Google ansöker patent på ads via bakgundsljud!

Diskussion i 'Allmänt' startad av dt33, 23 mar 2012.

  1. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

  2. jedi

    jedi Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jul 2009
    Inlägg:
    3 008
    Mottagna gillanden:
    533

    MINA ENHETER

    Kusligt är bara förnamnet. Lär dock med största sannolikhet vara möjligt att göra en opt-out, om de nu ens väljer att implementera det i Android vill säga. Med tanke på hur sanslöst vrickat patentsystemet är det inte helt omöjligt att tanken bakom det hela bara är att patentera för patentets skull, innan någon annan hinner göra det.
     
  3. Tobby

    Tobby Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 sept 2010
    Inlägg:
    1 609
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Vi hoppas på det
     
  4. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Jag ser ingen annan anledning heller än att ta patentet för patentets skull. Jag har inga hemligheter för mig, men ändå... jag vill inte bli inspelad av Google! En sak att de fotat mitt hus, men jag vill inte bli inspelad när jag pratar snusk med frugan. ;)
     
  5. dt33

    dt33 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2010
    Inlägg:
    1 930
    Mottagna gillanden:
    548

    MINA ENHETER

    Men vi villlll...låt oss alla få höraaaaa eran snusk samtal och lägg det upp på youtube så alla kan lyssna. :D

    Skrev fel, Google har patentet redan, enligt artikeln och gäller inte bara via bakgrundsljud. Utan bakgrunden av ett foto också. :o
     
  6. elpapo

    elpapo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2010
    Inlägg:
    1 353
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    :teeth:
     
  7. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Men att inneha patent är ju inget självändamål. Om de aldrig tänkt använda det så gör det ju heller inget om nån annan får patentet.
     
  8. Wetterholm

    Wetterholm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Har oerhört svårt att se detta bli godkänt mot Europeiska medborgare iaf. Inte minst i Sverige där inte ens polis får avlyssna samtal hur som helst.
     
  9. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Om så är fallet ansöker de om patentet för att hindra konkurrens. Man kan också hoppas att de som styr är så måna om konsumenterna så de tagit patentet utan att använda det för vår skull(yeah right)...
     
  10. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Fast i och med datalagringsdirektivet, som är infört här med nu på order av EU, så får man avlyssna trafik på nätet. Åtminstone vem som skickade vad till vem och när. Allt ska dessutom sparas i ett halvår hos operatörerna.

    Dessutom kommer Google säkerligen lägga in villkoren i nån EULA man inte orkar läsa, sen har man godkänt att tekniken används!
     
  11. Wetterholm

    Wetterholm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Det gäller operatörer. Dessutom finns det begränsningar i operatörernas rätt att titta på den informationen.

    Det här är såpass kontroversiellt att jag har svårt att se detta godkännas inom exempelvis EU.
     
  12. Wetterholm

    Wetterholm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Vidare är det ju så att man inte lagrar innehållet i kommunikationen, det är information om deltagarna.
     
  13. AtEase

    AtEase Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 okt 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Jag ville ha sagt två saker, dels att EU skiter i din integritet, dels att om Google lägger in det i ett användaravtal som måste godkännas för att använda deras produkt så har du ju godkänt att de använder det sättet att samla information och rikta reklam på.

    Jag tycker, om inte det framgått, att det är en rätt fascinerande teknikutveckling, men att det låter väldigt obehagligt och aldrig borde användas.