Fråga: foto och filmning

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av gurgel, 21 mar 2012.

  1. gurgel

    gurgel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    348
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    jag har tittat en del på videoklipp på youtube som är filmat med xperia s, men alla klipp jag sett är väldigt ryckiga, blir all filming med telefonen så ryckig? finns det ingen stabilisator som på experia arc?
    vad blir det för fil typ på videofilerna som man spelat in?

    om man väljer att ta kort med 12mpx, blir korten då i 16:9 formatet eller blir dom 4:3?

    på min arc så går det inte att ta 16:9 kort i 8mpx läget, man måste gå ner till 6mpx för att få 16:9 kort.

    jag är mycket sugen på att beställa en xperia s, men oturligt nog så har jag 1 år kvar på bindningstiden(tele2) på min arc, jag skulle gärna hoppat på 349:- dealen isåfall.
     
  2. Nickr

    Nickr Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2010
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    iPhone 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 6
    ROM:
    iOS 8
    Det blir 4:3. Varför vet jag dock inte.
     
    gurgel gillar detta.
  3. PiZZaMaN

    PiZZaMaN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Har hittat dessa klipp med xperia s och tycker oxå det är ryckigt. så här skrev jag som kommentar efter testet av telefonen:
    "Såg tyvärr inget test av video med och utan anti-skak. Anledningen till att jag är nyfiken är att jag såg 2 klipp där dom filmade med denna och man såg ingen skillnad på med eller utan förrutom att med så blev bilden märkbart suddigare.
    http://www.youtube.com/watch?v=2AruxevztZ0
    http://www.youtube.com/watch?v=VjEWz6Qu1Tg
    "
    ...märkbart suddigare med antiskak på skulle jag vilja lägga till nu.
     
    gurgel gillar detta.
  4. Inequality

    Inequality Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 apr 2010
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det blir 4:3 då detta är sensorns dimensioner. 16:9 versionen finns då det är en mycket vanlig storlek på många skärmar, inklusive telefonens. (Använder inte hela sensorn för att ta kortet, vilket resulterar i mindre "megapixlar" men samma bild-kvalisort på själva bilden, som 12mpx skulle varit.)
     
    gurgel gillar detta.
  5. Andresin

    Andresin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    691
    Mottagna gillanden:
    114

    MINA ENHETER

    Hmm, jag tycker det var ryckigare med antiskak på. Det borde väl vara en logisk följd av digital antiskak också?
     
    gurgel gillar detta.
  6. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jo, den har ju så man kan välja antiskak på eller av i menyerna. Men jag tycker inte att det hjälper så mycket om man har funktionen på. Bättre med stadig hand.

    Filformatet som blir på filmerna man spelar in är .mp4
    Man kan välja att spela in i Full HD (1080p), HD (720p), VGA (640*480) eller för att skicka med MMS, vet inte storleken då, men säkert klart sämst.

    Man kan också fota och filma med front-kameran i kameraappen, den har 1,3Mpix storlek både 16:9 och 4:3, den kan filma med HD (720p), VGA eller MMS.
    Faktum är att den sensorn är rätt så ok, för att vara front-kamera är den till och med bra. Men man använder den inte när alternativet på baksidan är överlägset. :)
    Swedroids test var inget skämt, 12Mpix ExmorR-sensorn är den bästa mobilkameran by far så här långt i Android-världen.
    Jag testade själv den mot min kompaktkamera Casio Exilim 14.1Mpix, min Xperia Arc och min gamla trostjänare X10i.
    Casion och Xperia S:en var i en liga för sej, där Casion vann men var bara ett litet snäpp bättre under bra ljusförhållanden. Det imponerade mej mycket, eftersom Casion inte är en dålig Kompakt-kamera.
    Men när riktig blixt behövdes var det ingen match längre, för Casion har ju en riktig sådan. Däremot överraskade Xperia S:en med att ta bra makrobilder i dåligt ljus eftersom då var Casions blixt alldeles för stark medan Led-blixten i Xperia S:en levererade ett mycket mera humant ljus på nära avstånd.
    Arcen var ju lite bättre än X10i med bra ljus, och mycket bättre när det blev sämre ljusförhållanden. Men måste säga att min gamla X10:a gjorde bra ifrån sig också. Det är orättvisst att behöva tävla mot Arc och Xperia S, när de båda nyare har ExmorR-tekniken. Arcen kan ju konkurrera med vilken Android som helst förutom Xperia S.

    Summa summarum, hoppas Sony släpper en riktig blixt som man kan köpa till Xperia S:en, fyfan då blir den nära nog oslagbar i Mobilvärlden.
    Hoppas också att kameratillverkarna låter sina kompaktkameror få både led-blixt/ lampa och riktig blixt.
     
    gurgel gillar detta.
  7. PiZZaMaN

    PiZZaMaN Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2012
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Tycker tillverkarna lyssnar dåligt på vad kunderna vill ha eller så är jag/vi dåliga på att tala om det och köper det värsta som finns vid tillfället.

    Jag vill ha xeonblixt och lampa. gärna fmsändare. bra kamera. kamera knapp. minneskortplats man kommer åt från utsidan och android som os. Nokia N8 har väl allt utom Android =P

    Hur svårt ska det vara. sätt ihop den tunnaste telefonen med den tunnaste kompaktkameran så har vi ett vinnande konsept och en telefon som är lagom tjock med plats för bra batteri, grym kamera.
     
  8. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Ajustja, jag har lagt upp bilderna här om ni vill titta och jämför mitt lilla fototest.
    https://www.bredbandsbolaget.se/por...e/nikohm/TestXperiaS/#PhotoSwipe1332540702943

    Skriver vilka bilder som tillhör vilken enhet här
    Casio Exilim - CIMG0444, 0447 & 0449
    Xperia S - DSC_0030, 0031, 0033, 0036 & 0037
    Xperia Arc - DSC_302 och 303
    Xperia X10i - DSC_1173 & 1177

    Varning för köpsug när ni ser hur bra bilder Xperia S:en lyckas leverera, det är svårt att tro att en mobil tagit de bilderna. ;)