Dålig mottagning

Diskussion i 'Xperia neo' startad av boxleitner, 26 mar 2012.

  1. boxleitner

    boxleitner Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har dragits med löjligt dålig mottagning rätt länge, men inte orkat/haft tid att göra nånting åt det. Problemen:
    Datamottagningen funkar kasst. Tidigare kunde jag se voddlerfilmer utan problem. Nu måste den "ladda" stup i kvarten, går inte att titta. Ofta "No connection" i appar o dyl. Datamottagningen är fan oftare på "E" än på "H", och hoppar däremellan trots att jag sitter stilla, på samma plats.
    Samtalsmottagningen är kass. Ofta blir ljudet dåligt, det liksom knäpper lr klipper, och en stund senare bryts samtalet. Utanför stan har jag haft noll mottagning - endast nödsamtal - trots att kompisar med Tele2 inte haft några som helst problem.
    Jag "kastas ut" från Tele2:s 3G-nät (Sweden 3G) och ansluts till deras 2G-nät istället. Ibland söker jag och hittar Sweden 3G, ibland får jag söka flera ggr lr helt enkelt ge upp ett tag.
    Fick nytt SIM-kort häromveckan, och hoppades på bättring. Icke. Felet ligger i telefonen. Antagligen mjukvara, någon app som spökar har jag trott, eftersom telefonen fungerade jättebra tidigare. Men kan helt enkelt "antennen" ha tagit stryk i nåt fall lr så?
    Så vad göra?
    Avinstallera en app i taget och testa varje gång? Känns jobbigt. Fabriksåterställa? Hur gör man det, och hur gör jag för att få en back-up på allt jag vill spara? (Sms-konversationer t ex?)
    Om jag lämnar in den så gör de väl bara en fabriksåterställning? jag tänker att då kan jag lika gärna göra det själv... Men jag bävar. Är inte helt hajj på det här...
     
  2. inact_0004

    inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Det verkar ju precis som du säger, att problemet är telefonrelaterat.

    Det finns ingen standard applikation i telefonen för backup så mitt förslag är att hämta någon av dom backup apparna som finns på Google Play och ta en säkerhetskopia till minneskortet.

    Kör sedan en reparation av programvara via PC Companion.
    http://www.sonymobile.com/se/tools/pc-companion/

    I PC Companion går du till Support Zone > Uppdatera programvara (Starta) > Reparera telefonen
    (Gör detta innan du ansluter telefonen via USB)

    Hör av dig om du kör fast.
     
    boxleitner gillar detta.
  3. boxleitner

    boxleitner Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för svar.
    Nån som kan rekommendera en stabil o säker backup-app?

    Började fixa lite häromnatten och tog ut minneskortet för första gången någonsin. (Gjorde det "säkert", från inställningar). Plötsligt funkade luren klockrent! Stabil, full datamottagning - kunde kolla Voddler helt utan problem överallt i lägenheten! Mitt i natten kunde jag bara ringa telefonsvararen, men det funkade utan störnmingar.
    Mobilen fortsatte fungera bra med minneskortet i igen under förmiddagen därpå.
    Sen sket det sig igen efter att jag bl a använt gps:en. Noll mottagning.
    Försökte med "Ta-ut-minneskortet-tricket" igen, men nu blev det inte bättre.

    Vadan detta?! Hur kan det komma sig?

    Ska "reparera telefonen" via PC Companion så fort jag fixat säker backup på kontakter o meddelanden. Återkommer. Men vad kan det bero på?
     
  4. boxleitner

    boxleitner Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har kört en reparation och ominstallation... Lät minneskortet sitta kvar i.
    Problemen med brutna samtal och dålig datamottagning kom tillbaka...
    Har bara installerat facebook och wordfeud och uppdaterat de appar som Google tyckte jag skulle updatera.
    Kan problemet ligga på minneskortet?
    Ska man testa att formatera om det?
    Nästa steg är att lämna in den lr?
    :-(
     
  5. inact_0004

    inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    För säkerhetsskull skulle du kunna testa med ett nytt SIM-kort i telefonen samt köra telefonen ett par dagar utan minneskort insatt, men om det blir samma problem så borde nog telefonen undersökas av en verkstad. Om så kontakta din återförsäljare så hjälper dom dig att skicka in den.
     
  6. boxleitner

    boxleitner Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nytt SIM-kort? Menar du nytt minneskort? SIM-kortet är ju bara ett par veckor gammalt.
     
  7. inact_0004

    inact_0004 Youth Droid Inaktiverad

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Både och egentligen. Testa gärna med både ett annat SIM och minneskort eller kör utan minneskort ett tag för att se ifall det blir någon skillnad.