Prefixer [app-tips]

Diskussion i 'Applikationer' startad av 253°below, 14 jun 2010.

  1. 253°below

    253°below Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    För de av er som sitter med sådana abonnemang att ni behöver slå diverse prefix för att kunna ringa, alternativt har behov av att justera telefonnummer vid inkommande samtal tänkte vi tipsa om Prefixer (http://www.253below.com/prefixer).

    Sitter själva med sådant abonnemang att vi måste slå 00 alt. +46 innan alla nummer som rings upp för att kunna komma ut på linjen. Detta medförde tex att det inte gick att klicka på "ring-upp"-knappen efter att ha sökt upp ett företag i Google Maps, då dessa inte innehåller landskod. Nu, med Prefixer utvecklat, installerat och konfigurerat är det inga problem längre! Men funktionaliteten i Prefixer slutar inte där...

    Genom att sätta upp dina egna regler kan du få applikationen att lägga till prefix, suffix och/eller ta bort givna tecken ur de nummer som rings upp on-the-fly. Så fort ett nummer rings upp, kontrollerar Prefixer i uppringningsögonblicket om numret behövs korrigeras utifrån de regler du tidigare satt upp, gör de korrigeringar som behövs och kopplar därefter fram samtalet helt enligt önskan. På samma sätt kan nu (från version 0.7) även regler sättas upp för inkommande samtal.

    [​IMG] [​IMG]

    Exempel på regler och användningsområden finns på hjälpsidorna för Prefixer: http://www.253below.com/prefixer/help
    Från hemsidan kan du också scanna av exempelregler direkt till Prefixer med hjälp av den inbyggda Barcode Scanner-integrationen. På så sätt slipper du mata in långa regler för hand.

    OBSERVERA att regellogiken har uppdaterats i de senaste versionerna av Prefixer, varför vissa av de föreslagna regellänkarna i denna tråd inte fungerar att scanna av/klicka på. Vi hänvisar istället till vår hemsida!

    Tar tacksamt emot kommentarer och/eller idéer på förbättringsförslag!

    Prefixer finns på Android Market och kan laddas ner här:
    [​IMG]
     
    Last edited: 24 okt 2010
  2. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Nice! Kör Centrex och har samma "problem". Ska ev. kolla detta vid tillfälle!

    Edit: Tycker förövrigt det ser j-vligt smutt ut med regexp för reglerna..
     
  3. TheBasterd

    TheBasterd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Helt klart en kanonapp, men har dock lite frågor.

    Finns det möjlighet att sätta upp olika regler, beroende på sitauation?
    Som i mitt fall, så ringer jag genom jobbet på dolt nummer, men vill jag ringa de som finns i telefonboken (privat), så vill jag att det ska synas vem det är som ringer. Har inte hittat någon sådan inställning. I så fall ett förslag till vidareutveckling av Prefixer.

    dvs
    Ringa från telefonbok = lägga till prefix
    Ringa ett nummer som inte finns i telefonboken = utan prefix

    Som jag löst det nu, har jag telefonen inställd på att inte visa nummer, och sätta *31# framför de nummer jag har i telefonboken. Dock kan man inte skicka sms med detta prefix, vilket resulterar i att jag måste ha dubbla uppsättningar med nummer i telefonboken.

    Hade varit mycket smidigare om Prefixer kunde sköta allt sådan "on-the-fly"..

    Ps. Reguljära uttryck är kanon, för en programmerare som mig, men för att öka användarvänligheten för "vanliga" människor, så skulle det behövas ett grafiskt sätt att ställa inställningarna.
     
  4. 253°below

    253°below Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Tack för era kommentarer!

    @TheBasterd: Regler för givna situationer finns tyvärr ej än, men absolut något som skulle vara vettigt att klura på att få till i appen!
    Ett förslag annars för att få till något liknande redan nu är om man kan anta att samtliga nummer i din kontaktlista alltid börjar med landskod och du aldrig använder landskod när du ringer via jobbet. Då kan du ju sätta upp en regel enligt något sådant här:

    \+46[0-9]{7,}@@*31#
    (klicka för QR-kod)

    ...dvs, för alla nummer som börjar på +46, följt av minst 7 förekomster av siffor mellan 0-9, lägg till *31# som prefix.
    På detta sätt skulle du ju slippa de dubbla uppsättningarna telefonnummer iaf! Alltid en början kanske?
     
    Last edited: 14 jun 2010
  5. TheBasterd

    TheBasterd Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    @253°below

    Helt klart en bit på vägen. Funderade själv i liknande banor, men har inte hunnit med att prova. Så jag kommer köra på ditt förslag tills när/om stöd för olika situationer kommer att implementeras.

    Men som sagt, kanonapp!
     
  6. reitoo

    reitoo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ändra till kortnummer

    underbar app, men jav vet inte om jag gör fel eller om jag hittat en liten bugg.

    inom vår företag kan vi ringa varandra gratis med kortnummer.
    Slår vi hela 070-nummret får vi betala för samtalet.

    Alla har samma 070-nummer där de fyra sista siffrorna är kortnummret.

    jag försöker med följande för att ta bort alla inledande siffror och bara lämna kvar kortnummret

    070888[0-9]{4}@070888

    men jag får inte spara med bara ett @. Lägger jag till ett till får jag spara, men då krashar appen när jag slår ett nummer och den får träff.

    Testar jag vidare så verkar det dessutom som att man bara kan ta bort ett tecken. stämmer det?
     
  7. 253°below

    253°below Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    @reitoo Du hade helt rätt i att det var en bugg när antalet tecken som skulle tas bort översteg 1! Denna orsakade även problemet som uppstod när du ville sätta en tom prefix-parameter.
    Rättningen av buggen tillsammans med lite andra förbättringar "under huven" har skickats ut i en uppdatering under gårdagen. Aktuell version är nu 0.4.1

    Vad gäller @-tecknen så är det däremot precis som du säger - du måste ha med två stycken även om du inte vill att Prefixer ska lägga till något prefix.
     
  8. 253°below

    253°below Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Kan väl också tillägga att vi har påbörjat en stor uppdatering av gränssnittet i appen så det ska bli mycket mer intuitivt och lättanvänt!
     
  9. 253°below

    253°below Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har man tidigare suttit med en HTC Hero (build 2.73.405.5) och inte kunnat använda Prefixer pga av buggen i Heros dialer, kan vi nu meddela att uppdateringen till 2.1 löser detta helt och hållet!
    Grattis alla Hero-ägare! :-)
     
  10. Turritops

    Turritops Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Finns det någon chans att få den att jobba med ingående samtal också? Vi har en centrex-växel och alla samtal som går via mitt fastnätsnummer har 00 som prefix vilket ställer till det för både det inbyggda uppslaget i kontakterna och för program som TrueCaller.
     
  11. uncoloured

    uncoloured Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2010
    Inlägg:
    325
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Jag lägger in mina kontakter enligt +467123... och det fungerar bra med Centrex. Det står 00076123... när de ringer, men kontakten visas som den ska.
     
  12. 253°below

    253°below Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Har heller inga problem med detta så länge kontakterna är sparade enligt +46-modellen.
    Dock kan det likväl vara en vettig feature att titta vidare på för framtida uppdateringar av Prefixer! Tex har vi liknande problem när någon ringer på våra kortnummer i och med att avsändarid:t då även blir själva kortnumret. Om kontakten är sparad enligt +4610123456 får man ingen träff i listan och vet därmed inte vem som ringer. Att ha möjlighet att sätta upp en (inkommande) regel för detta i Prefixer skulle ju därmed lösa det hela utan större svårigheter.

    Ska titta på hur vi kan få in detta in en framtida version!
     
  13. Lurv

    Lurv Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    hade lite problem med att scanna in QR koder med regexp... men cpoy/paste funkade och nu rullar den finfint! (nexus med 2.2)
     
  14. nilede

    nilede Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har också Centrex och har provat den lösning du föreslår. Men det fungerar tyvärr inte hos mig. Jag har Xperia 10 mini med Android version 1.6.

    Så det skulle vara helt kanon om det var möjligt för Prefixer att hantera även inkommande samtal. Idag fungerar inte heller Eniros app för att hitta uppringare om telefonsamtalet inleds med två extra nollor.
     
  15. Turritops

    Turritops Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    TrueCaller kan dresseras att byta ut 000 mot 0 så att man får fungerande uppslag i väntan på att Prefixer blir fulländat. :)
     
  16. 253°below

    253°below Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    I väntan på den "fulländningen"... ;-) ...så har precis en ny rykande varm version av Prefixer släppts på Market (version 0.5)!

    [​IMG]

    Vi har ju tidigare varit inne på Prefixer kan ha varit lite väl svår att konfigurera för "gemene man" och hoppas att den här releasen åtminstone ska upplevas som ett litet steg på vägen mot mer användarvänlighet. Det reguljära uttrycket är kvar, men hela gränssnittet har gjorts om och berikats med bland annat en regeleditor.

    Förutom detta har även följande förändrats:

    * Obegränsat antal regler i listan
    * Nya regelparametrar - dagar och klockslag. En regel kan nu sättas till att endast vara giltig vissa dagar i veckan och vissa tider på dygnet.
    * Delningsfunktionalitet med Barcode scanner fungerade sisådär i förra versionen - den är nu uppdaterad och ska fungera felfritt.
    * A2SD-support för de av er med Froyo

    Det har varit en hel del arbete med den här versionen så regler för hantering av inkommande samtal har tyvärr inte hunnits med att tittats på. Förhoppningsvis ska vi kunna få med det till nästa version!

    Tack för ert intresse och era kommentarer!
     
    Last edited: 29 jul 2010
  17. Teatree

    Teatree Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jun 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur gör jag för att få bort (0) i ett nummer, dvs ex +46(0)70xxxxxxx med hjälp av Prefixer?

    Utan ingrepp ringer min Desire upp +46070 vilket självklart blir fel.
     
  18. 253°below

    253°below Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Du kan tex lägga till en regel med uttrycket:
    \+460[1-9][0-9]{6,}

    ...och därefter ange 0 i "Remove characters".

    Hör gärna av dig om du inte får det att fungera!
     
  19. 253°below

    253°below Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Igår lades en mindre uppdatering ut på market.

    Innehåller bla en omstrukturerad regeleditor med tydligare villkor och actions.
    Uppdaterat protokoll för att dela regler med varandra, vilket nu förutom via barcode även medger delning via vanliga url:er.
    "Duplicate rule" med i långtrycksmenyn på en regel.
    Vibration vid exekvering av en regel.
    Uppdaterad hjälpfil.
     
  20. PsychoCheF

    PsychoCheF Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2010
    Inlägg:
    505
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Kan man använda appen för att redigera nummer i telefonboken?
    Skulle vilja på ett enkelt sätt lägga till +46 på alla kontaktnummer, permanent, eftersom htc ändrar formateringen när man exporterar kontakter som börjar på 0xxxxxxx.