Problem: Kamera-fokus

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Rick, 20 jun 2012.

  1. Rick

    Rick Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    Tror det funnits någon gammal tråd men hittar den inte nu.

    Hur som helst.
    På sistone (sista uppdateringen .75?) så händer det ibland att kameran inte hittar fokus alls! Bilden är HELT suddig.
    Enda lösningen jag hittat är att ga helt ur kamera-appen och in igen - då fokuserar den om igen....

    Mycket irriterade och ibland har jag missat bildtillfällen på detta sätt!

    Någon som känner igen? (Kanske onödigt diskutera detta just nu när en stor uppdatering är på gång men i alla fall.....)
     
  2. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Känner inte igen det. Kanske den fokuserar något långsammare, för den verkar söka fokus annorlunda än tidigare. Men den hittar varje gång.

    Har du testat de olika fokuslägena? Är det samma problem med dem?
    Vilket läge använder du när det händer?

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  3. pappa_jon

    pappa_jon Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    146
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem. Ta ett snabbt kort så börjar den fokusera efter det. Irriterande men hjälper tills sony fått tummen ur röven och fixat
     
  4. Rick

    Rick Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    410
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    ...ok, kanske snabbare som sagt än att back ur/gå in i programmet....
     
  5. carl-

    carl- Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Känner igen det väl.

    Och för mig är kameran väldigt viktig, något av det jag använder mest på telefonen, när man har barn och allt. Inte nog med det, det händer mig också när jag spelar in video, videon kan helt plötsligt även om jag har kameran stilla helt tappa fokus och det tar en stund innan den hittar igen, dessutom är videon sådan att den hackar på ett märkligt sätt stundtals. Min samsung galaxy s med flera år på nacken var bättre i kamera än denna sxs, trots att dom skryter så mycket om sin 12 mp kamera som ska va så bra. Känner mig lurad av Sony, kameran är alltså avsevärt sämre än på en flera år gammal lur, och nu hittar jag flera som bekräftar detta.

    mvh /Carl
     
  6. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Håller med fullständigt! Har efter semestern med fotande i solljus, kvällsljus, nattjkubbar etc kommit fram till att kameran är fullständigt usel. En polare har S3, en annan S2 och överlag är deras bilder överlägset mycket bättre än mina. AUTO läget är ju värdelös så det skriker om det och hålla på med manuella inställningar har resulterat i 4-5 omtagningar tills man fått nåt bra och att man gått miste om bra foton. Känna sig lurad ang kameran är bara förnamnet. Ta bilder med mobil kamera ska vara lätt och snabbt och inte kräva en massa kunskap om inställningar. I september åker det ut på blocket.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  7. DannyX

    DannyX Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2012
    Inlägg:
    308
    Mottagna gillanden:
    98
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S21 FE
    Telefon 2:
    Huawei Mate 10
    Telefon 3:
    Lenovo Vibe Z (K910)
    ROM:
    Rom 4.4.2 rootad
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S6
    Övrigt:
    Har en mediaspelare Cowon D2 med custom Linux-Rom (Rockbox).
    den här tråden intresserar mig då jag fotat mycket förr och tänkte att en SXS borde ju ta bra foton :) har dock inte tagit så värst mycket måste jag säga. Enda jag personligen har märkt är att AF i video är lite lynnig :) men jag är nyfiken på vilka manuella inställningar som är bra att bemästra för att få bra bilder? (foton, ej video, där använder jag oftast fixed fokus)
     
  8. carl-

    carl- Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

  9. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Det är ju det som är problemet, jag trodde jag kunde lite men det visade sig vara otillräckligt. Jag satt och höll på med manuella inställningarna inne på krogen men fick inte till det och förstörde flertal möjligheter medans kompisens S2 med autoläge tog riktigt bra bilder för att vara mörk miljö. Har för mig att S2 an har bättre blixt oxå.. Kan ju vara det som är skillnaden.

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  10. rawimage

    rawimage Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 apr 2010
    Inlägg:
    1 025
    Mottagna gillanden:
    81
    Telefon:
    Moto X4

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Moto X4
    Telefon 2:
    LG G4
    Telefon 3:
    Sony Xperia S
    Här är några bilder tagna med min SXS (från bild 9 med det rosa blommande trädet och framåt)

    Jag använder oftast enkelpunkts fokus för att låsa på just det jag vill ha i fokus. Därfter komponerar jag om bilden. Det är ytterst sällan jag får oskarpa bilder på detta sätt.
    De flesta bilderna är orörda, men några har croppats och eller justerats.

    SXS är ju en telefon i första hand, men jag är väldigt nöjd med den som vardagskamera. Vill man ha högre kvalitet så är det ju en DSLR som gäller.
    https://picasaweb.google.com/106868642914475560881/RawimagePublicImages?authuser=0&feat=directlink
     
  11. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Mycket fina bilder :) I dagsljus är det oftast inga stora problem. Men vid mörkare miljöer så blir det svårt o ta bra bilder bara så där. Det blir ganska många omtagningar.. iallfall för min del... vet inte bättre blixt så kanske det hade blivit bättre.
     
  12. carl-

    carl- Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 sept 2010
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det var många fina bilder som syntes där

    Problemet är inte att kameran inte kan ta bra bilder, problemet är att så många blir dåliga, allt för många. Att kameran / optiken håller så god kvalitet att man har möjlighet till bra bilder är det inte snack om, men det är ett stort problem för många bl.a för mig att den väldigt många gånger inte hittar fokus och flera bilder blir odugliga. Detta är även ett stort problem när man filmar, filmerna blir dessutom hackiga för många (även för mig).

    Jag ser det som ett stort problem, min samsung galaxy s, som var min tidigare lur, hade inte några sådana problem, och när jag tog en bild så blev det alltid en bild. Efterssom en stor grej med en mobilkamera är just att man kan slita upp den och ta en bild fort så är detta ett allvarligt problem, skulle aldrig få för mig att jämföra den med en dslr, det är inte heller något man går runt med i fickan. Hade jag vetat detta om Xperia s innan, så hade jag inte köpt den.
     
  13. widde

    widde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Samma här.. Tycker faktiskt kameran är riktigt kass, eftersom det är så jäkla svårt att få till bra bilder.. Ibland lyckas jag, men det är väldigt sällan..
    Motljus el. ljus från sidan har den också väldiga problem med, blir skitdåliga bilder.. Likaså är kontrasten ofta totalt urkass..
    Tyvärr, funderar nästan på att skaffa en ny telefon redan nu för att kameran är så b.. Och jag har bara haft mobilen i typ 3-4 månader.

    EDIT:
    Det blir ingen Sony igen.
     
  14. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

  15. hell-man

    hell-man Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2011
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    38

    MINA ENHETER

    Jag bumpar den här tråden. Ni talar om manuella inställningar, och just dessa letar jag efter i morsans och farsans bägge lurar av den här modellen. Jag är inte kropp att hitta det. Så här kommer värsta bisarra frågan: hur/var gör man manuella inställningar i kameran? :O