Spendability - personlig budget

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av babyjet, 18 feb 2012.

  1. mullepol

    mullepol Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    6
    Telefon:
    Samsung S21

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S21
    Telefon 2:
    OnePlus 3
    Platta:
    Samsung Tab S8
    Övrigt:
    Samsung Watch 4
    Bra initiativ babyjet!

    Jag har ett annat användningsfall som kanske är intressant att bygga för. Det är att spara ihop till något, en mobil eller semester. Att då kunna se hur mycket överskott man haft över en tid och se hur man ligger till mot att köpa prylen vore intressant. Att sedan se vart pengarna gått som du redan gjort, så kan man själv se hur man ska snabba upp vägen till köpet.

    En annan funktion som vore intressant är om man handlar mycket över kreditkort. Då ligger alla köp och kategorier på kreditkortet, men samma summa kommer upp kontot när man betalar räkningen. Samtidigt går betalningar direkt från kontot, så jag kan inte skippa den. Kan du tänka dig pussla ihop det?
     
  2. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Ser riktigt bra ut! Skulle bli riktigt bra om man bygger ut sista fliken så att man som andra poängterat kan se månadsvis statistik mellan kategorierna, alla utgifter sammanräknade per månad etc så att man kan se var man bör spara in.

    Jag har Nordea vilken specar köp som reserverade köp innan de är klara, hur fungerar det när de sedan dras och får en titel exempelvis Kvantum? Försvinner reservade köpet (uppdaterar appen det) samt innebär det att man ska vänta med att kategorisera tills detta har skett eller finns det ett id före reserverat köp som följer med när köpet dras och får titel exempelvis Kvantum?

    Som sagt, diverse statistik så blir det här en fullständig app. Bästa i sin klass.
     
  3. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Appen har ju två fokus, kan man säga:

    Ett framåtblickande som hjälper dig fatta beslut: "Ska jag köpa nya jeans eller inte?"

    och ett bakåtblickande som hjälper dig förstå dina utgifter: "Varför har jag inte råd med nya jeans? Vart gick mina pengar?"

    ... varav du inte verkar vara så intresserad av den första. Testa att lägga in historiska transaktioner (under settings), kategorisera dem, och se om det ger dig nåt. "Per kategori"-fliken är ju till för just sånt, med lite sexig statistik oxå.

    Förresten ville jag ha median istället för medel, men sautan va snårigt det var med medianer i SQLite :(((

    Den fanns i mitt huvud ett tag, sen försvann den :) Men jag gillar den. Ska med.

    Ah, bra att du tar upp det. Från SEB (som jag använder) läser inte bankdroid in några preliminära transaktioner, varför jag inte orkat hantera det fallet ännu. Men jag har insett att det nog kan vålla problem för andra banker... Hmm, undra om dessa taggas på nåt speciellt sätt i bankdroids databaser... Är du savvy nog att kolla sånt? Dvs: kan jag särskilja preliminära affärer på nåt smart sätt?

    Du borde få en av varje. Jag la in två stycken för att man skulle fatta att det öht fanns ett kategoribegrepp. Man skapar sina egna kategorier.

    Du menar saldo / # kvarvarande dagar? Jo, det känns naturligt att inkludera.

    Inga planer för tablets i dagsläget, även om jag visst har funderat på det. Men det hamnar långt ner på listan just nu iaf.

    //babyjet
     
  4. opazo

    opazo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2011
    Inlägg:
    530
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Var då?

    Skriva in manuellt är inte kul! Allt på kortet skall kategoriseras efter hand och allt sker automatiskt.

    En sån app finns inte för svenska banker

    Sent from my Blade using Tapatalk
     
  5. Djinn

    Djinn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2010
    Inlägg:
    165
    Mottagna gillanden:
    8
    Telefon:
    Motorola Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Motorola Moto X4
    Månatliga överföringar syns inte i appen. Det gör att det inte går att exkludera de pengarna från appens uträkning av kvarvarande belopp vilket gör att den i mitt fall visar väldigt mycket fel första veckan efter lön eftersom den räknar med pengar som inte är tillgängliga.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  6. bykkarn

    bykkarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 apr 2011
    Inlägg:
    202
    Mottagna gillanden:
    23
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6p
    Om jag själv måste räkna ut hur mycket jag kan göra av med varje dag själv utan att trycka in en summa typ denna månaden kan jag lägga tex 3000kr på dagliga utgifter. Och själv måste räkna ut hur många dagar det är kvar är inte smidigt.

    Möjlighet att sätta budgetar vore bra. För livsmedel utöver dagliga inköp tex.

    Samt hur lägger man in lön/csn som en post på ett smartare sätt
     
  7. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Exempel är att jag handlade för 220 på Biltema i söndags. Detta markerades i Bankdroid/Spendability som "Reservation Kortköp 220 kr". Idag har pengarna dragits och när jag uppdaterar Bankdroid och sedan startar spendability så är första posten i listan "Kortköp Biltema 220kr". I Bankdroid är reserverade köp posten borta medans den är kvar i Spendability... Vet inte riktigt hur man löser detta och på Nordeas sida finns det ju inga id:n per post. Oavsett så måste ju spendabilitys databas inte endast appenda utan även rensa bort reserverade köp när dessa försvinner från bankdroid då de dragits och blivit "riktiga" köp.

    I värsta fall får Spendability ignorera de poster som har Reservation i sig och inte läsa in dem. Då får man använda bankdroid får att få en korrekt uppgift angående hur mycket pengar man har.
     
    Last edited: 21 feb 2012
  8. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Du har rätt.

    Sänt via Tapatalk.
     
  9. samster93

    samster93 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    På min Transformer Prime med 4.0.3 fungerar det utan problem förutom att den vänder från landscape till poträtt i till exempel inställningar så FC:n som tidigare rapporterats på tablettar verkar mest ha med Honeycomb att göra vilket innebär att det är ett övergående problem :) så keep up the good work :)
     
  10. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Låter lovande inför ICS!

    Via Tapatalk.
     
  11. Snah

    Snah Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2011
    Inlägg:
    620
    Mottagna gillanden:
    143

    MINA ENHETER

  12. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Trevlig app! Har saknat en app som denna. :) Den tycks fungera bra hittils, men det grafiska kan förbättras. Jag hade gärnat sett att det såg mer "Android" ut, lite trökigt med 50 appar som har 48 olika utseenden.
     
  13. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Kan du klargöra, menar du att du har överföringarna som syns i bankdroid men inte i Spendability?

    Notera att ditt saldo inte påverkar beräkningen av ditt över-/underskott. Det är separata begrepp.

    Jag förstår, tänkte om du kunde mecka dig in i bankdroids databas och se om de preliminära transaktionerna var flaggade på något sätt. Annars är ju problemet att finna på en generell regel för vad som är preliminära affärer och inte. Det lär ju variera från bank till bank. En lösning skulle kunna vara att Spendability ber användaren skriva in ett filteruttryck för vad som är preliminära, så exkluderas de utifrån det villkoret. Ska fundera...
     
    Last edited: 22 feb 2012
  14. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Update: jag har noterat en del intressanta synpunkter.

    Fokuserar nu på:

    1. Bättre lösning för att hantera kategorier (ny / ändra / ta bort), som kommer funka utan att man måste gå till en separat sida för detta.

    2. Autokategorisering.

    Borde släppa detta inom kort. Ni kommer då, som jag förvarnat om, att behöva avinstallera den förra och därmed förlora kategorier och kategoriseringar. Detta kompenseras dock av att autokategoriseringen gör det väldigt smidigt att komma ikapp! Lämpligen läser man då in transaktioner från en CSV (från settings), så sköter autokategoriseringen resten.
     
    M203 och Djinn gillar detta.
  15. yarre

    yarre Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 apr 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tycker appen verkar sjukt intressant men får inte den att starta på min Blade, ska helt klart följa utvecklingen.
     
  16. Zawaq

    Zawaq Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S22
    ROM:
    Stock
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    "Spendability har tyvärr stoppats."
    Har funkat hur bra som helst tidigare. Ska testa om en simpel omstart hjälper.

    Tillägg: Omstart hjälper inte. Försvinner min data om jag installerar om Spendability?
     
    Last edited: 25 feb 2012
  17. babyjet

    babyjet Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 feb 2012
    Inlägg:
    69
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Mmm, jag fick samma problem i samband med att det blev den 25e (appen byter period mellan den 24:e och 25:e varje månad). Borde vara löst i nästa release. Antagligen kommer det funka så fort du har nån slags transaktion i den nya perioden.

    Data kommer att försvinna i nästa release, pga. att jag måste stuva om i databasen (läs tidigare i tråden).
     
  18. M203

    M203 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2009
    Inlägg:
    680
    Mottagna gillanden:
    267

    MINA ENHETER

    Får se om jag lyckas kolla på bankdroids databas. Tror det bästa är att ha ett filter för användaren att fylla i. Exempelvis "Reservation" för oss med Nordea.

    Tapatalk
     
  19. Zawaq

    Zawaq Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2009
    Inlägg:
    352
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung S22
    ROM:
    Stock
    Info:
    Stock
    Telefon 2:
    Huawei P20 Pro
    ROM:
    Stock
    Info:
    Nova
    Finns det något sätt att ta backup. Om inte så borde det fixas :)
     
  20. liato

    liato Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    982
    Mottagna gillanden:
    361

    MINA ENHETER

    Transaktionerna i Bankdroid har inga unika idn eller flaggor. Jag och magnusart (utvecklaren av Ekonomipuls) påbörjade arbetet med unika idn och statusflaggor för transaktioner men blev aldrig klara. Det återstår fortfarande rätt mycket arbete om man ska implementera det på det sätt vi disktuerat tidigare.
     
    babyjet gillar detta.