Diskussion: Bättre förståelse av "TV-ut" via MHL-adaptern

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Dr.Smith, 25 mar 2012.

  1. Dr.Smith

    Dr.Smith Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    När jag köpte min SGS2:a köpte jag även Samsungs egna MHL-adapter. Jag har inte grejat så mycket med den, men tänkte ändå komma med mina observationer och fiska efter diskussion och se hur det fungerar för er andra.

    Test med Samsung-monitor (1920x1080i@60Hz)
    Interlacingen gör att bilden "vibrerar" litegrann vertikalt. Effekten går att reducera genom att på monitorn ställa in hur "snabb" man vill att responsen ska vara. Ställer jag in "normal" (till skillnad från "faster" eller "fastest") så vänjer man sig vid den lilla störningen efter någon minut, men det vore ju trevligt om man kunde få bort störningen helt.

    Test med Samsung-TV (1920x1080p@30Hz)
    Bilden "vibrerar" inte som när jag kör via monitor, men bildformatets låga uppdateringsfrekvens saboterar spelkänslan och det känns "laggigt".

    Jag hade hoppats att man kunde hitta MHL-inställningar någonstans så man kan ange vilket bildformat man vill använda (och kanske fila lite på interlacing-inställningarna för att minska vibrationseffekten). Vad säger ni andra som använder MHL-adaptrar? Hur upplever ni att det fungerar?
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Funkar för att visa vissa videor och bilder, men spel och internet tex ger mig huvudvärk :(
     
  3. corb06

    corb06 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    1 163
    Mottagna gillanden:
    630
    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2 50GB 5G
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch5 Pro
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7+ 5G
    Platta 2:
    Samsung Galaxy Tab S7 Wifi
    Min bild vibrerar inte alls. Varken på tv eller på pc-monitorn. Däremot undrar jag hur det är med upplösningen egentligen? Både tv och monitor är i 1920x1080p. Men ändå så fattas det några pixlar upptill och nedtill när telefonen visas på skärmen. Någon som kan förklara detta?

    Sen undrar jag, telefonen kan som jag förstår det spela upp 1080p video via MHL till en fullHD skärm. Varför kan inte telefonen visa skrivbordet i 1080p också? Så att inte varje ikon måste ta upp 25% av skärmytan? Som det ser ut nu så visas skrivbordet i 480x800, vilket gör att det ser förjävligt ut. hehe
     
  4. Talisman

    Talisman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2009
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tyvärr blir det för låg framerate när man spelar film. Och för bökigt med alla kablar. Ser fram emot framtida lurar med wireless HDMI.
     
  5. bjornhallberg

    bjornhallberg Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Google Pixel 6
    Hmmm. Tolkar det som om MHL med SGS2 inte är att tänka på då. Synd för det var nästan lite argument för att köpa en annars. Hade tänkt att det var grymt smidigt när man går runt och testar tv-apparater ute i el-ladorna.

    Att det krävs strömförsörjning är ju sådär kul, men jag antar att det skulle kunna lösas med ett bärbart batteri-pack med usb?

    Antar att utmatningen inte stödjer exakt frame rate heller, såsom 23.976, 24, 25, 30 etc?
     
    Last edited: 8 apr 2012
  6. tjtj

    tjtj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Då får du ju ett helt annat GUI på telefonen, med helt annan upplösning som systemet & apparna ska anpassas till (och kunna växla mellan dynamiskt). Så det kräver stora förändringar.
     
  7. Pylver

    Pylver Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vad skumma alla problem ni har låter, själv kör jag MHL-kabel och kollar mycket på 720p-videos... funkar hur bra som helst.
     
  8. brodiniozo

    brodiniozo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2011
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Samma här..
     
  9. Dr.Smith

    Dr.Smith Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Nu har jag testat lite mer och pratat runt lite med folk som har rätt god koll på liknande saker. Det verkar inte finnas något sätt att styra MHL:ens och TV:ns handskakning om bildformat. Spel är att glömma med andra ord. Film är ju en kul grej, men det har man redan box för.

    Det optimala vore om man kunde ställa in i SGS:en vilket bildformat man ville ha. Man får se om det kommer några alternativa lösningar i framtiden.

    Skulle också gå att lösa om man hade någon form av box mellan TV och SGS som skakar hand på 1080p@60Hz åt en :) ... Jaja, nu släpper jag det här - jag har redan lagt ner för mycket tid på det.

    Jo förresten... Om någon har en annan MHL-adapter och/eller kan få till 60Hz på TV:n kan ni ju skriva vad ni har för adaptermärke och TV.
     
    Last edited: 30 mar 2012
  10. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Min Samsung P2770HD hoppar automatiskt in i 1920x1080 30Hz. Skärmen behöver vara i "anpassa bilden till skärmen" läge för korrekt visning (uppe och nere hamnar lite utanför, precis som det gör på min laptop med orginal 16:9 visning). Vad det är som skilljer telefonens och datorns HDMI jämfört med PS3:an som kör på i vanligt 16:9 läge vet jag ej.
    En LED/LCD fungerar ju inte som en gammal CRT skärm gör vid låga frekvenser, som tur är. Dock märker man skillnaden mellan 30 Hz och 60Hz. Enligt telefonens specifikation på bildfrekvens så ligger den på 30 bilder per sekund. Om skärmen jobbar på i 60Hz när den endast får 30Hz in gör väl ingen förbättring på denna typ av skärm?
     
  11. Topeli

    Topeli Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 2:
    Nokia 6510
    Jag sitter för stunden och tänkte testa åt andra hållet.
    Har en .mkv fil med en film i 1920x800 på ca 9 gb och det står att den
    ska stödja .mkv, men då ja vill överföra den via Kies så säger programmet
    att den måste konvertera till spelbart format.
    Fick innan installera en codec då ja ville föra över en xvid/avi, men ja överväger att
    den grinar lite illa över denna HD .mkv film pga att den kommer med DTS.
     
  12. Dr.Smith

    Dr.Smith Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Jag får som sagt in (interlaced, men ändå) 60Hz i min "datormonitor". När jag spelar plattformsspel på monitorn upplever jag omedelbar respons i plattformsspel jämfört med min TV (30Hz progressiv) där jag känner av en viss eftersläpning. TV:n har Samsungs "Game Mode" aktiverat och samma inställning ger önskad effekt på dator (dock 60Hz), så det gör ju viss skillnad.
    Var i specifikationerna står det att uppdateringsfrekvensen bara är 30Hz? Det låter ju direkt felaktigt i detta fall.


    Jag har bara använt Kies när man varit så illa tvungen för att få uppdateringar på plats (innan OTA kom på plats). Måhända vill Kies konvertera för att ge en så bra upplevelse som möjligt med fullgod hårdvaruacceleration. Om jag var du skulle jag använda direkt USB-överföring för att få föra över filer utan att Kies ska börja transcoda. Det är möjligt att du får lite trassel att lira med Samsungs videospelare (på grund av olika containers, audio- och videoformat) men där finns alternativ (och bergis tonvis med forumposts som hjälper dig).
     
  13. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    m.samsung.com/se/consumer/mobil/mobil/smartphones/GT-I9100LKANEE

    Under video. Är dock inte självklart att detta.betyder max 30 i alla lägen iofs.
     
  14. Topeli

    Topeli Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 2:
    Nokia 6510
    Jag har nu testat att koda om från DTS till AC3, men Kies vill konvertera iaf.
    Sitter med 32 gb klass 10 kort, men då de är FAT32 så kan man via usb inte
    föra över mer än 4 gb, filmen i fråga var 5 gb.
    Så kommande sak att testa är om man kan plocka ur kortet, sen formatera
    det till ntfs eller vad det heter.

    Skulle vara en dröm att slippa gå via Kies med musik och filmer
     
  15. Dr.Smith

    Dr.Smith Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Där har du snarare vilka videoformat den klarar av att spela upp. Kul att den klarar både MPEG4, H.264 och VC-1! Om alla videoformat är accelererade klarar den av HD-video bättre än min bärbara dator... :)


    Specifikationssidan som swejuggalo länkade visade att antalet ljudformat var starkt begränsade. Att koda av flerkanalsljud kan vara rätt processorintensivt, så det kanske blir lite av ett måste att transcodea - men det kan du ju testa med mindre klipp för att se om någon spelare orkar dekoda utan att det blir hackigt osv.

    FAT32 har som sagt sin storleksbegränsning på 4GB per fil. Fördelen är att alla större OS har läs- och skrivstöd för FAT32, medan NTFS och EXT3+4 begränsar möjligheterna mer. Med exFAT försvinner storleksproblemet och OS-stödet är bra. Jag har inte laborerat så mycket med filsystem i Android, så jag vet inte vilka filsystem man får formattera SD-kort med. Linux (Android-basen) har stöd för alla nämnda filsystem, så det är bara en fråga om att få det att fungera... :)
     
  16. evilpenis

    evilpenis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    Platta:
    Nook HD+
    ROM:
    CM12
    Förstår inte varför man går via Kies för att lägga in saker på mobilen, är ju bara att kopiera över via explorer i windows.
     
    brodiniozo och PatrikS gillar detta.
  17. Topeli

    Topeli Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 2:
    Nokia 6510
    Testade med olika program igår, men de ville ha för lång tid att
    få in det i mobilen via Kies, även då ja testade att göra om en
    .mkv på 5 gb till MP4 på 1,2 gb.
    Testade i början som sagt med en xvid/avi, och det vart inte fy skam det
    heller, så de lutar nog åt det formatet tills man laborerat fram en bra lösning.



    Kopplade in mobilen som usbminne, förde över filmen i formatet MP4,
    valde destination SD kort, men då ja sedan kopplade bort telefonen och letade hade den blivit placerad på det interna minnet, men den fanns ingenstans..
    Fann den igen först då jag åter pluggade in som usbminne, och tog då bort den från enheten helt.
    Sen kan det bero på att filmer blivit komprimerade så att de spelas av BD spelare/TV, men det codecformatet kanske inte passar mobilen =
    lika bra att låta det gå via Kies så det blir spelbart.

    Men om du har ett bra tips på vilken codec man ska använda vid komprimering så man kan föra över filmen via usb felfritt, så tar jag gärna del av den informationen :)
     
  18. evilpenis

    evilpenis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2010
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    46
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 6T
    Platta:
    Nook HD+
    ROM:
    CM12
    Jag kör vanliga xvid, mkv osv med MX Video Player, funkar hur bra som helst.
     
  19. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Jag har kört över en .mkv och spelat upp i telefonens interna spelare och den fungerar perfekt, lade den i mappen "video" och den dyker upp i "Galleri"-appen.
    Då finns ju annars problemet med maxstorleken på filerna om tyvärr är 4GB vilket ställer till det för annat än serier mm.
     
  20. Topeli

    Topeli Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 mar 2012
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    197
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 11 Pro
    Telefon 2:
    Nokia 6510
    Det löste sig, ändrade från DTS till AC3, då DTS är overkill i en mobil.
    Överförde sedan filen via usb anslutning, Dock må filmen ligga under
    4 gb som PatrikS noterade då minneskortet är FAT32.