Telenor spärrar internetdelning i mobilen

Diskussion i 'Telenor & Vimla' startad av Cupcakes, 22 maj 2012.

  1. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Om jag inte är ute och cyklar så har dom höjt gränsen till 100 GB, men tycker ändå det är fel, har man betalat för sitt abb, så ska dom inte lägga sig i hur jag anväder mina gb, kan tillägga att varken jag eller min son har fått hastigheten strypt, speciellt inte min son som har varit uppe runt 60 GB, har aldrig fått sin hastighet strypt
     
    Last edited: 24 maj 2012
  2. Reinhold

    Reinhold Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    852
    Mottagna gillanden:
    130
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Sony Xperia XZ Premium
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z3 Compact
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 10.1
    Sitter med ett gammalt 399 abonnemang, där ingår 3 mbit/s och för 99 kr får jag 10 mbit/s.
    Ser hellre att jag har 16 mbit/s och betalar 99 kr/mån OM jag ska internetdela.
    Hellre hög hastighet än internetdelning.
    Sen kan en ju klaga på att allt inte är gratis.
    16 mbit/s och obegränsat är pretty fair, om jag får säga't.

    Vill ni verkligen hellre ha internetdelning och 3 mbit/s än 16 mbit/s utan internetdelning?
     
    Dezent gillar detta.
  3. osvanberg

    osvanberg Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2012
    Inlägg:
    1 175
    Mottagna gillanden:
    360
    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    MyBeat
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 plus
    ROM:
    Stock/OneUI
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    IPhone 8
    Nej fan, jag tar lätt 16mbit/s och ev betala extra för internetdelning när jag har behov av det!! Snabb fart vinner i min bok!

    Ska dessutom ändå teckna om mitt abb snart.....så då ingår 24mån internetdelning som start. Nice.
     
  4. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Jag tycker att det borde finnas fler alternativ när det gäller olika surfpaket och abonnemang. Att man ska ta extra betalt för en funktion som finns i telefonen tycker jag är fel. Tycker öht att det är fel att spärra någon funktion. Ser hellre att det hade funnits ett datapaket med xxGB i 16mbit/s där man får göra vad man vill med sina GB. Jag tycker att det blir fånigt om man inte ska få använda sin datatrafik till vad man vill utan det ska kosta extra.
     
  5. exore

    exore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Lyssnade på senaste Androidpolice podcasten och där påstod de att Google hade gjort om tether-funktionen i ICS för att göra den med operatör vänlig. I och med uppdateringen så kommer mobilen att kommunicera med operatören ifall det nuvarande abonnemanget har rätt att tethera. Om detta stämmer skulle Telenordia då inte behöva någon extra mjukvara på ICS telefoner för att spärra tethering. Men har man en rootad telefon går det sannolik att komma runt.
     
  6. Mini Android Mobile

    Mini Android Mobile Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2011
    Inlägg:
    305
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    varför inte köra wifi router hemma med 3g dongel i sammt telenor fri surf är Inte fri alls begräsning kör på en annan op i stället
     
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    Bli medlem eller för att visa innehållet!
    Det stämmer att Telenors definition av "fri surf" är lite tveksam. Men vilken annan operatör har bättre villkor och på vilket sätt är de bättre?
     
  8. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hur hade du tänkt att telia skulle kunna få in pengar om folk börjar ringa via skype?
    Eftersom det är datatrafiken som ökar i dagensläge och telia måste uppgradera just datanäten.
    Läste nånstans att idagens läge så får telia ca 80% av sina intäkter via samtalstrafik.

    Sen om du börjar läsa på Telias abonnemang och inte läser skiten som aftonbladet skriver ut så ingår det IP på många utav Telias abonnemang :).
    ÄVEN dom mobila bredbanden.

    /Mvh .!
     
  9. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Hur Telia får in pengar lämnar jag upp till dom, dock så kan företag inte få in pengar precis hur dom vill, det finns många regler som måste följas och så har det nästan alltid varit. T.ex. så prisregleras vissa industrier, telekom är ju ett perfekt exempel där taxorna är reglerade.

    Telias nya ide, att ta betalt för vissa typer av tjänster som går över internet är fel och behöver regleras bort. Telia tar bort VoIP tjänsterna från dom billigare abonnemangen i detta läge, i nästa så tar dom bort din access till Google och bara tillåter Bing (för MS gav dom X mycket pengar för detta). Sen kan du inte använda Facebook om du har ett abonnemang från Telia för att dom får pengar av Google för att bara tillåta access till Google+.

    En ISP, vilket Telia är i detta fall, ska _inte_ få bestämma vilken trafik som får och inte får gå i deras nät, och därför BEHÖVER Sverige net neutrality regler som hindrar företag från att bete sig på detta sätt.

    När det gäller att tjäna pengar så tycks både dom Holländska operatörer och dom Amerikanska (dom två länderna som för närvarande har net neutrality regler) klara sig ypperligt bra. Telenor vill ju ta betalt för att dela internetkopplingen, vilket jag också tycker går bra.

    HUR du kommer åt Internet kan ISPn få avgöra, men VAD jag kommer åt kan och får inte vara upp till ISPn!

    Är det helt otänkbart att stegen blir.

    1) Blocka Skype i billiga abb.
    2) Skapa egen VoIP tjänst.
    3) Block VoIP i alla abonnemang och tillåt bara access till egen VoIPtjänst som kostar pengar.
    4) Profit!

    Snyggt sätt att konkurrera på, det är ju som att Statoil inte tillåter att du får köra din bil till Shell. Detta MÅSTE regleras bort.
     
    PaKr och Buzz gillar detta.
  10. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER


    Jobbar du själv inom Telekom branschen?


    Varför tycker du det är mer "okej" att telesnor tar betalt för en tjänst som internetdelning? Det är ju precis samma sak som att telia tar betalt för VOIP eller ?
    Internetdelning skall väll inte heller operatören bry sig om? Det är ju en funktion i telefonen och vad vi/du/jag skall väll inte dom ha och göra med? Vi/jag/du betalar ju 69kr/månad för att få surfa med telefonen. Sen vad det används till skall ju dom skita i. Håller du inte med där?

    Gillar du Telia överhuvudtaget? Känns som att många hyser agg bara för att det är Telia.

    Men i själva verket så handlar det om att folk bara är snåla, det går att göra ett helt vanligt samtal på telefonen men det blir "gratis" via VOIP!

    Hade du haft ett avtal med Statoil så hade det förmodligen varit så eller hur? Dålig jämförelse!

    P.S ring till PTS istället så får du väll klaga till dom.
     
  11. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo en något märklig skrivning !!....69:- eller vad det nu är är baserat på en användare normala användning av nätet.

    Tror du bandbredd är gratis ??

    Dels har vi den luftburna trafiken via master sen så snabbt det bara går så transiteras den trafiken till fasta fiberanslutningar med Internets "motorvägar".

    Nu har jag sedan själv varit med på en undersökning där Telenor frågade vad som är rimligt och flera prisplaner kommer säkert.

    Annars så finns ju sunkoperatörerna Tre samt Tele 2... eller hur cammen3 ! ;)
     
  12. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det bästa vore om det fanns flera olika prisplaner där olika saker ingår - om operatörerna ska spärra vissa saker osv. Jag tycker att det är fel att en extra tjänst (en funktion som finns i mobilen) ska kosta 99kr. Jag tycker dock att det Telenor har gjort, att inkludera 100GB istället för 15GB när man köper internetdelningstillvalet, är bra!

    Problemet som har blivit för Telenor är nog just att de har erbjudit "fri surf" i mobilen också - och därav har folk inte skaffat ett mobilt bredband också - så nu måste de kompensera det på det här sättet.

    Jag är inte på något sätt för spärrar i mobilnätet - men jag förstår samtidigt att det behövs. Så länge 3 och Tele2 inte har någon spärr (för funktionalitet i mobilen) i deras mobilabonnemang tycker jag att de håller en högre klass - men det är nog inte långt kvar till någon av dem också kommer med någon spärr. Jag vet iaf en av operatörerna som skulle behöva det - ett tag iaf.

    Jag är inget stort fan av Tele2 alls - jag tycker inte heller att de gör vad dom borde med deras 3G-nät. Men jag kommer nog aldrig lyckas förstå din fasta inställning till att 3 och Tele2 är sunkoperatörer/det sämsta som finns. Återigen, som jag sagt många gånger tidigare så är en operatör en pesonlig uppfattning. Att du haft problem med 3 gör inte operatören till den sämsta. Jag har haft problem med Telenor tidigare - en kompis senast - men jag går inte runt i nästan alla trådar som handlar om en mobiloperatör och säger "Annars så finns ju sunkoperatören Telenor... Eller hur Plun! ;)".
     
  13. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Njau... jag noterar att Telia samt Telenor har ett annat "kvalitetstänk" angående vad en användare betalar för.

    Jag noterar även att Tele 2 samt Tre verkar ha många användare med stora bandbreddsproblem, plus att vissa användare är så urbota korkade att de tror det är fel på sin lur.... men det är ju smart de här två sunkoperatörerna.:P
     
  14. SEW995

    SEW995 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2011
    Inlägg:
    254
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Men 69kr syftade jag bara på en surfplan i allmänhet.

    Om jag tror att bandbredd är gratis? Nej det tror jag inte.
    Ville bara få fram av urban varför det är mer "okej" att Telenor skall få spärra en tjänst men inte Telia.

    Sen kanske Tele2 och Tre inte är sunk operatörer, men oftast får man vad man betalar för...
     
  15. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Du är rolig du. 3 och Telenor är de bästa på mobilt bredband i Sverige på långa vägar (iaf på 3G, kan inte uttala mig så mycket om respektive operatörs 4G). 3 har även vunnit mobils test i fem år. Telia har haft stora överbelastningsproblem i sitt 3G-nät, tillsammans med Tele2, vilket är allmänt känt.

    Men visst - om du tycker att det är bra att man ska betala extra för alla tjänster så är det okej för mig. Jag ser dock hellre ett högre helhetspris med allt inkluderat istället för att slippa köpa till varenda liten tjänst. En blandning av detta vore väl det optimala.
     
  16. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo men nu klarar ju de allra flesta inte av att ha koll på vad de betalar för...:P

    "Öhhhh, fel på luren" :P

    Jämför man med andra länder så får vi nog finna oss i att det blir ett antal prisplaner att välja på.
     
  17. urbanlarsson

    urbanlarsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 feb 2010
    Inlägg:
    686
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Tyckte mig ha varit tydlig i vaför jag tycker så men tydligen inte tillräckligt, så försöker igen.

    Jag tycker inte att det är ok att filtrera trafik, det är just det telia gör. Anledningen till denna åsikt är att jag tror på en fri marknad där alla kan konkurrera på lika villkor, samt att om någon kommer på en riktigt bra internettjänst som t.ex. Viber, skype, rebtel eller vad det nu kan vara, så ska inte telia ta bort access till tjänsten, dom ska inte ens ha rätten att göra så. Låt oss säga att någon kommer på en riktigt bra sökmotor som spöar skiten ur google, är det ok om google då betalar alla svenska ISPer för att filtrera bort access till denna sökmotor? Det telia gör är censur, därför är det inte ok.

    En ISP säljer nätaccess, därför så måste det vara upp till ispn hur du får och inte får komma åt internet. Om telia inför ett abonnemang som säger att internet kopplingen endast gäller en dator så är detta acceptabelt, detsamma gäller telenor och internetdelning.

    Som jag sa förut, hur du kommer åt internet är och bör vara upp till ispn. Dom erbjuder ju redan nu olika alternativ och som konsument kan man välja vad man vill ha. Däremot, att välja vad man får och inte får komma åt kan och får inte vara upp till ispn. Telia går en farlig väg och censurerar bort tjänster samtidigt som dom sätter reglerna för den fria marknaden ur spel.

    Säg att någon kommer på en tiktigt bra ide för en Mobile VoIP app som spöar skiten ur allt som finns, hur ska dom ens få in riskkapital om man redan innan den släpps vet att ISPn bara kommer filtrera bort tjänsten för den konkurrerar mot ISPns intressen? Kan verkligen inte förstå hur du inte kan se skillnad på det Telia gör och det Telenor gör, det är ju helt solklart att Telia sätt reglerna för en fri marknad ur spel och det krävs inte mycket för att inse dom förödande konsekvenser detta kan medföra.

    ...och säg inte att du nu har rätten att välja ett abonnamng som inte är censurerat, genom att tillåta att ISPer gör detta så öppnar du för möjligheten att alla ISPer gör detta på alla abonenemang, vad ska man välja då?
     
    Last edited: 26 maj 2012
  18. mil0ck

    mil0ck Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Vad jag undrar är hur det skulle gå till? Jag har ju en Galaxy Nexus som är rootad, skulle jag då kunna internetdela med root? Eller skulle förändringen vara över hela nätet?
     
  19. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Har du ett befintligt abonnemang kommer du inte påverkas. När du förlänger så kanske det händer något - då kan du ju självklart påverkas av det. Har du en rootad mobil bör det inte vara några problem att komma förbi spärren (när den väl införs i näten).

    Om det fungerar som i USA så kommer en valfri tether app kunna komma förbi spärren :)
     
    mil0ck gillar detta.
  20. mil0ck

    mil0ck Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jaha, nu fattar jag, tack:)