Seriös jämförelse mellan Android och Ios (Ej någon fanboyism)

Diskussion i 'Allmänt' startad av kendobendo, 11 apr 2012.

  1. LaRoux

    LaRoux Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det känns ju inte direkt schyst att jämföra en iPhone för 5500 med en Wildfire heller.

    Lite som att jämföra en Skoda och en Ferrari.
     
    infexis gillar detta.
  2. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Tyvärr jämför man allt för ofta just Android och iPhone. Var väl Skatteverket eller om det var en annan svensk myndighet som gnällde över sina Android telefoner. De hade köpt in just WildFire S och alternativet var då iPhone. Av någon anledning laggade WildFire lurarna ihop totalt och iPhone var felfri. Så nu skulle man byta ut alla telefoner till just iPhone. Eftersom Android inte funkade...tyckte man i vart fall. Tror att det sett annorlunda ut om man jämfört iPhone med en annan high-end lur.

    Fast när vi pratar lågprissegmentet så får vi väl ändå vara glad att ingen gått fullt ut. Det är t ex inget som hindrar ICA att köpa billig hårdvara, dra in Android helt utan Googles appar och sen ge ut den gratis om man köper 5 paket kaffe. Har en känsla av att DEN luren inte hade varit en dröm att använda :-P
     
    infexis gillar detta.
  3. infexis

    infexis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    jag menade just funktionmässigt men håller med er.. ska man jämföra så ska det vara samma prisklass. tror inte folk hade gillat om man tog en one x och jämförde mot iphone 3g.. DÅ hade man sagt nej nej detta är inte hur det ska gå till blahblahballah.... :P
     
  4. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Håller med, ska man jämföra iPhone med Android ska man ju jämföra de som är premium, tex Galaxy S2, HTC One X, Sensation, Xperia S och så vidare. Där lägger ju tillverkarna krut på kvaliteten.

    Wildfire är totalt ojämförbar med iPhone 4. Man får 3 stycken nya Wildfire S för samma pris som en ny iPhone 4.

    Men för mig vinner alltid Android just av skälet att jag kan anpassa min mobil så mycket utan att behöva roota/ jailbreaka. Lite elakt som många säger tycker jag att man betalar dyra pengar till Apple för att få låna sin iPhone. För jailbreakar man den inte så är det i princip Apple som bestämmer allt hur din iPhone ska se ut och beté sig. :)
     
  5. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Lite gammal tråd nu men jag ser att jag missade lägga ut Bonus videon som han la ut också. Här har ni den:

    http://www.youtube.com/watch?v=vJRoGfvztaw

    Ni som är intresserade kan ju kolla in hans övriga videos också. Han går igenom flera roliga saker som hur Tasker funkar och hur man kan spela gamla konsolspel på sin mobil med en hdmi kabel till sin tv och en handkontroll. Rätt nördigt och underhållande. :D
     
  6. Fet

    Fet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    En gammal tråd, men känner att jag var tvungen att rätta lite fel.
    Det är klart att det går att spegla iPhone via HDMI, bara att köpa en HDMI-kabel (http://store.apple.com/se/product/MD098ZM/A/apples-digitala-av-adapter), men det är mycket smidigare att använda AirPlay.
    AirPlay är inte låst till Apple, utan det är en standard som stöds av flera olika tillverkare t.ex. Denon, Bose, JBL, Marantz, B&W mfl.
     
  7. Sleepwalker

    Sleepwalker Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2010
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Och då får väl jag ta och rätta dig lite :)

    AirPlay är låst av Apple. Apple bestämmer exakt vilka tillverkare som skall få implementera AirPlay och det kostar en betydande summa, i alla fall för dig och mig. Så jag skulle heller inte säga att det är en "standard".

    Sedan har protokollet hackats, och det är därför det finns inbyggt i exempelvis XBMC, men om en tillverkare av förstärkare skulle bygga in en hackad version så skulle de få advokater på halsen.

    Tack och hej.
     
  8. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    För första gången i mitt liv fick jag för någon månad sedan en iPhone 4 av arbetsgivaren då jag tappat min älskade Desire S. Jag blev frälst i iOS efter bara ett par timmar. Första gången i mitt liv jag har en telefon som utstrålar kvalitet och är vansinnigt snygg. Glas och metall. Mums. Så det blir en iPhone 5 nästa gång och den som lever får se om jag går över till någon Android-lur igen. Tack för den här tiden.

    Over & Out.
     
  9. jinx

    jinx Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    602
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Vi ses nog snarare än du tror :)

    nä men huvudsaken e väll att du e nöjd med telefonen o inte vad dom olika sidorna tycker om dom.
     
  10. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Jag har i jobbet haft en 4s ett tag nu.
    Privat har jag en HOX, Defy, Legend, X10.
    Jag väljer Android alla gånger.
    Det jag har svårast att förstå är vart det omtalade " flytet" i iPhone är.

    Det är klart att det flyter bättre än i de äldre Androiderna.

    Fast mest avgörande är möjligheten till anpassning och widgets, möjligheten att se jag vill direkt utan att bläddra bland alla appar är klart överlägset.

    Kalender, Astrid, Fb, mail etc tillgängligt direkt och helt anpassat efter hur jag vill att det ska presenteras.

    Gå din egen väg, välj Android.
     
  11. Fet

    Fet Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 okt 2011
    Inlägg:
    143
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Vad är det för skillnad att ha flera hemskärmar med widgets som man bläddrar mellan, kontra bläddrar mellan olika appar?
     
  12. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag förstår dig, tyckte exakt likadant när jag fick en Iphone 4 istället för min reklamerade SE Arc.

    Men...

    Den blir snabbt tråkig och obekväm pga IOS. Utan jailbreak kan du tex inte göra de mest enkla saker genom bla widgets som att slå på flygplansläge när du går och lägger dig. Om du liksom jag, alltid gör det. Du måste då in i inställningar och välja flighmode off. Istället för att använda widgeten flightmode.

    Sen är forumet på http://macworld.idg.se/ riktigt tråkigt och enligt mig en generell negativ ton, många översittare där.

    HW specen är ju smaken som baken... men även jag tror att vi ses snart igen. :)

    Been there, done that!
     
    Last edited: 28 sept 2012
  13. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Jag tycker det är en väsentlig skillnad.
     
  14. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    indeed skärmarna med widgets är helt jävla oanvändbara ;)
    lika ruggit dålig som ios launchern.
     
  15. Nightdriver

    Nightdriver Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Sitter med en HTC One X och försöker i denna stund förtvivlat hitta lagget alla pratar om. Har man en modern Android-lur finns där inget lagg, punkt slut.
    Dock ska vi byta Android-plattan mot en Ipaid 3 eftersom min sambo arbetar som speclärare och vill använda en platta i undervisningen. Utbudet av appar för barn på svenska är större/bättre samt att förlag och programutvecklare fortfarande prioriterar IOS. Nu under hösten har det börjat röra på sig på Android-fronten även där, men långt i från utbudet för IOS tyvärr.
     
  16. Rospigg

    Rospigg Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    2 167
    Mottagna gillanden:
    2 049
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S22
    Telefon 2:
    Samsung A52s Enterprise Edition
    Vad menar du? Jag menar att widgets är bra.

    Även jag har en One X och hittar inte heller något lagg.
    Har ingen platta ännu men , det lutar åt en iPad 3 av fler anledningar. Jag jobbar med personer inom autismspektrum på en specialskola, och inom detta område så är iOS klart före Android. När det gäller familjen så har jag barn, och även där är utbudet på lämpliga appar, både när det gäller underhållning och utbildning mycket större på iOS jämfört med Android. Fast till mig blir det nog en Androidplatta.

    Jag ligger på apputvecklare av bra appar att porta till Android.
    Styrkan hos Android när det gäller anpassning på alla fronter är så bra. Att kunna välja storlek, hårdvara eller budget borde vara mer lockande än att följa iSheep flocken. Om bara utvecklarna också fattade det!?
     
  17. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 489
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    To each their own.

    Själv föredrar jag egentligen WP vilket ofta tycks överses av många. I min mening är det det nya iOS. Det iOS borde varit idag. Men på grund av vissa appar är jag tvungen att hålla mig till Android i alla fall ett år till säkerligen.

    Tapatalked
     
  18. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Utvecklarna följer pengarna, där det finns störst chans att få sålt sina alster. De kommer bli bättre vi behöver bara få se alla gamla sunkiga androidplattor dö en plågsamdöd först.

    Men tidsnog så tror jag iaf att android kommer dominera även inom surfplattorna. Fast inte helt utan Googles hjälp. Dom måste fortsätta och göra mjukvaran för just plattorna bättre för att inte nämna play som behöver en regäl uppdatering av funktioner.

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  19. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV

    Hej Android igen. Skall köpa HTC One. Den kickar rumpa på iOS-lurarna, med råge. Glas och metall. Mums.

    Det och itunes är anledning till jag kommer tillbaka. Itunes begriper jag inte trots ett halvårs användning.

    Skönt det skall bli att komma tillbaka. Jag har saknat er.
     
  20. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Lagget är ju borta ur diskussionen IOS vs Android i vilket fall som helst. Nexus 4 flyter precis som en iPhone eller WP-telefon.