Kameran i Desire

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Liljeros, 3 maj 2010.

  1. Liljeros

    Liljeros Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har idag en Touch HD som tar riktig bra bilder i dagsljus. Jag är i steget att köpa en Desire men blev mycket osäker när man visade bilder tagna av Desire i recensionen här på Swedroid (https://swedroid.se/test-av-htc-desire). Dessa bilder är verkligen inte bra!

    Hur är det möjligt att man kan ge ut en telefon i den här klassen med en så dålig kamera som bilderna visar. Där andra recensenter just har berömt kameran i Desire så undrar man ju om detta är ett måndagsexemplar som Swedroid har testat?
     
  2. 42Hz

    42Hz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Inte för att jag tycker att Desiren tar superbilder men de första gänget exempelbilder ser ju heldassiga ut, som om det va fingeravtryck på linsen. Det blir som en 'dimma' i bilden, så illa är det ju inte i alla fall...
     
  3. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Nej så illa är det verklige inte.
    Har fotat och filmat en hel del med Desiren vid detta laget och tycker jag får ricktigt bra bilder, efter lite smärre justeringar från default inställningarna.
    Tydligen har HTC gjort någon avvägning med standardinsällningarna, så att dom ska funka någorlunda i alla läge. Men funkar då som bäst t.ex. med blixt innomhus.
    Utomhus tycker jag man måste upp ett steg med kontrasten som standard och i vissa fall behöver ljus upp ett steg. Även lite laborerande med ISO.
     
  4. Liljeros

    Liljeros Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men hur man gjort i testet, glömt att ta av skyddsplasten?
     
  5. Kasch

    Kasch Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det kan inte ha varit ett recensionsex - en prototyp - där mjukvaran inte var helt färdig? Bara en förhoppningsfull gissning från en som beställde Desire i helgen :teeth:
     
  6. freiendahl

    freiendahl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag tycker desire tar riktigt bra bilder, inte överdrivet bra men det är ju som sagt en mobil inte en digital kamera
     
  7. Elfson

    Elfson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    571
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta:
    Samsung Tab S4
    Det är bra bilder för att vara en mobil tycker jag, blir fina i datorn med.
     
  8. Liljeros

    Liljeros Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Men har ni kollat bilderna i testet?
     
  9. Quist

    Quist Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2009
    Inlägg:
    168
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag hade en Touch HD som min dagliga telefon i ca 3 månader men tyckte att kameran var den mest värdelösa jag upplevt.

    Byte ut den mot en Samsung Omnia HD och där kan vi tala om en bra kamera.

    Tyvärr var resten sisådär med den så jag har nu köpt en Desire (haft den sedan den kom ut) och jag kan säga att bilderna är mycket bättre än på Touch HD men inte riktigt lika bra som Omnia HD. Ärligt talat har jag svårt att förstå hur alla dessa tester lyckats fixa sådana dåliga bilder. Tycker själv att tom standard inställningar funkar ganska bra för det mesta.

    Samtidigt har justeringar en stor inverkan och telefonen är så pass snabb att det är hur lätt som helst att ändra fram och tillbaka. Sådan snabbhet skulle varken Touch HD eller ens Omnia HD klara av.
     
  10. Elfson

    Elfson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2010
    Inlägg:
    571
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung S9+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta:
    Samsung Tab S4
    Jag ställer inga stora krav på mobilkameran.

    Skall jag fota för att ha bilderna till något så tar jag med min sytemkamera, mobilbilder använder jag mestadels för att fota skräp som jag lägger upp på facebook.
     
  11. Liljeros

    Liljeros Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det är ju märkligt hur vi kan uppfatta Touch HD så olika. Kameran är långsam och grynig i dåligt ljus men i dagsljus har den tagit en hel del bra bilder. Men det är skönt att höra att du är nöjd med den i alla fall.
     
  12. pl0p3

    pl0p3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det är bara inse att det inte finns några bra ´mobilkameror.
    Vill man ha bra bilder får man köpa en kompakt/systemkamera.

    Även om pixlarna börjar komma ifatt "riktiga" kameror så är optiken inget att tala om.
     
  13. Liljeros

    Liljeros Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jo, visst är en separat kamera alltid bäst men jag tycker ändå att man kan kräva bättre bilder idag i en mobil.
     
  14. w00t

    w00t Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag har lite problem med min kamera. Får otroligt suddiga bilder och det verkar som att allt som är ljust liksom "fade'ar" ut över det mörka. Tänkte att det var lite skit på linsen och torkade och hade mig, sedan märkte jag nu att det är som att det är fingeravtryck på INSIDAN av glaset för kameran :O Hur kan det komma dig? Hur fasen ska jag bära mig åt för att fixa till detta problem? Det är liksom streck över hela linsen som kan jämföras med ett fingeravtryck i utseende.

    Tips?
     
  15. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Jo, jag vet, ett fingeravtryck kan sabba bilderna totalt, har själv gjort det misstaget,
    Du kan väl bara ta av batteriluckan och torka av försiktigt med rätt sorts trasa.

    Tänk på att det kan ändå sitta utifrån, har märkt att det kan vara väldigt svårt att torka av ibland. Man kan ibland nästan inte se det utan förstoring.
     
  16. w00t

    w00t Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jo men jag kom på att jag var aningen IQ-befriad under en stund. Tänkte att linsen var pajj men tänkte aldrig så långt att man kunde ta av luckan och torka lite.. herregud :D

    [​IMG]
    Före

    [​IMG]
    Efter

    Woho! :D
     
  17. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    Ja, se där. En viss skillnad, går definitivt inte att klaga på den undre.

    Har som jag sa fått presis samma skillnad, med och utan fingeravtryck.
    Jag ställer mig verkligen den frågan om t.ex Swedroid hade ren lins i sin test?
    För jag har då inte lyckats få så dåliga bilder med ren lins.
     
  18. w00t

    w00t Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Håller med, det känns verkligen som att de hade en kladdig lins när de körde testerna. För de har samma "symptom" som min första bild.
     
  19. Keisu

    Keisu Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    120
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Säkert någon med kladdiga fingrar i HTC's assembly line som sitter och sätter ihop locken. Verkar vara vanligt.

    Jag tycker min gamla 2mpx Sony Ericsson W880i (3 år gammal tunn musikmobil) tog bra bilder, så jag tror jag blir helnöjd med Desiren när den kommer (väntat 15 dagar).

    OT: Hur länge skall man acceptera att vänta på sin Desire btw? Jag har redan skrivit på kontrakt för abbonemang och avbetalning och så, men kan jag ändå avbeställa? Finns det något alternativ till 200kr/mån och gratis drulleförsäkring?
     
  20. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Ja.. men med tanke på att man håller i telefonen med händerna så kommer man ju åt linsen väldigt lätt.