Utvärdering av mobil 57 från universal telecom

Diskussion i 'Allmänna diskussioner' startad av mr.haank, 31 dec 2011.

  1. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Enligt han på kundservice som jag pratade med så kände dem till problemet med mobilsurf, inte bara jag som är drabbad.

    Jag kan ju ringa med abonnemanget, om SIM-kortet hade varit kaputt så fungerar väl inget ?

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  2. Cupcakes

    Cupcakes Mobilberoende Moderator

    Blev medlem:
    14 jan 2011
    Inlägg:
    14 938
    Mottagna gillanden:
    7 927
    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre, Telia, Telenor
    Telefon:
    iPhone 15 Pro Max
    Der är många konstiga saker som kan hända med simkort. Ibland kan surfen sluta fungera, trots att samtal fortsatt fungerar.

    Om problemet dock är känt av Universals kundtjänst så lär det inte vara ditt simkort som krånglar utan något längre ner i nätet. Om problemet kvarstår när de på Universal menar att det är löst, då kan det vara bra att testa med ett annat simkort i felsökningssyfte.
     
  3. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Jag kan meddela att på de två surfis57 jag har i huset så fungerar den ena (den är fortfarande registrerad på Telenors nät), medan den andra (som är registrerad på Telias nät) inte fungerar. När jag återställer den på Telias nät så får den Telias inställningar. Enligt kundtjänst på webben skall den ha Telenors inställningar, men de accepteras inte ens av telefonen då MNC/MCC inte stämmer med nätet och roamingavtal mellan näten inte finns.

    Frågan är vilka inställningar som man skall ha på Telias nät när det är Universals SIM?
     
  4. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Kollade på AllTele som delar/sköter/äger Universals anslutningar och enligt deras hemsida skulle man få rätt inställningar inom en timme efter att man ringt det första telefonsamtalet. Men det har inte fungerat för mig i alla fall...

    Edit: Hittade information om att Alltele tillsammans med Telia redan i höstas skulle lösa problemen med APN-hantering genom att man skulle återanvända Telias egna APN-inställningar. Jag råkar veta att detta går att göra genom att använda en finess i Ericssons Internet GW (PGW) som översätter detta APN till ett annat APN (exempelvis internet.Universal.se).

    Vidare har AllTele har köpt upp även Universals mobilverksamhet (de har sedan tidigare köpt upp varenda mindre IP-telefonileverantör i Sverige, jag tror att jag hann vara på tre olika IP-telefonileverantörer som de köpte upp - bland annat RixTelecom och Megaphon). Det är därför varumärket Universal byter nät till Telia, vilka AllTele använder sig av sedan tidigare för sina mobilabonnemang...
     
    Last edited: 9 apr 2014
  5. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Mitt SIM-kort är ett nytt för Telias nät och när jag fick det fungerade det med Telias APN, online.telia.se

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  6. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Visserligen använde alltele Telia tidigare, men under den perioden som de har ägt Universal så har även de varit hos Telenor, även om hemsidan inte var uppdaterad i början. Alltele har alltså gått Telia (själva) >Telenor(från att förvärvet av Universal var klart) > Telia (nu, tillsammans med Universal).
     
  7. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Det är det ena av mina två också och just det fungerar inte. Jag fick det idag, men det flyttades redan den 7/4. Fick just ett SMS från Universal där de skriver att det är online.telia.se enligt automatiska inställningar som skall användas....
     
  8. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Tack för klargörandet. Jag börjar förstå varför virtuella operatörer har svårt att sälja in sina abonnemang trots mycket bättre priser...

    Edit: Förresten, hur fungerade det med SIM-korten när de gick från Telia till Telenor förra gången? Byttes de ut? Funderar bara på varför mitt ena nya abonnemang som jag fick för mindre än två veckor sedan för tillfället är kopplat till Telenor och det andra är kopplat till Telia...
     
    Last edited: 9 apr 2014
  9. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Inget internet idag heller.. Tur man har andra abonnemang än bara Universal.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  10. Benjaminfikus

    Benjaminfikus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2014
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har samma problem. Mobilsurf fungerar på gamla sim-kortet (knutet till Telenors nät), men ringa och sms fungerar ej på det. Däremot fungerar sms och ringa på nya sim-kortet (knutet till Telias nät) men inte mobilsurf. Har ringt till kundtjänsten men de pratar bara om att jag inte skrivit in mina APN-inställningar rätt. Har provat detta massor av gånger nu så kan inte ha gjort fel.

    Nån som vet när problemet kommer lösa sig?
     
  11. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Pappa har fått ett nytt simkort via Telia som det skulle porteras över till inatt, och det funkade inte heller till en början. Efter några timmar kom dock ett sms med inställningar som man kunde acceptera och nu ger det full 3g-hastighet (antagligen även 4g,men han kör med en Moto g). Har tyvärr inte koll på exakt hur inställningarna såg ut, och får inte mitt eget kort förrän nästa vecka...

    Men det bekräftar iallafall att Universal via Telia inte är helt trasigt.
     
    Last edited: 10 apr 2014
  12. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Mitt kort fungerade också när jag fick det, nu går det bara att ringa & sms:a. Dåligt av Universal att jobba så långsamt med att lösa problemet.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  13. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Menar du att surf gick från att inte fungera, till att fungera med de inställningar du fick, till att inte fungera? Eller fungerade det i början och slutade sedan? I så fall skulle det ju kunna vara så att de haft en annan Apn tidigare, den som du fick, och ändrat den efter det men att han fick rätt nya nu.

    Konstigt är det iallafall, men trevligt med höga hastigheter ;)
     
  14. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Kortet fungerade i början (när jag fick det) och efter några dagar slutade internet att fungera och det fungerar fortfarande inte.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  15. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Det apn vi kunder med nya SIM-kort ska använda är: online.telia.se

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk
     
  16. pacman

    pacman Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    839
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Har pratat med kundtjänst idag. De skulle lösa problemet, och några timmar senare fick jag ett SMS om att jag skulle starta om telefonen så skulle det fungera. Tyvärr fungerade det inte. Ringde tillbaka och då berättade de att problemet hade lösts för en del...

    Jag misstänker att det hela beror på att det egentligen är standard-SIM från Telia som ligger i egna IMSI-serier. Dessa serier måste styras om i nätverket till Universals utrustning och det är här det blivit fel, antingen så har man inte fått ut IMSI serierna till all utrustning i nätet som måste ha dem, eller att man inte fått in alla IMSI-serier. I så fall är detta Telias fel. Ett annat alternativ är att Universal inte skickat ut alla IMSI-serier till Telia, då är det deras fel.

    Enligt Universal så var det (innan de försökte rätta till problemet idag) bara en del som påverkades av detta problem. Efter förändringarna idag ännu färre.

    En fråga, ni som har problem har ni alla porterat från Telia (som jag har gjort)?

    I så fall skulle problemet kunna ligga i att delar av Telias system har kvar information om det gamla SIM-kortet i systemet. Jag råkar arbeta på ett telecom-företag med denna typ av systemlösningar så jag har lite koll på olika lösningar som Universal/Telia skulle kunna tänkas ha använt sig av här...
    ...och vad som eventuellt skulle kunna ha gått fel. diskuterade detta med ett par kollegor idag och detta är de bästa teorierna vi har...
     
    svenix gillar detta.
  17. AlexThunder

    AlexThunder Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2012
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har 57k/mån variante och bytte sim idag. Dock har jag 5Mbit för tillfället med online.telia.se. Testade detta via bredbandskollen men antar att det försvinner snart.

    Ännu mindre förstår jag varför vissa får upp roaming. Mina två Android telefoner jag testat simmet med roamar definitivt inte enligt inforamtionen som visas under "About Phone" -> Status under inställnings menyn. Står även att den ansluter till "Sweden 3G".

    Finns det någåt samband mellan att telefonen roamar och att man inte får något internet?
     
  18. Bantex

    Bantex Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 apr 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    I mitt brev jag fick hem så står det att övergången till telia inte kommer ske förrän natten 15april. Men om jag sätter i mitt nya sim kort så fungerar det redan nu?
    Har inte hämtat ut det nya på posten än annars hade jag testat själv:)
     
  19. AndreasHansson

    AndreasHansson Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2014
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nä, ett av mina universal-simkort som inte fungerar är visserligen ett nummer som från början var telias, men det andra är det inte, det är ett nytt nummer från Universal. Så ursprunget verkar inte spela roll.

    Mvh Andreas
     
  20. 6150

    6150 Android Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2012
    Inlägg:
    5 369
    Mottagna gillanden:
    2 812
    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia S & N & Telenor S.
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    Info:
    Främst för samtal. Telia & Telenor.
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy S21 Ultra
    Info:
    Telia S & Telia N.
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy A52S 5G
    Info:
    Tvillingkort från Telia Norge.
    Fick ett sms nu från Universal om att min mobilsurf skulle fungera igen om jag startade om telefonen. Nu fungerar det äntligen.

    Skickat från min Nexus 5 via Tapatalk