Fråga: Vad finns det för egentliga anledningar att flasha custom ROMs på S2?

Diskussion i 'Galaxy S2 - ROM-filer och utveckling' startad av Khan, 8 jan 2012.

1. Khan

Khan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Till att börja med, missförstå mig ej, har flashat telefoner innan och har inget "emot" det. Men med min Blade så fanns det en konkret anledning då den blev så mycket snabbare och fick nya funktioner(wifihotspot, app to sd, notification bar widgets, circle battery mod etc).

Men s2an är ju så sjukt snabb out of the box och jag gillar tom samsungs bloat appar(Kies Air, Clock, Calender, dive, notes etc). Och även om jag inte gillat dem, så finns det ju så sjukt mycket minne att det inte är något problem eg.

Slänger jag in Go Launcher EX så får jag bort Touchwis och det ser ut som jag hade tänkt mig ändå med ett custom ROM. Enda jag saknar just nu är circle battery mod(och ett alternativ till den extremt fula låsskärmen).

Så vad finns det för andra anledningar att stoppa in custom ROM? Blir den mycket snabbare? Läste något om att vissa kernels stöder NTFS på SD-koret? Finns det några mer konkreta anledningar att köra custom ROM(utöver att få ICS då, men räknar ej det som anledning då Samsungs officiella version är ute snart)?

2. Hund

Hund Android Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 002
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

MINA ENHETER

Min främsta orsak är för att få en nyare och mer optimerad version av Android. Men just nu kör jag med CM9, mest för att det är nytt och verkligen omgjort. :)

Sedan är det ju smidigt med root-access just för att kunna ta backup på en appar, blockera reklam osv.

3. neddie

neddie Android Medlem

Mottagna gillanden:
    1 057

MINA ENHETER

drar man in cm tex så får man ju en ännu snabbare rom och mer vanilla.. sen slipper man ju det helt horribelt fula gränssnittet som är i stockromen... jag hatade verkligen den på sgs tex... men annars så håller jag med dig..
    Vill ha sin lur stabil och så funktionell som det går utan meck så ska man absolut köra stock. no doubt...

4. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 342
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Känner som dig, men själv tänkte jag vänta för att se vad Samsung har gjort med ICS när det kommer. Om de fixat de små fula sakerna som finns! Blir jag inte riktigt nöjd då kör jag in CM9 :)

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

5. Khan

Khan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Ja, roota hade jag tänkt ändå. Annars blir det svårt att få upp operatörslås, köra titanium etc. :)Tänkte mer själva ROMen. Eller behåller inte Stock ROM root och jag måste flasha en ny ROM ändå?

Tycker faktiskt inte TW är så farligt, och kör ju Go Launcher på den ändå sen så får bort det mesta av det ändå. Men hur är CM och batteritid? Skulle kunna vara en anledning att hoppa skepp. Fast vad jag snappat upp det senaste när det gäller blade så är CM inte längre så bra på batteritider. Stock kanske är bättre i S2?

Samma här. Tänkte börja fixa allt i telefonen först efter att Samsungs ICS kommit ut och se om det är värt mödan att ändra.

6. Khan

Khan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Är det förresten möjligt att behålla Samsungapparna om man kör CM? Gillar vissa av dem skarpt faktiskt(som alarmappen med inbyggd timer och stoppur).

7. Uppenberg

Uppenberg Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    10

MINA ENHETER

Du kan ha aosp lock screen och battery circle mod Med stockrom.

T titta på jkay Deluxe på xda

Sent from my V9 using Tapatalk

8. moparlinke

moparlinke Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    642

MINA ENHETER

Stockrom.
    Adw launcher ex
    Widget locker
    Root.
    Program att frysa program.

Det räcker gott nog för de allra flesta.
    Finns inte så stort behov att flasha en rom till sgs2.
    Inte som när jag hade wm6 ,då var det verkligen ett måste :-)

Flashar mest bara för att ja gillar att testa nya grejor.

9. Gilgamesh

Gilgamesh Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 731
    Operatör:
    Tre,3Flexibel Obegränsat
    Telefon:
    Vivo X200 Pro Global

MINA ENHETER

nope går ej köra samsung appar på CM

10. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Testa gingermod... Stock rom med all bloatware borta fast de bra samsungapparna är kvar som t ex kameran. Otroligt snabb och rapp rom.

11. Khan

Khan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Går det inte plocka ur apk ur ROMen på något sätt? Kanske inte de större och mer inbakade apparna som Kies Air, men Clock, Calendar etc?

Den låter lovande! Ska kolla in.
    EDIT: Tusan, den plockade bort både Alarmappen och kies air. Får leta vidare. Men tack ändå.:)

Last edited: 9 jan 2012
  12. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

Eller så kan du läsa på deras sida på xda.
    Det går nämligen att flasha in det mesta av samsung apparna i efterhand.
    Under settings och sen "Gingermod extras", kollade på min och både "Samsung DClock/Alarm" och "Samsung Kies/kies air + Motion settings + Mobile print" finns att flasha in den vägen. :)
    Snapshotfunktionen är något jag alltid drar in direkt t ex.

Khan gillar detta.
  13. Khan

Khan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Sweet! Skumläste bara tråden och såg något om "STILL WANT SAMSUNG APPS???.... ok I'll give them to you xD", men sen stod det inget mer och antog att det var något som lagts på is. :)
    Skulle du bara kunna kolla en grej, om den har Swype med? Faktiskt börjat fastna vid den.

Läst runt lite nu och undrar mer och mer vad det finns för anledning att inte köra stock(eller custom stock variant som GingerMOD). För utan stock så har man inget TV-out stöd, och BT fungerar klockrent för mig för första gången med MW600(visar låttitlar i display tex)). Browsern i stock verkar också vara optimerad.
    Rent praktiskt sett så kommer jag inte på en enda anledning att inte köra stock. Sen är det ju alltid kul att experimentera, men om man kollar rent praktiskt.

14. Facit

Facit Bannlyst Bannlyst

Mottagna gillanden:
    238

MINA ENHETER

"Keyboard Samsung SWYPE" fanns där. :)

Håller med om resten, tycker att den är helt klockren. Det är en stockrom där man själv får välja vad man ska ha med. Otroligt rapp och fin rom, browsern är helt underbart smooth. Om du har problem att flasha in uppdateringarna via den inbyggda "gingermods extra" så se till att du har laddat ner de du vill ha, boota till recovery och gör det där (flash zip from sd card, gå till sdcard/gingerMod_Updates, det är tydligen något skit i samsungs orginalrom som bråkar med just den biten, men det går ju sjukt fort och man gör det bara en gång, det kommer inte nya versioner varannan dag som hos många andra roms.

Ps: Glöm inte "Samsung Screenshot Service" om du vill ta skärmdumpar.

Last edited: 9 jan 2012
    Khan och -ix- gillar detta.
  15. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Sitter med precis samma funderingar då jag nyligen bytt från Blade till sgs2 - ser inte heller någon allt anledning att byta rom vilket känns lite skumt! :)

Saknar dock några saker i CM7. Tycker DSP manager är grym. Och gillade att man kunde anpassa knapparna i notifikationsfältet. Det kan man väl inte i stock?

Har för övrigt inte ens orkat roota än. Hade ju varit otänkbart med bladen, att surfa utan adblock, men s2an mumsar ju annonser till frukost! :D

16. Cupcakes

Cupcakes Mobilberoende Moderator

Mottagna gillanden:
    8 342
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

MINA ENHETER

Det kan man inte göra i stock. Istället för DSP finns det ju en equalizer i stock musikspelaren som fungerar helt ok enligt mig..men DSP har fler funktioner.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

17. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

ingen anledning egentligen... men om du slänger ut en sådan fråga i ett android forum om ROM's med att de flesta som hänger här är teknik och Android nördar så är nog svaret att det är så roligt att "mecka" med våra härliga leksaker, ju jävligare desto bättre, krångligt och svårt ska det vara, men också jakten på bättre och bättre ROM's... :)

Skickat i ett samarbete mellan min S2"a eller tab'en och Tapatalk.

18. Khan

Khan Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    5

MINA ENHETER

Jag vet! Det första man gör med bladen är att hitta något sätt att speeda upp den(flasha ny ROM) och fria upp minne för appar. Men när jag satte mig ner med S2an så var den tokigt snabb redan, och det fanns hur mkt minnesplats ändå. Då frågar man ju sig varför man skulle köra CM eller något liknande.:)

Det jag saknar är som du påpekade, notification bar widgets som är lite mer anpassningsbara. Speciellt funktionen att man kan långtrycka på en widget för att komma till inställningarna. I TW så är det ju bara på och av som gäller.

OC verkar ju inte nödvändigt med tanke på hur rapp luren är, kanske undervoltning snarare behövs för batteriet.

Aldrig fattat vitsen med DSP manager, vad har man den till? Störde mig mest på att den låg i bakgrunden jämnt.

Missförstå mig inte nu. Jag fattar att det är kul att mecka i "onödan". Ett tag flashade jag nightly bara för att. Men jag kom från Blade campen där man meckade med luren för att det var nödvändigt också, för att få en uthärdlig telefon. Känns lite konstigt då att flasha romar och göra backups och återställa allting när allting redan funkar bra, och att man tom förlorar funktioner om man flashar custom roms. När jag hade Blade så var det tvärtom! :)

19. masze

masze Android Veteran Hedersmedlem

Mottagna gillanden:
    1 714
    Telefon:
    12 Pro Max

MINA ENHETER

förstår hur du menar... men som sagt, man behöver inte "mecka" 2"an om man inte vill...

Skickat i ett samarbete mellan min S2"a eller tab'en och Tapatalk.

20. -ix-

-ix- Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    29

MINA ENHETER

Jag tyckte att jag kunde få avsevärt bättre ljud ur Bladen om jag pillade lite med inställningarna där. EQ förstås, men även att den kan komprimera ljudet något var praktiskt när jag går längs en bullrig väg till jobbet. Gillar även den "crossfeed" som finns inbyggd, som tar bort lite av "Bandet-lirar-mitt-i-huvudet-effekten". Många små fina, och väl implementerade features, helt enkelt. :)

Jag kommer att göra som många andra är inne på, vänta med både root och flashning tills jag ser vad Samsung åstadkommit med sin ICS-implementation. Mest för att jag inte orkat läsa in mig på hur man rootar S2:an, funkar ju tyvärr inte med z4 eller OneClick... och då kändes det segt.

Dock så är jag faktiskt lite sugen på att flasha in Siyah-kerneln, den verkar väldigt väl genomarbetad!