Desire startar om sej själv

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av Norda, 21 jun 2010.

  1. kandreas87

    kandreas87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    268
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hmmm.. jag provade precis köra med laddare och stability test. Kände inte någon överdriven värmealstring, knappt märkbart. Däremot dog den återigen efter 9 "runs". Mitt problem känns väldigt sporadiskt. Ibland när jag öppnar ett spel (Dungeon Hunter) så dör telefonen så fort jag startar upp spelet, ibland när jag spelat i 2min och ibland inte alls. Känns inte som om det skall vara så, men det känns väldigt svårt att återskapa (Går inte att säga typ.. starta GPS+Internet och surfa 2-3min, för ibland går det). Det är endast med stability test som det verkar gå.
    Så, om man har en fullt fungerande Desire, hur länge skall man kunna köra Stability test?
     
  2. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Det är ju uppenbarligen något som är fel med din Desire, även om det kanske inte är relaterat till samma problem som jag har med överhettning. Skulle helt klart rekommendera att lämna in den för service, för så ska den ju inte bete sig. Dessutom vet jag inte hur tillförlitlig stability test är, och vad den gör med mobilen. o_O

    Har btw lämnat in den till Anovo igen. Skickade ett svidande mail till deras kundservice där dom naturligtvis beklagade vad som hänt, och att den skulle få prioritering så fort den anlände.. vi får väl se
     
  3. kandreas87

    kandreas87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    268
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Svårt att säga, ikväll har jag nog haft problem främst p.g.a. värmealstring. Att jag laddade mobilen och surfade på aftonbladet var nog för att få problem, och då den var lite varm nere vid usb-uttaget så vägrade den att reboota. Fick ta ut allt och vänta ett par minutrar. Så det finns trots allt likheter. Dock spelar det typ ingen roll med stability test, där kraschar det direkt typ :)
    "The cpu worker performs mathematical calculations ("prime crunching") in native code and verifies the results, while the ram worker does heavy c memcpy operations in native code in a different thread."
    Hur tillförlitligt den är är svårt att säga, men den verkar ju onekligen lägga en del betydande belastning på cpu/mem. Tillräckligt för att få min lur att krascha i vilket fall.

    Nåja, imorgon blir det samtal till tele2 som förhoppningsvis (Kan vara fel ord? :)) skickar vidare mig till anovo.. Hoppas det går bra för din lur MatDiggy där borta. Tack för er hjälp grabbar.
     
  4. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Fick mail under dagen att min lur anlänt till Anovo. Jag har kontakt med deras kundtjänst, så den här gången kommer dom inte undan med mindre än att min Desire kommer tillbaka i toppskick ;)

    Jag föreslår att du skickar in den på momangen, och var noga med att ge ordentlig info om de problem som du upplever. Ta upp att den blir överhettad och startar om stup i ett. Nämn att du provat med Stability Test (om det inte är en app som kräver root :P). Be dom starta gps/navigation plus att dra igång ett spel samtidigt. Be dom stresstesta mobilen i minst 10 minuter.

    Säg även att du googlat problemet och att det är välkänt. Nämn att det verkar vara Mainboard som är trasigt.

    Och sist men inte minst.. glöm inte unroota innan du lämnar in :P

    Lycka till!
     
  5. kandreas87

    kandreas87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    268
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Aaah, låter som om din strategi är fulländad!

    Jag pratade med Tele2 idag och de skall skicka grejer så att jag kan skicka in telefonen, så steg1 är avklarat iallafall :) Jag skall nämna allt du säger ovan (behöver bara verifiera att en "OK" Desire klarar av "oändligt" många "runs" i Stability Test så att den är värd att nämna)
    Det enda jag egentligen blev orolig för när jag pratade med Tele2 är att det finns en kross-sensor (?) vilket jag säkert har brutit i sådanafall då telefonen har försvunnit i handen ett antal gånger. Men det är trots allt bara ~300 kr man riskerar. Känns värt det :)

    Jag ägnade gårdagen åt att un-roota luren så nu är det bara att skicka in den !
    Tack för all hjälp och svar!
     
  6. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Tror inte att det ska vara någon fara med kross-sensorn. Min Desire har gjort några riktiga flygturer där jag trott att det varit över totalt, men den har alltid klarat sig. Fick inga nedslag på det iaf ;)

    Kom ihåg att uppdatera till senaste uppdateringen av 2.2 innan du skickar in den. Jag råkade bomma det, och det var kanske lite misstänkt he he.
     
  7. kandreas87

    kandreas87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    268
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Låter lovande, hoppas inte heller att man får några nedslag på såna löjligheter..
    Haha, tack för sista rådet. Det hade jag helt missat ;) Jag var mest i extas över att få tillbaka telefonen i "originalskick" =>
     
  8. johand74

    johand74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    1 935
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Lite ironisk detta. Min har inte startat om på över 3 veckor sen jag bytte radio - tills jag gick in i denna tråd då startade den om :-(

    Edit: Vad är det som gäller, hur lång garanti tid är det på desire? Köpte min på annan ort (phonehouse) kan jag lämna in den på phonehouse här där jag bor eller var ska man lämna in den?
    Kan man få en ersättningstelefon medans den är inlämnad?

    Måste jag unroota den innan och hur?

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
    Last edited: 15 mar 2012
  9. kandreas87

    kandreas87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    268
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tragikomiskt :-) Det är 24 månaders garanti som gäller. Det går säkert bra att lämna in den på vilket phonehouse som helst, däremot vet jag inte vad som gäller med ersättningstelefoner... jag får väl leta upp nå skit här hemma som jag har liggande halv-trasig.. :)

    Japp du måste un-roota. Det finns en guide i DreamHawks root-tråd https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=20041) för hur man gör (är väldigt enkelt). Ladda ner en hboot-fil om du har S-OFF på telefonen (bravo_downgrade.img, finns på alpharev.nl), kör in HTC sync och sedan är det bara att rocka med den RUU'n som finns i tråden. :)
    Sedan, som MatDiggy sa, kan det vara vettigt att uppdatera till senaste versionen när man har startat upp "original"-versionen..
     
    johand74 gillar detta.
  10. johand74

    johand74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    1 935
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Vad är det för app man ska använda för att stress testa telefonen?
     
  11. kandreas87

    kandreas87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    268
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag använde mig av Stability Test (finns på market) för att få telefonen att dö. Vet däremot inte vad "normen" är, d.v.s. säga om telefonen inte kraschar om det är en "bra" (läs ej defekt) telefon. Däremot har jag som många påpekat satt igång navigation i bakgrunden och surfat på internet för att få telefonen att krascha inom 2-3 minuter (när man precis har laddat telefonen)
     
  12. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Nu har jag fått tillbaka min Desire från Anovo, och jag måste säga att mobilen är som ny! Dom har bytt ut en hel del, men framför allt mainboard. Efter många smällar i backen så har min batterilucka suttit lite sådär, men sitter nu som en smäck, precis som när den var ny. Den knäpper dit sjukt snyggt och mjukt och helt plötsligt känns det som om man kunde ha väntat med att lägga beställningen på One X ;)

    Har stress-testat den hårt med både Stability test, och kört Gps/Navigation, och samtidigt kört Angry birds. Något som fick mobilen att starta om varje gång förut. Mobilen blir visserligen varm, men jag har ännu inte lyckats få den att starta om. Det lagg som hade uppstått iom överhettningen är som bortblåst, och den flyter sjukt bra utan hack (så bra som det kan göra på 2.2 stock sense).

    För den nördige så skickar jag en lista på det som byttes ut.

    Mainboard, (OLED), Bravo M101
    SimFPC, Bravo C122.3
    Sim FPC conductive+absorber, Bravo
    Mylar, battery connector, Bravo
    Antenna, Bravo G114
    Mylar, TW BotB connector, Bravo
    Mylar, LCD connector, Bravo
    Warranty seal (Void label)
    Label, IMEI, Bravo

    Rekommenderar att ni med problem lämnar in den omgående!
     
  13. kandreas87

    kandreas87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    268
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Nice! Kul att det blev bra! Jag fegar nog ut med att skicka in... har inte råd att betala en eventuell avgift på 300-400kr OM någon fukt-sensor eller liknande hade gett med sig... så jag beställde en HTC One X jag med :) Vill ju gärna skicka in den för att få en fungerande desire som man kan ge bort eller så, men känns inte värt det.. om man bara hade kunnat kolla sensorerna innan man skickade in den hade jag inte tvekat för 5 öre hehe
     
  14. MatDiggy

    MatDiggy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2011
    Inlägg:
    1 377
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Har du inte garanti kvar? Då är väl det värsta som kan hända att dom skickar tillbaka den olagad. Om du inte vet med dig att du tappat den i toan eller att den blivit dyngsur regnet så ska det inte vara någon fara :) Har haft min med när jag sprungit sjukt många ggr i handen, och den har blivit ganska svettig :eek: så det ska nog inte vara någon fara. Kör hårt!

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  15. kandreas87

    kandreas87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    268
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jo jag har garanti kvar, men det "värsta" som kan hända är att jag får betala undersökningsavgiften (d.v.s. att de öppnar telefonen och tittar på sensorn ... :)) på typ 400kr. Passar inte så bra just nu med fler fakturor.. dubbelhyra och några månader med dubbla telefonfakturer räcker just nu hehe.. Jag har säkert tappat nåt glas i närheten av telefonen med vatten varför jag är skraj för att ha spräckt nån fukt-sensor.. men jag vet inte hur jag gör än.. nojar mig bara..
     
  16. johand74

    johand74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    1 935
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Har några fler frågor inför inlämning :

    -Sim och sd kort ska de sitta kvar?

    -Ska original kartong med?

    -Har någon provat roota igen efter inlämningen, och vet med säkerhet att den inte startar om något mer.. (tänkte om problemet har att göra med rootningen)

    -Vad är bäst att säga när man lämnar in den, så att den verkligen blir fixad?

    -Vad mer behöver man ha med, kvittot?

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
    Last edited: 27 mar 2012
  17. benhur

    benhur Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    1 473
    Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎


    Telefonen + kvittot var vad de ville ha av mig, inget annat inget simkort eller SD-kort ingen låda.
    JA jag rotade min (Revolutionary) S-OFF + root direkt när jag fick hem den igen, och visst jag var också misstänksam och undrade hur lång tid det skulle ta innan det hände igen?
    Nej den tål hur mycket som helst, i alla fall har jag inte kunnat framkalla någon kraftig värmeutveckling som förosakar bootloops igen.
    Den blir lite jummen nerevid bakpå när jag läser nyheter eller tittar på en film men det kommer man nog inte ifrån med tanke på hur nätverket arbetar då.
    Att säga få fram så mycket information så den blir reparerad direkt, ja det är det momentet som är det svåra verkar det som?
    Om den personen som får den i sin hand som ska skicka den skriver rätt saker så bör det nog fungera? I mitt fall så var det dåligt med information första gången, men jag kom ju tillbaks som ett "Åskmoln" och hade även ett papper i handen där jag informerade dem om vad som skulle göras med den.Och det uppskattades säkert inte så det nu tog det ett par veckor medan de tjurade på Anovo men de lagade den till sist.
     
    johand74 gillar detta.
  18. johand74

    johand74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    1 935
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Vilken radio får man tillbaka den med? Har ni bytt efter det?
    Får man ny garanti?

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  19. johand74

    johand74 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    1 935
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Oneplus 8 Pro
    Försöker följa denna unroot guide:

    Requirements:
    RUU_Bravo_Froyo_HTC_WWE_2.29.405.5_Radio_32.49.00. 32U_5.11.05.27_release_159811_signed.exe

    1. Ladda ner HTC Sync och officiell WWE ROM.
    2. Installera HTC Sync. (för drivrutiner)
    3. Sätt USB Debugging på Enabled.
    4. Koppla Desiren till datorn, vid prompt, välj HTC Sync. (HTC Sync behöver inte vara igång i datorn)
    5. Starta WWE ROMen.

    Startar jag WWE romen på datorn? Ska alltså RUU_Bravo_Froyo_HTC_WWE_2.29.405.5_Radio_32.49.00. 32U_5.11.05.27_release_159811_signed.exe
    filen ligga på datorn och startas därifrån?
     
  20. benhur

    benhur Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 maj 2010
    Inlägg:
    1 473
    Mottagna gillanden:
    210
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    xiaomi redmi note 4 / Huawei P8‎
    Nä det var så att innan körde jag RUU n och den har hmm? 27 på slutet i sig i den RUU jag brukar ta till.
    Så det var ju kvar när jag fick tillbaka den, men jag flashade den nyare med 23 på slutet och sedan Revolutionary och S-OFF och root och den romen jag kör.

    Ja filen har jag haft på datorn ja, den ext filen men ibland får man starta om datorn ytterligare en gång och börja ifrån början. Brukar få ett meddelande om att det inte finns nog med minne och liknande saker, men efter en omstart av datorn så löser det sig oftast.
     
    Last edited: 28 mar 2012
    johand74 gillar detta.