Fråga: Frågor om kameran

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Emil_98, 29 mar 2012.

  1. Anders1

    Anders1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Intressant! Jag använder precis samma fotoläge, har fw .73. Har du samma?
     
  2. Sveakungen

    Sveakungen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2010
    Inlägg:
    116
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Grymt bra träd detta! Har verkligen missat att jag kunde få fler avancerade inställningsmöjligheter. Nu kan jag äntligen få spot focus med exponering låst och iso 100 + vitbalans. Mina bilder blir så sjukt mycket bättre nu! Hoppas Sony jobbar på att minska komprimering något och tweakar mjukvaran mer!
     
  3. borstis

    borstis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kolla testet här. Bra mycket bättre än bilderna i nhw testet men ändå samma problematik. zoomar man in i de urklippen som redan är zoomade ser man mycket mer detaljer i sxs bilderna. Hade varit kul att se ett test då de tillät inställningar. Kanske nån här på forumet har båda mobilerna plus en ip4s och kan testa det?
     
  4. borstis

    borstis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

  5. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Gult gult gult!! Auto är inget vidare.. kan inte folk sluta göra tester med Auto och göra med bästa inställningarna möjligt!?
     
  6. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Nä, jag har fw .67 det kan ju påverka. Jag har sökt efter uppdateringar men ännu inte fått .73, du kanske får fix på detta när ICS kommer till Xperia S:en.
     
  7. Anders1

    Anders1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag får hoppas på det!
    Som det är nu återställer den både ISO-inställningar och exponeringskompensation mellan varje bild vilket är ganska störande då jag nästan alltid vill använda ISO100 och exponeringskompensation på +0,3.
     
  8. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jo, verkligen. Gör man inställningar själv ska de ju stanna kvar ända tills man själv ändrar igen. Det förstår jag är störande.
     
  9. borstis

    borstis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Känns som en självklarhet att man ska kunna spara sina presets om Sony nu vill profilera xperia som ett vasst kameraalternativ. Vare sig auto suger eller ej. Hur svårt kan det vara?

    Var ute och tog några kort på krogen i helgen. Kompisen med iphone fick nöja sig med ok bilder medan jag faktiskt kunde ställa in riktigt bra!
     
  10. Anders1

    Anders1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Efter lite mer testande verkar det som att kameran kommer ihåg mina inställningar så länge jag inte slår på bildstabilisatorn. Så fort jag slår på den så återgår ISO till auto, om det är en bugg eller en 'feature' vet jag inte :)
     
  11. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Hoppas verkligen att kamerans mjukvara uppdateras... Auto-läget måste bli bättre för tex mörkare förhållanden.. att hålla på ställa in saker o ting hela tiden är oerhört enerverande. Vem vill ha en snabb kamera om man måste ändra inställningar hela tiden. Sen när jag har tid o ta ett kort är kameran överlägsen.

    Btw hur tar ni Makro bilder!? Jag använder Zoom än så länge men går det o göra det med nativa appen!?
     
  12. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Ja, det går bra. Använd fyllnadsblixt så att den får lite extra ljus. Jag fick en bra macro-bild på en 20-lapp. Längst ut till höger finns något som ser ut som ett lodrätt streck på den vid första anblicken, men det är text. [​IMG]

    Här är bilden i full upplösning
    https://www.bredbandsbolaget.se/portlet-b2-serviceportal/storage/nikohm/TestXperiaS/Macro/
     
    Last edited: 23 apr 2012
  13. jorgeng

    jorgeng Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    208
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Något väldigt bra jag märkt är att det går att ta kort utan att starta xperia s, klicka kameraknapp mm.

    Bara håll in kameraknappen två sekunder så tas ett kort med en gång.

    Eftersom jag har ett krusell-fodral är det bökigt att starta mobilen, välja kameran, bara att trycka av med en gång.

    Nackdelen är att man ej ser vad man tar på, men so what??

    :)
     
  14. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Angående att kameran återställer inställningarna så har jag lagt märke till följande:
    • Startar man kameran med långtryck på kamerknappen, när telefonen är låst -> Allt ställs in på auto.
    • Startar man kameran med långtryck när telefonen är aktiv -> Alla dina tidigare inställningar behålls, förutom ISO och EV justering. Precis som sagts tidigare.
    • Startar man appen via skrivbordet -> Alla dina tidigare inställningar behålls, förutom ISO och EV justering. Precis som sagts tidigare.

    Troligtvis är inställningarna för knappen gjorda så för att det skall gå snabbt att trycka av en bild.
    Sjukaste grejen med kameran jag råkat ut för var när jag skulle plåta en bil vi hade fixat till på jobbet. Så fort jag höjde telefonen dök det upp en gul ruta vid bakhjulet och telefonen brände av bild efter bild efter bild.
    Det var först när jag riktade den mot marken som den slutade.
    Haha, den var inställd på Leendeigenkänning och tolkade troligen den nedre halvan på fälgens kurva som ett leende och bara matade iväg bilder :teeth:

    @jorgeng Min tar inte någon bild, den startar bara kameran. Sen får jag trycka av igen.
     
  15. zippo145

    zippo145 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 sept 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    det går att ställa in på snabbstart om man vill att den ska ta bild direkt eller bara starta kameran :)
     
  16. borstis

    borstis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    E d nån som har testat kameramodden från xda? Den ska tydligen ta bort kompressionen.

    Det finns ett sunkigt exempel på youtube när nån filmar men jag skulle vilja ha exempel på stillbilder före o efter mod.
     
  17. Fishk

    Fishk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 496
    Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Haha det var ju det Sony tjötade om hela tiden innan mobilen skulle släppas. Hur kan du ha missat det? :D

    Skickat från min Xperia™ S via Tapatalk 2
     
  18. Cubenga

    Cubenga Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    1 032
    Mottagna gillanden:
    62

    MINA ENHETER


    Ja, det är som du säger. Det är likadant för mig. Känns inte helt rätt, men men... :-/

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2