Ovanlig(?) diod på Alcatel OT-995 - möjligen defekt

Diskussion i 'Övriga Android-telefoner / Kina-telefoner' startad av elin.west, 26 jul 2012.

  1. elin.west

    elin.west Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    HALLÅ ALLA! SNÄLLA SVARA OCH HJÄLP MIG!! Helt ny här på Swedroid och behöver verkligen hjälp med handlandet av min alcatel OT-995.

    Jag köpte min telefon (av comviq) för drygt en månad sedan, fick hem den, upptäckte att dioden som lyser upp touch-knapparna HOME och SEARCH sitter för "nära" displayen så en liten ljusstråle skickas ut i bild (syns bara när det är dovare belysning eller när man vinklar telefonen och tittar ned mot touch-knapparna). Jag skickade tillbaka telefonen till comviq, fick ut en helt ny alcatel, samma problem med den, skickade tillbaka även den och fick ut en helt ny alcatel igen som jag hämtade ut IDAG.... samma fel på den.

    Så jag vill sträcka ut mig till några alcatel OT-995 användare och kolla om telefonerna "ska" ha denna diod eller om jag verkligen har fått tre telefoner irad med samma diod-problem.

    Här är en bild på telefon nummer 1 av 3 på hur dioden såg ut:
    [​IMG]

    Om någon sitter med en Alcatel OT-995 i handen eller har den på bordet bredvid sig... vinkla gärna er telefon och skåda ner på touch-knapparna uppifrån och säg om ni också har denna diod på er telefon???

    OBSERVERA att lampan nästan inte ens syns om det inte är en rätt mörk omgivning eller att man skådar på lampan från ovan.

    (Ljuset från dioden skiner också lätt ut igenom HDMI-uttaget och ur uttaget för mini-USB)

    SNÄLLA SNÄLLA HJÄLP HJÄLP HJÄLP
    _______________________________________________
     
    Last edited: 28 jul 2012
  2. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Ta gärna en bild rakt framifrån också när man ser den besvärande ljusstrålen på skärmen.
     
  3. elin.west

    elin.west Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tyvärr så fångas inte den lilla strimman så bra på bild (kamera: nikon d5000).

    Kan försöka få en hyfsad bild dock.
    Lägger upp den snart.
     
  4. elin.west

    elin.west Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    OKEJ

    Här är två bilder på telefon nummer 3, en i kolsvart ljus och en i ett dovt ljus som kommer från en liten nattlampa en bit bort. Fick faktiskt bra bilder denna gång!

    Programmet som är öppet på telefonen är fotovisaren, som visar en bild på denna tråd som jag tog nyligen.

    [​IMG]

    OCH

    [​IMG]
    ______________________________________________


    Såhär ser telefonen bara ut under kvällstid när ljuset i omgivningen är dovare och det är en mörk färg på displayen över området som påverkas av ljusstrimman.

    Man börjar undra om det verkligen ska vara såhär när jag mottagit 3 telefoner med samma problem.

    Orkar jag skicka in den igen och orkar jag verkligen om jag får en fjärde telefon med samma problem? Alcatel 995 är verkligen en toppen mobil och jag hatar att se den förstöras av den där jävla strimman som min(/mina) tycks ha!
     
    Last edited: 28 jul 2012
  5. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Den där är definitivt defekt, ser ut som att det är "soft touch keys bleeding"(kommer inte på namnet i svenska) men hur som helst så ska du lämna in den och få en ny tycker jag. Efter 3:e gången har du rätt häva köpet.


    PS. Du kan testa att ladda ner appen "screen filter" från market och när du väl är inne i den så tryck på "turn of soft key light" så ser du att den kommer gå bort, det är dock ingen permanent lösning.
     
    Last edited: 28 jul 2012
  6. evoline

    evoline Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Har också så men inget jag stör mig på.
    Mobilen är så pass billig och hur bra som helst för mina behov att jag inte orkar/bryr mig att hålla på att skicka fram och tillbaks.
    Kanske ska det vara så, de har väl lagt dioden lite för långt ut mot kanten...
     
  7. besk

    besk Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jul 2012
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Även min är liknande, men inget jag märker av vid normalt användande.
     
  8. elin.west

    elin.west Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har du också en Alcatel ot-955?

    Jag frågade killen på comviq som jag hade i telefon om det inte ska vara så eftersom det kändes omöjligt att få så många telefoner med samma problem (hade mottagit två stycken då) och han sade "nej, om det skulle vara så så skulle inte du ha fått en ny telefon när du lämnade in den första gången"

    Så ja?
    Har Comviq då kanske fått en dålig leverans från själva Alcatel?
     
  9. elin.west

    elin.west Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar! Så jag vet att det inte bara är jag. :)
     
  10. elin.west

    elin.west Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för ditt svar! Så jag vet att det inte bara är jag. :)
    (Som ovan)
     
  11. ASR

    ASR Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2012
    Inlägg:
    3 674
    Mottagna gillanden:
    973
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S22
    Nej men jag känner igen problemet
     
  12. Ahla

    Ahla Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har samma "fel" på min. Tyvärr så är det nog så telefonen är konstruerad.

    Det är dioden som hör till hdmi-kontakten som syns. Drar man igång en film på telefonen så slocknad dioden.
     
  13. elin.west

    elin.west Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ljuset lyser ju ut ur hdmi-uttaget men jag har aldrig hört om ett hdmi-uttag som ska lysa. Utan jag säger som en person ovan att det är "soft-key bleeding" eller vad h*n sade. Jag hade även en egen teori om att lampan för HOME och SEARCH satt för nära displayen.

    MEN

    Om hdmi-uttaget ska lysa så är väl din teori möjlig också, bara det att jag ser kritiskt på en lampa där :o
     
  14. Secuthor

    Secuthor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2011
    Inlägg:
    287
    Mottagna gillanden:
    10
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Cubot Cheetah

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Cubot Cheetah
    Har samma "fel" på min. Tyvärr så är det nog så telefonen är konstruerad.