Kontantkort i Spanien

Diskussion i 'Allmänt' startad av FOO, 13 maj 2010.

  1. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    men billigare än att dra massa roamingdata...
     
  2. jean08

    jean08 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jul 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jätte tack!!!
     
  3. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Vilken tur att jag hittade denna tråden!

    Först och främst till gosa: grym sammanställning, tack för det!

    Jag och en polare ska ner på en bartenderutbildning i Playa del Ingles september till november och då känns det som att man måste skaffa sig någon form av lokalt SIM-kort annars blir det alldeles för dyrt i längden. Jag kommer förmodligen ha med mig laptopen och i så fall går jag på det som föreslagits här i tråden med ett trådlöst modem av kontantkortstyp.

    Gosa: vad rekommenderar du om man skall vara där nere i två månader och förmodligen inte kommer kommunicera jättemycket via telefonerna men ändå behöver skicka några SMS och ringa några samtal, främst inrikes. Är det kontantkort som gäller då?
     
  4. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Playa del Ingles är väl Kanarieöarna, va?
    - Det är ju typ Afrika, har de verkligen mobiltelefoni där?

    Skämt åsido - faktum är att när man ser på Spanien och "moms"/"skatter" eller liknande så är landet updelat i 4 olika "regioner". Vi har fastlandet & Islas Baleares (Mallorca, Menorca etc), vi har Kanarieöarna, och sedan de två gamla "kolonierna" Ceuta och Melilla på Afrikanska kontinenten. Dessa fyra har olika typer av "skattenivåer", vilket gör att priserna skiftar lite dem imellan.

    När det gäller Kanariöarna är det faktiskt så att de är helt fria från beskattning på mobil telefoni, vilket gör att de priser jag redovisat hittills kan räknas ner lite. (I mina poster med Yoigo och Orange är det påslaget 18%)

    När det gäller rekommendationer för din vistelse så kan jag inte tala helt specifikt för Kanarieöarna, men rent generellt är det nog bara kontantkort som gäller, och där är Yoigo "giftigast" så här långt.

    När det gäller surf i Laptop så skulle jag vilja rekommendera Carrefour (http://www.carrefour.es/telecom/internet-movil/index.html), som är en av de större Livsmedelskedjorna (eller vad man nu ska kalla det - tänk Coop) här i Spanien. De har just nu en lösning där man betalar 1€ per dag man är uppkopplad, med den enda begränsningen att man har maxhastighet upp till 100mb, sedan går farten ner till 128kbps. "Modemet" kostar 29€ och man måste spendera minst 3€ (3 dagar) per månad.

    Denna lösning är kanske inte så rolig om man kommer vara uppkopplad varje dag (30-31€/månad) beroende på vad man har för budget/perspektiv.

    Men å andra sidan - kör man laptop brukar det inte vara så svårt att hitta trådlösa nätverk som antingen är öppna eller enbart har WEP (Backtrack?) så jag skulle nog lugna mig med köp av modem nån vecka tills jag hadr grepp om accesspunkter i närområdet.
     
    Last edited: 15 jul 2010
  5. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Okej... här kommer ytterligare en Spansk "Operatör". Jag skriver med citationstecken, för där jag från början tänkt mig att skriva om Movistar (Telefonica - Spaniens motsvarighet på gamla Telia) så vill jag istället lyfta fram Carrefour som en mycket god kandidat till "bra val av kontantkort i Spanien".

    Carrefour är en av flertalet "virtuella" operatörer i Spanien, och är i grunden en av de större livsmedelskedjorna här (Själva kedjan har franskt ursprung) och anledningen till att Carrefour kommer upp som ett alternativ är att jag när jag såg på deras priser för mobilt internet också upptäckte att de har väldigt konkurrenskraftiga priser på vanliga kontantkort.

    Nedanstående priser inkluderar IVA för Spanska fastlandet/Islas Baleares:

    Kostnad startpaket - 10,17€ (inkl 10€ i samtalspott)
    9,28 cent/minuten dygnet runt, alla operatörer
    9,28 cent/sms
    58 cent/mms
    17,4 cent i uppkopplingsavgift
    3,54€ i minimikonsumption/månad

    Så här långt är Carrefour väldigt likt Yoigo, men det som gör Carrefour lite mer intressant är priset på data, som är:

    59 cent/dag som maxpris som dras de dar man faktiskt kopplar upp sig. Full fart (skulle tro det handlar om upp till 384kbps) upp till 20MB sedan blir det en strypning ner till 128kbps.

    ----

    Edit - Observera att dessa uppgifter är ihopsamlade och baserade på information som fanns på Operatörens hemsida när jag la upp dem. Har själv ingen möjlighet (well.. har men orkar inte) att ränna runt till de olika operatörernas butiker för att verifiera allt eller se om någon information skiljer sig från vad som står på webben.
     
    Last edited: 16 jul 2010
  6. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Tack för informationen! Är det verkligen ett kontantkort eller binder man upp sig för någon form av abbonemang?

    Det låter ju verkligen jättebra, de 59 cent per dag som uppkopplingen kostar, dras den från samtalspotten som från början är 10 euro?

    Kan man som turist kliva in i en carrefour-butik och hiva upp 10,17 euro och sedan gå därifrån med ett kort som man kan surfa på och även ringa lite med i två veckor och sedan när man reser hem igen kastar man bara kortet? Eller har man bundit upp sig för något abbonemang som man måste dra sig ur?

    m v h Henrik
     
  7. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Jodå det handlar om kontantkort, och i princip är det så enkelt som att bara kliva in på en butik och köpa sig ett startpaket.

    Varför inte? Okej, på sätt och vis förstår jag varför du frågar... kanske skulle kallat det Saldo istället för samtalspott.

    Den enda "haken" om man nu ska kalla det så är att det i Spanien (vet inte hur det är i Sverige numera) inte går att bara köpa sig ett kontantkort och sedan börja ringa, då det sedan nångång förra året (tror jag det var) infördes lag på att alla kontantkort ska ha "registrerade ägare". Detta innebär att man - direkt i butiken - måste legitimera (Pass, Nationellt ID-kort) sig för registrering (Om inte så brukar man bli kopplad till kundtjänst när man försöker göra första samtalet). Vet inte om man också måste uppge adress då jag inte köpt nytt kontantkort de senaste åren.

    Kontantkortet har inga andra begränsningar eller bindningar. Kan förvisso vara lite jobbigt om man har tänkt att återvända och använda dett igen då jag tror att lägstafröbrukningen fortsätts dra månad för månad tills kortet är tomt, varefter det antagligen blockeras efter en tid, men ska man bara ha "slit å släng" är ju inte det något problem.
     
  8. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Kan bara säga att carrifour fungerade kanon! Lite strul på Menorca, men beror nog på att det va kass mottagning. Men i barcelona funkade det kanon!
     
  9. scorpio_x

    scorpio_x Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 nov 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Grymt jobbat gosa! Precis vad jag behövde!
     
  10. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Och om du hade läst frågan så hade du vetat att det var just ett kontantkort köpt i Spanien som han var ute efter
     
  11. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    BUMP!

    Ska till Ibiza i sommar och skulle hemskt gärna vilja ha internet i mobilen under vistelsen, någon som har tips på kontantort med surf i Spanien? Infon i tråden börjar ju bli lite gammal :)
     
  12. sweborn

    sweborn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag ska också till Ibiza i sommar... skulle detta kunna vara något http://www.holidayphone.se/kontantkort-spanien.html
    Nångon som har erfarenhet av detta företag?
     
  13. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Det skulle säkert fungera bra, men det känns som att det borde gå att hitta billigare inhemska kontantkort än för 300 kr :)
     
  14. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

  15. jsg101

    jsg101 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2012
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag ska till fuerteventura och behöver tips på kontantkort till min surfplatta Sony Xperia Tablet Z. Behöver alltså ett rutfkort, inte telefoni. Tack för tips.
     
  16. nixxz

    nixxz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2009
    Inlägg:
    1 573
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER

    Hej!
    Ska strax åka till Grand Canaria och kan självklart inte vara utan min telefon :P Vill kunna surfa!
    Så Vad är det billigaste sättet för mig att lösa detta på?
    Är detta det bästa?: http://www.holidayphone.se/
    tack på förhand
     
  17. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Helt klart inte det billigaste, men förmodligen det bekvämaste :)
     
  18. nixxz

    nixxz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2009
    Inlägg:
    1 573
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER

    vad skulle du anse vara billigare?
     
  19. mfm

    mfm Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2012
    Inlägg:
    2 293
    Mottagna gillanden:
    271
    Telefon:
    Samsung Galaxy S4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S4
    Dyrast är det nog i alla fall.

    Jag köpte ett SIM-kort från Orange med 1GB data som gällde i 30 dagar för 10 EUR när jag var i Spanien, det går att ringa också om man fyller på mer pengar men kollade inte på det (1GB data kostade 9 EUR men man måste fylla på med minst 10 EUR. Man får 2GB i 30 dagar för 15 EUR).
     
    torbjorn gillar detta.
  20. nixxz

    nixxz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2009
    Inlägg:
    1 573
    Mottagna gillanden:
    167

    MINA ENHETER


    Låter fan som jag ska köra på det isf :)
    Dock är min telefon låst till Halebop/telia så behöver ha med mig en olåst telefon då va?