GPS-hack

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av droidwi, 29 dec 2010.

  1. Dr.Byte

    Dr.Byte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    Tänkte skulle ge mig in på att ändra denna lilla "flärp" till GPS:en, men tänkte testa göra en reset på GPS data innan.

    Får 7 satteliter vid datorn nu där det tidigare var bara 3. enbart genom radering av data.
    Så antar nästa steg är att öppna mobilen.

    Men nu har jag förstått vad alla klagar om på GPS:en iaf, även fall den mer eller mindre alltid visar rätt för mig, vilket jag inte kan förstå, men nu börjar det gå upp.
     
    Last edited: 8 jan 2011
  2. martook

    martook Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 aug 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det någon som kontaktat sin återförsäljare istället för att riskera ha sönder sin telefon och tappa garantin? Är det ens värt besväret tro? Jag köpte min i somras, så är ju innan det ska vara fixat. Min Blade (SF) är både snabbare och mer korrekt när det gäller GPS:en, så är ju sugen på att försöka fixa, men lämnar nog hellre in telefonen om man kan tvinga Samsung att fixa det åt en :)
     
  3. elof

    elof Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    506
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Wohooo! Nu fungerar GPS:en mera som den ska!

    Hela historien:

    Innan jag skruvade upp telefonen testade jag mina mätvärden:

    Med mobilen liggandes på ryggstödet på TV-soffan mitt i vardagsrummet (dvs där man normalt inte ens SKA få speciellt bra mottagning) fick jag:
    10 sekunder efter GPS-aktivering, 4 st satelliter funna.
    20 s 7 st
    45 s 7 st active
    50 s 7 st inactive
    1-2 m inactive (0 in use)
    2.5-4 m active, 7 synliga / 4 in use, 15 meter accuracy
    4-5m 7 synliga / 0-4 in use
    5-10 min 7 / 0-5 varierar upp och ner hela tiden (4 in use, 30 sek senare 2 in use, 30 sek senare 0, sen 3, sen 1, osv)
    10-13 7 in view, 0 in use
    14 7 in view, 5 in use
    15 7 / 0
    16: 7 / 0
    17: 7 / 0
    18: 7 / 0
    19: 7 / 0
    20: 7 / 0
    21: 7 / 0
    22: 7 / 3-5
    23: 7 / 1-3
    24: 7 / 0
    25: 7 / 0-2

    SNR ligger i medel på alla 7 satelliterna mellan 10 och 25.

    Jag gör ett likadant test till på samma plats:

    10 s 5 / 0
    30 s 7 / 3
    1 m 7 / 4
    2 m 8 / 5 15m 11-24
    3 m 7 / 0
    4 m 8 / 0
    5 m 8 / 5 15 12-25


    Dvs inne i vardagsrummet får jag under korta stunder fungerande GPS men då naturligtvis med rätt usel tillförlitlighet.
    Under en halvtimme fungerade GPS:en bara under korta stunder, typ 30 sekunder i taget nån gång då och då.
    (tfn ligger helt still under hela testet)

    ---

    Jag skruvade nu ur de 7 skruvarna och bände sedan enbart upp kanten samt runt hörnen på simkortssidan så att jag kunde glipa lite på fram- och bakstycket.
    Detta var inte alls speciellt meckigt. Bara att trycka in en nagel eller liten skruvmejsel i skarven och vrida lite så hörde man ett knäpp när det lossnade. På ett ställe vred jag lite hårt, så silverramen blev lite böjd, men det gjorde inget, för när man sen tryckte ihop allt igen blev den rak och fin.

    I glipan mellan fram- och bakstycke kunde jag pilla in ett finger eller en tandpetare och hålla ner själva "moderkortet" så att jag kunde se kopparkontakten man är ute efter. (annars såg jag bara undersidan av "moderkortet", och där sitter ju inte kontakten)
    Från sidan stoppade jag helt enkelt in en liten skruvmejsel och bände försiktigt upp den övre böjen på kopparkontakten så att den hamnade ca 0.5 mm högre än innan.
    Jag passade även på att skrapa lite försiktigt med skruvmejseln på ovansidan av kopparkontaktens kontaktyta samt på motsvarande yta på bakstycket, utifall att ytorna oxiderat något.
    Sen var det bara att trycka ihop allt och skruva tillbaka skruvarna.

    Totalt tog det kanske 4-5 minuter.

    Jag startade tfn igen och testade GPS:en direkt (utan att radera GPS-data):
    (tfn ligger helt still och på samma ställe under hela testet)
    10 s 4 / 0
    15 s 8 / 5
    20 s 9 / 8
    25 s 8 / 3
    30 s 7 / 4
    45 s 7 / 6
    1 m 7 / 6
    1-2 m 7-8 / 4-6 10m, ~12-32
    2-5 m 8-9/6-8 15m, ~12-30
    5-10 m 8 / 5-7 10-15m, ~11-31



    Raderade GPS-data med kod *#*#3214789650#*#*
    Efter 2 min dök en satellit upp, efter 3 m en till, 3.5 min, ytterligare två
    5 m 6 / 0, ~12-26
    6 m 6 / 0
    7 m 8 / 0
    8 m 8 / 7, 15m, ~12-28
    9 m 7-8 / 1-4
    10-15m 7-9 / 6-9, 5-10m, ~13-30
    GPS-test visar de flesta som gula och några gråa/orangea.

    Stängde av GPS:en och startade den igen.
    För varje sekund hittade den en ny satellit och vid ca 7-8 sekunder blev den aktiv.
    Liksom de två styckena ovan tappade den aldrig kontakten helt även om den stundtals går ner till bara 3 använda satelliter, dvs betydligt bättre än innan jag skruvade.
    Innan: bara stundtals fungerande GPS under en halvtimme
    Efter: fungerande GPS-funktion under hela halvtimmen! :-)

    När jag flyttar telefonen från soffan (mitt i vardagsrummet) till fönsterbrädan blir det ännu bättre.
    Minst 7 satelliter används hela tiden, stundtals t.o.m. 10 / 10. SNR ligger på ~12-46 varav GPS-test visar mer än hälften som gröna och resten oftast som gula.

    Ett snabbtest i bilen visar att den fortfarande inte är lika bra som andra (riktiga) GPS:er, men klart bättre än förut.
     
    CmeC gillar detta.
  4. joejjeman

    joejjeman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2009
    Inlägg:
    300
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    HTC U11 128gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    HTC U11 128gb
    ROM:
    Orginal
    denna "fixen" funkar fan...nu har jag inga stats som alla andra men har idag navigerat runt med copilot i Bromma utan minsta problem..sist jag var här o testade hoppade den runt som fasikens
     
  5. Dr.Byte

    Dr.Byte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    Jag kommer kontakta min återförsäljare på måndag (Dustin) inte för att jag tror dom kommer gå med på detta, men jag får f-n inte upp mobilen för att fixa detta, så jag tar den "fega" vägen ut, det är ju trots allt en "fabrikations miss", eller?

    Ska testa i alla fall så får vi se vad som sker.

    Frågan är bara hur man ska lägga fram detta? nån bra ide?
     
    Last edited: 8 jan 2011
  6. p1er

    p1er Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    231
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Nån som kan visa bilder, antingen egna eller dem från xda? Har lust att se hur långt man måste "gräva" för att göra denna fix..
     
  7. joejjeman

    joejjeman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 sept 2009
    Inlägg:
    300
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    HTC U11 128gb

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    HTC U11 128gb
    ROM:
    Orginal
    det var enkelt fixat... gör enligt instruktionerna bara.. tar kanske 10 min om man tar det lite varligt..men väl värt det
     
  8. elof

    elof Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    506
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    I fjärde bilden nederst i första inlägget på xda visas kopparkontakten från sidan (där man kör in skruvmejseln).
    Direktlänk:
    http://forum.xda-developers.com/attachment.php?attachmentid=467972&d=1292735736

    [​IMG]


    Jag böjde upp min kontakt en liten aning mer än vad han gjort på den där bilden.
     
  9. elof

    elof Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    506
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Förutom denna fysiska GPS-fix, vet någon om man tjänar någonting på att ändra GPS-inställningarna från "north-america.pool.ntp.org" till "europe.pool.ntp.org" ?

    (Gå in på SGS Tools | GPS Fix. Välj "europe.pool.ntp.org" och [Apply])
     
  10. ducken

    ducken Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Jag har gjort denna ändring men kan nog tyvärr inte säga om det har blivit förbättring just pga. detta eller inte.
     
  11. tanner

    tanner Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    135
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Allra bäst är väl att ändra till svenska än europeiska. Ger lite bättre precision men löser inte problemet med en dåligt fungerande GPS.
     
  12. tlew

    tlew Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Köpte telefonen i Juli. Med Froyo-uppdateringen så blev min GPS betydligt bättre. Med denna hack ännu bättre. Nu låser den satelliter på några sekunder. Låser även flera satelliter även en meter inomhus (dock givetvis en meter ifrån en vägg med fönster).

    Bakstycket var kämpigt. Jag antar att det är lite svårare första gången man tar bort bakstycket. Tjejen i youtube-videon hade ju inga som helst problem med sina långa naglar, och troligen har hon tagit bort bakstycket på just den telefonen tidigare. (För varje gång man tar loss bakstycket lär väl plasten bli lite mer flexibel). Jag hade dock problem och funderade nästan på att ge upp. Tyckte nämligen det satt stenhårt på sina ställen. Eftersom jag inte har långa naglar (är ju kille...) så använde jag mig av några plektrum. Vad ni än gör, använd inte skruvmejsel. Åtminstone inte ifall ni vill vara säkra på att inte sabba något väsentligt, (tex råka köra mejseln rakt igenom skärmen). Vidare lär ju märken från en mejsel vara svåra att förklara för en Samsung verkstad vid händelse av att ni behöver lämna in telefonen för garantiåtgärd nån gång :-)

    För hoppas att denna "hack" håller i längden. Man kan ju föreställa sig att den kontakten med tiden flexar tillbaka. Men just nu är min GPS väldans bra.

    RED: Jahapp, nu funkar GPSen uselt igen, åtminstone i Google Maps där min position är helt off till och från.
     
    Last edited: 9 jan 2011
  13. Mobled

    Mobled Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    har 49,2 i accuracy och 10 in view och 8 in use men ibland går det ned till att jag inte använder någon så det hoppar fram och tillbaka..

    Blir nog att jag gör denna fix jag också någon dag
     
  14. kroffe

    kroffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag har också haft samma problem som ni andra. Från början funkade gps:en ganska bra, men på sista månaden har den inte funkat alls. Det är säkert så, som det skrevs här att det är dålig kontakt. Idag testade jag igen och hade noll satelliter som vanligt. Jag tryckte lite på plasten över den lilla kontakte och för första gången på länge lyckades den fånga 7-8 satelliter på kort tid. Då blev jag ännu mer motiverad att testa den här fixen och tog bort alla 7 skruvarna. - Men nu till mitt problem: Jag kom inte längre för jag lyckades inte få upp plastramen någon stans. Sitter den limmad också, eller vad? Jag försökte t o m sätta i en skruvmejsel i de 4-kantiga hacken utan att kunna bända upp den. Hur har ni gjort som lyckats?
     
  15. Dr.Byte

    Dr.Byte Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    13
    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Felia, Comviq, TRE
    Telefon:
    Galaxy S7 FLAT
    ROM:
    RenovateROM
    Info:
    Nova
    Telefon 2:
    CAT S69
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Telefon 3:
    S5
    ROM:
    Cyanogen
    Välkommen i klubben, här har du en till som inte kom in i telefonen, solid som svetsat, surt när alla andra lyckas.

    Ska testa via återförsäljaren idag när jag vaknar tänkte jag.
     
  16. borelis

    borelis Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER


    Väldigt nyfiken på vad de säger. Rapportera gärna tillbaka hit.
     
  17. imtp

    imtp Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    min telefon har varit inne 3ggr för att gpsen inte fungerar. Hittils har de flashat den och sagt åt mig att gpsen måste vara påslagen för att den skall fungera.
    Får kanske tillbaka den denna vecka...
     
  18. zetar

    zetar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Jag gjorde kontaktböjningen för några dagar sedan. Nu äntligen har man ju en fungerade gps i mobilen, innan dessa var den helt kass.
    Fortfarande är dock inte gps-en helt klockren, men mycket bättre än innan.
    Den fungerar nu även i bilen eller om det är träd ivägen.

    Håller med om att det är rätt svårt att få bort bakstycket, jag använde ett gammalt kreditkort som jag körde in. Man får ta i en del, men till slut gick det bra att få bort det.
    Helt klart värt besväret.
     
  19. kroffe

    kroffe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2011
    Inlägg:
    204
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Yippieee!!! Nu funkar den alldeles utmärkt. Efter ett par minuter på balkongen har jag 9 satelliter och den låser på 6 av dem. Noggrannheten växlar lite mellan 5 och 10 meter.

    I mitt förra inlägg beskrev jag att jag inte fick upp plasten och några av er andra hade tydligen samma problem. Efter att ha tittat på videon lite noggrannare kunde jag se hur tjejen satte ner naglarna och bände utåt och med telefonens glassida neråt. Jag var först rädd för att böja metallkanten runtom. Men såg nu att det inte var metall utan metalliserad plast. Den gav lätt efter och jag kunde få upp bottenstycket i plast. Gjorde som någon tidigare skrev och lyfte bara lite vid sim-kortssidan och i hörnen uppe och nere. Tog med en tandpetare och särade lite mellan kontaktblecken. Kunde knappt se att det gjorde någon skillnad, men ville vara försiktig för att inte bryta den. Hellre då en gång till senare om det skulle behövas. Det var faktiskt inte så svårt. Men jag måste säga att det var då väldigt liten. Inte alls som på det förstorade fotot från den engelska gruppen. Tur man visste hur den skulle se ut. Hade kanske inte hittat den annars.

    Lycka till ni andra. Hoppas det funkar lika lätt för er. Jag är så tacksam för den här diskussionssajten. Detta problem hade jag med säkerhet aldrig kommit underfund med själv!
     
  20. pebo

    pebo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 aug 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nej och eftersom samsung själva inte kommit på det så kanske dom också borde
    ut på forumen och se hur deras användare har det med deras flaggskepp. ;)

    Tycker faktiskt det är lite märkligt att man inte ser mer av tillverkarna på
    forumen, borde vara ett ypperligt tillfälle att få information och samarbeta med
    köpare av produkterna??