Problem: Tappar nätverk, kommer ej tbx automatisk?

Diskussion i 'One X - Allmänt' startad av TePeL, 25 jul 2012.

  1. TePeL

    TePeL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej på er!

    Köpte en HOX som var en kundretur hos Netonnet häromdagen - alltid frågan varför kunden returnerade men jag chansade, har ju öppet köp ändå.

    Anyway, upplevde att mobilen ibland tappade nätverk (var då på ett ställe med ursel täckning), men sedan verkade inte nätverket komma tbx av sig själv när man väl befann sig någonstans där andra telefonen hade täckning (både på samma operatör givetvis). Körde jag in mobilen på flygplansläge och tbx hade jag genast tbx nätverket. En manuell/automatisk sökning gav dock ingen resultat :S

    Dessutom haft 2 ggr att jag aktiverade skärmen och fick mata in pinkoden igen, vilket jag tolkar innebär att mobilen har gjort en omstart?


    Detta var innan jag kollade efter uppdatering, och det fanns en (1.29.401.12). Efter uppdateringen har jag inte haft samma problem, har å andra sidan bara varit i och nära hemmet där vi har bra täckning.

    Någon som känner igen fenomenet och vet om det är något som var ett "allmänt känd" problem och om det är så att uppdateringen har fixat det? Har som sagt 2 veckors öppet köp och är det så att problemet kvarstår såfort jag beger mig ute i skogen eller så vill jag absolut inte ha kvar mobilen... gillar den dock i övrigt skarpt :)

    //T
     
  2. spengo

    spengo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 mar 2011
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Kör du Tre? Ändra i såfall nätverksläget till WCDMA only - det löste problemet för många med mig.
     
  3. Jakkal

    Jakkal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Upplevt det några gånger också, men framförallt då när jag aktiverat "endast WCDMA" under mobilt nätverk, vilket tvingar mobilen att bara köra över 3G. Får då inte mobilen kontakt med 3G-nätet (eller att täckningen är kass; inga staplar) så har det hänt att mobilen tappat förbindelsen med simkortet och tvingat fram en ny inloggning.
     
    Last edited: 25 jul 2012
  4. TePeL

    TePeL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tackar för svaren, dem verkar dock mer eller mindre motsägelsefullt :P

    Kör nu i "default", alltså GSM/WCDMA auto. Om jag ändrar till WCDMA only slipper jag evt problem med att mobilen tappar nätverk och inte får tbx det, men får då samtidigt större risk på omstarter?

    Lite synd att vi inte har något inplanerad närmaste dagarna för att åka någonstans så man kan kolla lite vad som händer vid växlande täckning - här hemma är det som sagt klockrent täckning så problemet kanske "döljer" sig....
     
  5. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Vilken operatör har du?
     
  6. TePeL

    TePeL Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    85
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ja just det, jag har Tre för tillfället - kommer dock inom några veckor byta till Telia.
     
  7. Jakkal

    Jakkal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    För någon med Tre som operatör kanske det lönar sig att köra strikt WCDMA. Eller för de som bor i en storstad med grym täckning över 3G-nätet hela tiden.

    Jag har GSM/WCDMA aktiverat.

    Där jag bor pendlar det lite beroende på vilken ände av stan jag är i, hemma hos mig har jag full täckning över 3G vilket då också prioriteras av mobilen när jag kör automatiskt läge. Hos tjejen får mobilen frispel, staplarna går upp och ner som en equalizer vilket får mobilen att byta nät mellan Telia och 3G hela tiden. Sällan mer än en-två staplar på endera. Aktiverar jag då "endast WCDMA" när mobilen inte riktigt får täckning så har det hänt upprepade gånger att pinkod-skärmen kommit fram (utan omstart).

    Jag antar att det har något med att man tvingar mobilen att låsa mot ett nät den knappt kommer åt och därför slås ut på något sätt, förmodligen en bugg.

    Har dessutom upplevt på vissa platser att jag har full täckning men att jag trots detta inte kommit åt Google Play eller internet, vilket har tvingat mig till att toggla flygplansläge för att få igång mobiltrafiken igen. Även det en förmodad bugg som kan ha med ovanstående problem att göra.

    Mobilen tycks ha problem med att välj nät och/eller förbli uppkopplad på nätet. Ett problem (för mig) som uttrycker sig lite på måfå.

    På tal om inget, när det lyser ett H som operatör, någon som vet vad det är för nät?
     
  8. llama

    llama Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2012
    Inlägg:
    1 755
    Mottagna gillanden:
    309
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nexus 6p
    Platta:
    Nvidia Shield K1
    tror H:et du syftar på inte är en operatör utan just näthastigheten HSPA som är snabbare än 3g!
    simpel jämförelselista där snabbast är längst ner:
    G
    E (står för edge som är en snabbare variant av 2g nätet)
    3G
    H (HSPA som är snabbare än vanliga 3G)

    har jag fel så får någon hemskt gärna rätta till min eventuella okunskap!
     
    Jakkal gillar detta.
  9. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Sätt den på endast WCDMA då. När du byter till Telia, byt till auto-läge.





    3G och HSPA är typ samma sak, HSPA är en utveckling av datahanteringen i ett 3G nät.
    Det du säger stämmer alltså nästan. Det blir typ
    GPRS -G
    EDGE -E
    WCDMA -3G upp till 0,384Kbit/s, ibland även 7.2Mbit/s
    HSPA -H - upp till 14.4 Mbit/s (säljs som upp till 10Mbit/s
    HSPA+ -H+ (visas som H på många mobilen, exempelvis One X) upp till 21.1Mbit/s (säljs som upp till 16Mbit/s), i land även upp till 42Mbit/s -dock är det typ ingen mobil som stödjer den hastigheten idag).

    Skickat med Tapatalk
     
    Jakkal gillar detta.
  10. Jakkal

    Jakkal Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jun 2012
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hur kommer det sig att man får ett H ibland? Man kan inte låsa specifikt mot den standarden?
    Reagerade över detta när jag var hos tjejen, jag hade ett H som lyste på min One X. Hon hade H+ på sin Galaxy S3 och jag tyckte mig uppfatta att trafiken gick betydligt snabbare i hennes mobil. Vi låg båda två i samma säng och alltså inom samma radie. Har aldrig sett H+ på min One X, endast H. One X rubricerar alltså både HSPA och HSPA+ med ett vanligt H?
     
    Last edited: 26 jul 2012
  11. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Det är olika standarder fö datatrafiken, det beror på hur ens täckning och vad nätet klarar där man befinner sig. Med 3 har jag i princip alltid H, när jag hade Tele2 så stöd der oftast 3G :)

    Precis, H kan för oss med One X betyda samma sak som H+ med Galaxy S3. Inget som är konstigt.

    Skickat med Tapatalk