Problem: Nackdelar iom Jelly bean-uppgraderingen

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av DaddyCool, 13 feb 2013.

  1. DaddyCool

    DaddyCool Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    SM-P605
    Jag startar en ny tråd med fokus på upplevda problem efter uppgradeingen av våra S2or till Jelly bean, Android 4.1.2.

    (givetvis är fördelarna fler än nackdelarna) :)

    Vore toppen om vi kunde samla allas dåliga erfarenheter och också reda ut ev missförstånd. Jag tänkte nu "efter" uppgraderingen, inte i sambande med den samma (finns så många trådar om problem med att öht lyckas uppgradera)

    Här kommer mina bidrag:

    1. Sämre batteritid
    I ICS fanns två energisparfunktioner, en som kickade in först när batteriet sjunkit under en viss gräns. Nu finns bara en kvar, och det en rätt "fyrkantig" sådan.
    Ska mitt batteri hålla en hel dag måste jag aktivera alla delar i den enda energisparfunktionen, vilket ger sämre bild, prestanda.. och allmän upplevelse. :(

    2. Tillfälligt stänga av T9
    Jag hittar ingen snabbknapp för att slå av T9 vid textinmatning, utan måste gå in i "konfig".

    3. Lägga till ord
    Jag hittar ingen knapp för att lägga till ord i ordlistan vid textinmatning. Vet faktiskt inte hur/var man gör det nu?


    Nåt mer du upplevt?
     
  2. anton_mjor

    anton_mjor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    På min telefon funkar inte auto-correct alls.
    Var tvungen att ladda ner Swype beta/SwiftKey för att det skulle funka.

    Jag har slagit på energispar, märker ingen skillnad alls, så jag lämnar den på.
     
  3. Ostkroken

    Ostkroken Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2010
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    4. Vlingo
    Appen från den mörka sidan som ingen verkar vilja ha
     
  4. Kramer

    Kramer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag sitter fortfarande med Android 2.3 (vägrade att uppgradera till ICS tidigare) och funderar på om det är värt det att uppgradera till Jelly Bean.

    Vad jag är medveten om så får jag ut batteriets maxkapacitet med 2.3. Om jag uppgraderar från 2.3 till JB förlorar jag 20% batterikapacitet eller hur mycket?
     
  5. oneman

    oneman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2011
    Inlägg:
    138
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Jag tyckte först att batteritiden blivit sämre, men efter att kalibrerat det (max uppladdning, urladdning tills telefonen stänger av sig, max uppladdning) tycker jag snarare att batteritiden är bättre än tidigare. Jag har WiFi på hela tiden och tittar på flera TV-program varje dag och har ändå minst 30-50% kvar.
    När jag laddade ur batteriet upptäckte jag att energibesparing kickar in automatiskt när batteriet börjar bli dåligt även om man inte valt det.
    Angående spara ord i ordlistan gör man det genom skriva det och hålla ner fingret på det i listan ovanför tangentbordet.
     
    DaddyCool och MatsGF gillar detta.
  6. Ruotria

    Ruotria Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2011
    Inlägg:
    119
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq Abb
    Telefon:
    Samsung S8
    Jag tycker faktiskt batteritiden har blivit bättre, tänk på att skärmen drar en del så ha den på så låg styrka som möjligt. För nu under vintertiden så det ju kanske inte så mycket sol som gör det svårare att se på innehållet.
    Du kan även avaktivera Google+, Google Music och liknande appar om du inte använder dem.

    Det enda negativa jag kan tänka mig är väl att de inte uppdatera den fysiska formen :D


    Edit. Tänkte inte på det men den inbyggda webbläsaren har blivit mycket sämre gällande funktion. Man måste ju rensa alla sidor för att sedan klicka på tillbaka knappen alternativt hemknappen för att stänga ned. Innan kunde man ju trycka på minus för att stänga av...

    Känns överlag som vissa funktioner från GB är tillbaka fast med facelift...
     
    Last edited: 13 feb 2013
    MatsGF gillar detta.
  7. grillen

    grillen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Min batteri tid har blivit jättedålig efter JB. Har ljuststyrkan inställd på lägsta, ändå tuggar den upp bra mycket av batteriet. Hoppas att batteriet stabiliserar sig snart. För nu räcker batteriet en halv dag på jobbet innan jag måste ladda. Innan JB så räckte batteriet lätt en hel dag....
     
  8. n_sandstrom

    n_sandstrom Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2011
    Inlägg:
    430
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Tja, å andra sidan får du ännu bättre batteritid om du inte har telefonen igång alls.

    Uppdatera. Det är en helt ny telefon jämfört med ICS, och skillnaden från GB kommer vara enorm.
    Är du orolig kan du vänta ett par veckor, det lär komma nån uppdatering från Samsung och massvis med uppdateringar till appar som hjälper mot den värsta batteriförlusten.

    När ICS stabiliserat sig hade jag betydligt bättre batteritid än jag nånsin haft med GB.
     
  9. anton_mjor

    anton_mjor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    Jag håller med om det, en kompis som var van med GB sa att det var som en helt ny telefon när jag övertalade honom att uppgradera till ICS.
    Telefonen som brukade vara urladdad efter en halv dag höll nu mer än en hel dag.
     
  10. almost-famous

    almost-famous Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    438
    Mottagna gillanden:
    68

    MINA ENHETER

    Samma här, sitter med 2.3 och vägrar uppgradera. Frågan är om det kommer en uppdatering till. Tänkte på små systemuppdateringar. Någon vet?

    Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
     
  11. /walt

    /walt Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2011
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Startar jag luren från avstängt läge när laddaren sitter i så hittas inte SIM-kortet. Batteritiden känns värre men det kan bero på att jag inte stängt av allt skit som slogs på iom. uppgraderingen.

    Skickat från min GT-P7510 via Tapatalk 2
     
  12. Nagoo

    Nagoo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2012
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Uppdatering till 4.1.2 Jelly Bean.

    - Batteritid, slukar 2-3% i timmen, om inte mer.
     
  13. 67newrocky

    67newrocky Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 feb 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    Nackdelar från uppdateringen 4.1.2 :

    1. anpassning av bakgrundbilden från egna galleriet.

    2. batteritiden är under utforskande.
     
    Last edited: 13 feb 2013
  14. grillen

    grillen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Precis så är det för mig. Då har jag ändå stängt av alla extra grejer
     
  15. DaddyCool

    DaddyCool Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    SM-P605
    Inser nu att det är så himla olika huruvida man upplever ett problem eller inte - och då inte bara ur tycke och smak.
    Ta det här med autocorrect som många tycker blivit asdåligt. För mig är det ett superlyft. Innan (ICS) var det helt okej, nu efter uppdateringen är det helt suveränt.

    Kan det vara så att resultatet av vissa funktioner ter sig olika baserat på om man gjort en FC eller inte, om man uppdaterat via Kies eller OTA?

    Själv uppdaterade jag via OTA utan att göra någon FC.

    Kan det vara så att att jag som inte gjorde FC och behöll min ordlista har en bättre fungerande autocorrect av den anledningen?

    Jag tycker ju batteritiden blivit sämre. Har ni som tycker batteritiden blivit bättre gjort en FC innan uppdateringen?
     
  16. anton_mjor

    anton_mjor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    Ordlistan finns, men den rättar inte automatiskt.
     
  17. Kramer

    Kramer Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2011
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kommer nog avvakta en tid tills hypen har lagt sig och folk på ett mer subjektivt sätt börjar rapportera in alla skavanker.

    Det är just det jag också undrar. Har Samsung meddelat något officiellt? Vad jag vet så är det praxis att skicka ut mindre fixar efter en större uppdatering men frågan är om Samsung har skrotat SGS2s mjukvarusatsningar nu efter JB?

    Jag har allt jag behöver via 2.3 och det fungerar galant. Väntar nog in fler rapporter och ett eventuellt Samsung utlåtande.
     
  18. DaddyCool

    DaddyCool Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    SM-P605
    Det gör min. Jag har tex ett ovanligt efternamn som jag (så klart) hade lagt in i ordlistan innan Jelly bean, det finns kvar. Konstigt att vi har så olika resultat?

    En annan sak jag tänkt på. Kan det göra skillnad i vart telefonen kommer ifrån, om den är rootad, om man har en annan launcher, om den är brandad, osv?

    Jag har en Svensk, obrandad och orootad.. allt original.
     
  19. DaddyCool

    DaddyCool Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2011
    Inlägg:
    425
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21+
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1 2014
    Info:
    SM-P605
    Om du som jag har en Svensk obrandad lur.. uppgradera! Fördelarna är enorma, framför allt stabilitet och prestanda. Kameran är bättre nu än i 2.3, och.. listan kan göras hur lång som helst.:cool:
     
  20. anton_mjor

    anton_mjor Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    22
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    LG G2
    Min är debrandad och upplåst till orginalskick, alltså obrandad och orootad.

    Jag har testat flera gånger med ett så simpelt stavfel som twlefonen och den rättar inte. Rätt ord föreslås, men det "klickar inte i".
    Men det spelar ingen roll då SwiftKey rättar, dessutom långt mycket bättre än både samsung och swypes tangentbord.