1. Fello: Just nu! Dubbel Surf på alla abonnemang med minst 8 GB surf! T.ex. 8 GB blir 16 GB för 165 kr/mån. Alla Dubbel Surf-abonnemang hittar du på Fello.se
    Stäng notis
  2. Samsung-nyheter: S24 Ultra | S24/24 Plus
    Stäng notis
  3. Registrera ett konto hos Sveriges trevligaste techcommunity!
    Stäng notis
  4. Stäng notis
  5. Stäng notis
  6. Stäng notis
  7. Stäng notis

5G router

Diskussion i 'Köpråd och fyndtips' startad av henriktm, 6 maj 2024.

  1. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    835
    Mottagna gillanden:
    586
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Har en bekant som behöver köra med mobilt bredband där hon bor.
    Marksänd tv försvinner snart och adsl (2,5mbps) hon har nu försvinner snart också då koppartråden ska bort.
    5G finns tillgängligt via Telia men då det är en bit från masten inkl. en kulle emellan så det behövs externa riktantenner för att nå nån bättre hastighet.
    Tänkte 2st Poynting LPDA antenner i mimoconfig Poynting Riktantenn 5G LTE 11dBi SMA med kabel 698-3800 MHz (4G, 5G) hos Loh Electronics AB
    Platsen hon bor på är precis invid Vättern och det är väldigt blåsigt emellanåt.

    Jag har kikat på både TP-Link Deco X50 5G, ZTE MC801A samt Zyxel 510 FWA, Teltonika RUTX50.
    TPlinken och Zyxeln verkar ha problem att de tappar nätet och behöver startas om frekvent speciellt när 5G är aktivt.
    Vet inte om det förbättrats med senare fw.
    Teltonika behöver 4 antenner för att fungera bäst.

    Har ni några erfarenheter eller andra förslag, budgeten är ~10k?
    Både på antenner och routers
     
  2. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 716
    Mottagna gillanden:
    2 065

    MINA ENHETER

    Ni kanske vill pyssla själva men annars finns väl FWA. Telia är väl tvungna att erbjuda det när de stänger kopparlinan.
     
  3. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    835
    Mottagna gillanden:
    586
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Ja FWA alternativet finns och har tittats på men är inte riktigt imponerad av Nokias utrustning Telia använder, dessutom måste en router ändå till.
     
  4. RBdyk

    RBdyk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2021
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    iPhone 13 Pro
    Platta:
    iPad Mini gen 5
  5. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    835
    Mottagna gillanden:
    586
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Den saknar tydligen antenningångar.
     
    RBdyk gillar detta.
  6. tag

    tag Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2013
    Inlägg:
    2 556
    Mottagna gillanden:
    1 624
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Pixel 8 Pro
    Själv går jag på, har ingen möjlighet säkra upp fiber switchen med UPS, annars hade jag nog bara valt vanlig router sedan kört hela vägen till min vanliga router via UPSer istället.

    Så jag drog den här själv vid tillfällen under strömavbrott då datorn är UPS säkrad, liksom routern och det däremot fiber switch kan jag inte säkra upp. Största problemet med bo i lägenheter, det är upp till hyresvärden säkra upp dessa, men det är oftast för snåla med införskaffa UPS för hålla igång driften vid strömavbrott.

    ZTE MU5120 5G, Från 3389 kr

    Som backup, perfekt läge för strömavbrott eller när man tar husvagnen eller ska till ställen som inte har ström ute på kamping eller likande.

    Klarar ungefär 16 timmar och fungera som en Powerbank.
     
  7. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    340

    MINA ENHETER

    Jag har en ZTE MC801A utan externa antenner hemma och en ZTE MU5120 för resebruk.

    Saxar några av mina egna, lätt modifierade kommentarer från en annan tråd:

    Tänk på följande när du ska skaffa en router för 5G. Det är kanske inte alltid den router din leverantör erbjuder som passar dig bäst …
    * Kolla att enheten har en inbyggd routerdel om du behöver detta. Vissa utomhusenheter, t.ex. Zyxel NR7101, är endast 5G-modem och saknar inbyggd routerdel. Då behöver du även en separat router (som kan medfölja). (NR7101 har inbyggt Wi-Fi men det används endast för att konfigurera enheten.)
    * Kolla vilken Wi-Fi-standard routern stöder om du ska använda enhetens routerdel.
    * Kolla om routern har stöd för meshsystem om du behöver använda ett sådant hemma.
    * Kolla om routern kan köras i bryggat läge (vissa routrar, t.ex. Acer Predator Connect X5, kan inte det) om du vill kunna använda en befintlig router (även för att köra kabelanslutet nätverk) eller ett befintligt meshsystem.
    * Kolla om routern har 2,5 Gbit/s-portar för fast nätverk om du tänker köra den via kabelanslutet nätverk eller i bryggat läge. 1 Gbit/s-portar blir en flaskhals den dag du får tillgång till högre hastigheter.
    * Kolla om routern har anslutningar för en extern antenn om du behöver använda en sådan.

    ZTE-routrarna verkar ha en liten egenhet som kan göra dem långsammare, men som är lätt att ta sig runt. Jag upplevde själv detta när jag började använda min MU5120, men hittade en förklaring på webben.
    I standardläget kombinerar ZTE-routrarna samtliga trådlösa frekvenser via ett gemensamt SSID. Problemet är att de ofta verkar växla till 2,4 GHz-bandet för att ge maximal räckvidd, vilket gör dem långsamma. Lösningen är att inaktivera ”Single SSID” under ”Wi-Fi Settings” i routerns gränssnitt för att skapa separata anslutningar och SSID:n för de olika Wi-Fi-banden och sedan ansluta via någon av de frekvenser som ger högre hastigheter.

    Det är nästan standard att elektronik börjar krångla om den är i gång för länge och ZTE har en inställning i gränssnittet som gör det möjligt att starta om routern automatiskt efter ett valt intervall. Själv har jag valt att starta om min MC801A varje natt.
     
  8. Boris92

    Boris92 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    2 350
    Mottagna gillanden:
    803
    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Bahnhof, Fello
    Telefon:
    Oneplus 7T
    ROM:
    LOS
    Info:
    Degoogled
    Telefon 2:
    Oneplus 3T
    Telefon 3:
    Samsung Gakaxy S2 i9100
    Telia had ingen 5G NSA router med T9 SMA uttag. Det finns flera router med 4G som kan ha riktantenner. Om man vill ha hjälp med pengar kan man fråga PTS om hjälp.
     
  9. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    835
    Mottagna gillanden:
    586
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Just nu lutar det åt att köra en Teltonika TRB500 gateway och koppla ett mesh system till den.
    Valet föll på den för att den är driftsäker.
    Tittade på RUTX50 routern också men då det även behövs Mesh system så känns det bättre med gatewayen.
    TPlinks och ZTE's varianter verkar vara mindre driftsäkra och det handlar ändå om ungerfär samma pris.

    Initialt köra med 2st Poyting riktantenner i 2x2 MIMO konfiguration.
     
  10. Racing

    Racing Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2022
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4
    Kolla upp Telenor och Tele2 istället för Telia.

    Strax utanför Hallsberg är Telia dåliga.

    Vi har TP-Link Deco X50 5G och förut hade vi Telenor, fungerade hur bra som helst, körde obegränsat och kört runt 1.1TB på ca 3-4mån.
    Nu har vi Tele2 och fungerar lika bra.

    Fastna inte i tanken om 5G, 4G räcker otroligt långt.
     
    Last edited: 13 maj 2024 kl 12:07
  11. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    835
    Mottagna gillanden:
    586
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G

    Det får bli den som erbjuder bäst täckning och bäst fart.
    Så inte hugget i sten vilken operatör.

    Dock har Telia bästa täckning på platsen enligt täckningskartan, men en ordentlig uppmätning ska ske
     
  12. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    340

    MINA ENHETER

    Tipsa din vän om att kolla upp vad ett extra-SIM för obegränsade data till det befintliga abonnemanget kostar. Det kan kanske till och med löna sig att byta abonnemang.
    Det extrakort med obegränsade data från Telenor som jag själv har använt i flera år har ”chockhöjts” från 89 till 169 kr per månad. Men det är fortfarande inte direkt dyrt för ett 5G-bredband med rejält hög hastighet och obegränsade data …

    Håller med @Racing@Racing: om mottagningen är bra kommer 4G ändå att vara galet mycket snabbare än det tidigare abonnemanget och kan räcka långt. Om din bekant tidigare har klarat sig med 2,5 Mbit/s är behoven kanske inte så stora och en standardlösning med ett vanligt modem kanske räcker mer än väl. 5G kanske till och med är lite overkill här?
    Jag behövde själv egentligen inte byta till 5G eftersom jag hade 150 Mbit/s via 4G, men det var ju roligt och allt jag behövde göra var ju att köpa ett nytt modem …
    ;)
     
  13. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    835
    Mottagna gillanden:
    586
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Finns inget mobilt bredband abbonemang där just nu.
    Området är en bit från närmsta mast, hennes granne har tele2 men den är nu låst på 3G för 4G var så instabilt vid installation.
    Riktantenner är oavsett ett måste.

    Har ändå börjat fundera på TP-link Deco X50 5G router över Teltonikas dyrare lösning.
     
  14. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    340

    MINA ENHETER

    Nej, jag tänkte som ett komplement till ett vanligt mobilabonnemang. Jag har själv inget specifikt abonnemang för mobilt bredband utan har bara extra SIM-kort till mitt vanliga mobilabonnemang (med obegränsade data) hos Telenor.
    Om man å andra sidan tecknar ett abonnemang för mobilt bredband får man ofta med en router på köpet. Om man får med ”rätt” router kan det ju också vara värt en slant och så kan man byta abonnemangsform efter bindningstiden.
     
  15. Racing

    Racing Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2022
    Inlägg:
    24
    Mottagna gillanden:
    4
    Häng inte upp dig på hastighet, stabila 50mb kan räcka långt om man kollar på ishockey som är en bra värdemätare.

    Telenor har oftast högre hastighet på dom ställen jag mätt, då med en Oneplus 12.

    TP-link Deco X50 5G finns ibland för 3495kr.
    Vi meshar våran med en vanlig X50 i stugan.

    Dottern har Telenor och deras router hemma i sin lgh, funkar hur bra som helst.

    Skulle jag vilja ha ett sim-kort till så kostar det mig 99kr för obegränsat.
     
  16. schrödinger

    schrödinger Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2020
    Inlägg:
    1 062
    Mottagna gillanden:
    1 368
    Operatör:
    Universal, Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Universal, Tele2
    Antar att hon klarar sig på 5 Mbps om hon idag har hälften av den hastigheten via ADSL? I så fall tycker jag Telias stugerbjudande är bäst:
    Mobilt bredband för sommarstugan

    Det kostar 229:- per månad under bindningstiden, vilket även inkluderar avbetalning för 5G-routern. Efter 2 år sänks priset till 129:- per månad.
     
    Cupcakes och bernard gillar detta.
  17. henriktm

    henriktm Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2020
    Inlägg:
    835
    Mottagna gillanden:
    586
    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia,Telenor,Tele2,Tre
    Telefon:
    Google Pixel 6a
    Telefon 2:
    Xiaomi Mi Mix3 5G
    Här är det nog inte fråga om hur snabbt man kan komma upp i utan om man ens kommer upp i nåt.
    Tittar man på Telenors täckningskarta är 4G riktigt usel och som sagt, hennes granne med riktantenn och Tele2 låste sin på 3G. Dock för ett par år sen.

    Jag har titta på operatörernas paket men är inte impad på panelantennerna.
    Här är det nog mer LPDA eller Yagi antenn som behövs.
    Inomhustäckningen är icke existerande och ute är det inte så bra signal.
     
  18. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 989
    Mottagna gillanden:
    7 997
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Tre tar 2520kr för deras router Zyxel-router kontant. Vet dock inte hur pass öppen den är, men kanske kan vara ett alternativ? Olåst ska den vara men tänker väl mest för vilka frekvenser den har stöd för.
     
  19. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    340

    MINA ENHETER

    5 Mbit/s räcker nog inte eftersom marksänd tv även skulle försvinna …
     
  20. Göteborgarn

    Göteborgarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2021
    Inlägg:
    211
    Mottagna gillanden:
    340

    MINA ENHETER

    Om du mäter på plats, så tänk på att en separat 5G-router oftast ger högre hastigheter (framförallt när det gäller uppladdningshastigheten) än när du mäter med en mobil.
    En killgissning är att den separata routern kanske har större inbyggda antenner och alltid full sändningseffekt tillgänglig …?