Problem: GPS:en i One X strular!

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av Nightdriver, 19 apr 2012.

  1. thomasd79

    thomasd79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Min gps stack iväg ca 100 meter fel i 15 min innan den hittade hyfsat rätt igen. Körde med sportstracker. Hade iofs telen i btxfickan men det borde väl inte påverka så mycket? Ska testa med runkeeper nästa gång. Kanske skaffa armväska?
     
  2. Droidsson_1

    Droidsson_1 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    405
    Mottagna gillanden:
    101

    MINA ENHETER

    Testa med My Track från Play...



    Skickat från min Sony Xperia S via Tapatalk 2
     
  3. LeBron

    LeBron Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 apr 2012
    Inlägg:
    606
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    Gick en sträcka på cirka 9km idag, min snitthastighet var 6km/h på min iphone 4s.

    Testade samma sträcka idag med HOX:en och "MapMyRun", tiden blev lite under 90 min, 13KM och snitthastighet på 9km, dafuq?

    Kan man DOA för sånt?
     
  4. Nightdriver

    Nightdriver Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Pratade med Deltaservice precis. Min One X har fått godkänd DOA för precis detta, så bara skicka iväg den....!

    Om du har köpt den i butik så gå dit direkt, annars ring HTC:s kundtjänst.
     
  5. Nightdriver

    Nightdriver Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Får min utbyteslur idag, ska bli väldigt intressant att se om den är bättre! :)
     
  6. xorken

    xorken Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    296
    Mottagna gillanden:
    63

    MINA ENHETER

    återkom gärna om så är fallet :) min är nämligen oxå ganska dålig, hoppar och har sig när man står still. så skulle vara kul om en ny funkar bättre!
     
  7. Nightdriver

    Nightdriver Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Hämtade ut min utbytestelefon igår och den nya fungerar utan anmärkning! Fick den med 1.26 och även med den gamla mjukvaran fungerade den bra. (Givetvis även med 1.28 och 1.29.) Felet är således INTE mjukvarubaserat.
     
  8. dipper

    dipper Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2010
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Så om doa tiden gått ur så får man räkna med att bli utan lur länge? Köpte min i butik. Ska jag dra dit eller ringa HTC? Jävla surt allt annat är 100%

    Sent from my HTC One X using Tapatalk
     
  9. Nightdriver

    Nightdriver Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2011
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    110

    MINA ENHETER

    Ring HTC först, kanske du kan deala med dem... Men troligtvis kommer du att behöva skicka iväg din lur.
     
  10. Lani

    Lani Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 maj 2012
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har också problem med GPS och WiFi. Jag ringde HTC för några veckor sedan, då hade de aldrig hört talas om detta påstod de. Jag har nu gjort en liten film så de kan få se själva. Förhoppningsvis får jag den utbytt så den fungerar sen. Det är ju annars en väldigt trevlig och bra telefon :) Men jag måste ha fungerande WiFi och GPS :(

    Här är en liten film jag gjorde för att visa på problemen jag har:

    http://www.youtube.com/watch?v=hN4neaX1xVI
     
  11. Hasse

    Hasse Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 mar 2010
    Inlägg:
    83
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Motorola Moto G52

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Motorola Moto G52
    Jag är nu inne på min tredje HOX.

    Den första hade samma problem med GPS:en som tidigare har beskrivits här i denna tråd. Tack till er som har postat i den tidigare för informationen!

    När jag fick den första HOX:en så gick jag igenom den på de olika tänkbara problem som beskrivits här i de olika trådarna i forumet, och när jag kom till att kolla GPS:en var det uppenbara problem.

    Markören för min position var som en hungrig myra, fram och tillbaka. Testade med Speedview, My tracks, Google Maps, Htc Locations, Cardio trainer och kanske någon mer.

    Pratade som hastigast med HTC:s kundtjänst, och de körde lite rutinmässigt med snacket om att de inte kunde ta ansvar för tredjepartsfunktioner. De hänvisade till att testa med Google Maps då den enligt dem inte längre var beta. Såvitt jag ser i "Play" så är "Google maps with navigation" fortfarande beta (i Sverige i alla fall)?

    Nåväl droppen var när jag gjorde ett sidotest med en kompis som har en Galaxy S2LTE, han körde bilen och jag hade de två telefonerna i händerna.
    Jag tog ut en rutt i Stockholm, och varje gång vi stannade till vid rött ljus, även i en stor korsning som Sveavägen/Kungsgatan, så började min position vandra, så långt att den kom in på den korsande gatan, vilket fick till följd att en ny rutt började planeras... Kompisens navigering var solid.

    Dagen efter ringde jag till 3, den var köpt via deras kundtjänst som en förlängning av ett abb. Jag beskrev mina problem, hon bad mig vänta (sannolikt för att stämma av med kollega att felaktig GPS var ett känt problem) och förklarade att det var ok att byta ut den (detta var inom 7 dagar), jag erbjöds även byta telefonmodell, men då jag inte vill ha ett äpple och den svarta One S (den enda färg som 3 erbjuder) har problem med ytbehandlingen valde jag att ta ut en till HOX.

    Den, och sedermera även den tredje (nr 2 fick bytas pga dålig passning i ovan- och vänsterkant) hade/har klockren passning på gps. "frekvenskurvan" på Speedview var till exempel en riktig "flatline". Jag provocerade maps genom att åka genom ett villaområde och stanna mitt i korsningar, min rutt stannade helt stabil, istället för att vandra in på korsande väg och generera en ny rutt.

    My tracks loggade min bilfärd helt korrekt, cardio trainer min promenad osv.

    Så lägg till GPS-test som en av de saker som skall bockas av inom en vecka, som ny HOX-ägare.
     
    Lani gillar detta.
  12. GordonGekko

    GordonGekko Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2012
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Fick min första HOX för en vecka sedan och vilken kanon-telefon det är.

    Upptäckte ganska snart att även min gps hade svårt att fokusera på en punkt. Testade med att starta google maps och satt och tittade när den tyckte att min position flyttade sig upp till 200-300 bort i olika riktningar. Det var likadant med flera kart-applikationer som nyttjar gps-en.
    Jag spelade in ett spår med Googles MyTracks när jag satt stilla med den och det blev fina streck åt alla håll.

    Gick in till Tre-butiken och förklarade problemet och visade det jag spelat in och efter lite svammel om "kommande uppdateringar" bytte de ändå snällt min HOX på DOA och det blev verkligen skillnad.

    Nu får jag relativt snabbt en stabil fix av positionen, även i bilen vilket inte var lätt tidigare.
    Detta tyder ju på att vissa telefoner har någon form av hårdvarufel i gps och blir bättre av att bytas ut.

    Att den nya hade problem med gula fläckar på skärmen var ju lite synd förstås så bytes-historien fortsätter för mig, men gps-ska vara ok/bra i en HOX i alla fall.

    Edit: Inne på fjärde HOXen nu. Efter de gula fläckarna har jag fått två där LED-notifieringen knappt syns, men noteras att GPS:En har fungerat alldeles utmärkt på alla de tre efterföljande.

    /Göran
     
    Last edited: 20 maj 2012
    Lani gillar detta.
  13. pawelrut

    pawelrut Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Min första från 3 hade också problem med GPS. Fick DOA den i butiken, utan problem. Verkligen jättebra service hos 3 i Malmö. Min nya är perfekt.
     
    Lani gillar detta.
  14. Lightning79

    Lightning79 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2012
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har fått min första HOX utbytt pga av GPSen inte låser som den ska och ska idag lämna tillbaka den andra för samma sak.

    Det blev en liten rundtur i Göteborg då jag körde efter GPSen i den första. Den ville göra u-svängar på motorvägen och alla annat... livsfarlig att köra efter.. tur inte bil som styr en HOX-GPS utan av en människa

    Mina båda kommer från 3
     
    Last edited: 23 maj 2012
    Lani gillar detta.
  15. kandreas87

    kandreas87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    268
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Väcker lite liv i tråden. Jag har problem med gps när jag är ute och springer.
    Första ca 10 minutrarna går fint, sedan tappar den helt plötsligt låsningen mot satelliterna, och den låser inte på hela den återstående rundan (ca 20minuter till). Har inte haft möjlighet att få tillgång till en annan telefon och test-köra.
    Jag har provat RunKeeper och Endomondo, båda tappar på ungefär samma ställe. 1 gång av ca 10 har den lyckats behålla låsningen under hela rundan och kan ej se att jag gjort nåt speciellt just den gången.

    Har rootat telefonen och kör InsertCoin. Jag har även provat flasha en GPS-patch som jag hittade på XDA, men den verkar inte gjort mycket för problemet i fråga.

    För övrigt är jag ute och springer längs på trottoarer som löper parallellt med en riksväg, så jag är inte ute i djup terräng som har massvis med träd eller dylikt som avskärmar en.

    Någon som har några tankar?
     
  16. johnconnor

    johnconnor Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 apr 2012
    Inlägg:
    1 607
    Mottagna gillanden:
    393

    MINA ENHETER

    Prova en annan rom?
     
  17. kandreas87

    kandreas87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    268
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Kanske får bli det, har dock inte läst varken här eller på xda om att folk skulle ha sådana här problem med den ROM'en. Men så klart, en sak mindre att undersöka framöver. Tack, återkommer med resultat!
     
  18. aka_the_barf

    aka_the_barf Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    antar att man skulle lött gps och 3g antennen med sladd när man ändå var inne i den, min gps fungerar iallafall dugligt i bilen.
    gillar när folk säger att hoxen är en kanon telefon och sen visar det sig att dom bytt den 4-5 gånger PGA olika fel.
    kom av en slump över en sgs3 som visserligen är väldigt ful men där slutar tråkigheterna då den är ljusår bättre än hoxen på precis allt, känns som det skiljer en generation imellan dom.
     
  19. kandreas87

    kandreas87 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2010
    Inlägg:
    268
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Sprang precis en runda med OrDroid, märkte av ett nytt betende. En del hoppande och överlag hade den svårt att följa rutten jag sprang, blev en del omvägar och en del märkliga hopp. Blir att prova att flasha GPS-patchen först och om inte det hjälper får det bli en tredje rom.
     
  20. mobilkungen78

    mobilkungen78 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jul 2010
    Inlägg:
    421
    Mottagna gillanden:
    29
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    ZTE Axon 7
    Platta:
    Samsung galaxy tab s 10.5 4G
    Prova gps status från google play och uppdatera agps