Android FAQ (Bör läsas innan man skriver!)

Diskussion i 'Allmänt' startad av droidgren, 17 apr 2010.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Tråd är stängd tillsvidare då den är inaktuell.

    Då tillströmningen på nya android-användare har ökat lika mycket som antalet frågor som upprepar sig har jag här sammanställt en FAQ av de vanligaste frågorna som dyker upp på forumet.
    Kom gärna med förlag på förbättringar och uppdateringar, frågor+svar som jag har missat. Jag uppdaterar FAQ:en omgående. Men var snäll och ställ inga egna frågor i denna tråd.


    Index:
    Generellt
    • Finns det något sätt att kopiera texter och siffror man skriver med tagentbordet?
    • Hur kan jag hantera mina Kontakter? Det är en enda röra?
    • Hur lägger jag till födelsedagar till mina kontakter och får det att synas i kalendern?
    • Hur lägger jag in egna ringsignaler och andra ljud?
    • Hur lägger jag in album/omslags bilder till mina musik?
    • Var ställer man in hur ofta gmail-appen skall synkas och leta efter nya mail? Har rumlat runt i inställningarna överallt.
    • Måste jag ha Google mail på Android? Kan jag ha inte ha hotmail istället?
    • Kan jag använda mobilen som modem till datorn?
    • Mitt wifi slås av över natten eller en längre period när jag inte har använt det på ett tag. Hur kan jag förhindra detta?
    • Hjälp allt mitt minne äts upp! Varför stängs inte programmen av när jag stänger ner dem? Hur kan jag stänga av program?
    • Vad är root och hur skaffar jag det? Kan någon förklara vad det är? Tydligen ryker garantin om man gör det.
    • Kan någon förklara vad man kan göra/inte göra med en rootad telefon?
    • Hur kan jag stänga av all datatrafik?
    • Hur byter jag namn på mappar?

    Applikationer
    • Hur kan jag ta bort applikationer/genvägar från skrivbordet?
    • Hur kan jag ta bort applikationer helt och hållet?
    • Var kan jag se vilka program som finns att ladda ner?
    • Hur kan jag lägga in betalapps?
    • Behöver jag gmail konto för att komma åt market?
    • När jag har köpt ett program, måste jag betala igen för en uppgradering eller om jag byter Android telefon?
    • Kan jag installera program på mitt SD-kort istället för att spara det på telefonens interna minne?
    • Hur kan jag avinstallera Google Talk, Gmail programmet eller andra inbyggda program?
    • Hur får jag å,ä,ö på tangentbordet?
    • Hur aktiverar jag Scandinavian keyboard (och andra tagentbord)?
    • Hur kan jag lägga in program från datorn?
    • Finns det ingen "utforskare" på telefonen? Hur ska jag kunna kolla runt på filer på minneskortet?
    • Jag har installerat Handcent SMS/ChompSMS och nu får jag dubbla ikoner när jag får sms.
    • Hur använder jag och vad är de svart-vit-prickiga rutorna(streckkoder) som syns runt nätet?
     
    Last edited: 30 jul 2012
    svettipung, Sarahgbg och Rythm gillar detta.
  2. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Generellt
    Q: Finns det något sätt att kopiera texter och siffror man skriver med tagentbordet?
    A:
    Tryck på menyknappen och välj mer.

    Q: Hur kan jag hantera mina Kontakter? Det är en enda röra?
    A:
    Använd www.google.com/contacts så går det snabbare att städa upp bland dina kontakter.

    Q: Hur lägger jag till födelsedagar till mina kontakter och får det att synas i kalendern?
    A:
    1. Skriv in födelsedatum för de kontakter du är intresserad av på Google contacts.
    2. Gå till Google kalendern. Tryck inställningar->Kalendrar->"Bläddra i intressanta kalendrar". Tryck sen "Mer" och välj "Kontakters födelsedagar och händelser".
    3. Om du vill ha en påminnelse för vissa kontakter kan du lägga till en påminnelse så måste du använda telefonens kalender.

    Q: Hur lägger jag in egna ringsignaler och andra ljud?
    A:
    Uppdaterad guide:
    1. Anslut telefonen till datorn.
    2. När du har fått upp så du ser minneskortet i utforskarn går du in i på minneskortet.
    3. Där ska du skapa två mappar (Högerklicka och välj Nytt->Mapp)
    4. Döp mapparna till "alarms" och "ringtones" utan citationstecken.
    5. Sedan lägger du alarmsignaler i alarm och ringsignaler i ringtones. (Detta är alltså ljud filer som du har ladda ner på nätet tex.)
    Nu borde dessa signaler dyka upp i inställningarna.

    Gammal guide:
    Att lägga in egna ljud och ringsignaler är enkelt. Det enda du behöver göra att skapa mappar med nedanstående namn i roten på ditt SD-kort.
    alarms - För alarm
    notifications - Notifieringsljud, ex. sms
    ringtones - Ringsinaler
    Man kan samla dessa mappar i en mapp som heter "audio", för att städa upp lite på minneskortet. Lägger du sedan ljudfiler i tex "alarms" kommer du nu kunna välja dessa när du ställer in alarm i inställningar.


    Det spelar ingen roll om du skapar mapparna på datorn eller på telefonen men det kanske är lättare att göra det i datorn.
    Enligt Androids egna utvecklarsida ska media ligga enligt följande mappstruktur för att hittas av Androids mediaskannare.

    Tack till kylli för tipset.

    Q: Hur lägger jag in album/omslags bilder till mina musik?
    A:
    Det finns två sätt:
    1. Döp om din albumbild till "AlbumArt.jpg" (exakt), sen lägger du den i samma mapp som albumet på telefonen.
    2. Du taggar din musik med bildfilen i albumtaggen. För att göra detta kan du tex använda gratisprogrammet mp3tag.
    Fördelen med alternativ 1 är att du bilden bara behöver användas en gång till hela albumet, medan i alternativ två måste omslagsbilden läggas in i varje mp3 fil. Fördelen med alternativ 2 är däremot att du inte behöver gruppera din musik i mappar.
    Du kan även använda ett app som heter Album Art Grabber (obs betalapp). Detta appet söker automatiskt upp Albumarts och lägger in på din telefon.

    Q: Var ställer man in hur ofta gmail-appen skall synkas och leta efter nya mail? Har rumlat runt i inställningarna överallt tycker jag.
    A:
    Den "synkas" inte eftersom det är push typ. Det betyder att servern skickar mailen till din telefon när de dyker upp. Då behöver inte telefonen ständigt kolla efter nya mail (Polling).
    http://en.wikipedia.org/wiki/Push_e-mail

    Q: Måste jag ha Google mail på Android? Kan jag ha inte ha hotmail istället?
    A:
    Nej. Du kan lika gärna använda Hotmail eller någon annan mailleverantör. Enligt mig är det dock helt klart smidigast om använder ett Gmail-konto för mailen.

    Q: Kan jag använda mobilen som modem till datorn?
    A:
    Har man en HTC mobil som stödjer HTC sync (ex. Desire/Hero) kan man tethra genom usb via detta program. Har du rootåtkomst finns det många bra appar som dessutom kan tethra genom wifi eller bluetooth. Har du inte rootåtkomst så kan du prova en del appar som lovar att klara detta ändå. Dessa är EasyTeather eller Azilink.

    Q:Mitt wifi slås av över natten eller en längre period när jag inte har använt det på ett tag. Hur kan jag förhindra detta?
    A:
    Detta är en energisparsfunktion, då wifi-påslaget drar en del batteri. Det finns en inställning att ändra detta: Gå in på inställningar/Trådlöst och nätverk/Wi-FI inställningar, Tryck på "Meny"-knappen, Avancerat, Wi-Fi policy. Där finns följande val:
    • När skärmen är avstängd - Stäng av Wi-Fi när skärmen stängs av
    • Aldrig när den är inkopplad - Stäng av Wi-Fi när skärmen stängs om den inte sitter i laddaren, laddas den ska den låta Wi-Fi vara
    • Aldrig - Låt Wi-Fi vara på om det är igång
    Du kan också använda ett app som heter Keepwifi för att tvinga wifi påslaget.

    Q: Hjälp allt mitt minne äts upp! Varför stängs inte programmen av när jag stänger ner dem?
    Hur kan jag stänga av program?

    A: För det första: Android är inte Windows! I Windows måste du själv se till att program som inte du använder längre stängs av. I Android slipper du detta! När du har startat ett program i Android så lägger sig programmet som aktivt, när du går bakåt (Bakåt-pilen) så lägger sig programmet som passivt eller i ett sovande läge. När detta sker så skapas en "avbildning" av programmet i minnet. Denna minnesbild gör att du sparar batteri och prestanda eftersom det redan är inladdat i minnet. Detta medför att det ser ut som att programmet fortfarande körs i bakgrunden. Men programmet är inte aktivt och drar ingen ström eller slukar någon prestanda. Program som har funktioner som ska kunna köras i bakgrunden har däremot speciellt programmerade sk tjänster för detta ändamål.

    Grovt kan man se Android som en webbläsare där varje program motsvarar en webbsida. Du kan gå framåt och tillbaka mellan olika webbsidor snabbt eftersom de lagras i minnet. Inte brukar du väl stänga ner din webbläsare varje gång du ska gå in på en ny sida? Du litar på att webbläsaren "tar hand" om skräpet från den gamla sidan. Men samtidigt vill du också att du snabbt ska kunna gå tillbaka till den gamla sidan.

    Det är viktigt att tänka på att mer oanvänt minne inte gör din telefon snabbare. I Android så används minnet och till skillnad från oanvänt minne gör det någon nytta. Android håller själv reda på när gamla program behöver tas bort från minnet och göra plats för nya. Detta är anledningen till att många program inte har fått någon knapp för att stänga av dem. För att gå ur eller "stänga av" ett program snabbt trycker du bara på "Hus" knappen. Så släpp kontrollbehovet och lita på att Android tar hand om dina program.
    Uppdatering: För mer teknisk läsning rekommenderas detta inlägg på XDA
    FAQ: Why You Shouldn’t Be Using a Task Killer with Android

    Q: Hur gör jag för att skifta mellan mina senaste applikationer (Inte samma sak som de applikationerna som körs)
    A:
    Håll inne "Hus" i några sekunder så dyker det upp en "aktivitetshanterare".

    Q: Vad är root och hur skaffar jag det? Kan någon förklara vad det är? Tydligen ryker garantin om man gör det.
    Kan någon förklara vad man kan göra/inte göra med en rootad telefon?
    A:
    Kort och gott: Med root-åtkomst, kan du komma åt alla filer och delar av din din telefon. Du kan ta bort och ändra alla systemfiler. Detta öppnar upp för kraftfullare program och modifikationer av operativsystemet.

    I praktiken så innebär det att man först låser upp telefonen och lägger in en modifierad version av Android och på köpet får man root-åtkomst.
    Observera att "låsa upp" i det här sammanhanget är inte samma sak som att ta bort operatörslåset.

    Garantin försvinner inte för att du rootar. Men för att möjliggöra root-åtkomst kan du behöva låsa mobilen för att kunna lägga den modifierade mjukvaran som har root-åtkomst. Denna process att låsa upp telefonen är det som på vissa telefonmodeller kan leda till att garantin försvinner. Hur man låser upp telefonen skiljer sig från modell till modell. På vissa modeller är det barnsligt enkelt, som på Google Nexus one. På andra modeller kan det vara svårare och involverar att man flashar in annan firmware. På vissa modeller är det inte ens möjligt.

    När man väl har låst upp in telefon kan man lägga in nya ROMar som möjliggör de senaste versionen av Android (som inte tillverkaren har skickat ut ännu) med modifikationer som gör telefonen mycket snabbare. Du kan komma åt betal-apps på market. Du kan använda telefonen som ett modem (Tethering), Du kan lägga in Apps2SD, och göra en total backup. Du kan överklocka processorn så den går snabbare och liknade saker. Alla dessa förändringar leder dock många gånger till att systemet blir mer instabilt och lättare kraschar.

    Läs mer här om rootning: http://www.androidcentral.com/rooting-it-me-some-qa

    Q: Hur kan jag stänga av all datatrafik?
    A:
    Lättaste sättet är nog att använda appen APNdroid. Applikationen byter tillfälligt namn på din APN-inställning vilket gör att all datatrafik avbryts. I senare versioner av Android (2.2) så finns det även en inställning under nätverksinställningar för att stänga av datatrafik.

    Q: Hur byter jag namn på mappar?
    A:
    Enkelt: Öppna mappen och gör ett långtryck på namnet i titelraden högst upp så kan du byta namn.
     
    Last edited: 19 dec 2010
  3. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Applikationer

    Q: Hur kan jag ta bort applikationer/genvägar från skrivbordet?
    A:
    Drag ikonerna så dyker en papperskorg upp längst ner på skärmen.

    Q: Hur kan jag ta bort applikationer helt och hållet.
    A:
    Gå in på inställningar -> Program --> Hantera program
    Där kommer du nu se en lista med program, välj program och tryck sedan "Avinstallera" (Eller något i den stilen). Om du tycker detta var omständigt finns det mängder med avinstallerarappar på market. En bra app är "Uninstaller". (Detta gäller för applikationer som du har installerat själv, för förinstallerade/inbyggda program måste du ta till andra metoder, se nedan)

    Q: Var kan jag se vilka program som finns att ladda ner?
    A:
    De vanligaste sidorna är:
    http://www.cyrket.com/
    http://www.appbrain.com/
    http://www.androidzoom.com/
    http://www.androlib.com/

    Q: Hur kan jag lägga in betalapps?
    A:
    Från och med den 4/10 2010 ska det nu gå att komma åt betalapps i Sverige utan några konstigheter. För att köpa betalapps behöver du dock koppla ditt bankkort till Google checkout. Hur man gör det kan du se här: Så här köper du applikationer på Android Market [Guide]
    Gammalt svar: Det finns fyra sätt:
    1. Roota telefonen och lägg in market enabler.
    2. Kör en Simulerad version av Android från datorn och köp apps där ifrån, för att sedan flytta över dem till telefonen. Följ den här guiden: http://blogg.tthe.se/index.php/other/paid-apps-i-emulator/
    3. Få tag på ett SIM-kort från ett land för market med betalapps finns (tex, Tyskland, UK, USA).. Du behöver inte ha pengar på kortet, du använder istället wlan för att ladda ner programmen.
    4. Vänta till betalapps kommer till Sverige. Kan ta alltid från 1 månad till 1 år.


    Q: Behöver jag gmail konto för att komma åt market?
    A:
    Nej, det räcker med ett Google konto (med eller utan Gmail aktiverad). Däremot så verkar det inte fungera med ett Google apps konto. Dvs. En egen domän som hostas av Google.

    Q: När jag har köpt ett program, måste jag betala igen för en uppgradering eller om jag byter Android telefon?
    A:
    Nej. Uppgraderingar kostar inget. Alla dina köp är knytna ditt Google konto så det spelar ingen roll om du tex avinstallerar programmet, byter telefon eller simkort. Android kommer ihåg vad du har köpt tidigare och du kan se dina tidigare köpta appar i market.

    Q: Kan jag installera program på mitt SD-kort istället för att spara det på telefonens interna minne?
    A:
    Nej, inte utan root-åtkomst. Att automatiskt installera program på SD-kortet brukar benämnas Apps2SD. Denna funktion kan följa med på vissa modifierade romar. Apps2SD ger dig mer lagringsutrymme för dina apps, men gör inte telefonen eller appsen snabbare.
    Uppdatering: Med Android 2.2 (alias Froyo) så finns det möjlighet att flytta installera apparna till SD-kortet. Detta göra du genom att gå in inställningar->Applikationer sedan väljer du applikation och där finns en knapp i stil med "Flytta till SD".
    För att det ska fungera så måste appen ha programmerats för att stödja denna funktion, vilket långt ifrån alla appar har.
    Om du vill snabbt flytta alla dina apps till SD kortet kan du använda appen : "App 2 SD" eller "SDMove"

    Q: Hur kan jag avinstallera Google Talk, Gmail programmet eller andra inbyggda program?
    A:
    Det finns ingen "enkel" guide för det eftersom du behöver root-behörighet för att ta bort system program.
    Men när du har root kan kan du följa instruktionerna som finns på denna sidan.
    Uppdatering: Med hjälp av programmet Titanium backup kan du göra backup och avinstallera systemappar. Kräver dock fortfarande rootåtkomst.
    1. Installera Titanium Backup.
    2. Gå in på fliken "Backup / Restore"
    3. Leta upp apparna som du vill ta bort. (Tex Amazon Mp3, Moxier,Office Suite etc)
    4. Gör en backup för säkerhetskull.
    5. Ta bort appen. (Välj uninstall)
    6. Om det skulle bli strul kan du alltid återställa appen i samma program.

    Om du endast vill se systemapps:
    Tryck på "Click to edit filters" och välj "Filter by type => System".

    För att Titanium Backup ska fungera behövs Busybox installerat. (Det kommer upp en varning om det inte är installerat)
    Då kan du installera det genom att att använda denna appen eller
    följa guiden under troubleshooting på denna sidan: http://matrixrewriter.com/android


    Q: Hur får jag å,ä,ö på tangentbordet?
    A:
    Installera appet "Scandinavian keyboard" med tillhörande ordlista. Observera att du inte nödvändigtvis skriver snabbare eftersom tangenterna bli mindre för att göra plats för mer tecken.

    Q: Hur aktiverar jag Scandinavian keyboard?
    A:
    1. Gå till inställningar-> Språk och tagentbord ->Välj Scandinavian keyboard.
    2. Gå till en valfri "input"-ruta. Tex genom att trycka på sök. Där ska du göra ett långtryck på själva inputrutan. Då ska det dyka upp ett menyval som heter input method (eller Indatametod). Där väljer du ditt nya tangentbord.

    Q: Hur kan jag lägga in program från datorn?
    A:
    Det lättaste sättet är att föra över apk-filen från datorn till mobilen och sedan öppna apk filen med en filhanterare. Kolla in den här tråden.
    Du kan även installera program "direkt" från datorn till telefonen. (Se här: Länk)

    Q: Finns det ingen "utforskare" på telefonen? Hur ska jag kunna kolla runt på filer på minneskortet?
    A:
    Program som Estrongs File Explorer eller Astro gör detta galant.

    Q: Jag har installerat Handcent SMS/ChompSMS och nu får jag dubbla ikoner när jag får sms!
    A:
    Stäng av notifieringar av SMS i original sms programmet (Meddelanden). Görs i inställningar->Aviseringar.

    Q:Hur använder jag och vad är de svart-vit-prickiga rutorna(streckkoder) som syns runt nätet?
    A:
    Det är en modernare version av streckkod. Alltså samma funktion som de som finns ute i butikerna, fast mer avancerade och innehåller mer information (vanligtvis länkar till webbsidor). Man använder t ex ett program som heter "Barcode scanner". Med detta kan du använda telefonen som en streckkodsläsare och scanna in bilderna från datorskärmen. På sätt slipper du bemöda dig med att skriva in adressen till en lång länk på mobilen.
     
    Last edited: 26 okt 2010
  4. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

  5. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    superduper bra initiativ men tyvärr kommer det inte hjälpa någonting. folk bryr sig inte helt enkelt och skiter i att söka, bryr sig inte ens om att kolla på först sidan om liknande poster finns. Och så länge ingen moderator bryr sig kommer spamposter fortsätta
     
  6. Snago

    Snago Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det hjälper visst. Problemet är att du ser bara de som inte brydde sig om att kolla först. De som kollade först hittade antagligen vad de undrade.

    Tack för en bra FAQ!
     
  7. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    klart det det till en viss mån kommer hjälpa och jag ser mkt väl vilka som läser och inte läser men jag har sett duktigt skrämmande exempel som gör att FAQ till trots så tvivlar jag på att det kommer hjälpa fullt ut. En viss moderering kommer krävas.
     
  8. Varazir

    Varazir Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    1 464
    Mottagna gillanden:
    54
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 5
    Info:
    Nova launcher
    KAn ni inte göra posten global ? så det ligger övers i alla forum ?
     
  9. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    nej. APPS2SD har ingen som helst inverkan på din mobils performance. det enda den gör är att du får mer utrymme att installera apps på.

    vore verkligen en bra idé
     
  10. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Sagt och gjort. Nu ligger det överst i alla telefonspecifika forum.

    Sen så vill jag påpeka att denna tråd INTE ska användas till en frågetråd. Jag tar bort alla frågor som ställs direkt i tråden.
    Men kom gärna med förslag på tillägg till FAQ:en (inkl svar) eller kommentarer.

    *Tråd rensad*
     
    Last edited: 18 apr 2010
  11. mynta2004

    mynta2004 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    373
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En förklaring till hur man "aktiverar" scandinavian keyboard skulle kunna läggas till, det där med att öppna upp ett nytt medelande och långtryck i textfältet.
    Där fastnade jag iaf. och fick leta lite på forumet, har även sett några frågor om det.
     
  12. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Okej! Tillagt.
     
  13. Snago

    Snago Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    En sån här FAQ är väl utmärkt att ha på wikin?
    Dels så att alla kan redigera men det blir också lättare att bevaka sidan och se när något läggs till.
     
  14. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Jo visst, det finns en FAQ där redan. Problemet är lite att bara att wikin har en tendens att falla i skymundan. Men visst du är fri att lägga upp FAQ:en i wikin.
     
  15. SkyddsAngel

    SkyddsAngel Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 feb 2010
    Inlägg:
    233
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Vilken strålande underbar guide från droidgren!

    Tummen upp för det här initiativet! Tack för detta! :)

    /SkyddsAngel
     
  16. bjoli

    bjoli Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2009
    Inlägg:
    1 713
    Mottagna gillanden:
    119

    MINA ENHETER

  17. Thiesen

    Thiesen Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 052
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Q: Kan jag använda mobilen som modem till datorn?
    A:
    Desire har inbyggt (genom usb). Har du inte Desire så behöver du måste du ha root-åtkomst. Då kan du även använda bluetooth som överföring

    Här skulle jag vilja lägga till HTC Hero faktiskt... går utmärkt att köra den som modem via USB tethering under förutsättning att man installerar HTC Sync (Windows) först. Jag har även lyckats kröa den som modem under Ubuntu 9.04
     
  18. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Precis som någon postade några poster upp så krävs det inte alls root för att använda mobilen som modem åt datorn. Finns program som inte ens ska kräva att kerneln stödjer t.ex wifi tethering.
    Har för mig de betatestade en app som funkade som wifi tethering och inte krävde vare sig root lr moddad kernel.
     
  19. nofowuw

    nofowuw Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jan 2010
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hmm, en sak jag upptäckte i FAQ:en som inte stämmer, samt en liten fråga(förlåt, vet att man inte får i denna tråden).

    I övrigt ett riktigt bra FAQ! Nu kanske det inte kommer 200 trådar om samma ämne :)

    Det går faktiskt även utan HTC Sync också(tack och lov, då HTC Sync är djävulens program) med helt original androidversion på telefonen.

    Finns flera sätt men det lättaste verkar vara "EasyTeather"(aldrig använt - ingen egen erfarenhet)
    http://www.androlib.com/android.application.com-mstream-easytether_beta-wxnA.aspx

    Eller med AziLink(Rätt krångligt, men fungerar bättre än HTC Sync gör!)(Detta har jag använt - fungerar fint, men är lite krångligt)
    https://swedroid.se/wiki/index.php/USB-Modem_med_AziLink

    Dessutom kan man använda bra många fler telefoner än HTC Desire och Hero som modem.


    Rätta mig om jag har fel, men om man har ett fullproppat intärnminne påvärkar väl det mobilens performance och gör den slöare än den skulle va om den va tom?(nu snackar vi proppa mobilen med apps, vilket man blir tvungen att göra med de lite äldre telefonerna om man inte vill sortera ut endel apps man faktiskt vill ha)
     
    Last edited: 20 apr 2010
  20. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Som många har påpekat angående tethering, så har går det att tethra utan root på flera sätt. Har uppdaterade faq:en nu.
    Stämmer. Man får ingen positiv prestanda förändring med apps2sd, vilket jag har skrivit i faq:en.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.