vad är framtiden

Diskussion i 'Allmänt' startad av monarped, 26 nov 2012.

  1. monarped

    monarped Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    hej
    har vanlig mobil och ska köpa nytt och tänkte gå över till smartphone.
    men vad ska man köpa, samsung,huwai.nokia
    ios,android,win 8
    räcker 3g eller ska de va 4 g
    tänkte mej ett abb på halebop för 299-499
    vill ha en telefon som ja kan ha 3-4 år
     
  2. Superstefan

    Superstefan Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Det beror helt och hållet på vad du tänkte använda din telefon till, och vad du själv har för behov/intressen.

    Android, iOS och WP8 är alla mycket kompetenta OS som utan problem täcker de faktiska behoven för de allra flesta.
    Vad tänkte du göra med din telefon i första hand (vid sidan om basfunktionerna)?
    -GPS-navigator till bilen?
    -Fixa och dona med alla möjliga tillbehörsappar?
    -Spela?
    -Fotografera?
    -Vara ute i naturen/äventyra?

    Gissningsvis räcker 3g alldeles utmärkt, speciellt om du inte bor i någon större stad och inte kan räkna med bra 4g-täckning. Personligen hade jag iofs ändå inte valt 4g med tanke på att priset inte står i proportion till nyttan av den högre hastigheten.
    4g kan vara ett alternativ om du inte äger någon annan (fast) internetuppkoppling hemma.

    Ska du ha en telefon som du kan ha i 3-4 år så kan du i princip ha vilken som. Vill du däremot kunna räkna med kontinuerliga uppdateringar under dessa år går dessvärre Android bort.

    Återigen - vad har du för behov/önskemål/hobbies? Alla är bra men på lite olika sätt ;)
     
    monarped gillar detta.
  3. monarped

    monarped Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    fota
    och helst inte för stor
    surfa lite på nätet
    ja vet faktiskt inte,har ju inte haft nån innan
    såg nått om böjbara phoner nästa år ,verkar häftigt
     
  4. monarped

    monarped Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    kanske ska testa huwai elle va den heter
     
  5. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Jag skulle köra Windows phone om du planerar att ha mobilen så länge. Gamla androider är inte särskilt roliga att använda...
     
  6. mikma

    mikma Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    729
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Sony XZ2 Compact

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony XZ2 Compact
    Även om det inte går att köra de senaste tunga spelen så går det säkert att fota och surfa lite som frågeställaren tänkte gära, även med en äldre android.
     
  7. Papazian

    Papazian Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    1 141
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Det är i princip bara IOS som har ett bra förflutet med att hålla sina enheter uppdaterade, Microsoft har ju om möjligt varit ännu sämre på det än Android.

    Som första smartphone så finns där ju klart billigare "instegsmodeller" inom Android, men även ett par med WP8. Nokia's nya Lumia 920 har nog den bästa kameran för tillfället, men alla high-end mobiler inom alla system har klart dugliga kameror.

    Om du tror att du hade gillat skräddarsy saker efter hur du själv vill ha det så är nog Android att föredra medans Apple vill ha det helt efter sina villkor. WP8 är väl någonstans mitt emellen men jag tycker personligen de ligger närmare IOS än Android.

    Vill du spela är nog IOS bäst, följt av Android och sen WP8. Kan också ha i åtanke att WP8 är betydligt nyare och har inte alls samma utbud av 3parts appar.

    Är du intresserad av navigering är Android klart överlägset för tillfället.

    Och kanske viktigast av allt, hitta en telefon du tycker är snygg, i en storlek du gillar och som är skön att hålla i och titta på.
     
  8. Galax

    Galax Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    2 510
    Mottagna gillanden:
    270

    MINA ENHETER

    Ta en titt på Galaxy S2, den borde funka bra för dig :)
     
  9. Playstation

    Playstation Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2012
    Inlägg:
    1 764
    Mottagna gillanden:
    95

    MINA ENHETER

    Skulle vilja se hur en s2 mår om ett år....
    Helt ärligt TS, köp en iphone 5 med halebop abonnemang.

    Skickat från min HTC One X via Tapatalk 2
     
  10. Gavin_Gadget

    Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    615
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Jag skulle också slå ett slag för Iphone 5 om den ska vara kvar så länge. Detta på grund av apples måttliga takt av nysläpp på telefoner och att den fortfarande kommer att kunna köra de flesta apparna om iallafall två år trots att Iphone 5S släppts.

    Hade det inte varit för att Lumia 920 var så stor (som recensionerna säger, jag har inte klämt på den själv) hade jag rekommenderat den för kameran och navigationen....
     
  11. monkie79

    monkie79 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Om jag skulle skaffa en mobil idag som ska hålla måttet i 3-4 år skulle jag nog skaffa en mobil i toppskicktet nu. Då känns den nog någorlunda rapp i framtiden.
    Sen är det ju det med uppdateringar. Där ligger nog iphone i topp, Android ligger ju inte så bra till där (kanske en nexus 4 kan få uppdateringar ett tag), wp8 har jag ingen aning om.
     
  12. Isengard

    Isengard Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 maj 2012
    Inlägg:
    1 448
    Mottagna gillanden:
    138

    MINA ENHETER

    Jag skulle nog inte köpa en android om jag ska ha den i 3-4 år. Om man sköter den så har man den i 2 år max sen blir den slö,
     
  13. doomenicer

    doomenicer Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2011
    Inlägg:
    263
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Iphone ligger inte i topp på uppdateringar. Visst får du den senaste när den kommer men ju äldre iphone du har ju mer nerbantade är uppdateringarna till den. Iphone4 fick ju inte turn-by-turn navigeringen som är inbakad iOS6 och det är ju väldigt konstigt. Androidtelefoner från samma århar ju alltid haft det

    Skickat från min Optimus 2X via Tapatalk 2
     
  14. orcophant

    orcophant Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2011
    Inlägg:
    829
    Mottagna gillanden:
    127

    MINA ENHETER

    Ha en smartphone i 3-4 år?! Hur kul är det att inte byta telefon på så lång tid? :P
     
  15. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Nexus 4 kommer ju få uppdateringar länge, så om du tror att 16 GB kommer räcka så rekommenderar jag den starkt!
     
  16. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

    Det är ju dock en sanning med modifikation. Visst, äldre iphones får det senaste versions nummret av ios. Men de får inte alla funktioner som den senaste iphonen.

    Om 3-4år kommer luren du väljer vara stenålder oavsett vilken du väljer..
    Kanske smartare att köpa en för ~3000:- o byta efter 1.5-2år istället för att köpa en för 6 o försöka hålla liv i den så länge. (Min iphone fungerade i 1år o 2mån innan kameran havererade)

    Ska du ha den så länge som 3-4 år så bör du också beakta att den kommer behöva renoveras, förmodligen få nytt batteri m.m.
     
    Last edited: 27 nov 2012
  17. TobiasSvardh

    TobiasSvardh Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag tycker inte du ska fråga andra vilket os du ska köra, för alla tycker olika. Gå till butiker och pröva alla, kolla reviews på youtube osv och ta det som verkar bäst för dig. Alla är bra på olika områden.
    Själv kör jag android för tillfället och är väldigt nöjd, man kan anpassa telefonen precis hur man vill. Men nu tänkte jag pröva windowsphone, de verkar ha hajjat hur man gör ett användarvänligt gränssnitt så det är värt att pröva :)
     
  18. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Uppdateringar kanske den får. Men hur trevlig blir den att använda om 2 år? En 2 år gammal android är ju knappt användbar idag så som Google håller på och trycker in tungrott skräp.

    WP eller Iphone är grejen om man har tänkt att ha nallen 3-4 år.
     
  19. DCLXVI

    DCLXVI Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag kör en AOKP-baserad 4.1 rom på min Desire HD och jag har då inte sett något tungrott skräp alls, snarare tvärt om, den blev betyligt bättre med JellyBean än den någonsinn var med GingerBread...
     
  20. Kate

    Kate Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 okt 2011
    Inlägg:
    3 191
    Mottagna gillanden:
    1 041

    MINA ENHETER

    Trevligt att din nalle fungerar bra. Jag har inte samma erfarenheter dock.

    Dels blir android bara mer proppat med tungrott skräp för varje ny version. Men även uppdateringarna av Google-apparna följer samma utveckling. Idag är maps, youtube, gmail och play inte trevliga att använda utan minst 1 GB ram och dubbelkärning processor. För 2 år sedan fanns precis samma funktionalitet som idag, men programmen var ofantligt mycket mer lättdrivna(testa gamla versioner så får du se). Det enda som tillkommit är grafiskt trams.