Dmtech 711

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Dem00niX, 2 dec 2011.

  1. Dem00niX

    Dem00niX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Någon som har information om denna platta.
    Siba säljer den för under 1000lappen. Jävligt sugen på en sån till ena dottern.
    Men skulle vara bra om det är vanliga market på den eller går att få in.
    Vill ha den som e-bok läsare åt henne. Helst via e-biblioteket så då behövs adliko.

    Här e en liten länk i alla fall.. Dmtech 711 Tablet
     
  2. s_o_n_y

    s_o_n_y Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    har en LL 7ck100 och jag uppdaterade den med den senaste 2.1 versionen av android och då fick jag vanliga market. denna du titta på har 2.3 så jag antar att den också ha marketen.
     
  3. Dem00niX

    Dem00niX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Nej den har inte market. Den har en apk installer så man kan ju köra tankade program. Men det lär väl finnas möjlighet att få in market eller google apps i den i alla fall.
     
  4. Dem00niX

    Dem00niX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Var och hämtade en idag. Skärmen är väl inget att hurra för. Men det lär duga åt min 12 åriga dotter att surfa o läsa lite böcker på.

    Resistiv skärm :(
    Inte testat så mycket då det sitter plast o så på den. Vill ju inte öppna allt då det är en julklapp.
    1gh cup och 512 mb ram och 4 gig nand.
    Verkar ju rätt ok ändå. Ska kasta igång wifi o tanka ner nått spel och program o testa.
    Återkommer med info om det är nått o ha.
     
    Last edited: 3 dec 2011
  5. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Gå in i inställningsmenyn och bocka i "aktivera specialfunktioner" eller nåt sånt står det så får du riktiga market och alla g-appar. Lägger upp mer info om denna platta i nästa vecka.
     
    Dem00niX gillar detta.
  6. Dem00niX

    Dem00niX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2010
    Inlägg:
    481
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Men tjena mors. Hittade det. Aktivera service bla bla bla. en liten bock så va det klart.

    Fan tror nästan jag ska skaffa en platta till.

    Här finns mera info... http://www.pipo.com.cn/product.php?id=55
     
    Last edited: 3 dec 2011
  7. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Ja det är rätt platta. Kommer snart mer info på netlogic.se.

    "Aktivera avancerade servicefunktioner" är en liten dold finess, eller hur? :-)

    Vet att det även kommer gå att uppgradera direkt från plattan och att man inte behöver uppgraderingsprogram utan det kommer gå med att dra en fil döpt till "upgrade.img" rätt till rotkatalogen.
     
  8. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Jag har haft förmånen att få beta-testa denna samt även komma med feedback, och jag gillar den. rk2918 på 1GHz, Android 2.3 (ja, flash funkar, helt OK t o m). Resistiv skärm stämmer, men dock dualtouch. Två separata USB-portar (host + slave samtidigt alltså). Vissa 3G-stickor funkar, har själv testat Huawei E1750 och det går alltså att surfa med 3G med en sådan.

    1000 spänn är den helt klart värd. Ryktet säger att det inte är omöjligt att det kan komma liknande modningar som gjordes till LL-plattan så måningom :cool:
    CM är väl också på gång till 2918 om det inte redan är klart?
     
  9. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Custom firmware: dmtech-tablet_711-twk-003.zip

    Här är ett första utkast till custom firmware för DmTech Tablet 711 / DS711. Betrakta det som relativt otestat work-in-progress för närvarande, det är det första jag gjort för rk2918 som jag släpper publikt. Testa gärna och rapportera, men var medveten om att det kan finnas barnsjukdomar.

    Räkna med att behöva göra en "factory reset" efter flashningen. Google Apps t ex har ju en tendens att gradera upp sig själva, och efter installationen av denna firmware är du tillbaka där du var när plattan var ny, så installerade appar och uppgraderingar av dessa kan bråka. Som sagt, factory reset efter flashningen rekommenderas. Tag backup på eventuell viktig data INNAN.

    Installera genom att ladda ned zip-filen, packa upp den och kopiera update.img till antingen rot-katalogen på inbyggda flash-disken eller ett sd-kort med PC. Koppla ifrån, och plattan ska säga att den har hittat en firmware-fil och du får godkänna uppgraderingen. Se till att ha strömkabeln i under hela förloppet och avbryt INTE när det väl startat!

    Känner du dig osäker på om detta är för dig, låt andra testa först och rapportera eventuella problem i tråden :cool:

    För de som eventuellt fortfarande vill testa efter alla mina varningar ;)
    Nedladdningslänk: dmtech-tablet_711-twk-003.zip


    Viktigaste förändringarna jag gjort:

    - Permanent root (såklart)

    - Global APN-lista. (För 3G-donglar. Man slipper knappa in APN-uppgifter för svenska ISPer manuellt)

    - Bytt ut launchern till Zeam (av prestanda-skäl)

    - "debuggable"-flaggan påslagen (adb shell som root möjligt)


    Jag hoppas på att kunna få till ext3 på /system framöver, vilket skulle göra en hel del ytterligare för prestandan. (Jag har haft igång det, men det är instabilt read/write av olika skäl, och därför inget jag vågar riskera andras plattor med ännu :P Men annars var det väldigt trevligt ;))

    Eventuella önskemål är alltid intressant också. Kan inte lova något, men man kan ju alltid se vad som går att göra :)
     
    drnashlenin gillar detta.
  10. ÅkeW

    ÅkeW Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har denna platta GPS?
     
  11. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Nej det har den inte.
     
  12. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Custom firmware: dmtech-tablet_711-twk-004.zip

    Här en en ny custom firmware för DmTech Tablet 711, ds711-twk-004. Den fokuserar framförallt på att dra upp prestandan rejält. Rapportera gärna tillbaka i tråden, både bra o dåligt!

    Börja med att ta backup på all viktig data, om du har någon! Du KOMMER bli av med ALLT som lagrats på plattan.

    Installera genom att ladda ned zip-filen, packa upp den och kopiera update.img till antingen rot-katalogen på inbyggda flash-disken eller ett sd-kort med PC. Koppla ifrån USB-kabeln, och plattan ska säga att den har hittat en firmware-fil och du får godkänna uppgraderingen. Se till att ha strömkabeln i under hela förloppet och avbryt INTE när det väl startat! Detta sista är egentligen det enda riktigt viktiga!

    Första uppstarten tar lång tid! Över 5 minuter är normalt. Under denna tiden verkar plattan "hängd" vid boot-loggan. Det är normalt, avbryt INTE detta. Ha i ström-kabeln även här hela tiden.

    Precis efter uppstart vill plattan kalibrera skärmen. Vänta gärna någon minut extra innan du gör detta. Detta eftersom det fortfarande händer saker i bakgrunden, vilket gör plattan långsam och svår-kalibrerad. Som sagt, låt den ligga någon minut extra innan kalibrering görs. Det är lätt att bli ivirig här så att kalibreringen inte blir så bra, t ex kan dual-touch lägga av om man misslyckas rejält, eller skärmen upplevas som okänslig. Kalibrera om en gång till om det händer, gärna efter en omboot (settings -> Tillgänglighet -> Touch Panel Calibration)

    Den största förändringen jag gjort i denna versionen är att /system-partitionen kopieras från cramfs-partitionen till en annan partition, som först formateras med ext3 (det är det som tar tid i första uppstarten). Detta gör att man sparar väldigt mycket CPU-kraft (men också RAM-minne) eftersom allting inte måste packas upp i realtid hela tiden.

    Prestandaskillnaden är ganska ordentlig faktiskt, speciellt efter att man startat om en gång efter den första uppstarten (när allt installeras), och det märks självklart mer vid mycket vid tunga tillämpningar som t ex websidor med flash-innehåll eller spel.

    Prestandalyftet är ungefär i paritet med de senare versionerna av twk-releaserna jag gjorde på LL 7CK100/Kendo M7-plattan (relativt sett), för er som eventuellt har en sådan. Det är faktiskt samma teknik som jag återanvänt här. :)

    Jag har försökt vara noggrann och testat den på två plattor, varav den ena är helt ny ur kartong, och det fungerar bra. Gör du bara enligt instruktion, och framför allt inte avbryter förloppet på något sätt, är det ingen fara. Med det sagt - självklart gör du detta på eget ansvar. Vill du inte vara först - låt andra rapportera först här i tråden. (Eventuella bugrapporter postas lämpligen här.)

    Nedladdningslänk: dmtech-tablet_711-twk-004.zip


    Förbättringar i denna versionen:

    - /system på en ext3-partition

    - patchat /init så att den supportar exec (hjälper till för föregående punkt)

    - VPN fungerar nu (det saknades några kernel-moduler). PPTP testat och fungerar utmärkt.

    - Skruvat på lite olika parametrar, bl a minneshanteringen

    - Quicksearchbox bortplockad (meningslös, och envisades med att ligga aktiv och sno RAM)


    Från förra versionen:

    - Permanent root

    - Global APN-lista (för 3G-donglar)

    - Bytt ut launchern till Zeam (bieffekt: Google apps alltid synliga, men jag antar att ingen gråter över detta...)

    - "debuggable"-flaggan påslagen
     
    Hoowwa, rlo och drnashlenin gillar detta.
  13. MrFuX

    MrFuX Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 dec 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej tänkte skaffa en sån här tab men tänkte kolla vad ni som har köpt den tycker innan ja köper den efter som ja ä 12 å inte har så mycket pengar:P så det vore shysst om ni kan skriva vad ni tycker om plattan tack
     
  14. drnashlenin

    drnashlenin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 aug 2010
    Inlägg:
    797
    Mottagna gillanden:
    184

    MINA ENHETER

    Har testat twk's release nu och det funkar kanon.
     
  15. rlo

    rlo Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Har också lagt in twk_ releasen på en nyinköpt 711 och det fungerar kanon så långt, tack för den twk_!

    twk_: Det här med 3g modem... vet du om Huawei e353 fungerar? Har tre på mina övriga abbonemang så jag kollade på deras billigaste mobila bredband. Modemet de skickar med är tydligen e353

    /rlo
     
  16. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Kul att höra att det funkar bra, tack för återkopplingen! :)

    Vad gäller 3G-modem vet jag inte vilka som fungerar respektive inte fungerar, eller vad man eventuellt kommer kunna få igång framöver. Om du ska köpa ett så kanske det går att helt enkelt få testa i butik om du tar med dig plattan in, om de har någon demo-utrustning. Kanske någon kompis har samma sticka annars osv.

    Jättebra generellt förresten om de som har 3G-stickor vill rapportera vilka som fungerar respektive inte fungerar, så vi har lite att gå på :)

    E1750 vet jag fungerar.
    E1550 fungerar inte för närvarande.
     
  17. byrackan139

    byrackan139 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    uppdateringen funka kanonbra, stort tack, för övrigt en väldigt bra "platta" för lite pengar
     
  18. HDMI

    HDMI Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Funderar själv att ge denna som julklapp till ett av barnen. Om jag tolkar era inlägg rätt så funkar den bra för följande:

    -Surfa på nyhetssidor
    -Spela upp material från ex SVT play (flash?)
    -Appar (spel) för barn
    -Filmvisning (är det avi som gäller?)

    Är det ngt av ovanstående som den fungerar sämre med?
     
  19. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Allt du nämner fungerar bra. Tunga flash-sidor är jobbigt t o m för en PC, men det allra mesta funkar tillfredsställande. Jag rekommenderar dock varmt (min egen :cool:) uppgradering, det gör rätt stor skillnad faktiskt.
     
  20. MrMustang

    MrMustang Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej Twk!
    Kan man läsa ur 711ans macadress någonstans?
    Behöver den för att lägga till i min router
    Funderar på att köpa en sådan här liten pryl - Det verkar som om ni tycker den är prisvärd?
    Har jag rätt eller fel?
    (Det klart att den inte kan vara lika "fin" som en ja nu vad som helst för 5000 kr men på det stora hela...man får väl alltid vad man betalar för - oftast:)

    Tack på förhand

    Mvh
    Anders