Problem: Ej fungerande att kopiera över stora MKV-filer på SD-kort

Diskussion i 'Galaxy Note 2 - Allmänt' startad av ikonane, 14 okt 2012.

  1. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Blev en RT-N66U trots bristen på USB 3. Bara för att det är kul att ha. Min var redan v3 firmware när jag köpte den.
    Första gången jag fått hastigheter över 100Mbit (trådat). Telefonen ska jag undersöka närmre. Fortfarande 150Mbit WiFi mot telefonen (telefonens max antar jag). Signal styrkan är lika bra på 2.4 som på 5 på korta avstånd (N56U hade alltid sämmre 5:a oavsätt avstånd). 5:an lär väl skjunka snabbare än 2.4 vid avstånd. Ska testas mer i kväll :)
     
    Last edited: 10 nov 2012
  2. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    5ghz har mycket kortare räckvidd än 2.6ghz men du får, iaf i mina tester, betydligt högre hastighet med 5ghz. En annan fördel med 5ghz är att väldigt få grannar har de. Så de blir rätt tomt i luften och trafiken behöver inte skickas om pga störningar :)

    Jag är iaf nöjd som fan med min 66:a. Den har även en VPN-server vilket är nice. När jag är på jobbet och jag vill nå min dator hemma så ansluter jag bara till den inbyggda VPN-servern och sedan är jag liksom inne på nätverket. Den har en hel del smarta funktioner. Man använder ju inte allt men de är robustheten jag uppskattar mest. Just att man slipper gå dit och starta om den eller så. Som fallet va med min d-link och netgear innan.
     
  3. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Ja Asus verkar vara stabila och bra. Var en trogen Netgear användare innan min första Asus router. Men då det var dags för lite mer avancerade router så blev Asus vinnaren både enligt mig och diverse tester man läste.
    Så nu fortsätter man med Asus. Nästan gång Asus släpper en ännu bättre router med USB 3 så blir det en sådan också.
    Nu är jag igång med AiCloud på telefonen iaf :-)

    Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2
     
  4. viwa

    viwa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2010
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Jag tänkte bara flika in med att RT-N56U inte är problemfri heller.

    Jag hade en dlink 855 som hade samma problem som 655 med galaxy s2. Sög slut på batteriet i s2an. Så efter att läst alla lovord om asusen skaffade jag den istället.

    Men asusen har istället problem ihop med boxee box. Jag har flera boxee boxar. Det blir ett skumt fel att boxarna då och då inte får kontakt med internet. Fungerar bättre efter uppdatering i asusen dock. Men så den är inte helt problemfri heller..

    Skulle vara skönt med en router som bara fungerade med ALLT! Det är ju ändå navet i nätverket.
     
  5. swejuggalo

    swejuggalo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2012
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    214
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Oneplus 12
    Jo, sådana problem finns ju nästintill alltid.
    Jag fann ett sådant problem. Jag hade 2 mobila routrar som jag skulle använda i motsvarande "ethernet card" läge. De skulle helt enkelt kunna koppla ihop vilken ethernet kapabel enhet som helst till mitt nätverk, eller rättare sagt jobbets kunder nätverk, och samtidigt ha möjlighet att använda 3G/4G sticka där kunder inte hade bredband, tex i sommarstugor (fjärrstyrning av värmepumpar av märket Daikin).
    Jag lyckades inte alls först... Med TP-Link TL-MR3020 måste jag har missuppfattat dess "client mode" funktion eller så var den helt inkompitabel med min router. Kanske behövde en AP ansluten till min router?
    Med Asus WL-330N3G så gick det inte heller först... Efter en återställning av min router så funkade den i "Ethernet card mode" dock. Jag hade min N56U rätt "svävt" inställd med diverse "N-only" grejer bla...
    Jag är grymt sugen på och leka med en sådan här: http://www.asus.se/Networks/Wireless_Adapters/EAN66/
     
  6. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Har själv en 56 U med en iMac, två Windows maskiner, två iPhones, en iPad, en Dlink Boxee och en Apple TV samt min Note 2 och en Xperia Active och har aldrig haft problem under det år jag haft den. Streamar 1080 filmer till Boxeen trådlöst utan det minsta bekymmer.

    Sent from a big Note 2
     
  7. Sonaks

    Sonaks Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 5 Titanium Silver

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 5 Titanium Silver
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Moto 360 2nd Gen 46mm
    Info:
    Butterfly Clasp Stainless Steel
    Lånar tråden lite. Är det någon som kommit fram till en mer permanent lösning på problemet. Då jag inte känner för att lägga 350 kr på en minneskort läsare och plocka ur kortet ur mobilen varje gång jag vill lägga över något.

    https://dl.dropbox.com/u/55479469/Toobigfile.png

    Har provat formatera om kortet i en SD-kort läsare, funkade första gången men sen började den krångla och utforskaren hänger sig till och från.
    Verkar dock bero på att läsaren endast har stöd för SDHC och inte SDXC korten.

    http://www.inet.se/produkt/5306453/kortlasare-verbatim-pocket-usb

    Har även prövat med AirDroid men även där får jag felmeddelande om att det inte finns tillräckligt med plats på SD kortet. Trots att det är 50gb ledigt och jag försöker föra över en 5gb fil.

    https://dl.dropbox.com/u/55479469/AirDroid.png
     
  8. viwa

    viwa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 maj 2010
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Va bra att det funkar. Jag har för mig när jag läste runt om andra som hade problemet att det bara hände när man körde trådbundet. Det funkar iallafall bättre nu efter någon uppdatering. Förutom en av mina boxee boxar som verkar va lite trött för den är sjukt seg och hänger sig ibland. Dom andra funkar bättre
     
  9. Bilal

    Bilal Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    555
    Mottagna gillanden:
    155

    MINA ENHETER


    En bra lösning är att använda ett USB minne tillsammans med en "USB OTG Kabel"

    Det går snabbt och smidigt att skicka över filer, från ett USB minne direkt till telefonen via OTG kabeln.

    Dessutom är kabeln billig att köpa
     
  10. Sonaks

    Sonaks Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 5 Titanium Silver

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 5 Titanium Silver
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Moto 360 2nd Gen 46mm
    Info:
    Butterfly Clasp Stainless Steel
    Jo visst är det säkert en lösning, men känns omständigt att flytta över från datorn till ett usb minne, för att sen flytta över till sd kortet i telefonen.
    Då är det nästan smidigare att plocka ur sd kortet och använda en kortläsare.

    Men ska man verkligen behöva krångla så för att få över filer till telefonen för att Samsung inte kan fixa sin mjukvara?
     
  11. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Har haft samma problem en lång tid och orkade göra djupare efterforskningar.
    Kunde överföra större än 4GB fil (mkv) via KIES till interna minnet och inte till externa minnet, som är formaterat i exFat från början.
    Samma fil kunde inte överföra via Windows Explorer, varken interna/externa sdkort och kan det vara Microsoft har blockerat det.

    Sandisk har erkänt att det är problem på deras 64GB SDkort klass 10, erbjuder folk att byta till Klass 6 om man vill och ett av problemet med klass 10 korten att det inte går att formatera till fat32, överföring av stora filer o.s.v.

    Angående varför det inte går överföra stora filer heller i windows explorer, tror jag att Microsoft har blockerat det på nåt vis och p.g.a licenspengar för exFat formaten. Förmodligen har Samsung betalat licens för exFat stöd i Note 2, men med ett begränsat stöd och fungerar då fungerar endast större fil överföringar än 4Gb endast med KIES?
    Microsoft har dessutom blockerat 64GB korten att formateras till NTFS och måste vara i exFat.

    http://www.transformerforums.com/forum/general-discussion/28678-sandisk-64gb-microsd-woes.html

    Förmodligen handlar allt om licens pengar, om varför det inte går överföra stora filer och man måste använda sig av speciella sätt för ändamålet.
     
  12. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    De går att formatera ett 64gb minneskort från SanDisk till fat32 men du kan inte göra det med Windows inbyggda formaterings program.. De finns en liknande tråd på samsung galaxy tab 7.7 där de finns en medlem som tipsar om ett program tex.
     
  13. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Nu handlar det inte om fat32, utan överföring av stora filer än 4GB och redan sagt att Microsoft har blockerat för formatering till fat32. Som du sagt, får man anvädna 3 parts program för formatera till fat32.

    Har försökt hitta ett hårddisk program att omformattera sd kortet till exFat, för se om det gör nån skillnad och det märkliga är. EasUS/Minitool säger sdkortet är full och har 0 bytes utrymme kvar. Sen finns inte heller exFat att välja. :ehm:

    Orkar inte mer att söka genvägar, utan får använda av KIES vid behov överföra stora filer och sällan jag gör det ändå. :P
     
  14. Miiliio

    Miiliio Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2012
    Inlägg:
    1 946
    Mottagna gillanden:
    1 277
    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre,Telia, Comviq
    Telefon:
    Iphone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    Tab 8 Ultra
    Platta 2:
    Ipad Gen 9
    Njaa du skriver att SanDisk har erkänt typ att de inte går att formatera 64gb till fat32.. Du skrev inte att Windows blockar för exfat på minnen över 32gb... De jag ville få fram är att de går o formatera SanDisk 64gb till fat32 och att man inte behöver byta ner sig till class 6. De är dålig fakta som du lägger upp eftersom du kanske kan få andra att tro att de absolut inte går.
     
  15. Bilal

    Bilal Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2012
    Inlägg:
    555
    Mottagna gillanden:
    155

    MINA ENHETER

    Jo, jag förstår vad du menar... Men tänk på att en OTG kabel och ett USB minne kan du alltid ha liggandes vid dator bordet.

    Ska du ha minneskort läsare då måste du ta bort bak luckan på telefonen, avmontera sd kortet, ha ut sd kortet från telefonen, och köra nästan samma process när du ska lägga tillbaka det.

    Jag vill helst inte dra ut sd kortet för många gånger från telefonen.


    Och visst borde Samsung kunna fixa detta. Jag kommer inte ihåg att jag hade samma problem med S3.

    På S3an fungerar detta väldigt bra...
     
  16. ostress

    ostress Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2009
    Inlägg:
    236
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Är det någon som hittat problemet på det med 4 gb gränsen? Jag kan inte ens flytta filer från internminnet till mitt sd kort om den är över 4 gb. Kortet är ju exfat så fattar inte problemet =S

    Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
     
  17. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Om Sandisk säger att det är problem på deras 64Gb kort, så är det problem och kvittar om man kan "hacka" sig fram till annat filsystem.
    Om du vill veta mer detaljerat, kan du söka efter Sandisk 64GB woes/problem och Microsoft exFat.
    Sen skrev jag inte heller att Microsoft blockerat exFat, utan tvärtom och bryr mig inte längre om varför det inte går överföra +4Gb fil.

    Om det går via KIES och inte andra sätt, tyder bara på avsaknad av drivrutin och det är vad jag ville veta.

    Allt handlar bara om licenspengar som Microsoft vill ha för deras "inofficiella" exFat och som inga tillverkare vill betala. Därför vägrar Microsoft officiellt släppa exFat specifikationer och filsystemet används med "begränsad implementation".
     
  18. Sonaks

    Sonaks Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2011
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    23
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 5 Titanium Silver

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Note 5 Titanium Silver
    Info:
    Nova Launcher
    Telefon 2:
    Moto 360 2nd Gen 46mm
    Info:
    Butterfly Clasp Stainless Steel
    Håller med om att det är väldigt stönigt oavsett vilken lösning man väljer.
    Jag köpte en SD kort läsare så nu funkar det iaf att stoppa i kortet i den för att få över större filmer.

    http://www.inet.se/produkt/5305776/kortlasare-sandisk-all-in-one-usb3-0

    Som tur var för jag inte över filmer dagligen så detta får duga tills någon hittar en lösning så det går att föra över inne i windows via vanliga usb kabeln.
     
  19. yooz1e

    yooz1e Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Testade både AirDroid och File Explorer inatt och dessa problem stötte jag på:
    AirDroid: hittade inte ens mitt 32gb SD kort.
    File Expert: PC Web Suite och testade överföra två olika mkv filer på över 4gb vardera, ena blev ca 650mb stor och funkade inte, andra blev 350mb och funkade inte.

    Någon som har något tips på vad som kan ändras på för att få det att funka? :)
     
  20. easycure1974

    easycure1974 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2009
    Inlägg:
    2 804
    Mottagna gillanden:
    1 339
    Telefon:
    iPhone 13 PRO

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 PRO
    Går fint att kopiera över 6,5 GB mkv till SD kort

    Testade idag, kopplade in luren på min Windows 8 maskin. Har inget Kies installerat på den. Tog en 6,5 GB film och kopierade över den utan problem via utforskaren i Windows maskinen till mitt exFat formaterade minneskort (64 GB Sandisk Ultra kort). Har kollat på filmen och den var helt fungerande. Jag kör en LK7 rom (4.1.2) så det funkar iaf fint för mig. Kanske fixat i 4.1.2 för jag provade inte någon gång innan när jag hade 4.1.1 eller om det är Windows 8 det hänger på :)
     
    Last edited: 17 dec 2012