Problem: Universaltråd för problem som uppstår efter/under flashning

Diskussion i 'One X - ROM-filer och utveckling' startad av goa200, 25 apr 2012.

  1. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    Tänkte försöka samla denna information i EN tråd så att alla framtida användare som kanske stöter på problem kan hitta en eventuell lösning här.


    Till och börja med så lös igenom följande tråd på XDA där det finns massvis med matnyttig information.

    Den här tråden får vara klistrad. Om någon känner sig manad att kanske vilja hålla detta inlägg uppdaterat med mera information så får de gärna ta över tråden. Skicka mig bara ett pm i sådana fall


    Fråga: Telefonen startar om sig hela tiden och jag kommer aldrig in i systemet.

    Svar 1: Boota in i recovery, wipe på allt, flasha om ROM.
    Svar 2: Behövde du flasha en boot.img? Flasha isåfall om den.
    Svar 3: Testa wipa fastboot cache mha "fastboot erase cache" inne i fastboot läge.

    Fråga: Jag får Force close/Tvingad stängning på app X/Y/Z.
    Svar: Gå in i Settings->Apps->X/Y/Z->Rensa data och rensa cache.
     
    Last edited: 29 apr 2012
    Eken91 gillar detta.
  2. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    För att klargöra det lite tydligare så är denna tråd till för bootloopar osv osv.
    Den är INTE till för när din kalender inte synkar som den ska efter du flashat en rom. Sådana problem tas i respektive romtråd
     
  3. D-Droid

    D-Droid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    1 348
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Kanske ska göra detta till en FAQ tråd i första posten där man kan ställa vidare frågor om man inte får svar där?

    Här kommer några exempel:

    Fråga: Telefonen startar om sig hela tiden och jag kommer aldrig in i systemet.

    Svar 1: Boota in i recovery, wipe på allt, flasha om ROM.
    Svar 2: Behövde du flasha en boot.img? Flasha isåfall om den.
    Svar 3: Testa wipa fastboot cache mha "fastboot erase cache" inne i fastboot läge.

    Fråga: Jag får Force close/Tvingad stängning på app X/Y/Z.
    Svar: Gå in i Settings->Apps->X/Y/Z->Rensa data och rensa cache.
     
    Last edited: 27 apr 2012
    Eken91 gillar detta.
  4. goa200

    goa200 Kid Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    3 jun 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    162

    MINA ENHETER

    bra idé. Jag ninjar det du redan skrivit
     
  5. kvicken

    kvicken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag har ett lite jobbigt problem.
    MIUI-rom flashad o klar, men den kommer inte in i den, allt fastnar på "MI"
    i vanliga fall så hade jag varit lugn, som på min O2X då jag kunde ta ut SD-kortet och stoppat in i datorn och hur lätt som helst lagt in en ny rom som funkar, eller mountat SD från Recovery.

    problemet är att jag bara har MIUI-rommen på SD-kortet och gapps.
    kan inte göra ett piss.

    vad borde jag göra nu? försökt med olika saker.
    om jag bara kunde få in en stock rom på minneskortet skulle allt vara löst.
     
  6. D-Droid

    D-Droid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    1 348
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Hej!

    Har du testat:
    Svar 1: Boota in i recovery, wipe på allt, flasha om ROM.
    Svar 2: Behövde du flasha en boot.img? Flasha isåfall om den.
    Svar 3: Testa wipa fastboot cache mha "fastboot erase cache" inne i fastboot läge.

    ?


    Om ovan inte hjälpt, tog du ingen nandroid backup innan du flashade? Om du gjort det så borde du kunna återställa den.

    Annars återstår nog bara att försöka flasha in den RUU som stämmer överens med din telefon.

    Här är även en guide från XDA för "disaster recovery": http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1609190
     
    kvicken gillar detta.
  7. kvicken

    kvicken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag har testat allt, just nu håller jag på med att försöka ladda upp den till 30% med hjälp av en batfil som jag vart tvungen att göra.

    " @echo off
    :start
    fastboot getvar battery-voltage

    fastboot reboot-bootloader

    ping /n 6 localhost >nul

    goto start "

    det stod att efter en timme så ska den ha runt (~3.68mv).
    för att den loopar sig och vägrar ladda så måste jag ladda den såhär. O_o

    sen tänkte jag lösa det genom att flasha RUU. RUU_ENDEAVOR_U_ICS_40_HTC_Europe_1.28.401.9_Radio_1.1204.103.14_release_256469_signed
     
  8. D-Droid

    D-Droid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    1 348
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Ouch, låter smärtsamt. Hoppas det går bra for dig. När man väl hittat rätt RUU och kan ladda telefonen så brukar det lösa sig.
     
    kvicken gillar detta.
  9. kvicken

    kvicken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    okej som ett tips för att hjälpa andra med samma problem.
    om din htc One X vägrar att ladda, och fastnar vid ikonen av rommen du försöker starta.

    1. gör ett nytt text-dokument.
    2. skriv in följande:
    " @echo off
    :start
    fastboot getvar battery-voltage

    fastboot reboot-bootloader

    ping /n 6 localhost >nul

    goto start "

    3. tryck spara som, och döp den till tex: ladda.bat
    4. lägg denna i din fastboot mapp som du använde när du rootade mobilen.
    5. starta bat-filen och lämna över natten

    anledningen är att mobilen laddar några sekunder medans den är på väg in i fastboot-läget.
    om man lämnar den över natten så kommer man att ha över 30% batteri och sen om du har rätt RUU-version att installera så räddar det mobilen.

    tack för mig.
     
    Last edited: 6 maj 2012
  10. D-Droid

    D-Droid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    1 348
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Tack för att du postade din lösning. Den kommer säkert hjälpa fler :D
     
  11. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Ett tips till dig, installera senaste recoveryn http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1594819. Där funkar laddning ;)
     
  12. simpish

    simpish Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok nu känner jag mig som en nolla.

    Hade kört stockrom i 2-3 veckor och ville testa något nytt. Kände mig hemma på det här med romflashning efter mina äventyr förra vintern med en Blade.
    Hursomhelst.
    Glömde trycka power (en andra gång) för att komma in i fastboot när jag skulle flasha CWM. Tänkte mig inte för och flashade därefter in en custom boot.img utan att lägga över resten av romen.
    Därefter har jag formaterat och wipeat och haft mig i ett försök att få mer batteri så jag kan RUUflasha. Jag har CWM installerat.

    Har försökt RUUa, men mjukvaran påstår att jag använder fel version. Detta trots att jag har i mina ögon helt rätt version.
    RUU_ENDEAVOR_U_ICS_40_HTC_Europe_1.29.401.11_Radio_1.1204.105.14_release_260491_signed.exe <-- denna stämmer helt överens med vad det stod i fönstret när jag kollade version-main.
    Hade gärna dubbelkollat versionen igen, men nu kommer jag inte in i fastboot. Luren fastnar på HTCsplashscreenen och volym ner gör ingenting alls.

    :D
    Hur tusan gör jag nu?
    Telefonen ligger på laddning, men att skärmen står och lyser 100% vitt och slösar energi hjälper ju inte direkt till.
    Kan det vara som så att jag inte kommer åt fastboot för att batteriet är för dåligt?

    Jag behöver lite tips och hjälp.
     
  13. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Uhm gå inte tillbaks till stock nu va :) Om du inte har tillräckligt med batteri gör något av knepen som finns på xda för att få in batteri. Sen flashar du senaste Clockwordmod (CWM) där funkar både laddning och usb montering i recovery = du kan lägga över ROM.zip filen på kortet :)

    EDIT: Hur kunde du flasha en boot.img fil utan att vara i fastboot förresten? Eller hur menar du?
     
    simpish gillar detta.
  14. simpish

    simpish Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Glöm vad jag har gjort, jag vet knappt själv :)
    Telefonen hamnar på HTCsplashscreenen och jag har CWM installerat, men jag går ändå bet.


    Mitt problem nu är att jag inte kommer in i fastboot. Volym ner gör ingenting när jag startar om luren. Är detta pga av att jag har för lite batteri?
    Det hade varit väldigt gulligt av dig leolulz om du har möjlighet att länka till batteritipsen som du nämnde på xda. Xda är så stort och jag har så lite tid här framför datorn :)

    edit: jag hittar batteriguider och massor med hjälp, men alla börjar med att man ska gå in i fastboot. Jag kan inte gå in i fastboot, volym-nerknappen gör som tidigare nämnt ingenting alls.
     
    Last edited: 18 jul 2012
  15. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Håll inne power+volym (alltså hålla inne båda knapparna samtidigt) ner tills du får upp den här vita menyn där du kan välja mellan fastboot, recovery etc. Markera då fastboot och tryck på power.

    Är du säker på att du har flashat den senaste clockwordmod recovery? http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1594819

    För enligt tråden http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1609190&highlight=disaster så skriver de IMPORTANT: You must flash the new version of ClockWorkMod in order to be able to recharge the phone while off and from recovery. So, flash the new recovery and this problem will NOT happen. Så om du verkligen flashat en custom recovery så borde du ju kunna ladda mobilen nu
     
    simpish gillar detta.
  16. simpish

    simpish Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du har helt rätt.
    När telefonen är ansluten mot min pc och inte min väggladdare kommer jag in i fastboot. Senaste versionen av CWM är installerat.

    Den laddar i detta nuet.

    Nästa steg blir att få in en ny rom.

    ps. PUST. Det var rätt svettigt när jag varken kunde starta rom eller fastboot. ds.
     
  17. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Oj juste tänkte inte på att man inte kommer in i fastboot eller det när man har den i AC laddning :D Oops :o

    Iallafall hitta en rom du vill ha och lägg över den i recovery sen är det ju bara och flasha boot.img och sen full wipe på allt i recovery och sen in med ROMen! :)
     
    simpish gillar detta.
  18. simpish

    simpish Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ingen fara på taket! Det verkar ju lösa sig iaf. ;) Tids nog! Du ska ha stora stora tack för all hjälp du sprider runt dig.

    Jag har hittat rom, men resten du skriver förstår jag inte hur jag ska göra. Hur lägger jag över den i recovery? Jag kan alltså inte boota romen i luren för att kunna lägga över .zipen via usb som vanligt.

    Kan jag föra över .zipen i CWM utan att boota luren?

    --
    Är det här en ledtråd för mig?
    "adb push rom_rom.zip /sdcard"
     
  19. leolulz

    leolulz Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 feb 2011
    Inlägg:
    1 513
    Mottagna gillanden:
    251
    Telefon:
    Note 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 8
    Övrigt:
    Chromecast
    Njaa jag kör själv inte senaste cwm av absolut ingen anledning.. inte sett nån mening att flasha det :) Men skulle nog säga att det är som på min gamla desire.

    Så som jag förstått det kan du inte starta upp telen så.

    0. Ha mobilen ansluten till datorn med usb kabel hela tiden.
    1. Gå in i recovery.
    2. Leta reda efter mounts and storage, tryck power för att komma vidare in där.
    3. Nu ska det nog finnas något som heter mount sdcard, tryck där.
    4. Nu ska den efter en liten stund dyka upp i utforskaren på datorn och då kan du lägga över din ROM.zip fil på sdkortet.
    5. Unmounta sd kortet i recovery och starta om luren till fastboot.
    6. ROM.zip filen som du har kvar på datorn (men även i telefonen nu) packar du upp, eller om du har winrar eller 7-zip kan du bara öppna den och packa upp boot.img filen. Denna boot.img filen lägger du i fastboot mappen du använt förut, skriv först "fastboot erase cache och sen flashar du den med "fastboot flash boot boot.img".
    7. Gå tillbaks till recovery och välj wipe data/factory reset, wipe cache och tillsist går du in på advanced och gör dalvik cache wipe.
    8. Gå tillbaks till huvudmenyn i recovery och flasha din ROM.zip.

    Kanske lite mycket men följ det exakt så ska du nog få liv i din telefon igen!

    Om du undrar varför man skriver "fastboot erase cache" så är det för att undvika att inte komma in i recovery så gör det till vana att göra det varje gång innan du ska in i recovery :)
     
    simpish gillar detta.
  20. simpish

    simpish Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Grymt bra!
    Tackar!


    Det har gått som tåget enda fram tills jag skulle flasha in boot.img då klagade den på låg batterinivå igen.

    Fastboot kommer jag inte in i heller. Är det pga det ickeladdade batteriet?

    Tack igen
    Simon