Fråga: Nexus 7 som ebok-läsare?

Diskussion i 'Google Nexus' startad av ultrakomm, 5 feb 2013.

  1. ultrakomm

    ultrakomm Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 nov 2009
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Är det någon som (flitigt) använder sin Nexus 7 för att läsa böcker? Har letat lite efter en bra app för detta, men inte hittar någon som fallit mig i smaken. Har testat Kindle, Aldiko och Adobe Reader, men trivs inte i något av dem. Har ni något annat tips?
     
  2. Johan Hillborg

    Johan Hillborg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2010
    Inlägg:
    126
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

  3. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Kör själv Aldiko på mobilen och tidigare på min tab 8.9 och har varit nöjd, vad är det du är missnöjd med?

    Du kan annars testa Bluefire reader och se vad du tycker.

    SGS3 via Tapatalk.
     
  4. Ascor

    Ascor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag läser väldigt ofta på plattan, ännu mer nu när jag bytt ut min Transformer Prime mot en Nexus 7 (~2 böcker i månaden). Den enda app som faller mig i smaken är Moon+ reader. Har inte lyckats hitta någonting som inte går att ställa in i den. Det jag framförallt gillar är en gulaktig bakgrund (ser ut som gammalt papper), då vitt blir för ljust och något konstigt schackrutemönster inte faller mig i smaken.

    Den blev i förra veckan borttagen från Play pga något missförstånd med gratis ryska böcker, men man kan ladda ner .apk på hemsidan: http://www.moondownload.com/index.html

    Om du väljer att prova Moon+ reader så rekommenderar jag dig att ändra tema, då standardinställningen förmodligen ser ut som vilken annan e-boksläsare som helst. Det finns förmodligen någon inställning någonstans som kan ändra det du inte gillar med de e-boksläsare du redan provat.
     
  5. osdpanthers

    osdpanthers Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2012
    Inlägg:
    342
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Jag läser mycket böcker på min N7:a. Använder Aldiko betalversionen (9,99 kr) och är mer än nöjd.
    Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
     
  6. Gadoh

    Gadoh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2011
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Moon+ reader är riktigt bra. Väldigt nöjd med appen.
     
  7. slibit

    slibit Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 dec 2010
    Inlägg:
    2 707
    Mottagna gillanden:
    458

    MINA ENHETER

    Jag använder Mantano Reader Premium, den kostar cirka 70kr. Men jag är väldigt nöjd med den.

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
     
  8. ddaannnnee

    ddaannnnee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 nov 2009
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    +1

    Skickat från min Galaxy Nexus via Tapatalk 2
     
  9. Snö

    Snö Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2010
    Inlägg:
    495
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Kör Aldiko själv men det finns en läsare som heter Fabrik som verkar lite trevlig, ska även kunna synka filer och vart man är mellan enheter via dropbox. Minns att jag testade den lite kort för länge sen men minns inte varför jag inte fortsatte använda den för har för mig att den var bra, kan vara för jag redan har betalversionen av aldiko och bara testade gratisversionen av Fabrik.
    Men det kan vara något att testa.
     
  10. lasseman

    lasseman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2009
    Inlägg:
    25
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tilde gillar detta.
  11. Number99

    Number99 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S9
    Den verkar ju helt okej, men vad jag kan se, så kan man inte låna böcker från biblioteket och inte heller öppna drm-skyddade böcker? Vilket man ju kan med både Aldiko och Mantano. Rätta mig om jag har fel? ;)

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD
     
  12. Santzia

    Santzia Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 okt 2010
    Inlägg:
    1 074
    Mottagna gillanden:
    109

    MINA ENHETER

    Ni som rekommendera moon reader, vet inte om det bara är jag som missar någon inställning, men men går det att läsa mobiler? Dvs Kindle böcker. Jag använder min Nexus 7a till 90% just för att läsa böcker.

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk 2
     
  13. Filip a

    Filip a Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tjena, om man ska låna böcker via appen, vilka böcker är det som finns? Är det alla eller några få?

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
     
  14. Number99

    Number99 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S9
    Hur menar du? Alla böcker som någonsin har skrivits? Hehe, nä, det finns ett litet urval. Kolla på biblioteket. ;)

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD
     
    Filip a gillar detta.
  15. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Kommer inte ihåg den exakta siffran men tror att biblioteket har 4-5000 titlar till utlåning idag. De allra flesta är böcker skrivna av svenska författare men en liten del utländska finns också.

    Mao en spott i havet jämfört med det urval som finns av riktiga böcker. Räcker dock åt mig som lånar ca 2 böcker i månaden men den som vill ha ett stort urval av utländska författare får hålla sig till pappersböcker.

    SGS3 via Tapatalk.
     
    Filip a gillar detta.
  16. Gadoh

    Gadoh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 nov 2011
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Om du menar mobi filer så ja den har stöd för det. Moon reader dvs
     
  17. Ascor

    Ascor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Nej du har helt rätt, tänkte inte på det faktiskt. Jag använder inte biblioteket själv då det bara finns svenska böcker. Man måste ta bort DRM-skyddet om man vill läsa dem i Moon så det är väl en nackdel ifall man inte vill göra sånt.
     
    Last edited: 11 feb 2013
  18. Number99

    Number99 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    197
    Mottagna gillanden:
    12
    Telefon:
    Samsung S9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung S9
    Eller om man inte vet hur man gör ;);)

    Sent from my Nexus 7 using Tapatalk HD
     
  19. Gregger

    Gregger Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Vilken tror ni funkar bäst, nexus 7 eller nexus 10 för att läsa kurslitteratur? Kan även tänka mig att göra små anteckningar på pdfer, d.v.s. ingen riktig anteckningsfunktion, bara lite små krusiduller här och där. Nexus 10 är ju större och därmed förmodligen mer lämpad för arbetet, men kan en nexus 7 fungera för det?
     
  20. Ascor

    Ascor Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det står hur man gör om du försöker öppna en DRM-skyddad fil i Moon. (Eller ja, det står exakt vad man ska googla på).

    Har inte haft en Nexus 10, men hade en Transformer Prime 10.1" innan jag bytte till Nexus 7. För kurslitteratur i .epub eller .mobi-format så tycker jag definitivt Nexus 7 är bättre då texten anpassas efter skärmstorlek. Pdf-filer syns däremot bättre på en 10-tumsplatta då man inte behöver zooma in för att kunna läsa. Det finns ju diverse funktioner i pdf-läsare som gör så att skärmen fylls med text precis som med epub och det fungerar bra för vanlig text men om du läser någon teknisk utbildning så har du förmodligen funktioner, tabeller och grafer och det slaktas rejält om du inte zoomar manuellt (och att zooma manuellt blir jobbigt i längden).

    Studerar fortfarande själv och jag skulle inte byta tillbaka till 10", det är på tok för stort. 10" är mer lämpad att ha liggandes på ett bord, i knät eller i ett stöd medans 7" är perfekt för att hålla i handen. Trots att TFPn bara vägde ~700g så kändes det i väskan att man hade något tyngre med sig, med Nexusen så brukar jag ibland undra om jag glömt ta med den.

    Att stryka under text och sådant är förmodligen lika lätt på båda plattorna, framförallt med en stylus. Fundera helt enkelt på hur mycket du kommer använda den till att aktivt bläddra i pdf-filer, om det är viktigt att det är bekvämt och smidigt så rekommenderar jag en större platta än 7" men om det bara är vid enskilda tillfällen du vill läsa pdfer så är det bara dumt att köpa för stor platta.