Multitasking i Android en myt?

Diskussion i 'Allmänt' startad av monty, 6 feb 2013.

  1. monty

    monty Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Att youtubeappen inte går att köra i bakgrunden är ju känt, men varför kan man inte i någon webläsare ens i desktopläge lyssna på musik i YouTube i en flik och slösurfa i en annan? Så fort man växlar till en annan flik så blir det tyst. Gör jag något fel?

    Detta är sjukt störigt.

    Skickat från min Nexus 10 via Tapatalk 2
     
  2. Alixw74

    Alixw74 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 feb 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag det verkar som om Chrome inte multitaskar med sig själv faktiskt... precis som du säger... Men Android multitaskar dock utmärkt...

    För att få den effekt du är ute efter så ladda ner ex BubbleUPNP och när du trycker på en mp3'a som kan streamas så välj att spela upp den i BubbleUPNP så kan du fortsätta surfa osv... utan att låten försvinner...

    Ah... sorry youtube... missförstod dig lite... näää har ingen bra ide där alls... :-)
     
    Last edited: 6 feb 2013
  3. DavidW

    DavidW Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Kan man inte använda en pop-up floating browser?
     
  4. DavidW

    DavidW Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    301
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Det funkade för mig!
    Ladda ned en floating browser. Sätt igång Youtube i chrome och sedan öppna du den flytande browsern och youtube bör fortsätta i bakgrunden.
    Du kanske måste öppna pop up browsern först odh sedan minimera den innan du öppna den browsern du ska spela up mp3 med. Du komma åt pop up browsern från notification menu.
    Krångligt!? Visst. Men det funkar.
    Själv ha jag multiwindow ;-)
     
  5. Boss302

    Boss302 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2011
    Inlägg:
    1 127
    Mottagna gillanden:
    187

    MINA ENHETER

  6. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    För att Chrome är designad att fungera så. Varför får du fråga Chrome utvecklarna om. Om man bortser från att det förmodligen är meckigt att implementera och skulle kunna ställa till det prestandamässigt så går det att bygga en webläsare som tillåter det.
     
  7. monty

    monty Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Det som är bra med Android är det mesta går att fixa, ibland med en del mixter. I detta fall tycker jag att det borde fungera från början. Att chrome inte multitaskar mellan flikar är bedrövligt. Det är ganska ofta man vill ladda en långsam sida eller buffra i en flik som för tillfället inte är öppen.

    Skickat från min Nexus 10 via Tapatalk 2
     
  8. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Så länge det finns tillräckligt med ram tillgängligt så laddar iaf Chrome klart flikar jag inte har uppe för mig. Alltså vanligt innehåll och inte strömmande video.
     
  9. tjtj

    tjtj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Att bakgrundstabbar i Googles standardwebläsare skulle ligga i bakgrunden och ta en massa bandbredd, batteri och prestanda pga reklambanners, nyhetsvideoklipp, automatisk refresh etc utan att användaren har någon aning om det är en riktigt dålig lösning att ha som default.

    Däremot finns det ju inget tekniskt i android som hindrar detta (som redan nämnts), och det finns säkert webläsare som klarar av detta mha plugin eller inställning.
    I så fall bör det vara en inställning där man säger att en specifik webdomän (t ex allt på youtube.com ) ska få snurra i bakgrunden.

    Så det finns mkt goda grunder till att det är som det är idag. Det räcker med battery drain-trådar som det är idag :)
    I princip så multitaskar Android OS lika bra som Linux på en gigantisk webserver.
     
    Last edited: 10 feb 2013
  10. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Någon som kan nämna en bra webbläsare som klarar riktigt multitasking i stil med på en PC?

    Edit: Det funkar på Maxthon browser om man slår på fetch mode, då kan man både spela flashvideos i andra flikar och låta sidor laddas trots att inte den i fliken är i förgrunden. Problemet för mig då iallafall var att ljudet fortsatte spela även när jag lämnade sidan... :/ Ända sättet att stänga av det var att stänga fliken eller webbläsaren.
     
    Last edited: 10 feb 2013
  11. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Android multitaskar inte på riktigt (oftast inte).

    [​IMG]
     
  12. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Vad menar du? Så länge utvecklarna gör rätt så multitaskar android alldeles utmärkt.
     
  13. neddie

    neddie Android Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    6 953
    Mottagna gillanden:
    1 057

    MINA ENHETER

    det beror ju helt på vad du klassar som multitasking med.. windows phone och iphone anses oxå multitaka.. preemptive multitasking ala amiga är multitasking allt annat är ord kastade på dålig funktion ;)
     
    Svampen gillar detta.
  14. islandmountain

    islandmountain Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2012
    Inlägg:
    664
    Mottagna gillanden:
    46

    MINA ENHETER

    Det finns ju appar som utan problem multitaskar, tyvärr behöver dock oftast dessa ha en notifikation igång konstant för att inte avslutas av android...
     
  15. tjtj

    tjtj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Nu tittar du bara på hur själva huvuddelen av en app fungerar. Och visst pausar användarinterfacet när det inte är användarinterfacet för den appen som visas på displayen.
    Ljuduppspelning låter man en "service" som ligger i bakgrunden hantera. Den kommer inte stoppas av att man byter till en annan app.

    http://developer.android.com/guide/components/services.html

    "A service can run in the background to perform work even while the user is in a different application"

    Så snälla, sluta försöka övertala folk att Android inte kan multitaska, för det är helt enkelt inte sant. Android har helt enkelt fullfjädrad multitasking precis som ett desktop OS.

    Men självklart innebär inte det att allt snurrar i onödan, tvärtom så ska man var mkt noggrann med att stänga ner resurser när de inte behövs för att spara batteri. Så därför ligger inte massa saker igång på samma sätt som på en PC. Men det är upp till appen att välja.
     
  16. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Jag gjort en hel del appar till android så jag vet nog precis hur android fungerar.


    Sent from my iPad using Tapatalk HD
     
  17. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag kan bara tala för min Nexus 4 men den multitaskar bra mycket mer än min WP eller iPod gör.

    Sakerna ligger igång så länge det finns minne för det. Pausade appar men som ändå laddar klart. Jag kan enkelt ha Facebook, Instagram, Chrome och liknande appar igång samtidigt och hoppa emellan dem utan att man starta om dem.

    Om inte det är multitasking förstår jag nog inte hur man vill ha det. Som en PC funkar ju inte på grund av att batteriet skulle räckt en halvtimme plus att mängden minne nog får ökas en del...
     
  18. dannejanne

    dannejanne Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    9 048
    Mottagna gillanden:
    8 491
    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V

    MINA ENHETER

    Telefon:
    15 Pro Max Xiaomi 13 Pro Xperia 5V
    Android har ganska klen multitasking om man jämför med t.ex Nokias MeGoo. Ett operativ som själv kan stänga ner en app när det känner för det räknar jag inte som speciellt anpassat för multitasking på hög nivå. Tillräckligt bra för mina behov men MeGoo var bra mycket bättre på det avseendet.
     
  19. PatrikS

    PatrikS Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2009
    Inlägg:
    1 123
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Bra, då vet du att det du visade inte var en app utan enbart livscykeln för en activity.
    Dvs Appar multitaskar om utvecklaren vill att den ska göra det.
    Jag likt andra här vill _inte_ att flikar i chrome ska ligga och dra en massa batteri & resurser i onödan.
     
  20. tjtj

    tjtj Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 jul 2010
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Min gissning är iofs att inte en enda enskild människa på jorden vet precis hur Android fungerar i alla lägen.

    Men oavsett det, vad menar du med inlägget? Om du fortfarande tycker att Android inte kan multitaska bra så får du gärna förklara varför.

    Att referera till sin egen självbedömda kompetens som argument biter inte riktigt på mig.