Diskussion: Strul/problem eller fördelar med/efter ICS-uppdatering

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av teal, 13 mar 2012.

  1. thiger

    thiger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Detta är otroligt, gör en återställning av S2:an rensar precis allting så att jag kan börja om med allting från börja, då när jag för en liten stund sedan är klar med mobilen, lagt in kontakter m,m så får jag nån typ av Force Close när jag ska in på språk och inmatning, kommer fram att inställningar stoppats, någon som har förslag eller som vet hur man ska göra ?
     
  2. thiger

    thiger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Detta är numera löst..
     
  3. masze

    masze Android Veteran Hedersmedlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    8 670
    Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

    MINA ENHETER

    Telefon:
    12 Pro Max
    Skriv gärna vad du gjorde som löste problemet, så att andra med liknande fel
    kan få info...
    Tack :)
     
  4. Paul

    Paul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Nu kör jag ju Mac, och då är väl allt lite extra struligt, men ändå...

    Förut körde jag USB debug mode och fick upp telefonen som USB-masslagringsenhet. Men efter uppgraderingen till ICS så dyker den inte upp längre. Jag har provat att ansluta SGSII:an "vanligt" som MTP Media Device, och använda Android File Transfer på Mac:en, men den hittar inte telefonen. Jag vet inte hur jag ska göra... Jag behöver föra över en stor fil från telefonen.
     
  5. oxpo

    oxpo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 sept 2011
    Inlägg:
    93
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Prova:
    Inställningar och under "Trådlöst och nätverk " välja Mer... Och sedan USB-funktioner. Där trycker du Anslut lagring till dator.
    /oxpo


    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
     
    habab och Paul gillar detta.
  6. Steffe3

    Steffe3 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    182
    Mottagna gillanden:
    46
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S8
    Tyvärr så måste det enda alternativet vara Samsungs egna (går inte att bocka ur), om man vill ha ett tangentbord som går att använda så får man tyvärr vänja sig vid ikonen verkar det som :(
     
  7. paulreedsmith

    paulreedsmith Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 sept 2011
    Inlägg:
    1 413
    Mottagna gillanden:
    435

    MINA ENHETER

    Tycker ICS är både bra och anus. Har inte haft några problem med installation eller annat. Tycker det är värt att uppdatera bara för att kunna köra Chrome, och standard browsern kan man nu köra labs+helskärm, vilket är smutt. Och nu sparas alla flikar man har öppet, även fast man stänger browsern eller startar om telefonen. Det har stört mig mkt. Den nya fonten på text uppfattade jag direkt som väldigt tydlig. Känns som all text blivit tydligare, och man behöver inte zomma in lika mkt!

    Saknar dock fortfarande katt-temat i meddelande-hanteringen, och Swype har blivit dummare iom ICS. Hatar den debila texten längst upp på låsskärmen. Dialern ser fortfarande ut som den designats av en 7-åring med kritor. Tycker vanilla-dialern är riktigt läcker, så hade hoppats :cry:

    Och på tal om dessa: De nya smajilisarna är trista och otydliga. Gillar de gamla. Många av dem var väldigt söta, och olika vinklingar och lägen på öronen var uttrycksfullt och gulligt. Kolla in denna::) och jämför med vänster öra på denna: ;) Eller denna: :eek: Öronen står upp som på en katt som får syn på en fågel sittandes på balkongen utanför fönstret! Miiiiiiiiip. Why google? (bröööl-gråter)

    Att aktivitetsfältet längst upp blivit större är fult med, och ikonerna är fortfarande fula. SAOL kraschar ungefär lika ofta men mer allvarligt och diffust, med en lång svart skärm som resultat. Var i helvete är batteriprocent-visningen vid batteriikonen i aktivitetsfältet? Och katt-temat? Har jag ifs redan nämnt, men snälla nån. Är ju inte för mycket begärt.

    Men annars gillar jag ICS.
     
    Zorro gillar detta.
  8. EllgeH

    EllgeH Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    ICS

    Har uppdaterat min Galaxy SII till Androd 4.0.3 ICS.
    Tycker den är helt värdelös!!! Visst, den är säkert mycket
    snyggare men ALLT har blivit sämre vad gäller användandet. Swype är klart sämre och gissar fel hela tiden, var nästan alltid rätt i förra versionen. för att få fram siffertangentbordet måste man hålla nere knappen näst längst till vänster, längst ner, i någon sekund, trycker man lätt får man upp specialtecken. I förra ver var det tvärtom Bättre! SAOL funkade perfekt för mej i förra ver, hänger sig ofta nu. har i dag två gånger inte "blivit" av med tangentbordet utan det hänger med överallt, även i huvudmenyn. Omstart för att bli av med det. Som sagt, jag åmngrar djupt att jag uppgraderade då allt funkade precis som jag ville ha det tidigare. Nån som vet om man kan återställa telefonen till den versionen (tror det var 2.5??) Ska det vara så här illa får jag nog byta eländet mot nåt som fungerar. (vilket min S2a gjorde utmärkt innan uppdateringen) (Håller också med en av föregående talare om smileys, det är nästan omöjligt att se uttrycket - vitt leende i ljusgrönt ansikte, hur tänkte dom där?):(
     
    Zorro gillar detta.
  9. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Haaaaaar du gjort fabriksåterställning? Och ja det går att återställa till 2.3.5 genom att flasha in 2.3.5 med Odin eller dyl. Men fabriksåterställning gäller först, annars får man inte klaga! ;)
     
    Nojeb001 gillar detta.
  10. Nojeb001

    Nojeb001 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Stäng av Forced 2D GPU Acceleration i Developer inställningarna.
     
    dade gillar detta.
  11. jag@lasseman

    jag@lasseman Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej på er,

    Jag skrev en lång, uppgiven och besk sammanställning av mina erfarenheter av att ha uppdaterat min SGS2 från 2.3.5 till 4.0.3 tidigare (finns på s 28 i tråden). Tänkte försöka vara lite konstruktiv och följa upp de klagomål jag förde fram då och vad det har gett att följa Samsung-supportens råd (som i allt väsentligt kokar ned till att reset:a telefonen). Men det borgar för att bli ännu en besk sammanställning...

    * Den kraftigt försämrade batteritiden - problemet kvarstår trots åtgärder. Men batteriåtgången i ICS reduceras en hel del om man stänger av paketdata och wifi-anslutning.

    * Wifi kraschar eller går inte att starta - problemet kvarstår.

    * Det tar längre tid att ladda telefonen via usb-sladden - det märkliga problemet försvann efter reset.

    * Många appar som inte fungerar / kraschar i bakgrunden - inte mycket att säga, ICS briljerar inte vad det gäller bakåtkompatibilitet.

    * Tvångsavsluta appar tar lång tid - problemet kvarstår.

    * Musikspelaren kan inte längre sortera låtar korrekt enligt ID3-tagg - problemet avhjälpt.

    * Bilder som skickats via sms ser förskräckliga ut - problemet kvarstår.

    * Nytt problem - Androids internetbrowser kraschar vid start och måste tvångsavslutas med uppgiftshanteraren. Opera Mobile fungerar dåligt på ICS så jag har surfat uteslutande på Chrome Beta, som visserligen är bra men inte visar flash.

    * Nytt problem - GPS:en startar inte. Den grönan lampan för GPS:n tänds men appar som tex RunKeeper får ingen GPS-signal.

    * Nytt problem - Polaris Office har problem med pdf-renderingen, typsnitt visas fel, fel färger används. Ibland kan hela sidor falla bort i pdf-visningen.

    Telefonen är som tidigare påpekats bara uppdaterad med Kies. Personligen tycker jag det är skamligt av Samsung att släppa en så undermålig uppdatering till kunderna och sedan inte ens ha vett att erbjuda någon mer sofistikerad problemlösning än reset, som bevisligen inte lösar alla eller ens merparten av de problem som en uppdatering från 2.3.5 till 4.0.3 medför. En rollback till 2.3.5 anser jag vara det minsta man som kund kan begära när uppdateringen inte är funktionsduglig fullt ut.

    Som jag skrev tidigare, om någon insatt person tog sig tiden och kraften att sätta ihop en *idiotsäker* steg-för-steg-guide hur man återställer 2.3.5 från 4.0.3, vore nog fler än jag ytterst tacksamma. Skulle den åtgärden medföra ett garantibrott må det vara hänt, Samsung lämnar oss bevisligen i kylan och deras garanti är ändå inte vatten värd.
     
    Jensepense och stefan78 gillar detta.
  12. thiger

    thiger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Lösningen, "om det funkar för alla vet jag dock inte"

    Omstart av mobil
     
    OLock gillar detta.
  13. thiger

    thiger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Sedan har jag märkt en dålig sak, efter att jag rensat S2:an och gjort fabriksåterställning: När jag uppdaterar till 4.0.3 första gången ifrån 2.3.3 så märkte jag att om man sänker volymen så kommer den till läget, enbart vibration, trycker man en gång till sen så blir det ljudlöst. Nu efter fabriksåterställning som tog bort det sista av 2.3.5 så har detta försvunnit och S2:an har nu enbart ljudlöst som inställning om man sänker volymen, med "ljud knapparna". sedan har jag fått en till hemknapp i appdrawern, varför tog samsung med den ? S2:an har ju redan en som uppfyller den funktionen.
     
  14. OLock

    OLock Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 sept 2011
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Tack. Hade precis samma problem här. Swype var som borta och force close på inmatningsmenyn efter reset.
    Testade att göra en omstart i morse utan framgång. Ditt inlägg gav mig nytt hopp.
    Testade dock stäng av och sätt på.
    Helt plötsligt fanns Swype och inställningarna fungerade.
    Tack!

    Jag kan sänka volym först till vibration sedan till ljudlöst. Kanske att du under ljud måste välja tyst läge -> vibrera.
    Angående hem antar jag att du menar den som ersätter appdrawerknappen när man gått in i appdrawern. Jag tycker mig ha haft den det senaste halvåret.
     
    Last edited: 26 mar 2012
  15. nimbe

    nimbe Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 okt 2009
    Inlägg:
    218
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia, Tele2
    Telefon:
    iPhone 6
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Stock
    Platta:
    iPad Air
    Jag antar att du ej är en aktiv g+'are. Jag använder G+ varje dag, den drar ca 2-3% av telefonens dagliga strömming. Batteriproblemet är inte pga G+, du kan vara lugn. Facebook däremot var uppe på 26% för någon dag sen, Twicca på 10%. Resten var skärm, androidOS och batteriviloläge m.m.
     
  16. Vegetables

    Vegetables Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ingen som har problem med internetdelning? När jag ställer in min tele som wifi hotspot så får det inte ansluta till det nätverket från datorn.

    Någon som har en lösning?
     
  17. Jensepense

    Jensepense Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 aug 2010
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag har precis samma problem, blir seriöst skogstokig :eek:

     
  18. DigiMan

    DigiMan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    626
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C

    MINA ENHETER

    Operatör:
    SMART
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 4 SM-N910C
    ROM:
    5.1.1
    Info:
    SM-N910C Exynos Octa Core
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S4
    ROM:
    Broodplank AOSP 4.4.4
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8,4
    ROM:
    4.4.2
    Info:
    SM-T320
    Så var min också, tig bort SIM lock sedan fungerade det.
     
  19. thiger

    thiger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER


    Om jag går in på ljud och väljer tyst läge -> vibrerar så ändras det bara till just att S2:an vibrerar, men Det ändrar inget så att jag får så att jag kan sänka volymen >>> Vibration >>> Ljudlöst, via volymknapparna. Update: försökte få nån form av hjälp hos samsung support, deras svar: Du har ingen normal S2:a enda tips är att skicka på serivce...

    Update: Har nu även märkt att flash inte fungerar. Detta är knäppt, allt funkade finfint efter uppdatering till ICS men efter fabriksåterställning så blev närapå allt fubar....detta är skrattretande..får nog börja leta efter guide till hur man lägger tillbaks svensk orginal rom för 2.3.5 och sen lägga in ICS igen...o_O
     
    Last edited: 26 mar 2012
  20. Paul

    Paul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2010
    Inlägg:
    163
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Sjukt ologiskt att inte kunna välja den funktionen när man kopplar in telefonen! Tack för hjälpen!