Guide: Spotify i bilen !

Diskussion i 'Applikationer' startad av gunnar-medial, 7 sept 2009.

  1. gunnar-medial

    gunnar-medial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    I följetongen om allt man kan göra med Android i bilen kommer här nästa test;
    spela musik i bilen med den nya Spotify-klienten.
    Det gör man med fördel via en bilstereo som stödjer Bluetooth och den så kallade A2DP-profilen (populärt kallat "handsfree musik-streaming"). Det vill säga Android-telefonen spelar musik via Spotify-programmet och ljudet streamas trådlöst i tvåkanals-stereo till bilstereon där ljudet återges via bilens högtalarsystem. I min pensionerade direktörsbil har jag en Sony MEX-BT5000, en ca 3 år gammal bilstereo i 1-DIN-format som kan en del tricks, bl a musikstreaming.
    [​IMG]

    Det är den typen av enhet som monterar i ett gammalt traditionellt bilradiouttag. De flesta bilar av senaste modell har radion integrerad i själva instrumentbrädan (eller rättare sagt i själva bilen) och då gäller det att ha varit förutseende eller haft tur vid bilköpet om stereon skall stödja A2DP. Så är det förmodligen i många av de senaste bilmodellerna när man får med något "musikpaket".

    Testen var enkel att genomföra; Ladda ner Spotify och logga in, para bil och telefon, koppla upp, åk runt och lyssna.

    Mer i detalj blir det:

    (1) Ladda ner Spotify från Android Market och den installeras.
    I alla fall om man har en ganska ordinär programvara i sin Android-telefon. Det har rapporterats att de som har bytt ut hela telefonens programvara mot andra alster har problem med att få ner Spotify från Market.

    Kommentar steg (1): EKONOMI - att tänka på
    Det krävs att man har ett Premium-konto hos Spotify (dvs betalar 99 kr per månad) för att kunna logga in med Spotify från sin mobil.
    För sin egen ekonomiska överlevnad bör man ha ett abonnemang med "fri datatrafik", dvs där man betalar en fast högre månadsavgift för att kunna uppleva en mer bekymmersfri mobil-tillvaro. Musiklyssning denna väg konsumerar ca 89 Mbyte per timme (enligt färsk Swedroid-utredning) så länge ny musik ständigt streamas från Spotify-tjänsten. Nu finns även en möjlighet att spara musik lokalt kopplat till interna spellistor i programmet och det kan hjälpa till att hålla nere den totala trafiken. Men sammantaget för detta sätt att lyssna bör man ha ett sjyst data-kapabelt abbonemang och Spotify Premium, dvs minimum ca 350kr + 99 per månad. För de som redan använder sin telefon mkt i jobb och på fritid på ett "data-promiskuöst" sätt är denna nya lyssnings-metod inte direkt kostnads-ökande. Däremot den som tar det försiktigt med telefonanvändningen idag bör räkna på totalutgifterna.

    (2) SPELA MUSIK I BILEN - Här testade jag att koppla upp en HTC Hero med Sony-bilstereon.
    Tillvägagångssättet varierar lite mellan bilstereomodeller men i princip gör man så här:
    Det fungerar i princip identiskt med hur man ansluter en Bluetooth-kapabel telefon mot ett vanligt Bluetooth-stereo-headset. Bilstereon är helt enkelt ett headset sett ur telefonens synvinkel.
    2.1: PARA ENHETERNA - Man gör bilstereon "synlig för sökning" så att mobilen hittar den när man gör en sökning i Bluetooth-inställningarna. När "bilen" listas som ett nytt "headset" trycker man på den raden i listan för att ansluta första gången, dvs para bil och telefon.
    [​IMG]
    Nu frågas det efter en passkod på telefonen, man knappar in önskad valfri kod där, t ex "0000" och bilstereon svarar nu att fråga efter den koden. Man knappar in den i bilstereon och mobil och bilstereo är sedan (om allt går bra) "parade" med varandra som det heter på Bluetooth-språk.
    [​IMG]
    (Det finns förmodligen även bilstereo-modeller som har en snabbare parnings-metod på det sätt det görs mellan ett Bluetooth-headset och en telefon) utan krav på passkod. Parningen behöver bara göras en gång.

    2.2: ANSLUT TELEFON MOT BILSTEREON: I fallet med Android gör man detta genom att välja bilstereo-enheten ur den lista med parade "headsets" som visas i telefonen.
    [​IMG]
    Android-telefoner verkar INTE spontant återansluta sig mot ett "headset" som den senast var uppkopplad mot när det åter igen kommer inom räckhåll. Det händer automatiskt mellan t ex en Sony Ericsson W980 och ovan nämnda Sony-bilstereo. Dvs om du gått ur bilen i ett sådant scenario återansluter sig telefonen automatiskt när du sätter dig i bilen igen. I en Hero får man gå in i kontrollpanelen och välja önskat "headset" igen och det är obekvämt/olämpligt i en trafiksituation.
    Än värre i mitt fall, gammeljaggan har batteriet i bagageutrymmet och vid start blir det så pass mkt spänningsfall genom den långa strömkabeln att stereon "startar om" när man vrider på startnyckeln :), då avslutas Bluetooth-uppkopplingen och man får köra den manuella proceduren igen. T ex W980 återansluter igen i det fallet så det vore en bra finess även i Android. Förmodligen kan man utveckla en add-on-applikation som sköter om den saken.

    3: HUR DET FUNGERADE: Sammanfattningsvis ungefär lika bra som att streama musik i bilen från den ordinarie musikspelaren på telefonen. jag märkte små halv-sekund-långa dropouts som mest varannan minut längs vägen (sträckan Värmdö->Stockholm City) men oftast störningsfritt. Testat med Hero och Telenor "Turbo-3G". Oklart om det är Bluetooth-länken eller mobilnätet som spelar in (eller kombinationen av de två). I mitt speciella fall (stereon tappar Bluetooth-länk vid motorstart) var den manuella återanslutningen en obekvämlighet eftersom det behövdes manuell åtgärd alltför ofta. Det kan man fixa med en stor kondensator+diod vid stereon som håller spänningen uppe under kort spänningsfall.

    En bra sak med att spela upp via bilstereo är att en sådan oftast har någon form av equalizer så man kan kompensera för att det saknas sådan i Android. Det funkar bra i BT5000 som har en del fantasifulla Sony-"ljud-rum" att välja mellan. Så här i efterhand var det kanske inte så dumt att ingenjörerna fokuserade 80% på Bluetooth när de konstruerade den stereon trots att de missade en del annat irriterande. Ja en del saker är rent skrattretande på den stereon medan själva designen är andlöst skön.

    En annan "kul" detalj uppstår pga A2DP-protokollet stödjer navigering mellan låtar.
    Om man väljer "nästa låt" eller "föregående låt" på bilstereon så kommuniceras det över Bluetooth så att musikspelaren i andra änden skall lyda order och byta låt. Effekten i detta fall blev att den vanliga musikspelaren i Android OCKSÅ startade eftersom det är den som är konfigurerad att lyssna på de kommandona. Det resulterade i "omusikalisk kakafoni" dvs båda musikspelarna spelar musik samtidigt(!), den interna spelar MP3-låtar från SD-kortet samtidigt som Spotify-klienten streamar sin musik utan att bry sig om fjärrnavigeringen. Och det kan förmodligen ha en förvirrande effekt på den arme bilföraren. Först trodde jag: "har TVÅ Spotify-klienter dragit igång?".

    SAMMANFATTNING: En del att slipa på i A2DP-integrationen. I pionjär-sammanhang står man ut med (och glädjer sig åt) det mesta, men för att det skall fungera bra för de flesta krävs att Bluetooth-återanslutning hanteras av telefonen samt att Spotify-klienten ser till att ta kommandot över funktionen för navigering av låtar som finns i A2DP-protokollet (så att inte användaren av misstag startar även den ordinarie musikspelaren i telefonen).
    8 sept: Ovanstående testat med den första versionen av Spotify-klienten som kom ut. Det har kommit uppgradering sedan dess som jag inte hunnit prova i bil.

    I övrigt är det uppenbart att det kommer bli mkt populärt med Spotify även i bilen. Förmodligen kommer nya bilar rätt snart ha bilstereo som en naturlig del av fordonets elsystem och har inbyggt HSDPA-modem som kan streama både internet-radio och Spotify. Användaren kommer dock inte undan några hundralappar per månad för nöjet så länge det inte uppstår andra affärsmodeller.
    Man får ju faktiskt tillgång till ett väldigt stort musikutbud i hemmet eller annan stationär plats, där mobilvarianten för de flesta bara är en extra bekvämlighet. Om man tycker det är värt beror på finanserna och hur mkt musikintresse man har. Så länge bil-finesserna inte är samtrimmade krävs en del teknikintresse också (eller kanske förståelse för imperfektionerna).
    [​IMG]
     
    Last edited: 9 sept 2009
  2. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 567
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Kul läsning Gunnar, det är dock synd att man inte kan stänga av musikspelaren i Android .

    Lösningen i dagsläget blir väl att plocka bort den, om det nu går att göra det på samma smidiga vis som med en del andra medföljande komponenter. Givetvis under förutsättningen att man nu har en rootad telefon. Man kan väl förstås också bara se till att inte ha någon musik på telefonen alls, då bör väl musikspelaren i varje fall vara tyst.

    Passade på att testa om standardmusikspelaren uppvisade samma beteende med Donut, den build cyanogen använder i version 4.1.4, utan framgång. Det händer samma sak, varför man kanske tvingas invänta Android 2.0 innan någon fix dyker upp.

    (Länkade hit från första sidan och lånade din bild, hoppas det var OK.)
     
  3. Dee_Jay

    Dee_Jay Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2009
    Inlägg:
    104
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Intressant läsning då jag har haft just detta användningsområde i åtanke ända sen jag såg första videon på Spotify i Android. Måste bara skaffa mig en ny bilstereo och byta ut Volvos trista original :P Hoppas bara att Brodit får tummen ur och släpper en hållare till Hero snart! ;)
     
  4. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Samma problem med musikspelaren (knapparna kopplar fel) finns för andra applikationer, exempelvis gmote...
    ..som hos mig drar igång Meridian.

    Rörande "jag märkte små halv-sekund-långa dropouts som mest varannan minut längs vägen":
    - Detta är störningar på Bluetooth. Jag får samma när jag kör A2DP till mitt headset när en moped kör förbi, grannen kör motorsågen, gräsklipparen, trimmern mm. Även dåligt skärmade elmaskiner som borrmaskin, sticksåg mm ger samma problem.

    Störningar över 3G och WLAN blir inga sådana problem då man kör på buffrat data istället, men samma maskiner som stör Bluetooth stör även WLAN och 3G. Köra borrmaskin går bra då det oftast bara varar några sekunder åt gången, men glöm gräsklippare och trimmer...

    Sedan har jag noterat att både Bluetooth och 3G ibland störs av saker jag inte lyckats identifiera, misstänker bland annat att 3G kan störa ut Bluetooth (har mycket störningar ute på gården när jag har fri sikt till 3G-masten, men inte när jag har huset emellan...
     
  5. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Har man linje-ingång på bilstereon kan man ju ge sig på mitt förslag i denna tråden istället, lite billigare... ;-)

    - https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=1860
     
  6. stantemo

    stantemo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2009
    Inlägg:
    751
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    jag har inga problem med att använda mitt headset till att byta låtar/pausa spotify. kör bygget som släpptes i dagarna.
     
  7. RasmusB

    RasmusB Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2009
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    2
    Telefon:
    XZ Premium

    MINA ENHETER

    Telefon:
    XZ Premium
    Jag hade problem med att min telefon också startade musikspelaren när jag använde mitt BT-headset... problemet visade sig ligga hos tunewiki, när jag avsintallerade det fungerade det perfekt.

    Och nu funkar det perfekt även i spotify :D Så det kan vara något annat musikspelarprogram som stökar till det :)
     
  8. sandpappa

    sandpappa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s10e, iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s10e, iPhone XS
    Hade samma problem när jag hade meridan installerat.
    Har någon av er hittat hur man slår på repeat/repeat all och shuffle?? Eller saknas dessa funktioner helt?
     
  9. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Finns om du trycker på "i"-knappen bredvid "<<", "play/pause" och ">>" i musikspelaren i Spotify.
     
  10. sandpappa

    sandpappa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s10e, iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s10e, iPhone XS
    ah, fan vad blind man är. Där var knapparna. Fast jag saknar en repeat all. Så man har repeat på hela spellistan så att säga....
     
  11. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Hmm... när jag testade Spotify-appen med mitt A2DP-headset (Sony Ericsson HBH-DS205) igårkväll funkade allting utmärkt, även knapparna (som då styrde Spotify). Det kan ju kanske bero på telefonen (Hero har ju HTC:s egna musikspelare, medan min Dream fortfarande kör med vanilj-Android:s musikspelare) eller headsetet/bilen...

    (En liten besserwisser-notis för den intresserade, ignorera gärna: Musikstyrningsknapparna ligger inte i A2DP-protokollet, utan i AVRCP, som står för "Audio/Video Remote Control Profile". A2DP är bara ljudöverföringen.)
     
  12. firetech

    firetech Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Det är den repeat som finns. Det finns, vad jag sett, ingen funktion för att repetera en och samma låt om och om igen (förutom att ha den ensam i en playlist).
     
  13. sandpappa

    sandpappa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s10e, iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s10e, iPhone XS
    Sweet, bra som fan!
     
  14. itix

    itix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du och dina ljudinstallationer :D
    Om jag nånsin får råd att bygga ljudanläggning hemma ska jag nog se till att rådfråga dig först!

    men Gunnar.... kör du automatväxlat?? Vad är det för skit ;)
     
  15. sandpappa

    sandpappa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s10e, iPhone XS

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung s10e, iPhone XS
    Det är ju en gammal direktörsbil. Klart man ska ha automat då !
     
  16. itix

    itix Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Äsch... Jaguar kommer inte undan med Automatväxel för att det är en direktörsbil.

    R35 GTR kommer undan för att den har bäst "pris per tidsenhet slösad på Nürburgring"-förhållande i världen samt att man kan välja manuell växling på ratten.
    Inte ens Gunnar kommer undan med automatväxel faktiskt :P
     
    Last edited: 8 sept 2009
  17. gunnar-medial

    gunnar-medial Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    137
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Så är det. Den biltypen känns bäst med automat, man delegerar det triviala växlandet till maskineriet och kan fokusera på annat. Jag har ett annat sexväxlat fordon och där skall det defintivt inte vara automat.
     
    Last edited: 9 sept 2009
  18. JoakimE

    JoakimE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2009
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone Xs

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Apple iPhone Xs
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S7
    Info:
    Jobbtelefon.
    Platta:
    Apple iPad Pro
    Helt off-topic, men klart Gunnar har rätt, det SKA vara automat i direktörsbilar, ingen tvekan! ;)
     
  19. Magnus

    Magnus Först på /forum Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2009
    Inlägg:
    2 583
    Mottagna gillanden:
    471

    MINA ENHETER

    Vill bara visa en bild på nyinköpt hållare till min magic, från brodit. sitter i en passat. har köpt en 3,5mm till stereon men den kommer snart, och då blir det lite info om spotify och så.
    [​IMG]
     
  20. neuro

    neuro Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag var i kontakt med deras kundtjänst här om dagen, och dom gav mig beskedet att en hållare till Hero kommer "vilken dag som helst". Tyvärr kunde dom inte svara på vilken återförsäljare som skulle kunna tänkas ta in den snabbast.

    Har precis bytt upp mig från Magic till Hero, så om någon behöver en hållare för Magic så har jag en över. PM för att göra business. :)