ROM: CyanogenMod 7/9

Diskussion i 'Galaxy S - ROM-filer och utveckling' startad av neddie, 5 jan 2011.

  1. Djinn

    Djinn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Motorola Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola Moto X4
    Utan root vet jag inte. Kör CM9 med semaphore 1.0 och där funkar det.

    Sent from a random device using TpT2
     
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag menade om du har gett appen root access via Super user? Jag kör CM9 och medföljande kernel och för mig funkar det inte i Tasker. Jag har inte gett Tasker tillgång till root.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk 2
     
  3. Djinn

    Djinn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Motorola Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola Moto X4
    Nej jag har inte gett SP superuser access, och den finns inte med på listan över tillåtna appar i superuser.

    Sent from a random device using TpT2
     
  4. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Bara jag som hamnade i bootloop idag efter att ha lagt in nightly 20120419? Kom inte in i recovery heller så jag fick återgå till stock...

    Edit: Jag ska tillägga att första starten efter flashningen gick bra. Jag brukar alltid starta om telefonen en gång efter flashning och det var alltså vid andra starten som jag hamnade i bootloop.
     
    Last edited: 19 apr 2012
  5. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Har inte testat senaste än. Ska testa senare!
     
  6. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Provade igen och den här gången gick det bättre! Tog bort gamla filen, laddade ned den igen, formaterade /system för säkerhets skull och flashade igen :)
     
  7. RobertRoos

    RobertRoos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    595
    Mottagna gillanden:
    48
    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S10+
    Sådär nu är min gamla Galaxy S såld och det är dags att gå vidare, måste dock bara posta en sista bild i detta forum på den smått fantastiska batteritiden man har med CM9 (build 17).

    [​IMG]
     
  8. bvb

    bvb Solbränd Android Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    3 416
    Mottagna gillanden:
    1 420
    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre Telia Hallon Halebop
    Platta:
    Apple iPad Mini
    Övrigt:
    Chromecast x6
    Svårt när den bara ligger utan användning ^^
     
  9. oddbot

    oddbot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Måste bara börja med att säga att jag äälskar CM9!
    Dock fungerar inte DSP-manager, vilket jag stör mig lite på.

    Funderar således på att flasha in senaste Nightly, men måste man göra systemåterställning när man gör det?
    Om inte, hur går jag till väga? via Rom-manager eller CWM?

    Förresten, vilken Kernel och modem använder ni och varför? Själv har jag Glitch och JVT, enbart för att det funkar.
     
  10. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Vad är det som inte funkar i DSP? Jag har problem med att Bass Boost inte funkar i Voodoo i DSP om jag inte först slår av det och sedan slår på det igen.

    Har du en officiell CM9-nightly behövs ingen wipe, men kom ihåg att göra en backup innan du flashar. Jag gör en backup varje gång jag flashar en nightly. Sist fick jag bootloop och blev tvungen att flasha stock. Tur jag hade min backup då :) Jag har aldrig använt mig av Rom manager utan kör alltid CWM.

    Jag kör den kernel som följer med CM. Jag har fått för mig att andra ICS-kernels är instabila även om så troligen inte är fallet. Eftersom jag ändå inte håller på över- och underklock så är det helt enkelt enklast att köra med den kernel som följer med. Modem är också det som följer med.
     
    oddbot gillar detta.
  11. oddbot

    oddbot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    DSP-manager appen i sig fungerar men den gör ingenting med ljudet. jag har prövat alla olika inställningar i hörlurar och tfn-högt men det händer inget med ljudet.
    Vad använder du för program för att göra backup? blir det backup på alla appar och inställningar då också?
     
  12. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Har du bockat i rutan "Enable" under rubriken "Equalizer" då? För mig funkar det bra i alla fall. Jag rekommenderar också att du kollar under WM8994 i DSP. Tog ett tag innan jag hittade det. Det är till höger om bluetooth i listan med headset osv. Det är det som är Voodoo om du inte har provat det förr. Det ger fantastiskt ljud!

    Den typ av backup man ska göra innan man flashar en rom kallas för Nandroid-backup. Det är en backup av system, data, cache osv. Det sparar alltså alla appar och dess inställningar. Om du skulle återställa en sådan backup skulle telefonen bli precis som den var när du gjorde backupen. Säg t.ex. att jag gör en backup och sedan ändrar min hemskärm och avinstallerar en massa appar och sedan återställer backupen så kommer min hemskärm vara som förut och mina appar kommer att vara kvar. Man skulle kunna säga att en Nandroid sparar allt du har på din telefon just nu (nästan).

    En Nandroid gör du via CWM under rubriken "Backup and restore" eller via Rom Manager.

    I mitt fall när jag blev tvungen att återgå till stock hade jag ju blivit tvungen att ladda ned alla appar från Play och fixa alla inställningar igen om jag inte hade haft en backup. Istället gick jag bara tillbaka till stock, rootade igen, flashade CM9 och återställde min backup. Det kanske tog 20 min? Värt att jämföra med att behöva installera alla appar och fixa inställningar som hade tagit ett par timmar.
     
    oddbot gillar detta.
  13. oddbot

    oddbot Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2010
    Inlägg:
    232
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    WM8994 fanns inte ens i DSP. Tror det var att jag körde en annan kernel. Nu har jag flashat om den så jag kör CM9 rakt igenom och det fungerar fint! Tack för hjälpen!
     
  14. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Nej, nu blir det inte nightly 20120419 igen! Precis som på CM7 funkar det inte att slå på skärmen ibland. Inget händer om man trycker på vare sig hemknappen eller powerknappen. På CM7 var det bara att hålla inne powerknappen ett tag och vänta på att telefonen startade om sig. Gjorde givetvis samma sak nu på CM9 och självklart hamnade jag i bootloop igen! Efter kernellogon börjar det om och så håller det på så... Stock, roota, och tillbaka till CM9. Jag kan ju inte hålla på så var tredje dag :)
     
  15. kallgren

    kallgren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Flashade du in en ny nightly efter din nandroid-backup? Jag försöker få in senaste 20120422 men får bara bootloop om och om igen. Ska jag köra på en äldre eller vad kan felet vara?
     
  16. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Kommer du från en äldre nightly av CM9?

    Första gången jag fick bootloop (observera att det var bootloop utan att kunna komma in i recovery) gick jag tillbaka till stock, rootade, CM7, CM9, restorade backup och slutligen den nightly som inte fungerade. Andra gången gjorde jag samma sak men jag flashade inte den nightly som inte fungerade utan stannade istället på min backup.

    20120422 funkar bra för mig än så länge. Har varit på den sedan tvåtiden.
     
  17. Xantor

    Xantor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Hur känner ni att det fungerar med batteritiden överlag ? min tror ordagrant 5% på 5 mintuter när jag surfar.. tar 100% av batteriet vid normal användning.. Några sms något surfande aktivt användande på ca 20 min totalt

    Känns det batteribuggen som spökade förr.. håller inte mer än 10 timmar MAX även när den får vila mycket
     
  18. kallgren

    kallgren Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jan 2011
    Inlägg:
    86
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag kom från build17, har inte kört någon nightly innan. Fick precis som du bootloop utan att komma in i recovery så jag flashade stock, rootade och testade nightly igen men får bootloop igen.

    Flashade du 20120422 idag från en tidigare nightly backup du hade alltså?
     
  19. Xantor

    Xantor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jan 2011
    Inlägg:
    403
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Körde in en fresh nighly, om det kom en ny denna helgen så va det föregående rom
     
  20. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Alltså Teamhacksung? Jag provade aldrig den men man kanske måste wipa när man går till CM9 även fast jag tror att man inte ska behöva det?

    Ja, det var min backup av nightly 20120416 jag kom ifrån utan wipe. Det var 20120419 som inte funkade för mig. Du kan ju prova att flasha 20120416 först och se om det funkar. Om det gör det ska det bara vara att flasha nästa nightly ovanpå.

    Edit:

    Missade ett inlägg :)
    Min batteritid har alltid varit dålig men den batteritid jag har nu är nog den sämsta jag någonsin haft. Kliver upp på morgonen kring 6 och när jag kommer hem från skolan vid 5 har jag kanske 30-40 kvar max. Då har jag lyssnat på ca 30 min musik, skickat några sms, gjort lite småsaker i Tasker och kanske googlat något. Jag får ofta ladda innan jag går och lägger mig.
     
    Last edited: 23 apr 2012