Fråga: Lite rådgivning över om man ska uppdatera till 4.0.4 eller inte?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av marcus.n.andersson, 10 aug 2012.

  1. marcus.n.andersson

    marcus.n.andersson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Har 4.0.3, insane chip och är orootad. Har gått i tankar på att roota telefonen men det har inte blivit av än, men jag börjar bli så tokigt less på att den där jädra Voice Vlingo som kommer upp när man trycker på hemknappen. Det räcker att man klickar på den en gång så kommer den upp ibland.

    Men jag vill ju inte bli av med garantin, senaste tiden har telefonen ibland blivit extremt varm och batteriet laddas ur väldigt snabbt. Kan ha att göra med Facebook då den verkar dra över 50-60% av cpun ibland. Har slutat använda Facebook de senaste dagarna, telefonen drar mer än vanligt men klarar sig över dagen iaf (har det officiella Samsung 2000mha batteriet), blir dock inte så varm som tidigare.

    Sen har vi den där 4.0.4 uppdateringen, fick den OTA för en vecka sedan kanske, men tackade nej och tänkte ta det senare men nu när jag söker så kommer den inte upp.

    Så,
    1. Ska man uppdatera den till 4.0.4 via KIES eller;
    2. Är det bättre att strunta i det och gå direkt till att roota telefonen och hoppas att det inte är ett maskinvarufel på den då man tappar garantin när man rootat, eller;
    3. Kan man skicka in telefonen på garantin och klaga på att den har insane-chip och att man vill ha en ny med sane-chip?

    Om man uppdaterar till 4.0.4, blir det svårare/farligare att roota den senare? Läste att man körde factory reset på den med 4.0.4 och insane så var det stor chans att man brickade telefonen och om jag ska roota den så måste jag ju köra en factory reset om jag ska lägga in en ny ROM.

    Nå tips till en som har grym bestlutsångest här? :P

    Tack!
     
  2. emanuelj

    emanuelj Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 okt 2010
    Inlägg:
    196
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Alla S2or blir varma tyvärr, speciellt vid dålig täckning, inget fel, en kompakt enhet.
    Vlingo går att plocka bort utan root med es filemanager. Kör 4.0.4 funkar kalas!

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk 2
     
    Slaneby och marcus.n.andersson gillar detta.
  3. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Voice Vlingo och problem med batteriet... Tyvärr så tror jag det är fel på din USB-kontakt. Det är ett VÄLDIGT vanligt fel på SII. Du kan söka på det här i forumet och upptäcka att var femte tråd säkert handlar om det.

    t.ex. denna https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=75217

    Citerar mitt favoitinlägg igen :)

    Fungerar inte detta bör du lämna in din telefon.
     
    Last edited: 11 aug 2012
    Pegaso, marcus.n.andersson och Arbu11 gillar detta.
  4. huheeje

    huheeje Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Begära ny för att få sane tror jag inte på. Bli av med vlingo är lätt utan root med easy uninstaller som finns på market. Avinstallera facebookappen, den suger kamelpung! Jag använder friendcaster för att få sync mellan mobil och facebook (uploadlänk i galleriet och statusuppdateringar och bilder i telefonboken etc.) Och sedan vanlig browser för övrig facebooking, mobilversionen av facebook är riktigt bra! Har inte fått 4.0.4 än så kan inget säga om det.
     
    marcus.n.andersson gillar detta.
  5. marcus.n.andersson

    marcus.n.andersson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Funkade toppen att avinstallera det, visste inte att man kunde göra det, hade till och med ES Filemanager installerat sen innan så det gick väldigt snabbt och enkelt, stort tack!

    Kör även med Friendcaster Pro så det får nog bli den även i fortsättningen :)

    Du har nog helt helt rätt, en annan symptom var att Android OS drar tokigt mycket batteri, precis som det gör på min telefon. Vet att jag har läst om det på olika forum men fattade inte vad de menade med att det var fel på usb-kontakten. Men den där tråden beskrev det ju rätt bra.

    Hade ingen bra borste eller tryckluft men har gjort mitt bästa att rengöra det mesta, var en heeeel del damm och skräp där inne. Svårt att avgöra om det har hjälpt så tidigt men jag tror det hjälpte iaf. Ska höra med IT-teknikerna på jobbet på måndag om har någon tryckluft man kan låna.

    Var även i kontakt med Samsung och frågade vad de tyckte att jag skulle göra, de rådde mig först att göra en fabriksåterställning ... sen när jag förklarade att jag hade "insane-chip" så tyckte han inte längre att jag skulle göra det :P utan att istället vänta på att en ny uppdatering ska släppas. Samt att jag skulle kontakta Mobilbyrån i Stockholm (då jag bor i Stockholm) och höra vad de rekommenderar för att rengöra/byta ut usb-kontakten.

    Så det blir nog att avvakta med rootandet till att jag vet att man säkert kan göra en fabriksåterställning (hoppas de släpper en patch snart) samt att jag ser att usb-kontaktsproblemet är löst.

    Eller är det okej att göra en fabriksåterställning/wipe om man har laddat in en ny kernel och ROM först? Funderat lite på Resurrection Remix v2.6.1, ingen aning om vilken man ska ta men den verkar vara en av de bättre.
     
  6. Farmfield

    Farmfield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Kör en SGS2a med CM10, den blir inte alls varm längre... Men den blev ibland galet varm när jag körde 4.0x orig. ROM...

    Hehe, om man som jag är van vid FB-appen från iOS är Android-versionen nästintill genial... ;D

    ...och in i settings och klicka ur alla notifications förutom wall posts & comments så verkar det som den slutar äta batteri också. :)
     
  7. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Gott, kolla om de har tryckluft, det kan lösa problemet om du har tur.

    Mobilbyrån är annars, enligt säkra källor (Arbu), mkt bra och snabba.

    Att avinstallera voiceskiten löser ju inte problemet med batteriet men det är skönt att bli av med.

    Kan rekommendera att du skaffar någon form av dammskydd till usb-porten. Finns för några kronor eller någon hundring för ett skal med skydd.
     
    marcus.n.andersson och Arbu11 gillar detta.
  8. Farmfield

    Farmfield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Missade detta tidigare men...

    Sa nån på Samsung det? Var det per telefon eller har du det i mail? Det är egentligen skit samma dock...

    Men grejen är, vi har reklamationsrätt i Sverige vilket innebär att om det gäller ett fel som är känt av tillverkaren så har du rätt att få varan utbytt rakt av. Att telefonen har ett 'insane chip' är lätt en sån sak. Hade jag varit du hade jag kontaktat Samsung + din lokala konsumentrådgivare direkt, aldrig att jag hade nöjt mig med en lur som kan låsa sig vilken uppdatering som helst...
     
  9. huheeje

    huheeje Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Tror inte man kan få ny lur för RISKEN att bricka den (dvs insane chip). Men om den brickas i och med nya uppdateringen så ska man självklart ha en ny (om garantitid finns alltså). Detsamma gäller om supporten säger "vänta på uppdatering". För det betyder att luren har ett fel som de inte kan åtgärda. En felaktig produkt är de ju skyldiga att åtgärda eller byta ut.
     
  10. Farmfield

    Farmfield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    "Tror"... ;D

    Jag har en hel del erfarenhet (*) av garanti-issues, RMA biten o.s.v. och jag kan klart säga att 'insane chip' är ett av tillverkaren känt hårdvarufel och med det går man på reklamationsrätten och har rätt till en ny lur. Det är inget snack om att man som konsument har rätt till detta. Reklamationsrätten är är lagstiftad och gäller i 3 år från inköp men gäller endast 2 månader från det du fått reda på felet.

    http://www.konsumentverket.se/Tema_ehandel/Efter-kop/ReklamationFel-pa-varan/

    Så gå och byt din lur, det har du rätt till. ;D

    (* 1 år på sälj inom Siba + nästan 3 år som ansvarig för privatförsäljningen på Inet Data här i Gbg + sålt egentillverkade maskiner i eget företag under ett par år)
     
    Last edited: 12 aug 2012
    marcus.n.andersson gillar detta.
  11. huheeje

    huheeje Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    I princip har du såklart rätt, Men tror du verkligen att samsung erkänner insane som tillverkningsfel? Innan telefonen ens gått sönder? Vore spännande om någon försökte få ut en ny, och trevligt om det lyckas, men jag tvivlar på att de är så tillmötesgående på Samsung. (Det blir ju väldigt många telefoner att byta ut för dem, det är ju inte ett litet fåtal som har insane.) Bara glad om jag har fel.
     
  12. Farmfield

    Farmfield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Du skrev själv att någon på Samsung sagt åt dig att inte göra en reset pga. ditt 'insane chip' - då är det imo bara köra och hänvisa till det. Men var noga med att klargöra detta när du lämnar in telefonen, att Samsung har avrått dig från att wipa (och med det uppgradera) pga. ett känt hårdvarufel, se till att detta skrivs in i felbeskrivningen när du lämnar in luren samt att du hänvisar till den lagstadgade reklamationsrätten vid hårdvarufel, då kan dom f*n inte gnälla, då går dom emot lagstiftningen (vilket dom ogärna gör för dom är rädda för dålig press o.s.v.)...
     
  13. huheeje

    huheeje Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Nu var det inte jag som ville reklamera, men i alla fall, skulle vara spännande att se hur det går med denna metod. Någon som vill testa?
     
  14. marcus.n.andersson

    marcus.n.andersson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    3
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S5e
    Tusen tack för alla bra kommentarer!

    Här är delar av loggen från supporten, det var livechat, Daniel (serviceteknikern på Samsung) säger (så som jag tolkar det) att om jag brickar telefonen så får jag lämna in den. Låter ju lätt logiskt, det är ju inget fel på telefonen förens man wipe:ar den och med det eventuellt brickar telefonen. Men jag kan ju alltid höra med dem och se om man kan få den utbytt till en utan insane-chip och då även hänvisa till att det är ett känt fel, länken från konsumentverket och att jag har blivit ombedd att avvakta med uppdateringen eller att lämna in den.

    Bli medlem eller för att visa innehållet!
     
  15. Farmfield

    Farmfield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Ja, du ser det sista han säger, det räcker ju med det. Och naturligtvis skall du inte behöva vänta in att telefonen går sönder om den bevisligen har ett känt hårdvarufel, då har du rätt att få den utbytt direkt.

    Jag hade utan tvekan gått direkt och krävt byte - och jag är vanligtvis inte den som stressar upp mig över såna här saker, jag har rätt hög tröskel innan jag gnäller, men här snackar vi om ett känt hårdvarufel som gör att man inte vågar göra vissa saker, då skall man absolut kräva byte - imo...
     
  16. Ulrik

    Ulrik Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Det med vlingo + usb-kontakten kan inte stämma, för jag lämnade in min mobil och fick kontakten bytt och den startar fortfarande vlingo när jag trycker EN gång på hemknappen. Det började dessutom bli såhär när jag uppdaterade till ICS
     
  17. brobjo

    brobjo Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 maj 2012
    Inlägg:
    326
    Mottagna gillanden:
    47

    MINA ENHETER

    Jodå det stämmer, men det är bara ett av många symtom, de andra kan vara att telefonen blir jättevarm pga att androidOS jobbar hela tiden. Telefonen tror att laddaren är i trots att den inte är det. Datorn känner inte igen telefonen. Skärmen tänds spontant och telefonen tror att den sitter i en bildocka mm. mm.

    Klart att vlingo kan krångla av andra orsaker oxå, men inträffar fler av dessa saker samtidigt som batteritiden försämras kraftigt kan du vara övertygad om att du har kortslutning i usb-kontakten.