Problem: My Backup Foton borta efter återställning

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av Greta723, 4 maj 2012.

  1. Greta723

    Greta723 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2011
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jaha, så försökte jag mej på en fabriksåterställning. Gjorde back up enligt konstens alla regler men ändå gick det käpprätt åt skogen. Jag gjorde för säkerhets skull back up på alla bilder med My Back up Pro. Men när jag ska återskapa dem, så stannar den efter ett tag och säger att det går inte att skriva till minneskortet för att det är fullt eller upptaget av en dator. Inget av fallen stämmer. Har provat att återskapa några av filerna och det går, men jag hittar dem inte sedan. Det märkliga är att det är foton från sept-nov som är borta och jag har ALLTID haft att foton ska lagras på minneskortet. Var kan du korten tagit vägen? Har i o f sej märkt att galleri gör lite som den vill, skapar olika högar med kort utan att jag förstår varför.

    Frågan är i alla fall - någon som förstår sej på MyBackup och kan hjälpa mej att fixa till bilderna???
     
  2. Hotlips

    Hotlips Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    278
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Har du kollat med en filutforskare, typ RootExplorer att filerna är borta så det inte bara är Galleriet som inte fattar var bilderna är?
    Var gjorde du fabriksåterställningen, inifrån android eller via CWM?

    En CWM fabriksåterställning ska normalt sett inte röra filerna på "sdcard" eller "external_sd".

    Var hade du bilderna innan fabriksåterställning, på telefonen eller ett SD-kort? Har du möjligtvis även bytt ROM i samband med ovan nämnda fabriksåterställning?

    För framtiden: Backup av bilder, filmer och annan egendata gör du enklast och säkrast genom att ansluta telefonen till en dator och kopiera/flytta filerna via utforskaren. Appar i all ära...
     
  3. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Precis som ovanstående sa så tror jag att dina bilder finns kvar... Upplevde själv någon gång att bilderna inte visades, tillslut dök de upp tror jag... Pröva kolla med Filutforskare eller Quickpic på Play Store (En bra bildvisare)
     
  4. Greta723

    Greta723 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2011
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har tidigare letat som en galning efter bilderna. Idag när jag startade telefonen fattades ännu en "hög" med bilder - 192 st. De här hade jag dock gjort back-up på - men man undrar ju varför de bara försvinner ur galleri....

    I alla fall så har jag kontaktat de som utvecklat MyBackup och fick svaret att fotona måste finnas på sd-kortet. Allt skulle ligga i en mapp - men problemet är att allt där hette photo 1, photo 2 osv, alla med samma datum (backup-datumet) så det var inte lätt att leta.

    Men till slut hittade jag ALLA mina bilder i en mapp som heter thumbnails. Jag fattar inte vad det är för katalog - men jag kan i alla fall se mina minnen.

    Jag gjorde återställningen från android, har alltid haft inställt att fotona ska sparas på minneskort (men det känns som att den här telefonen gör som den vill....) och jag har inte bytt ROM vad jag vet.
     
  5. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Thumbnails är förminskade bilder som snabbt ska gå att laddas, dvs. miniatyrer... Är bilderna verkligen fullstora och går att zooma i utan att bli suddiga direkt? Om dina bilder sparats fullstora där så är det ju skitbra! Det är synd att sånt här ska behöva ske, man vill ju ha sina minnen kvar!
     
  6. Greta723

    Greta723 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2011
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nej, jag ser nu att de inte är fullstora. Fattar inte varför de finns kvar som thumbnails men inte som vanliga bilder - för om de här förminskade ligger på minneskortet borde väl originalbilderna också legat här?? Jaja, kan ju titta på minibilder och minnas i alla fall....
     
  7. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Nej men för bövelen inte ska du behöva det... Kan inte du kontakta mig via PM med en MSN-adress eller FB-namn så kan jag försöka assistera dig? Känns som att det finns lite för många saker att pröva för att man ska kunna rabbla upp dem här! Eller skype eller något annat! Vet hur det är att förlora bilder, inte kul! :(
     
  8. Greta723

    Greta723 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2011
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har provat med Quickpic - med samma nedslående resultat. Känner hur jag blir mer och mer irriterad över systemet i skittelefonen - har jag sagt att det ska lagras på minneskortet så ska det inte kunna raderas!!! Nästa gång blir det en iphone och aldrig mer samsung!!
     
  9. Niklas.L

    Niklas.L Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har även jag blivit av med alla mina bilder. Fast jag har inte gjort någon backup utan jag har lagt över bilder från min andra kamera till datorn via sd-kort. Har kanske varit lite dum och inte stängt av den utan bara slitit ut batteriet för att sedan stoppa in sd-kortet och sedan startat. Grejen är bara att jag gjort detta flera gånger förut utan problem, men idag när jag startade upp den så var alla mina bilder borta. Har alltså inte raderat något. Går detta att lösa?
     
  10. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Om jag uppfattade dig rätt så skulle du alltså skicka över bilder från kameran till datorn via ett SD-kort och de försvann på vägen?

    Jag skulle hämtat en laptop eller en minneskortläsare och anslutit till datorn (ANVÄND INTE SD-KORTET TILLS DESS, då kan allt bli förstört) och sen googlat på "SD Card Recovery" och leta reda på en lista med program som kan leta efter "borttagna" filer! Filer tas ofta inte bort, utan man ändrar bara sökväg på dem, men skulle du ta fler bilder så kanske dina gamla bilder skrivs över, och då är de borta för alltid! :(

    Hoppas du förstod!

    Tips på program som jag tror borde fungera kan ju vara:

    http://www.cardrecovery.com/sd-recovery/
    http://www.sd-card-recovery.org/

    OBS. Ej testat dessa, bara de "finaste" jag hittade på google!
     
    Last edited: 15 nov 2012
  11. Niklas.L

    Niklas.L Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nja, inte riktigt. Kanske var lite dåligt förklarat. Är nämligen så att jag lyckats tappa bort datorkabeln till kameran, men den har ett micro-sd vilket passar i telefonen. Därför har jag monterat kamerans sd-kort i telefonen för att kunna föra över på så sätt. Har alltså inget sd-kort i telefonen utan det är bara det inbyggda minnet som finns att spara på.
     
  12. Arbu11

    Arbu11 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2011
    Inlägg:
    1 716
    Mottagna gillanden:
    335

    MINA ENHETER

    Aha okej, och problemet är? :O Har bilderna från kameran (som låg på SD-kortet) försvunnit eller har bilderna på mobilen försvunnit (som låg på interna minnet innan)?
     
  13. Niklas.L

    Niklas.L Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Problemet är att bilderna på telefonens interna minne har försvunnit. Mappar med bilder från Instagram, filmprojekt och nerladdningar finns kvar, men själva gallerimappen med bilder från kameran är puts väck.