar dock haft problem att uppdatera appen under våren).

    Startar man däremot medföljande Google Foto för första gången, utan datalänk, möts man av en vit skärm under så lång tid att man funderar på att ge upp. När man återvänder har den vaknat till liv och ber om en sedvanlig första behörighet för avisering/notis, och frågar om säkerhetskopiering till aktuellt Google-konto, och via samma dialogruta ges förvisso möjlighet att använda utan koppling till Google-kontot (precis som i vissa andra appar).

    (Sedan ville den visst bli uppdaterad (ja, jo, det fanns visst en liten uppdatering i Google Play, men nu var den offline, å så gammal är inte versionen.)

    Redigeringsbiten må ha sina finesser, men det återstår att utvärdera hur gallerifunktionen fungerar (det är tämligen spartanskt) med långt fler än de få bilder jag har på mobilen f.n. Hur de visas och hur man kan skrolla mellan datum/månader etc.

    Det måste ju finnas vettiga, förhållandevis enkla, fotoalbum, galleri-appar, som inte innehåller allsköns funktioner med vad de kallar AI-stöd för ansiktsigenkänning etc.
     
  2. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 049
    Mottagna gillanden:
    1 434
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Hej :)

    Denna har jag använt i många år :) Screenshot_20240504_204247_com.android.vending.jpg
     
    Tripod gillar detta.
  3. -Henric

    -Henric Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2011
    Inlägg:
    1 699
    Mottagna gillanden:
    334

    MINA ENHETER

    Tripod och Nicole gillar detta.
  4. Tripod

    Tripod Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2019
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    42

    MINA ENHETER

    Hej
    Tack för svar och tips. :) Har börjat läsa på lite om dessa, något mer om detta nedan.
    Sedan länge etablerade forum med stor användarbas är ju som bekant ofta en guldgruva av nyttig information, samtidigt är utvecklingen på mobilsidan sådan att äldre tips eller trådar kan bli irrelevanta med långt nyare OS och hårdvara. Jag gjorde ett antal sökningar innan jag skapade tråden, och det kan också ha sina svårigheter. Galleri, gallery, galleriapp, fotoalbum, foto etc. :) Folk använder olika begrepp (detsamma gäller förstås även sökningar via t.ex. Google Play, men jag hade inte sett t.ex. F-Stop Gallery).

    Som vi vet kan det också definitivt vara bra att att göra lite allmänna sökningar utanför Google Play, för att få ytterligare information, erfarenheter etc. Jag hade gjort några, men med rätt söktermer (brukar inte ha problem) hade jag tidigare även kunnat snubbla över en liten artikel i Swedroid från januari. :D (Nu hade jag som sagt redan gjort lite initialt test av Google Galleri på annan mobil; återstår att se hur även den fungerar.)

    Google Gallery vettigt alternativ efter att Simple Gallery köptes upp

    Den nämner, vid sidan av Google Gallery, också just Fossify som bland annat gjort en fork av Simple Gallery (Simpelt galleri, som blivit annons å testversion för Simpelt galleri Pro iom med köp av tidigare utvecklare).
    Android app maker Simple Mobile Tools acquired by ZipoApps - Liliputing

    Ett ganska tidigt test av Fossify Gallery finns här:
    https://www.androidpolice.com/hands-on-fossify-gallery/
    Jag vet att det ibland kan vara skillnader (och jag är heller inte helt naiv då jag har hört att det kan förekomma att folk laddar upp andra utvecklares program på Google Play, som finns tillgängliga åtminstone en kort tid innan de plockas ned). Är det någon skillnad jag missat (mellan Aves Libre och Aves Gallery), för om man följer länkar från F-Droid för Aves Libre till GitHub så finns ju där länkar även till Google Play.

    Eller vänta, det kanske är detta du avser?
    App Versions

    (Jag är definitivt positiv till FOSS i allmänhet, men det var inget krav att komplett frikoppla all hantering från Google, även om man kanske kunde få det intrycket; önskade mest slippa ett fokus på molnlagring [att det fungerar bra med minneskort], (vi har ju även sett viss förvirring bland användare avseende t.ex. vad som sparas resp. raderas lokalt och i molnet), och att resurser läggs på t.ex. ansiktsigenkänning etc. även om kul funktion. Det sagt, med en ny mobil, å Androidversion, kan det vara lite kul att åtminstone i början ta till sig de nya funktioner som ändrats.)
     
    Nicole gillar detta.