Custom ROM baserad på Expert ROM:en RLS6 - 2010-09-29

Diskussion i 'U8100/U8110 & U8500' startad av kallt_kaffe, 2 sept 2010.

  1. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Denna ROM har bytt namn och det som skulle blivit RLS7 finns nu här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=802893

    En ROM baserad på Expert ROM:en modifierad efter eget tycke.

    Nerladdning: u8100_expert_customized_rls6_jit.zip

    OBS! Om ovanstående 691.2MHz version är ostabil så installera nedanstående updatering. Den ger en lite snällare överklocking på "bara" 652.8MHz.
    Uppdatering: u8100_expert_customized_rls6_652800_update.zip

    Nytt i RLS6
    - Uppdaterat Launcher Pro
    - JIT (OBS! Även om du inte gör wipe på data efter uppgraderingen så MÅSTE du göra wipe på dalvik-cachen annars blir prestandan försämrad)
    - Stöd för swap på SD-kortet (partitionera SD-kortet i recovery läget. 32Mb eller 64Mb swap beroende på hur mycket du vill avvara, ingen EXT2, OBS! Gör backup av kortet innan du partitionernar.)
    - Överklockad kernel 691.2MHz (jämfört med original 528MHz) Installera SetCPU från Market om du vill justera min och max frekvens m.m. Kostar ett par dollar. Alternativt ladda ner den från xda-developers (googla!)

    Nytt i RLS5
    - Slagit av bort mobiltrafiksvarningen
    - Slagit av det forcerade kameraljudet när man kör telefonen i ljudlöst läge.
    (tack till Failemon för tipsen till ovanstående, se denna tråd: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=20531)
    - Tagit bort Expert specifika saker som gjorde att bl.a. wifi bara fungerade på en telefon från Expert.
    - Som en bieffekt av ovanstående så har den nu ett betydligt större språkstöd än tidigare.
    - Kanske ngt mer som jag glömt...

    Nytt i RLS4
    - Uppdaterat LauncherPro
    - Uppdaterat Superuser permissions
    - Uppdaterat Roadsync
    - Tagit bort ServoSearch
    - Lagt till en undo funktion till relocate_apps.sh
    - Justerat bakgrunderna till normalt QVGA format (tar mindre plats och minne men ser lite konstigt ut om man kör original launchern).

    Nytt i RLS3
    - Uppdaterat Launcher Pro till senaste versionen.
    - Lagt till stöd för att flytta /data/app till MicroSD kortet för att få plats med fler app:ar. OBS! Kräver ej partitionering av SD-kortet då detta inte är APPS2SD utan en egensnickrad variant. (mer info kommer)

    OBS! Används på egen risk!

    Instruktioner
    1. Flash:a en custom recovery enligt följande instruktion (Jag har bara testat med AmonRA.)

    2. Kopiera in .zip filen på SD-kortet och starta telefonen i recovery läge (håll in ringupp knapp + volym upp och tryck på power)

    3. Välja "Flash zip from sdcard" och välj filen du nyss kopierade in. klicka för en guide i bilder

    4. (valfritt) Efter flashningen så rekommenderar jag att gå in i Wipe menyn och tömma data+cache innan man bootar om. Då nollställer man telefonen och tappar alla app:ar man installerat samt sina inställningar. Oftast funkar det nog skapligt även om man struntar i detta då ROM:en är baserad på originalrommen. klicka för en guide i bilder

    Om du ångrar dig så ladda ner officiella Expert rommen från Huaweis sidor och återställ telefonen. Instruktioner för återställning

    Beskrivning
    - Tagit bort Launcher2
    - Tagit bort MyWeather widget:en.
    - Tagit bort TouchPal och AndroidKeyboard

    - Lagt till Launcher Pro
    - Lagt till Home Switcher (så att man enkelt kan växla launcher)
    - Lagt till MarketAccess så att man kan komma åt betalappar.
    - Lagt till den sista flip-clock versionen av Weather widgets (yr.no). Den ligger på /system/app så skulle man av misstag uppgradera till den senare, fulare, versionen så är det bara att avinstallera så har man den gamla kvar.
    - Lagt till Googles News & Weather app/widget.
    - Lagt till HTC_IME och en AndroidKeyboard med stöd för röstinmatning (innehåller även VoiceSearch).
    - Lagt till busybox med tillhörande symlänkar
    - Lagt till nano (texteditor)
    - Lagt till bash

    - Bytt bootanimationen mot en QVGA-anpassad Nexus animation.
    - Bytt till Market som fejkar HVGA och därmed ger tillgång till fler app:ar.
    - Bytt ut och uppgraderat Google Maps mot en modifierad variant som stöder navigering i alla länder
    - Bytt RoadSync mot den officiella uppgradering man har rätt att ladda ner.

    - Root:ad med senaste Superuser permissions (2.3.5)
    - Fejkar autofocus m.m. för tillgång till ännu lite fler appar.

    - Flyttat den 25Mb stora autorun.iso som sköter USB-montering m.m. från /data till /system vilket ger 25mb extra för app:ar i /data (se de attachade bilderna för en jämförelse efter en nyflashning med original ROM och en nyflashning med custom ROM:en) och dessutom gör att USB-monteringen inte slutar fungera om man gör en wipe av data partitionen.

    OBS! Detta är samma ROM som jag postat här. Jag har bara gjort en egen tråd för den.

    Tips
    - Ladda ner och installera wireless_tether_2_0_5-pre8.apk för att kunna göra om telefonen till en trådlös accesspunkt. Av någon anledningen så trivdes den inte att inkluderas i ROM:en men funkar fint om man installerar den i efterhand.
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 8 okt 2010
  2. avindal

    avindal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    402
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    funkar najs hittills.
     
  3. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Flasha ROM från SD-card i Amon RA recovery (lite bilder)

    [​IMG][​IMG][​IMG]
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 2 sept 2010
  4. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Att göra en "wipe" av data+cache (i bilder)

    Obs, denna procedure tar bort alla inställningar och nerladdade app:ar.
    [​IMG][​IMG][​IMG]

    När allt är klart att det bara att backa med "volym-ner" och göra en reboot...
    [​IMG][​IMG]
     

    Bifogade filer:

  5. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    relocate_apps.sh (nytt i RLS3)
    OBS! Denna funktion är att betrakta som experimentell och bör bara användas om man har behov av mer utrymme än det som normalt sett finns tillgängligt på data partitionen.

    Beskrivning
    Genom att flytta /data/app till SD-kortet så kan man installera betydligt fler applikationer än man normalt skulle få plats med men till skillnad från den vanligt förekommande APPS2SD lösning så krävs ingen partitionering av SD-kortet och det är bara /data/app som flyttas. Dalvik-cachen ligger fortfarande kvar i det snabbare NAND minnet och jag kan inte påstå att jag märkt någon skillnad i prestanda trots att jag nu har app:arna på det långsammare SD-kortet.

    Att dalvik-cachen ligger kvar i NAND innebär dock att man fortfarande till viss del är begränsad av utrymmet på NAND då innehållet i dalvik-cachen växer med antalet installerade applikationer. Det är därför inte meningsfullt att reservera mer än 512Mb på SD-kortet för appar men det är naturligtvis valfritt.

    Denna lösning består av två skript.

    Skript 1 (relocate_apps.sh):
    Detta skript skapar en fil i rooten på SD-kortet i den storlek man själv önskar och använder den filen som ett filsystem dit allt i /data/app kopieras. Sedan monteras filsystem på /data/app. Vid nästa omboot raderas det ursprungliga innehållet i /data/app och utrymmet frigörs.

    Detta skript kör man bara en enda gång.

    Skript 2 (mount_apps.sh):
    Detta skript körs vid varje boot och monterar /sdcard/apps.img till /data/app samt raderar det ursprungliga innehållet i /data/app (görs endast booten efter att man kört det första skriptet).

    Skriptet monterar också /sdcard tidigt i bootprocessen och informerar vold att kortet redan är monterat.


    Instruktioner
    Starta en terminal emulator och skriv följande:
    $ su
    # relocate_apps.sh create (storlek i megabyte)
    (vänta tills skriptet gått klart)
    # reboot

    Om du ångrar dig (nytt i RLS4)
    Se till att du inte har fler app:ar installerade än det får plats på /data och gör sedan så här:
    $ su
    # relocate_apps.sh undo
    # reboot

    Förhållningsregler
    - Plocka under inga omständigheter ur SD-kortet när telefonen är igång!
    - Radera INTE \apps.img på SD-kortet (såvida du inte vill ta bort alla appar)


    USB-montering
    1. Klicka som vanligt på "Överför filer" i den dialogruta på PC:n som kommer upp när man kopplar in telefonen.
    2. Nu dyker en tom enhet upp.
    3. Använd "Dual mount SD widget" så dyker innehållet på SD-kortet upp på den tidigare tomma enheten.
    Lite osäkert på om det verkligen fungerar att skriva något på kortet även m.h.a. Dual mount SD widget. Återkommer när jag testat lite mer.

    Dual mount SD-widget kostar en dollar ($1) på Market (använd Market Access för att komma åt betalappar)
     
    Last edited: 14 sept 2010
  6. t0rch

    t0rch Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag skulle behöva lite hjälp.. jag har flashat med din ROM men nu kommmer jag inte in i varken recovery eller bootloader mode..
     
  7. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Konstigt, jag har flashat om en massa gånger via AmonRA utan att fått några såna problem. Jag har t.o.m. flashat U8150 ROM:en i sitt ursprungsskick så att den t.o.m. ändrade den första bootlogon.

    Det har inte blivit något hårdvaru problem då att volymknapparna slutat fungera eller något sådant? Fungerar telefonen att boota upp Android och fungerar alla knapparna som de ska?

    Det du annars kan testat är att ladda ner officiella ROM:en från Huawei och göra en total återställning men även den kräver fungerande volymknappar.

    EDIT: Du kanske drabbats av detta problem: https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=17695
     
  8. t0rch

    t0rch Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    volym knapparna fungerar men skärmen blir bara svart när jag ska in i recovery och ifall jag lägger in orginal rom från huawei så står det update failed

    telefonen fungerar bra annars
     
    Last edited: 13 sept 2010
  9. Marvin-Ior

    Marvin-Ior Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag gjorde en tabbe med min telefon med att kasta in fel APP-rom på den... original updata.app funkar inte att ladda in (ingen updata-fil) men det som funka var att kasta in amon-ra eller clockwork recovery å sen ta å installera zip-filen från SD-kortet... fick prova nåra ggr innan det funka (avbröts flera ggr)... nu funkar det bra, dock fortfarande inte med app-filer
     
  10. t0rch

    t0rch Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har försökt att installera via rom manager, men när den ska starta om i recovery läget så blir det bara en svart skärm..
     
  11. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Rom Manager slänger in en Clockwork recovery som iaf sist jag provade inte fungerade på U8100. Då fick jag också svart skärm. Däremot kunde jag boota upp i "flash" läge (volymner+hangup+power) och flasha på AmonRA recoveryn igen utan problem.
     
  12. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Å fan... Jag körde till och med på U8150 rommens UPDATA.APP(fick döpa om UPDATE.APP till UPDATA.APP) och då bytte den splash screen och förmodligen lite firmwares till smått och gått för telefonifunktionen dog helt. Men jag lade bara in original UPDATA.APP igen, flashade Amon RA recovery och på med min custom ROM så var allt som vanligt igen.

    UPDATA.APP måste alltid ligga i \dload\ katalogen på SD-kortet men det förmodar jag att du har koll på.
     
  13. Marvin-Ior

    Marvin-Ior Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    sådan koll har jag, men jag tog hem lite olika för att se om det gick att jämföra sins emellan... råkade ta fel uppdata fil å kastade in Huawei Joy rommen å efter det så funkar inte updata filer för att nån huawei.hidden.apk-tjofs inte finns eller är felaktig
     
  14. t0rch

    t0rch Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    När jag bootar upp i "flash" läge (volymner+hangup+power) och ikopplad till datorn så vill den inte installera "android 1.0" så superboot fungerar inte.
     
  15. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Hmm... trodde inte ens att det var möjligt. Hade jag vetat det hade jag nog aldrig vågat flasha U8150 rommen genom att döpa om den till UPDATA.APP.

    Har du testat att flasha återställningsrommen via menyerna inne i Android istället? Jag har bara kört volym-upp+hangup+power varianten men i ditt fall kanske det kan vara värt att testa den andra metoden. Båda metoderna finns beskrivna i både text och pdf filerna som följer med originalrommen.
     
  16. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Det låter snarare som det är Windows som bråkar. Har det någonsin fungerat på just den datorn.

    Lite tips:
    - Testa en annan dator.
    - Testa olika USB-portar
    - Gå in i enhetshanteraren och försöka att avinstallera drivrutinen för telefonen om det finns ngn installerad och byt sedan USB-port eller iaf dra ur och stoppa i kablen igen.
    - När du pluggar in telefonen i "vanligt" läge och den monterar CD-ison. Så kolla på den så ser du att det finns två .exe-filer. En är den som autostartar när man pluggar i telefonen. Tror den heter pcoptions.exe eller ngt sånt. Men det finns en till som heter setup.exe om jag inte minns fel. Den installerar en drös drivrutiner. Det kan vara värt att testa att lägga in dem.
     
  17. t0rch

    t0rch Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    ja det funkade, jag gick in på inställningar/sekretessinställningar och återställ standardinst.
    Då bootade den om i recovery mode, prövat det förut men det funkade inte då..
     
  18. Marvin-Ior

    Marvin-Ior Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    har provat alla varianter... det som funkar är zip-filerna,dina custom ärä då jag provat med
     
  19. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Ny version i första posten. Skall funka att uppgradera utan att göra wipe på data-partitionen.
     
  20. Marvin-Ior

    Marvin-Ior Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    95
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    är det möjligt att köra relocate scriptet på brudens U8220 och hur lägger jag isåfall in det??