Seriös jämförelse mellan Android och Ios (Ej någon fanboyism)

Diskussion i 'Allmänt' startad av kendobendo, 11 apr 2012.

  1. Iamfree

    Iamfree Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    973
    Mottagna gillanden:
    102
    Telefon:
    Google Nexus 5

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Nexus 5
    ROM:
    Stock Lollipop
    Platta:
    Google Nexus 7
    ROM:
    Stock Lollipop
    Jag kan nog hålla med om att iOS är enklare att lära sig för en oinsatt men jag tycker ändå att Android har ganska kort inlärningskurva. Tillräckligt kort för att de flesta förstår sig på den inom några dagar. Vinsterna med Android är däremot permanenta. :)
     
  2. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    Fragmenteringen med Android är ett stort huvudvärk hos Google. Hur långt tid har det inte dröjt för att ICS skall komma ut till modellerna? Jag har provat med äldre kollegor som inte är tekniskt bevandrade och de har kommit fram båda att iOS är enklare än Android. Jag tycker att möjligheterna med Android är också begränsningarna för den stora massan.
     
  3. deks

    deks Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 sept 2011
    Inlägg:
    316
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER



    har ICS och Chrome, märkt att historik blir synkat, men menar du att jag kan skicka sidor till telefonen utan program då eller att historik, bokmärken osv blir syncat?:P
     
  4. KingLouie

    KingLouie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 dec 2009
    Inlägg:
    681
    Mottagna gillanden:
    64
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Telefon 2:
    iPhone 5s
    Platta:
    iPad mini
    Övrigt:
    Chromecast
    Menar att allt är synkat...för att skicka en sida behöver man nog Chrome to Phone.
     
  5. Sneaky

    Sneaky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    Jag får ofta vara supportperson för folk med krånglande teknik i min omgivning. Min erfarenhet är också att IOS är generellt sett lättare att förstå.

    Det har dels att göra med visuella metaforer. Många förstår till exempel inte utan förklaring hur man svarar i telefon på android, medan det verkar lättare att förstå på IOS. ingen aning varför.

    Dels handlar det också om hur systemen hanterar multitasking. De tre androidknapparnas funktion varierar på ett sätt som inte är logiskt för en teknikovan person (men däremot för mig).

    Då är det lättare att förstå IOS, där hemknappen alltid gör samma sak.
     
  6. simpleminds

    simpleminds Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    338
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Jag skulle absolut påstå att iPhone har en kortare inlärningskurva.

    Inte ens när jag lärde mig min telefon och blev van med den förstod jag den helt, vilket är varför jag registrerade mig på detta forum när de dåvarande trådarna inte gav tillräckligt många svar.
     
  7. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Tycker de va rätt intressant att läsa allas tankar. Rätt så intressant som sagt. Jag tjoar till när Part 4 är släppt, eller om någon annan ser den före så bara posta här. Så kan vi ju hoppas också att han tar med fördelarna med IOS så de blir lättare att jämföra. De skulle ju kunna bli de ultimata klippen för en kompis som är osäker på vilket han ska välja. Då skickar man ha part 1 - 4 och vips så slipper man alla frågor å tjat!

    Win win :D
     
  8. Ascii

    Ascii Android Expert Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    10 163
    Mottagna gillanden:
    3 148

    MINA ENHETER

    Allt detta tjat om det jäkla iPhone-flytet går mig på nerverna.

    Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2
     
    gripen gillar detta.
  9. Gavin_Gadget

    Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    615
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Sen jag läste att iphones processor prioriterar det visuella och alltså visar en snygg front och pausar bakgrundsprocesser för att inte lagga, istället för att som på Android jobba vidare med det den är tillsagd att göra (typ ladda en webbsida) och ladda till lite, kan jag alltid få skratta lite åt när sådant kommer upp :).

    ...Fick till och med en kompis att prova och visst går saker långsammare när han petar på skärmen samtidigt!
     
  10. Gavin_Gadget

    Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    615
    Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
  11. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Intressant att läsa om hur sjukt avancerat Cereberus anti theft va för Android. Kanske inte nåt man använder alltid men att ha möjligheterna är de som är de stora med Android för mig. Ingen som säger vad man får eller inte får göra. De gillar jag starkt.

    Faktum är att dom enda som säger nej eller ja är ju tillverkarna och inte så mycket Google. De är nog tillverkarnas svinerier som stör mig när de kommer till Android. Jag tänker på HTC & Asus till exempel. Krypterar och låser sina bootloaders så man inte kan göra vad man vill med enheterna. Och sedan efter mycket dålig PR så tillåter dom användarna att låsa upp dom fast då ryker ALL jävla garantier ifrån deras håll. Nu vet jag inte hur dom skulle ställa sig till service på en telefon där något som inte kan vara påverkat av mjukvaran skulle se ut men jag har bara hört ryktesvägar att dom vägrar oavsett fel om de är upplåst.

    Detta är nog de enda som stör mig med Android spheren. Tur de finns tillverkare som Samsung ingen krypterad o låst bootloader. Du får göra vad du vill. Sabbar du luren så får du skylla dig själv men pajar något annat så gäller garantin oavsett. Har ju läst om folk som skickat in mobilen med CM9 installerat och ändå fått den fixad för felet hade inget med mjukvaran att göra. De är fan rätt inställning!

    Anyway, nu ska jag gå tillbaka till Diablo 3 betan och se om jag kan spamma deras inloggningsserver lite till :D
     
  12. monster-inc

    monster-inc Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 sept 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Det som är så kul med de här videorna är verkligen inte faktan i dem. Det är att han använder APPLE-retorik. Alltså att helt strunta i den andra parten och hela tiden prata ned den (andra parten). Så allt han presenterar låter revolutionerande för Android, samtidigt säger han att det finns liknande till det andra systemet, fast inte alls lika bra.
    Riktigt kul att se. Han är ju en stor komiker och duktig duktig.
     
  13. LaRoux

    LaRoux Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    21 jun 2011
    Inlägg:
    121
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag som inte bryr mig speciellt tycker detta är sjukt vinklat så det blir smått tråkigt.

    Jag köpte min första "smartphone" för rätt länge sedan, en N98 8GB Black. För den klassas väl nästan som en smartphone, eller? Innan hade jag haft en NEC, den var inte direkt en smartphone... Eller var den?

    Sak samma. Jag hade sedan en 3GS 32GB. Fungerade bra, aldrig problem, men sålde den sedan för att skaffa mig lite olika Androider i på löpande band.

    Summan? För mig som tekniskt begåvad men lat (Jag orkar inte flash tv-spels konsoler, cracka windows osv. jadda jadda) så är en sådan "banal" sak som att jag bara kan plugga i telefon helvetet i en vanlig standard usb kontakt och flytta filer etc. som är avgörande. Visst, flash användandet på siter med, men i övrigt så är det detta som för mig är avgörande, även om jag dessutom gillar att få en 4"+ skärm.

    Ska tilläggas att jag inte vet hur det är idag med iPhones, jag avskaffade min 3GS i samma veva som 4an kom så kanske är jag ute på hal is här, men just att jag bara kan starta en Android lur, ta bort widgets som jag vill, installera en annan launcher via Google Play om jag vill och slappa runt lite är just vad som är poängen - Och ändå framhåller Apple fantasterna att användar vänligheten är vad som talar för iPhone?!
     
  14. darkshippo

    darkshippo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2011
    Inlägg:
    2 159
    Mottagna gillanden:
    1 145
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    IPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    IPhone XR
    Telefon 3:
    IPhone SE 2020
    Platta:
    iPad 12,9 M1
    Platta 2:
    iPad mini 6
    LaRoux: Det beror lite på vad man menar med "användarvänlighet". Är det full tillgång till OS:et och frihet att ändra på allt, då är det Android som gäller. Vill du som vanlig användare att saker och ting skall bara fungera. Då är det inte kul att ha att möjlighet att lägga till så många widgets så att telefonen börjar lagga pga av det. Detta ger ju intrycket att Android laggar och segar ned telefonen.

    Införskaffat en Omnia 7 och kan säga WP7.5 flyter och är mycket mjukt. Detta kommer Android inte ens i närheten av.
     
  15. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Du vet att det finns bättre lurar än ZTE Blade va? Min SGS2 laggar inte om jag proppar varje skärm med widgetar. De hela beror på vad för typ av widgetar du använder och vilken launcher du kör samt vad för typ av hårdvara du packar under huven. Jag vet inte om du har provat något tyngre än ZTE Blade (som står på din profil) men de är en helt sjuk skillnad.

    Jag hade Bladen ett tag själv men gav den till morsan efter ett tag för jag hade svårt att acceptera det laggiga gränssnittet (överlag).
     
  16. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    Du får självklart tycka så men du borde kanske ge exempel på vad som du stör dig på då? De låter på dig som de är rätt mycket? Jag kan erkänna rakt av att jag inte har så jätte bra koll på alla alternativ på Apple men jag tycker att dessa delarna va rakt av bra. Så bra att jag skulle utan tveka skicka dom vidare till intresserade vänner.
     
  17. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
  18. infexis

    infexis Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 feb 2010
    Inlägg:
    1 541
    Mottagna gillanden:
    78

    MINA ENHETER

    jag är lite nyfiken, vad kan man faktiskt göra på iphone som man inte kan på android>?
     
  19. Snapphane

    Snapphane Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jun 2010
    Inlägg:
    755
    Mottagna gillanden:
    278
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S22
    Övrigt:
    TicWatch E
    Jag kan ha fel nu, men så långt som jag sett vad gäller iPhone så kan en Android göra allt iPhone kan. Men Android kan allt iPhone kan + lite till.

    Det område där iPhone vinner är användarvänligheten. Allt ser lika dant ut och allt funkar "som det ska" direkt. Med nackdelen att du bara kan spegla iPhone till Apple TV, att du saknar HDMI, mm mm.

    Android har istället alla standarder som finns på marknaden och sen brister tillverkarna lite här och där i implementeringen med resultatet att "plug n play" blir lite mer av "plug n pray".

    Om vi tar det vädligt kort :)
     
    infexis gillar detta.
  20. kendobendo

    kendobendo Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    2 325
    Mottagna gillanden:
    636
    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 7T Pro McLaren + Root
    haha, stämmer rätt bra enligt min egna erfarenhet också. Men något som jag har märkt är att du få vad du betalar för när de gäller Android. Köper du en billig skitmobil, ja då kommer du ha en skitmobil. Tänker på HTC WildFire / HTC WildFire S exempelvis. Alla jag känner som äger en älskade den första månaden. Liten, gullig, fanns i girlie-färg etc.. Men sedan när dom ska använda skiten så hatar dom den.

    Jag gillar mångfalden i Android men jag gillar inte tillverkar som släpper produkter som presterar så dåligt att användarupplevelsen blir drabbad. Jag tycker de borde finnas något krav på lägsta hårdvara som får användas för att sälja Android 2.3, 4.0..5.0 osv.. Så man har en garanti att luren inte blir seg som sirap.

    Fast nu är inte lurar som kostar 5k alltid felfria heller. Som min SGS2. Den tappar nät ibland och kräver en omstart (Började efter ICS Uppdateringen å ja jag har wipat allt å factory usb/sb format) och appar kraschar lite då och då.. när jag körde med Android 2.3.5 så fick jag stå ut med random reboots en gång om dagen dock inte längre. Luren är laggigare idag än den va med GB osv.. Så även om man är beredd att lägga mycket kosing så finns ju faktiskt inga garantier..

    Här är ju faktiskt Iphone stråt vassare på ett sätt att se på de. Du vet vad du köper. Det finns alltid någon som har just den Apple modellen. Om du köper senaste motorolan eller Samsung eller whatever så kanske man inte känner någon.

    Sedan känns de som Apple håller högre kvalité när de kommer till sina updates. Samsung (som jag har bra erfarenhet av) där är de lite.. hållas detta funkar nu.. skit i att betatesta.. nu kör vi gubbar! Å supporten är fullständigt inkompetent och skriker återställning.. :P

    Fast alla nackdelar och fördelar som jag ser med de olika plattformarna så vinner alltid Android för mig. Jag gillar öppenheten, anpassningsbarheten och jag gillar att rota under huven för att se vad jag kan ändra på. Nörden i mig, vad kan jag säga :) :cool: