Connectings fanclub-tråd

Diskussion i 'Windows, datortillbehör & komponenter' startad av Dirk Diggler, 14 mar 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Det frågade jag mig ett bra tag. Jag har alltid tyckt att det har sett rätt hett ut på bild och film men har aldrig riktigt fastnat för någon telefon. Igår köpte jag mig en Lumia 800.

    Jag har haft den i mina händer i ganska exakt 26 timmar varav den vart fullt fungerande med SIM-kort och allt i 20. Som det ser ut nu kommer jag aldrig byta telefon.

    Yep, that's correct, jag skrev precis det där. Jag har varit en Android-förespråkare i många år. Sedan tidiga telefoner som HTC Magic har jag alltid hållt Android som det utan tvekan bästa systemet. Så varför ändrar jag mig? Bra jäkla fråga. Jag var tvungen att tänka efter en bra stund. Sen började jag skriva ner mina tankar.

    Varför jag ens skriver, och att någon ens kommer bemöda sig att läsa, vet jag inte. Jag gör det mest för att det kanske kan hjälpa någon med något där ute samt att jag har en ledig eftermiddag ifrån högskolan. Två flygor in a smäll så att säga...

    Att mina åsikter på något vis representerar någon annans är ju självklart inte sant. Detta är mina åsikter, mina tankar och mina slutsatser ifrån A till Ö.

    Jag tänkte berätta min lilla historia om hur jag upptäckte mitt nya favorit-OS genom en liten bildberättelse! Bilderna är allt ifrån proffesionellt tagna men jag tycker det är enklare att visa än att berätta. WP7 skiljer sig så fruktansvärt mycket ifrån allt annat jag testat att Android och IOS snart klumpas ihop i mitt huvud designmässigt. Ikoner. Appar. Punkt. Krasst, jag vet, men det är så jag känner efter bara ett dygn med min nya förälskelse. Hoppas aldrig jag tröttar...

    SÅ! Telefonen.

    [​IMG] [​IMG]
    Nokia Lumia 800 är egentligen ingen del i tråden men det skadar inte att man håller i den bäst byggda telefonen på marknaden. En av dem iaf. Helgjuten telefon som enbart har hål för knappar och andra saker som högtalare i botten. Det finns inga skarvar. Det gör att kvaliteten känns. Lagom tung är den också. Inte jobbig att hålla vid örat men man känner den i innerfickan.

    På de första bilderna sitter skalet, som man fick med i lådan, på. Det är vansinnigt bra format och flertalet har inte förstått att det har varit ett skal. Detta mycket tack vare att skärmen är välvd. Det ser bra ut helt enkelt.

    [​IMG] [​IMG]
    På låsskärmen har man det mesta man behöver. Du har vad som händer i kalendern, om något meddelande dykt upp och låten man kör i t.ex. Spotify med kontroller till att byta låt och pausa. Bakgrunden går att byta.

    [​IMG]
    Den för mig i början udda hemskärmen är så fruktansvärt bra. Det går liksom inte att sätta i ord. Man måste testa under ett par timmar för att fullt förstå hur smart den är upplagd. Allt man vill ha up-to-date går att lägga ut som en tile. De flesta appar jag använder stödjer live-tiles vilket gör att t.ex. Wordfeud skriver ut hur många ospelade matcher man har.

    Dessutom ser det så bra ut. Man kan sitta och titta ett bra tag innan man tröttar på att allt rör sig. Och fan så smidigt det rör sig. IOS kan slänga sig i väggen.

    Widgets, vilka jag trodde jag skulle sakna med en gång, spelar ingen roll längre. I IOS har du ett handikapp. Här har du dina tiles som widgets. Smart, allt ser bra ut och smidigt. Enkelt.

    [​IMG]
    Spotify är viktigt för mig och jag glädjer mig åt hur otroligt bra klienten är för WP7. Allt rullar så smidigt. Inga lagg vilket återfinns både på Android och IOS. Det fungerar vansinnigt snyggt. Eftersom alla appar jag stött på använder sig av samma ramspråk, eller vad det heter, hittar man enkelt och snabbt.

    [​IMG]
    Spela upp låtar fungerar ju som vanligt...

    [​IMG]
    Som jag nämnde förut kommer man åt allt ifrån startskärmen utan att behöva låsa upp telefonen. Fungerar strålande.

    [​IMG]
    Man kommer alltid åt kontrollerna, i vilket app man än är, genom att röra på volymknapparna. Drar man ut lurarna pausas musiken.

    [​IMG] [​IMG]
    Facebook används också flitigt av mig. Det är inte bara appen i sig som är otroligt välgjord utan du har alltid möjlighet att kolla på vad som händer genom telefonen själv. Jag återkommer till detta.

    [​IMG]
    Kontakterna synkade jag med Google som jag gör med vilken Android-telefon som helst. Fungerade strålande. Bilarna synkade för första gången smärtfritt med Facebook så nu har faktiskt alla sina bilder de själva vill ha i min telefonbok. Detta uppdateras rätt snabbt ifall någon byter sin bild.

    [​IMG]
    Inne i kontakter så finns det några smarta saker. Senaste nytt hämtar material ifrån Facebook, Twitter, whatever du ställer in. Jag har märkt att jag oftare använder kontakter för att kolla Facebook än vad jag använder appen. Enda gången jag öppnar appen Facebook är när jag skall checka in någonstans. Allt annat körs via telefonens out-of-the-box-programvara.

    [​IMG]
    Wordfeud har självklart samma formspråk som allt annat. Snabbt och fint.

    [​IMG] [​IMG]
    Gtalk använder jag mycket. Det tog tre försök men sista appen jag testade, gratis är den också skall tilläggas, fungerar hur bra som helst. Den ligger i bakgrunden och meddelanden kommer fram lika snabbt som på en Android-telefon. Det enda är att det tar lite längre tid att öppna appen på WP7 än vad Gtalk gör i Android. Vi snackar inte ens en sekund längre men ändå. Det magiska är att man kan göra lite mer än att bara chatta. Du kan ringa via viop och skicka saker.

    [​IMG] [​IMG]
    En bild t.ex.! Tog en bild och drog iväg. Den läggs på en server och skickar en länk. Allt går supersnabbt.

    [​IMG] [​IMG]
    SMS fungerar som det bör.

    [​IMG]
    Snyggaste Gmail någonsin? Att svara på mail är roligt för en gång skull! Det går otroligt snabbt att skriva på skärmen. Dels för att den är fantastiskt bra gällande känsligheten, dels för att den är lite välvd så när man lutar telefonen träffar man mer rätt än på en rak skärm och dels för att allt är så jävla snyggt. När man drar iväg ett email animeras det otroligt snyggt. Minimalistiskt och snyggt. Som allt. Mail-klienten är otroligt bra och välarbetad.

    [​IMG] [​IMG]
    App-listan kan nog bli ganska lång. Det finns inga möjligheter, som jag märkt, att mappa saker och ting. Allt ligger rakt upp och ner i listan. Inget jag än stör mig på och de har hittat på en smidig lösning på problemet. När man hade XX antal appar sorterade den upp det via ABCDE osv. Trycker man på en bokstav så listar den alla bokstäver man har en app som börjar på. En snygg lösning som fungerar. De bokstäver som inte har appar släcks vilket gör letandet enklare. En liten sak men ack så bekvämt.

    [​IMG]
    Eftersom det är en Nokia ingick GPS-app och kartor över hela världen om jag inte missminner mig. Den hittar GPS:en under två sekunder. VARJE GÅNG. SJUKT bra. Samma mottagning med wifi skall tilläggas. I min säng hade jag 0-1 plutt med min Ray. Flickvännens SGS2:a har 2-3 pluttar. Som bäst. Ofta 1-2. Jag har full täckning. Bra sheit! Glad blir man!

    [​IMG]
    Väderapp.

    [​IMG]
    Multitasking. Finns det ens? Ja. Till vis del. Vissa appar har tillstånd att köras i bakgrunden. Detta finns listor på i inställningar om man vill kika på vilka som får köras och vilka man kan klara sig utan att de körs. Håller man inne bakåtknappen får man upp det som ovan. Fungerar lika bra som i Android. Bättre än i IOS.



    Så vad är då meningen med denna nyfunna fanboyism för WP7 undrar du? Ja det undrar jag också.

    Varje gång jag tar upp telefonen ler jag lite. Den känns bra. Den flyter bra. Det är inga problem. Det är en fröjd att ta upp telefonen. Jag har förnekat för mig själv att Android faktiskt har små problem då och då. Kasst skrivna appar. Laggigt när telefonen inte är fräsch.

    Nej jag kan inte ändra mycket. Den ser ut som den gör. Det spelar inte mig någon roll. Jag ler hellre åt en telefon som öppnar ögon, får mig att le och får de som tittar på den otroligt nyfikna. ALLA som sett telefonen idag har velat känna, klämma och fastnat i den. Jag har fått bett om den tillbaka av alla som lånat den. En kille satt i 10 minuter. När han sedan tittade ner på sin IP4 såg han ledsen ut.

    WP7 är ett OS som inte passar alla. Precis som Android och IOS. Vill man ha massvis av appar så gäller IOS. Vill man kunna ha en så personlig telefon som möjligt gäller Android. Vill man ha en telefon man blir glad av gäller WP7.

    Så är allt guld och gröna skogar?

    Nja. Jag saknar att automatisera telefonen med Setting profiles. Men där slutar det. Efter att jag testat den ett tag tycker jag bara det är skönt att den kan se ut på ett sätt och inget annat. Detta mycket på grund av att det är så enkelt att gilla hur det ser ut men också för att man då kan använda telefonen till det den är till för.

    Jag älskar också att Android och IOS tittar på varandra och kopierar varandra kors och tvärs medan Windows istället skiljer sig HELT ifrån mängden. Det liknar ingenting. Att lyckas få ut en produkt som är så här bra, och skilja sig så mycket ifrån Apple och Google, är ingenting annat än beundransvärt.

    Så vad har jag lärt mig av det här?

    Egentligen bara att man inte skall låsa sig vid ett märke, en telefon och en åsikt utan att testa hela fältet. Jag har kört både IOS och Android. Android passar mig bättre med hästlängder. iTunes suger. Allt känns stenålders. Zune som man synkar denna telefonen med fungerar över förväntan. Jag kör synkning med Dropbox och korden skickas till Skydrive. Synkar gör den så snart jag kommer hem och kopplar upp mig mot mitt WIFI. På så vis får jag allt i datorn direkt. Bilder, musik och annat.

    Någon slutkläm vet jag inte. Hoppas att någon tyckte det var kul att läsa! För mig var det kul att göra ;)
     
    Anneth, KungErik, Kickibs och 19 andra gillar detta.
  2. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Jag har aldrig haft Windows Phone och mina tankar kanske skulle ändras en smula om jag hade en sådan just nu, men än så länge är Windows Phone det klart fulaste operativsystemet :/

    Skulle vara intressant att testa det, dock. Har just haft iOS och Android, så varför inte vidga sin vyer? ;)

    Av allt jag sett och hört verkar det ju som om Nokia rakt igenom gör riktiga kvalitetstelefoner. Speciellt kameran verkar vara något speciellt. :)

    EDIT: Glömde tillägga att jag läste allt du skrivit. Mycket intressant skrivet!
     
    Last edited: 14 mar 2012
  3. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Kanonbra och rolig text!

    Jag har tappat lite entusiasm för Android - jag gillar det fortfarande, men vid nästa telefonköp ser jag mig nog hellre om en gång.

    Nu är det förvisso rätt svårt att veta efter en dag, men hur upplever du batteritiden?
     
  4. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Bra skrivet och snygga bilder!

    Helt klart en motståndare. Ser riktigt grymt ut måste jag säga. Dock skulle jag nog aldrig klara av det. Gillar öppenheten (friheten) med Android.
     
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Kan köra ett litet kameratest om du vill?

    Kameran är faktiskt inte så strålande som man förväntar sig. Bra, absolut, men inte bättre än den som sitter i min Ray. Nu är visserligen Sony en kameratillverkare men ändå!

    Tack :) Kul att någon uppskattar den.

    Batteritiden är som du säger svår att uppskatta. Jag har haft skärmen igång mer än avstängd idag och lyssnat på Spotify i runt 30 minuter streamat. Telefonen togs ur laddaren runt 9 och vid 15 hade jag 50%. Så det är väl ungefär som en vanlig smartphone.

    Däremot kommer det en uppdatering som skall göra batteriet outstanding. Uppdateringen finns redan i Asien men har inte släppts här än av någon anledning.

    Ligger telefonen i standby, vilket den gjorde en del igår kväll, drar den 2-3% i timmen. Med uppdateringen skall den enligt internätet dra 1% i timmen standby.
     
  6. Galaxy44

    Galaxy44 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Vet du om det kommer lumia 900 eller någon annan "mindre" mobil nu i Q3? Fyller nämligen år i september och har inte pengar nu... :D Alltså ingen 4,7 bjässe :P
     
  7. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ja kan man inte klara av att ha ett stängt OS, vilket ju WP7 är, skall man inte ha det :)
     
  8. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Inte den blekaste. Har VANSINNIGT kass koll på WP7 egentligen. Jag tror att nuvarande version heter Mango. Där slutar mitt kunnande... Lite skrämmande på sitt sätt.

    Skall jag vara ärlig tror jag att Lumia 800 är lika aktuell då som nu. OS:et behöver inte mer kraft. Man snackar inte hårdvara på samma sätt som Android när det gäller WP7. De första telefonerna som släpptes, som kör Mango, flytar precis lika bra som min av vad jag hört.

    Men som svar på frågan blir det att jag inte har den blekaste...
     
  9. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Sure :)

    Kan man få se hur den beter sig i ljus, t.ex? Och/eller brist på ljus?
     
  10. droidbobby

    droidbobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 197
    Mottagna gillanden:
    108

    MINA ENHETER

    Det där var roligt och intressant att läsa! härligt att du har hittat en telefon som du är så nöjd med.
    Jag har lekt lite med en kompis wp7 telefon (nån samsung tror jag) och det kändes riktigt riktigt härligt..flöt på sjukt nice i menyerna.
    någon gång i framtiden så ska jag testa wp, men nu för tillfället är jag sjukt nöjd med galaxy nexus :)
     
  11. Blabert

    Blabert Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2011
    Inlägg:
    773
    Mottagna gillanden:
    124

    MINA ENHETER

    Kul och bra skrivet! En fråga hänger väldigt löst i luften dock... Hur ska du kunna turfa nu?? :)

    Sent from my GT-P7500 using Tapatalk
     
  12. swanden

    swanden Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Blir fan sugen på en när jag läser det här... Men jag väntar på en med större och mer högupplöst skärm!
     
  13. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Riktigt intressant text, själv har man alltid haft det lilla suget på WP7 sen det kom ut, fast man har aldrig "vågat" sig på det.

    Har haft iOS, och jag verkligen hatar det. Jag har Android nu. Så min nästa mobil ska faktiskt bli en med WP7. Det har jag velat över länge, men nu när du skrev så fick jag det lilla suget, som godissug, fast för WP7 :P
     
  14. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Jag har satt möjligheten att göra mobilen personlig som högsta prioritet under några år nu men sen jag skaffade surfplatta så märker jag att jag inte bryr mig om det på mobilen, den ser idag ut som den gjorde för några månader sen & används sparsamt ute i fält. Allvarligt talat så är jag ganska så less på den.

    Det känns som att du är lite väl glorifierande vad det gäller din nya Nokia men fan va du lockar mig! Luren i sig ligger som en smäck i handen men jag har i butik ännu inte lyckats förstå mig på wp7, får nog ge det en chans till tror jag.

    Jag är less på lagg, instabilitet mm. Sånt som kommer förr eller senare på en Android, blåser den & sen går den bra, ett tag...

    Har kört Android i fyra år nu & är inne på min tredje & är lite less på att alltid gå att vänta på den nya androidversionen som ska lösa allt, som ska frälsa mig!

    ICS, ja då löser det sig väl ;)

    Via Tapatalk.
     
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

  16. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Kul att jag inte var den enda som tyckte det var kul att skriva ner lite skit!

    Haha, nej! Fan också. Det hade jag inte ens tänkt på. Skall läggas på minussidan ;)

    En del tror jag hänger ihop med att jag är 28. Jag orkar fan inte sitta och pilla med hur en telefon ser ut. Den skall vara snygg, stabil, fungera och vara roligt att titta på. Kände precis samma sak som dig. Min Ray ser likadan ut nu som för tre månader sedan. Jag tror jag ändrat om den två gånger totalt.

    Lite samma med nästa version där. Jag trodde faktiskt att ICS skulle vara ett större lyft än vad det var. Min flickväns SGS2:a är samma telefon. Jag fick leta för att märka skillnaden. Inte för att de inte gjort något alls men jag förväntade mig mer!

    Sen glorifierar jag telefonen i sig. Detta är eftersom jag nu ÄNTLIGEN har en telefon på 3.7", som är helgjuten och dessutom laddat med ett OS jag gillar!
     
  17. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Själv så är jag 50 ;)

    Jag gillar att greja men just intresset för mobilen är lågt just nu, är mer tabben som jag grejar med men vem vet, intresset för att göra den personlig kanske avtar också?


    Via Tapatalk.
     
  18. Galaxy44

    Galaxy44 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    520
    Mottagna gillanden:
    55

    MINA ENHETER

    Wp7 eller sense 4...... FUUUUU
     
  19. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    För mig har det gjort det alla gånger i veckan.

    Jag återkommer om några veckor igen ifall andan faller på när tjejen sitter och pillar iordning sin SGS2:a och jag får cravings! Just nu är det bara skönt att ha en telefon som fungerar precis och exakt som man förväntar sig.

    Min Ray är inget bra referensobjekt. Den är klen och liten. Men å andra sidan sitter det samma kraft i den som i min Lumia. Nästan iaf.

    Gjorde en liten spontanfilm...

    <iframe width="420" height="315" src="http://www.youtube.com/embed/HtKBfuU9MAE" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>

    Detta är inget korståg. Det brukar vara känsligt att säga något illa om Android, IOS eller WP7 men detta är helt enkelt bara jag, Christian, som är nöjd över mitt val av telefon.
     
  20. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Finns det fortfarande folk som gillar sense? ;)

    Via Tapatalk.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.