Fråga: Ett par små problem..

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av rockybalboa, 7 maj 2012.

  1. rockybalboa

    rockybalboa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Hejsan!

    Jag behöver hjälp med ett par enkla inställningar som jag försökt få till men inte lyckats med.

    1) Kan man aktivera leveransrapporter på smsen utan att behöva få notifikationen och ljudmeddelandet efteråt så det låter som ett sms?
    Jag vill ha bekräftelse på att smset levererats men det räcker med att det står i själva sms tråden, jag vill inte ha några andra rapporter..

    2) Kan man ställa in så att man tar en bild med volymtangenterna och slipper leta efter knappen på touchscreenen?

    3) finns det multigestures i Android likt det finns på ipad, typ dra med 4 fingrar för att stänga appar osv?

    4) Vad behöver man för att kunna koppla One X'en med en TV? Behöver tvn ha särskilda trådlösa inställningar för att det ska fungera att spela upp en film/spel/bilder och sedan kunna använda telefonen som en telefon under tiden?
    De marknadsför ju den funktionen ganska starkt men jag hittar ingen info om hur fan man lyckas koppla.

    5) När jag får ett sms eller en notifikation av något slag så blinkar skärmen grönt och telefonen vibrerar/låter, och för att se vad som hänt måste man alltså låsa upp telefonen. Finns det något sätt att se till att skärmen lyser upp när man tar emot ett meddelande så man ser direkt vem det är som skickat vad så man slipper sträcka sig efter telefonen och låsa upp bara för att kolla



    Tack så jättemycket på förhand och hoppas ni har lite överseende ifall några av svaren på dessa frågor är alldeles för elementära, jag är ny med android och har haft huvudvärk i 2 dagar med tanke på alla funktioner och allt pillande som man måste göra i början.
    MVH, Rocky
     
  2. Exicutor

    Exicutor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    iPhone SE 3
    Platta:
    Apple iPad (3rd Generation)
    Övrigt:
    Google Home
    Android kan vara lite pilligt i början, men det finns en lösning på allt.
    På just dessa är det endast fråga 1 som jag kan besvara. :/
     
  3. rockybalboa

    rockybalboa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Om du kan besvara fråga 1 så får du gärna göra det också? o_O
     
  4. Exicutor

    Exicutor Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2011
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    15
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    iPhone SE 3
    Platta:
    Apple iPad (3rd Generation)
    Övrigt:
    Google Home
    Alltså rent generellt på HTC:s telefoner har det varit enkelt att uppnå den funktionen du eftersöker. På HTC Hero och HTC Legend så kunde man enkelt göra det inom inställningarna för SMS. På min nuvarande HOX så är jag inte helt säker. Trodde detta var inställt från början. (Har dock ingen aning, då jag ännu inte börjat med att SMS:a ty mitt abonnemang startar idag.)
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 937
    Mottagna gillanden:
    7 926
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    1. Inte i standard sms-appen. Ladda ner t.ex. Go SMS Pro från Google Play, i den appen finns det funktioner som löser "problemet". Använder den själv av samma anledning och den fungerar riktigt bra!

    2. Inte i dagsläget utan root eller custom-rom, tyvärr.

    3. Nej, det lättaste sättet är att du trycker på "senaste program" knappen och drar ett program uppåt på skärmen. Alternativt så kör du det lättaste och trycker på hemknappen - så sköter Android det där helt själv, programmet stängs vid behov.

    4. En sånhär: http://www.expansys.se/htc-one-x-media-link-hd-dg-h200-incl-hdmi-cable+eu-plug-based-sku-229953/ - det finns även MHL-adaptrar, vet dock inte hur väl de fungerar med One X - jag har haft en som jag hade till min Samsung Galaxy S2 som inte fungerade.

    5. Det finns i GO SMS Pro också - tror att den appen skulle passa perfekt för dig! Det finns många smarta funktioner och du kan lätt anpassa inställningarna på många fler nivåer än i standard-meddelande appen.

    -Hoppas det var svar på dina frågor! Fråga något mer om det är något som är oklart :)
     
  6. rockybalboa

    rockybalboa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Tack så mycket för dina utmärkta svar :D

    Jag undrar vidare kring till exempel Go sms appen, kan tycka att den är lite buggig ibland. sedan verkar det inte vara möjligt att integrera kontaktbilderna fast jag markerat det valet? Sedan går det inte att göra texten på själva smsen mindre vad jag förstått?

    Vad ska man göra för att inte massor program ska sätta igång sig själva? Man drar ju upp Android app killer grejen och stänger ner allt, tio minuter senare är allt igång igen och drar batteri, program jag inte ens satt på sedan jag först fick telefonen.. det känns ju ganska onödigt.

    Har ni något tips på hur man effektiviserar smsandet? Övergången från iphone har varit ganska jobbig på just den punkten. Jag har laddat ner swiftkey men det blir oftast att den gör felaktiga rättningar och jag får gå tillbaka massor och rätta vilket tar mer tid än att skriva med ursprungliga tangentbordet..

    Sedan har jag problem med spotify som antingen crashar direkt vid uppstart eller så pausas låten var 40e sekund och man måste hålla på och spola i låten eller vänta i 30 sek för att den ska komma igång igen (då är låten synkad i offline mode, alltså inte pga dålig täckning som detta sker)

    Fler frågor lär säkert dyka upp ;)
     
  7. Gnadock

    Gnadock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2011
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    HTC 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC 10
    ROM:
    Insertcoin
    Hujeda mig! En appkiller?! Fy skäms. Sånt ska du inte använda. Det stjälper snarare än hjälper. Android har igång de program som "ska" vara igång och ofast i apparna så finns det ett sätt att stänga av den på rätt sätt, så systemet inte drar igång det igen.

    Gällande Swiftkey <3 så lär den sig av dig. Du kan få den att lära sig hur du skriver från FB, Twitter, sms o.s.v. Pilla lite i inställningarna, så hittar du säkert något bra :) Själv kör jag med "precist" istället för.. um.. det andra valet ;p
     
  8. rockybalboa

    rockybalboa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Ja jag har på snabbt nu, så det går ju undan när jag skriver men väldigt ofta skiter den i vad jag tycker :P får ändra till precis och se vad den säger sen ;)
    Med appkiller vet du ju säkert vad jag menar, appen som heter advanced app killer som stänger ner alla rpogram som kör i bakgrunden, stänger man av via "senast använda" knappen så verkar det som de ändå ligger o kör i bakgrunden!
     
  9. Gnadock

    Gnadock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2011
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    HTC 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC 10
    ROM:
    Insertcoin
    Låt apparna ligga i bakgrunden om det inte går att stänga ner dem "rätt". Android sköter det och fimpar dem efter hand. Gör som jag - Lita på Android.. (FÖRBANNADE TVÄTTMEDELSREKLAM I BAKGRUNDEN! :@).
    Jag använde också appkiller när jag var ny. Skulle prova utan att använda det och vipps, så var mobilen stabilare och mer pålitlig. :)
     
  10. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Vill bara tillägga att det tar en stund innan du kan utnyttja swiftkey fullt ut. Den lär ju sig med tiden vilka fraser du använder i vilka sammanhang :)
     
  11. Gnadock

    Gnadock Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2011
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    HTC 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    HTC 10
    ROM:
    Insertcoin
    Annars kan du gå in på Utvecklaralternativ och bocka för "Behåll inte aktiviteter".. :\
     
  12. rockybalboa

    rockybalboa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Märker du eller de som använder denna funktion av någon skillnad? Drar den mindre batteri för att inga aktiviteter körs eller blir det någon sorts motreaktion för att alla appar måste sättas igång hela tiden och den processen förbrukar mer batteri att hålla på och ladda om all information?

    Kryssar man för denna ruta slutar väll Battery 2x, battery monitor och swiftkey och sånna program att sluta funka eller?
     
  13. stefan78

    stefan78 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2011
    Inlägg:
    552
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Ja men då kommer launcher att ladda om varje gång som du ska tillbaka till hem skärmen :thumbdown:

    Sent from my HTC One X using Tapatalk
     
  14. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo alla app-dödare är rent skräp......Android ska sköta det här själv.

    Om man vill ha stopp på en viss app så går man bara till "Senaste appar" och skickar appen uppåt så stoppar den helt.

    Sen ska en lur då startas om lite då och då.... helst med en hård omstart, Power-knappen cirkus 10s...
     
  15. rockybalboa

    rockybalboa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2012
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Enligt pågående processer och även app killer appen så hjälper det ju knappt att gå in i senaste appar och få den att försvinna då apparna står kvar som pågående i dessa listor :/