desire camera

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av fillekille, 28 apr 2010.

  1. fillekille

    fillekille Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    84
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    nån som kan lägga upp lite bilder som ni tagit med er desire? så man kan se kvallan :) elr länka där jag kan se nårra... hittade inga Oo.
     
  2. Mattias J

    Mattias J Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  3. Viggo

    Viggo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    306
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Får massa banding i bilder tagna i mörkt rum med blixt. Blixten tänds inte heller nån sekund innan som på andra kameror så fokuseringen blir därefter..
     
  4. xistan

    xistan Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 apr 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nja, bilderna från X10:an är väl oftast klarare i färger och mer kontrastrika, men å andra sidan är detaljupplösningen katastrofalt dålig jämfört med bilderna från Nexus/Desire. Min känsla är att största skillnaden mellan Desire och X10 ligger i bildbehandlingen i telefonen. X10:ans 8-megapixelsensor levererar inte på långa vägar upplösningen man kunde förvänta sig, eller också lägger SE på så mycket efterbehandling för att minska filstorleken eller reducera färgbruset.

    Bilderna från Nexus/Desire ser ganska trista ut med grundinställningarna direkt från kameran, men med lite tweak med kontrast / skärpa alternativt efterbehandling i photoshop så blir de ganska OK.

    Detaljupplösning slår megapixlar i alla lägen. Det som talar till X10:ans fördel är ju att man knappast vill labba med sina mobilbilder i Photoshop för att bli nöjd med dem. Det förtar ju liksom grejen med mobil + kamera kombinationen.

    tillägg: Vid dåliga ljusförhållanden, vilket Viggo också påpekar ovan, blir ju resultet från Desire under all kritik med kraftiga och brusiga färgband. Hur X10:an klarar sig i motsvarande förhållanden vet jag inte då jag inte sett någon bra jämförelse med den typen av bilder.
     
    Last edited: 28 apr 2010
  5. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Jag gjorde ett litet test mellan min förra mobil en SonyEricsson K750i (2mpix kamera och autofokus), HTC Desire (5mpix kamera med autofokus) och Olympus E1 (Digital systemkamera 5mpix autofokus). Bilderna med desire är något mörka då jag underexponerade dem innan jag insåg att man kunde ändra på vilket vis Desire skulle mäta ljuset på.

    Mina rekomendationer för desire är följande: sätt ljusmätningen på "center area", och skärpan på -2. experimentera med kontrasten. jag har inte kommit fram till vad som är en bra inställning där.

    länk till en zipfil (33mb) med testbilderna (12 st)
    http://dl.dropbox.com/u/878619/desire_vs_k750_vs_e1.zip

    Edit: Efter att ha låtit mina kompisar gissa vilka bilder som kom från vilken kamera kan jag tala om att majoriteten tror att min K750 är desire och tvärt om. Vad tycker ni?
     
  6. Kryckan

    Kryckan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    WOOOW..o_O ja man blir fan paff! Kanske skulle köpa 7 st K750 istället :P En för varje app man kör;)

    Rekomenderar verkligen skarpt en kamera app som heter Vignette. Blir riktigt bra bilder. Dock ett måste att ha fullvertionen, då demot bara stödjer 0,08 Mpix :P

    Kolla bilderna ;) Vignette for Android

    Här är även länken till tillverkarens sida. :) Vignette
     
    Last edited: 29 apr 2010
  7. Mr_Snarl

    Mr_Snarl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Finns där någon liknande app som är gratis? Eller någon redigerare som har lite mer inställningar än photoshop mobil.
     
  8. stefanli

    stefanli Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2010
    Inlägg:
    286
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Jag tycker kameran duger mer än väl, tänk på att det är en telefon

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  9. Kryckan

    Kryckan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    jo då jag har även ett redigeringsprog som heter PicSay. Gratis på market. FxCamera har även lättare filter. Finns massvis :) bara o prova o se vilket du gillar bäst.
     
  10. roban09

    roban09 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon som har ett bra tips på vilka reglage man bör justera i kamerainställningarna, samt hur mycket?
     
  11. Kryckan

    Kryckan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Ja de beror ju på va du vill ändra? :P
     
  12. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Använder PicSay Pro, innehåller MASSOR av redigeringsmöjligheter. Brukar ta en bild, fixa till den lite och sedan lägga upp på FB.
     
  13. roban09

    roban09 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    37
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Haha, uttryckte mig kanske lite otydligt. Jag undrar om någon som har experimenterat lite med fotoinställningarna har lust att berätta vilka reglage de har justerat när de anser att bilderna blir som bäst.
     
  14. ffodil

    ffodil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2010
    Inlägg:
    1 023
    Mottagna gillanden:
    412

    MINA ENHETER

    För egen del har jag kommit fram till att ha kontrast upp ett steg som standard, både vid foto och video. Sen brukar jag ofta även få ställa upp ljus ett steg beroende på ljusförhållande. Med dessa enkla ändringar tycker jag bilder/video blir ricktigt bra. Ibland har jag även fibblat med att ställa ner ISO lite.
    Har fotat och filmat en hel del nu med olika inst. men alltid kommit tillbaka till ovanstående. Såsom skärpa och färgmättnad står bäst på standard, tycker jag.
     
  15. 42Hz

    42Hz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    En bild jag tog igår, den har bearbetats i Photoshop dock, fast allt var verkligen pastellfärgat!

    [​IMG]
     
  16. Wolfy

    Wolfy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    1 247
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Får mig att tänka på reklamen "Kodac Moment!" :)
    Jag är faktiskt jävligt nöjd med kameran. Alla mobilen jag har haft har varit
    riktigt kassa. Senaste var det 8megapixel kameran i SE w960i, alla bilderna i
    bra ljus blev bra, men i skymning/inomhus/mörker var bara att kasta.
    Men helt annat resultat med desire...gott
     
  17. Mr_Snarl

    Mr_Snarl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tackar! Ska genast leta upp :):)
     
  18. Mr_Snarl

    Mr_Snarl Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jan 2010
    Inlägg:
    427
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ah.. den klassiska rosa-färg-på-skärmen buggen?? :P:P
    Vacker bild!
     
  19. 42Hz

    42Hz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2010
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hehee...

    Tackar! :)
     
  20. BigR

    BigR Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Var på Kista C igår för att köpa telefon och had nu föresatt mig en Desire. Provade som tur var fota en del med Desiren i Tele2:s butik. Jag tycker att bilderna blev så onaturliga att det är en dealbraker. De enda bilder som blir acceptabla verkar vara stilleben, panoramabilder etc. Men på människor i dynamisk belysning blir ju resultatet gräsligt.

    Min erfarenhet är att bilderna är det enda jag har kvar efter att ha ägt en fotomobil och en ny mobil måste ta bättre bilder än min gamla. Verkar inte finnas någon Android just nu med vettig kamera och inbyggd blixt.