Tasker - "Mitt bästa tips-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 12 apr 2012.

  1. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Här kommer en ny version av mitt gamla projekt med en ny funktion och lite buggfixar. Projektet funkar på precis samma sätt som tidigare (se det tidigare inlägget för info om hur det funkar), med ett litet tillägg. Efter en fruktansvärd tentaperiod tänkte jag kolla på min nolifestatistik på Google Maps Dashboard där det finns statistik för hur mycket tid man har varit hemma, på jobb/skola och ute den senaste veckan. Jag blev lite ledsen när jag upptäckte att Google hade tagit bort den funktionen så jag bestämde mig för att göra en egen variant.

    Varje måndag kl 00.00 nollställs räknaren. Under resten av veckan uppdateras sedan tre variabler när jag lämnar mitt hem eller universitetet och när jag kommer till något av dessa ställen. All tid som jag inte är på någon av dessa platser räknas som utetid. Dessa tider visas sedan som stapeldiagram med hjälp av Zooper Widget och när jag trycker på den uppdateras tiderna och antalet timmar, samt tidsandelar i procent, visas på skärmen. Varje måndag kl 00.00, innan räknaren nollställs, visas statistiken som en notifikation som man kan kolla lite på när man vaknar.

    Tidsräknaren består av ett antal workarounds bl.a. för att klara omstarter av telefonen. AutoLocation envisas med att slänga ut mig ur mina geofences vid omstart av telefonen, vilket har orsakat en del problem. De workarounds jag har provat har funkar mer eller mindre bra och jag har äntligen hittat en som verkar funka hyfsat. Ibland läggs dock några sekunder till i utetidsvariabeln, men några sekunder märks inte så mycket under en vecka. Jag upplever att tidsräknarna funkar bra, men de bör kanske inte ligga till grund för eventuella timlöneutbetalningar ;) De är mest till för att man ska få lite statistik på hur mycket tid man spenderar hemma, på jobbet/skolan och ute.

    Första gången ni använder projektet kan det hända att ni måste köra den task som tillhör profilen Monday Reset. Detta för att rätt tider ska visas under första veckan.

    Om du använder en version av Tasker som är uppdaterad den 12 januari 2014 eller tidigare, behöver du nog den senaste betan som finns här. Detta eftersom projektet på något eller några ställen använder if-satser med flera villkor vilket inte släppts på Play Store ännu. Innan du uppdaterar till betaversionen, gör backup på all data i Tasker.

    Om ni tycker något i projektet verkar konstigt eller inte fattar vilken nytta något gör är det antagligen någon ful workaround. Fråga gärna så ska jag förklara hur jag tänkte (om jag kommer ihåg) :)

    Använda plugins:
    • AutoLocation
    • AutoNotification

    Lite info om min lösning för pie chart i Zooper:
    Lösningen är inte jättefin. Det visade sig att det inte var jätteenkelt att göra delar av fyllda cirklar i Zooper så jag gjorde tre stycken progress bars och gjorde dem runda. Delarna av dem som inte är fyllda är helt genomskinliga. Sedan lade jag dem på varandra. Den som ligger "längst bak" är den blåa. Den är alltid helt fylld. Ovanpå den ligger gröna och ovanpå den är den röda. De täcker alltså varandra.

    Det visade sig även att man får ett litet hål i mitten av cirklarna om inte höjden och bredden på dem förhåller sig rätt. Jag provade mig fram tills det såg snyggt ut, beräknade sedan kvoten width/height och den blev i det fallet 3.42. Jag chansade på att det egentligen skulle vara pi så jag har använt det. Jag har dock inte hunnit funderat på någon matematisk förklaring ännu (om det inte beror på Zooper). Alltså width = height*pi om ni vill ändra storleken på cirklarna.

    Jag tror inte jag gjorde några ändringar i Tasker, men om det inte funkar är det bara att säga till så laddar jag upp hela projektet igen :)

    Projektet: https://db.tt/BGar8N3j
    Zooper Widget-filen (staplar): https://db.tt/BU3E8Qqo
    Zooper Widget-filen (pie chart): https://db.tt/0gPp0UaG

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Last edited: 28 apr 2014
    rytterstedt, M203, antonholmstedt och 1 annan gillar detta.
  3. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har nu lyckats göra en pie chart till mitt projekt som håller koll på hur lång tid man är hemma, på skolan/jobbet och ute varje vecka. Om någon är intresserad finns det och en ny screenshot i mitt gamla inlägg: https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1514360#post1514360

    Lite info om hur man använder min pie chart finns där.
     
    Last edited: 28 apr 2014
    rytterstedt och antonholmstedt gillar detta.
  4. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Krav:

    För ett tag sedan hade jag en väldigt enkel profil vars task bestod av 14 actions. Det profilen gjorde var att påminna mig om att en av mina kontakter fyllde år om det fanns ett event i kalendern Contacts' birthdays and events. Det funkade dock bara för en kontakt per dag så jag bestämde mig för att göra den lite bättre.

    Nu är min profil 91 actions lång och funkar med ett godtyckligt antal kontakter som fyller år samtidigt. Den kollar om det finns ett event i Contacts' birthdays and events kl 13.00. Om det gör det klipps namnet på kontakten ut ur eventtilteln och kontakten i telefonboken söks igenom. En notifikation visas med hela förnamnet samt första bokstaven i efternamnet. Om man har angett födelseår i telefonboken räknar Tasker också ut hur gammal kontakten blir. Om kontakten har ett mobilnummer skapas ett knapp i notifikationen som förbereder en smskonversation till kontakten med telefonnumret ifyllt. P.g.a. av begränsningar i Android eller AutoNotification kan max tre knappar skapas per notifikation så även om fem kontakter fyller år samma dag så visas max tre knappar.

    Nedan ser ni hur det ser ut när två exempelkontakter fyller år samtidigt. Den ena har både ett födelseår angivet i telefonboken och ett mobilnummer medan den andra inte har något av dem.

    [​IMG]

    AutoContacts uppdaterar inte kontakterna regelbundet så jag rekommenderar att ni själva skapar en profil som uppdaterar från telefonboken när det passar. Själv gör jag det en gång i veckan.

    Profilen består även av diverse fullösningar så jag tar inte på mig ansvaret för eventuella felskick och andra pinsamheter ;)

    Profilen "Birhtday" som gör det mesta av det som nämns ovan: https://db.tt/jIINrbpL
    Profilen "Birthday Notification" som förbereder smskonversationen: https://db.tt/FYNNj51p

    Edit: Jag har inte provat vad som händer om det finns flera kontakter med samma namn varav en fyller år en dag.
     
    Last edited: 10 maj 2014
    rytterstedt, Letalis och Sweden2 gillar detta.
  5. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Mitt senaste projekt är en stämpelklocka. Jag jobbar väldigt oregelbundna tider, vilket gör att det kan vara bra att ha tiderna man arbetar noterade (tycker jag).

    När jag kommer till jobbet ska jag stämpla in den tid jag börjar arbeta. Jag skulle kunna sätta automatisk stämpling, men då jag är en "tidspessimist" och alltid är för tidig för att hinna dricka kaffe etc så väljer jag att stämpla in själv när jag faktiskt börjar jobba.

    [​IMG]


    [​IMG]


    Samma sak när jag lämnat jobbet, en dialog som frågar hur jag arbetat och med vilken rast.
    [​IMG]

    Detta sparas sedan i en fil, som anger datum och tider, samt totalt arbetat tid för dag och månaden så långt.
    [​IMG]

    I totalens värden är timmarna räknade med att en timme är 100, en halvtimme 0,5, en kvart 0,25 osv.

    Jobbar jag inte en viss dag, uppdateras heller inte filen. Detta baserat på variabeln för totalt arbetad tid/dag, som nollställs varje natt. Så det har ingen betydelse vilka veckodagar jag arbetar.

    Den första varje månad arkiveras filen i en avsedd mapp med datumnamn, på telefonen, och en ny lista skapas och påbörjas. Nu kan jag lätt backa tillbaka om jag vill kika hur jag arbetat!

    [EDIT]Nedan är löst, se här: https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=1547313&postcount=2692[/EDIT]

    Några små detaljer som jag ännu inte vet hur jag löser är:
    1 - Om jag inte väljer något värde, men ändå stämplar in/ut står gårdagens värde kvar. Lösning?
    2 - Det står "Jobbar Start" överst i dialogrutorna. Jag hittar inte var jag byter namnet!? Så heter min start-task, men även om jag döper om den står det kvar.
    3 - Övriga UI-förbättringar :)
     
    Last edited: 26 maj 2014
    rytterstedt gillar detta.
  6. Falkz

    Falkz Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Trevligt, du har inte lust att dela med dig av den ?
     
  7. yeppeyump

    yeppeyump Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 feb 2010
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Tasker Stämpelklocka

    Några saker som kan vara bra att veta.

    1 - Ställ in din egen plats för arbetet!

    2 - Min jobbprofil (där stämpelklockan finns) ändrar volym, WiFi, Tasker-ikon. Ställ in det som du själv behagar, eller ta bort de delarna. Jag exporterade hela rasket.

    3 - När man stämplar in och väljer klockslag, kan det ev saknas tider som passar dig. Jag börjar t.ex. arbeta allt mellan 07:00-15:00, men klockslag före eller efter de klockslagen kan man som det är nu, inte välja (jag har inget behov av det). Behöver du fler/andra tider så är det bara att lägga in.

    4 - Min löneperiod är 20:e - 19:e, min månadsfil arkiveras den 20:e kl 01:00 så att en ny, tom fil kan påbörjas. Bör ändras till din egen löneperiod.

    5 - Jag fortsätter att fila på funktionerna och utseendet. Händer något revolutionerande ska jag försöka att komma ihåg att meddela ;)

    6a - Skicka PM om något är oklart specifikt för stämpelklockan, så ska jag försöka förklara.

    6b - Önskas någon förbättring så meddela gärna :-)
     
    Last edited: 31 maj 2014
    Falkz gillar detta.
  8. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Grunderna i Tasker (del 2 - arrayer och loopar)


    Om du inte har läst del 1 finns den här: https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1043623#post1043623

    För ganska längesedan skrev jag ihop en liten nybörjarguide här i tråden om vad Tasker är och hur det funkar. Nedan är någon typ av uppföljare. Tasker börjar enligt mig alltmer påminna om programmering och innehåller det mesta åtminstone jag använder när jag programmerar: variabler, loopar, villkorssatser, funktioner (tasks och actions) o.s.v. och i den här delen tänkte jag försöka förklara arrayer och loopar. Den här guiden kanske är lite mer avancerad än den förra, men är det något ni inte förstår så är det bara att fråga!

    Variabler och arrayer

    Jag avslutade det förra inlägget med variabler. Variabler är något man förr eller senare stöter på när man jobbar med Tasker och om man använder dem på rätt sätt kan de underlätta en hel del och möjliggöra saker som annars skulle vara väldigt svåra att lösa.

    Variabler kan spara information i form av text. Det kan vara alltifrån status för wifi till filers platser på minneskortet. Variabler gör precis det namnet antyder: de varierar. Hur de varierar beror på i vilka sammanhang man använder dem och även vilka variabler man använder. Taskers inbyggda variabler uppdateras ofta när en task körs eller när en profil blir aktiv. En användares variabler uppdateras när användaren vill att de ska uppdateras. Mina egendefinierade variabler innehåller bland annat hur länge jag har varit hemma, ute och på universitetet varje vecka och filnamn för alla filer i min kameramapp och dessa uppdateras när jag lämnar eller kommer till ett visst område och när kameraappen stängs av.

    Det är vanligt att man som användare vill spara någon typ av information i en variabel och sedan göra olika saker beroende på vad variabeln innehåller. Man kanske vill hålla lite ordning på kamerabilderna och flytta alla foton som heter något med PANO till mappen Panorama när kameraappen stängs? Då är variabler utmärkta att jobba med. Om man dessutom arbetar med loopar (se nedan) är det inga svårigheter att flytta ett godtyckligt antal bilder.

    Men hur gör man då för att kolla vad variabeln innehåller? Många kanske är bekanta med så kallade villkorssatser, d.v.s. if-else-satser: Om det händer gör det, annars gör det. Med hjälp av en if-sats kan man alltså kontrollera vad en variabel innehåller och göra sedan låta Tasker göra något roligt. Variabler är också utmärkta i contexts och kan användas för att skapa ytterligare kontroll för när profiler blir aktiva. Variabler (eller egentligen arrayer) är också väldigt viktiga i loopar där en variabel kommer anta flera olika värden i samma task. Mer om loopar finns en bit ned.

    Tasker har stöd för något som kallas för arrayer, vilket är ungefär som flera variabler i en stor variabel. För er som gillar matte så kan man tänka sig en variabel som en vektor med en komponent eller en punkt på en endimensionell linje, t.ex. x = 5. En variabel har alltså plats för endast ett värde (eller koordinat om man så vill). En array har däremot plats för fler. Vill man jämföra en array med något matematiskt skulle man kunna jämföra den med en vektor med flera komponenter eller en punkt i ett plan eller ett rum: en vektor kan innehålla både en x- och en y-koordinat, t.ex. x = 5 och y = 1 eller [x,y] = [5,1] eller till och med ännu fler koordinater: [x,y,z] = [5,1,6]. En array funkar på ungefär samma sätt. En array kan innehålla flera olika element medan en variabel endast kan innehålla ett.

    Ett exempel på variabler och arrayer:
    Frukt är gott så jag känner att det vore trevligt med tre variabler med olika tre olika frukter. Därför skapar jag en task och lägger till Variable - Variable Set och sätter variablerna till följande:
    %frukt(1) till äpple
    %frutk(2) till banan
    %frukt(3) till päron
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Här har jag nu tre olika variabler med tre olika frukter. Jag har dock inte valt att namnge variablerna på det sätt jag har gjort av en slump. Dessa tre variabler utgör nu nämligen tillsammans en array som heter %frukt. Siffrorna anger vilket element som har vilket värde. För att återigen jämföra med vektorer skulle man kunna skriva %frukt = [%frukt(1),frukt(2),frukt(3)] = [äpple,banan,päron].

    Men vad har man egentligen arrayer till och vad är fördelarna med sådana i jämförelse med variabler som verkar enklare att jobba med? En variabel är bra om man endast vill kolla värdet på några enstaka saker, t.ex. om wifi är på eller av. Men om man vill kontrollera namnet på kanske 40 filer är det enklare att spara alla filnamn i en array. Det för oss vidare till nästa avsnitt: loopar

    Loopar

    En loop är precis vad det låter som: något som bara snurrar och går runt och runt. Det är alltså något som körs ett tag och när det är färdigt börjar det om från början och gör samma sak en eller flera gånger till. Att förklara en loop tror jag är lättast med ett exempel: Jag vill att det ska skrivas ut ett litet meddelande med varje frukt på skärmen. Det enklaste borde väl bara vara att lägga till Alert - Flash för varje frukt? Alltså:
    Flash %frukt(1)
    Flash %frukt(2)
    Flash %frukt(3)
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Men det här skulle ju bli ganska jobbigt om jag skulle vilja skriva ut 40 olika frukter. Och skulle det här ens funka om jag bara vill skriva ut två frukter? Om jag bara har två frukter och %frukt(3) inte är definierad skulle det här skriva ut "äpple", "banan" och "%frukt3" och den sista utskriften är ju både ful och onödig. Det är här loopar är användbara. Istället för att använda tre (eller ännu fler) Flash använder vi bara en, men vi ska göra några mindre tillägg i tasken: vi ska lägga till en action som heter For och en annan som heter End for och dessa finns i actionkategorin Task. For är en s.k. for-loop. En for-loop körs ett bestämt antal gånger och i Tasker anges detta antal av t.ex. antalet element i en array. Vår array innehåller tre element så vår for-loop kommer alltså att köras tre gånger.

    När man har hittat Task - For och lagt till den finns det två saker att titta på: Variable och Items.
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Items är en kommaseparerad lista med alla element vi vill loopa igenom. Det är alltså vår array där elementen är separerade med kommatecken. För att få en sådan lista kan man antingen skriva %frukt(1),%frukt(2),%frukt(3) men det skulle ju återigen bli ganska jobbigt om vi hade 40 frukter. Därför skriver vi %frukt:)) istället. Kolontecknet ger en lista med alla element i arrayen där elementen är separerade med kommatecken. Skriv därför %frukt:)) under Items. Variable är namnet på en variabel som kommer att anta värdet på alla element i arrayen, ett åt gången. Vi kan kalla den här variabeln för %loopvariabel. Första gången loopen körs kommer %loopvariabel få samma värde som %frukt(1), d.v.s. äpple. Andra gången kommer %loopvariabel få samma värde som %frukt(2) d.v.s. banan. Och så här funkar det oavsett hur många element som finns i arrayen. Det spelar ingen roll om vi har 1, 3 eller 40 frukter. Alla kommer skrivas ut, en åt gången, och även om vi har 40 st så behöver vi inte fler än tre actions:
    For
    Flash
    End for
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Som ni förstår är grejen med loopar att man kan utföra samma sak på ett stort antal element, t.ex. kontrollera namnet på ett flertal filer.

    Förutom for finns även en s.k. while-loop, vilket är en loop som körs så länge ett villkor är uppfyllt. For-loopar är bra om man i förväg vet hur många gånger en loop måste köras. Om man vill kontrollera ALLA element i en array eller alla filer i en mapp är for-loopen bra. Om man däremot inte vet hur många gånger en loop måste köras är kanske while-loopen bättre. Säg att man letar efter en fil som heter katt.jpg men att man inte vet om den kommer att läsas först, sist eller någonstans däremellan. Eller också kanske man bara letar efter "banan" i vår fruktarray. I båda dessa fall är nog while-loopen att föredra. Det senare fallet ska vi undersöka strax, men först ska vi bekanta oss med while-loopen genom att skriva ut siffrorna 1 till 3.

    Tasker har ett for-kommando, men dessvärre inget while-kommando. Vi måste alltså vara lite kreativa och utnyttja Taskers många möjligheter för att skapa en egen variant. Vad kan då tänkas behövas för att göra det här? Jag nämnde något om att ett villkor måste vara uppfyllt. Vi kommer alltså behöva använda oss av "if" på något sätt. Vi vill också att vår task ska börja om vid en speciell plats så länge detta villkor är uppfyllt. Detta gör att vi kan använda oss av Task - Goto, vilket låter oss gå till en bestämd action i vår task.

    En loop snurrar ju runt och runt och det gör att man kan avända loopar för att plusa på ett värde på en variabel varje gång loopen körs och det är precis det vi ska göra. Vi vill börja räkna från 1. Därför kan vi definiera en variabel %count till 1. Varje gång loopen körs kan vi plusa på 1. Första gången loopen körs kommer alltså %count ha värdet 1, andra gången kommer %count ha värdet 2 o.s.v. Vi vill även att värdet 3 ska skrivas ut så vad borde vår if-sats vara? %count < 3? Nej, det kommer inte funka efter 3 inte är mindre än 3. Om vi använder %count < 3 kommer alltså bara 1 och 2 skrivas ut. Därför måste vår if-sats bli %count < 4. Slår vi ihop allt jag har skrivit ovan borde vi få en task som ser ut så här:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Observera att det står "Loopstart" på action nummer 2. Det är en s.k. label, alltså ett namn på just denna action och detta namn gör att man kan hänvisa andra actions till denna action. I action nummer 4 (Goto) säger vi alltså till Tasker att gå tillbaka till den action som heter Loopstart, d.v.s. action nummer 2. Så vår task kommer nu köra action 2 och 3 och när den kommer till action 4 så börjar den om vid action 2 om %count är mindre än 4. Så denna task kommer nu alltså att skriva ut 1, 2 och 3.

    Men hur gör vi om vi vill söka efter ordet "banan" i vår array som heter %frukt? Kom ihåg att den array innehåller flera element som alla är namngivna med siffror. %frukt(1) är "äpple", %frukt(2) är "banan" och %frukt(3) är "päron". Vi har alldeles nyss skapat en loop med en variabel som antar värdena 1, 2 och 3. Så borde vi inte kunna använda oss av exakt samma loop som vi har nu, men istället för att skriva t.ex. %frukt(1) och %frukt(2) så skriver vi %frukt(%count). %count kommer ju vara 1 första gången loopen körs, 2 andra gången o.s.v. så det borde ju ge samma resultat. För att hitta vilket element som innehåller ordet "banan" kan vi göra så att %count endast skrivs ut om %frukt(%count) matchar "banan". Vi får alltså följande task:
    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Om allt stämmer borde det här skriva ut 2 och det stämmer ju bra eftersom %frukt(2) har värdet "banan".

    Observera
    Det finns saker man ska akta sig för, speciellt när det gäller while-loopar. Loopar som pågår för alltid kan naturligtvis påverka batteriet en aning och bör undvikas. Om man t.ex. istället för att skriva if %count < 4 i exemplet ovan skulle skriva if 1 < 2 skulle man få en oändlig loop. 1 kommer alltid att vara mindre än 2 så loopen kommer alltså att köras tills den manuellt avbryts.

    Sammanfattningsvis kan man säga att for-loopen kanske lämpar sig bäst om man i förväg vet hur många gånger loopen måste köras, t.ex. om man vill kolla alla element i en array. Jag använder t.ex. for-loopar för att söka igenom alla filnamn i en mapp.

    While-loopar passar bättre om man inte vet hur många gånger en loop måste köras, eller om man letar efter något i en array och vill ha lite mer kontroll. Jag använder t.ex. while-loopar för att söka efter en speciell Google-kalender i en array med kalendrar.

    Det kanske blev lite mer avancerat den här gången och lite svårare exempel, men tycker ni något var svårt att förstå, dåligt beskrivet eller bara har några allmänna frågor så är det bara att skriva en kommentar så ska jag försöka svara om jag kan
     
    Last edited: 9 jun 2014
    rytterstedt, rZn, Marooned och 3 andra gillar detta.
  9. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Tänkte tipsa om ett smidigt sätt att få in aktuell temperatur i Tasker genom att hämta den från temperatur.nu. Jag visar den sedan i Dashclock, men det går ju förstås smidigt att använda på andra sätt. Har tänkt tex. att låta Tasker sätta mitt alarm tidigare på morgonen om det är minusgrader ute för att jag ska hinna skrapa bilrutorna.

    Hämta Temp (159)
    A1: HTTP Get [ Server:Port:http://api.temperatur.nu/tnu_1.9.php?p=ekangen&simple&cli=test_app Path: Attributes: Cookies: Timeout:10 Mime Type:text/xml Output File: Trust Any Certificate:Off ]
    A2: Variable Set [ Name:%temp To:%HTTPD Do Maths:Off Append:Off ]
    A3: Variable Split [ Name:%temp Splitter:<temp> Delete Base:Off ]
    A4: Variable Split [ Name:%temp2 Splitter:</ Delete Base:Off ]
    A5: Variable Set [ Name:%TEMP_EK To:%temp21 Do Maths:Off Append:Off ]
    A6: Variable Set [ Name:%TEMP_TID To:%TIME Do Maths:Off Append:Off ]
    A7: Flash [ Text:%TEMP_EK °C klockan %TEMP_TID Long:On ]
    A8: DashClock [ Configuration:#1: Temperatur %TEMP_EK °C Package:de.schluderer.apps.t2d Name:DashClock Timeout (Seconds):0 ]



    Nästa steg blir att implementera platssök så att aktuell temperatur hämtas på aktuell plats.
     
    Last edited: 4 jul 2014
  10. Marooned

    Marooned Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2012
    Inlägg:
    1 252
    Mottagna gillanden:
    243
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    iPhone Xs Max
    Platta:
    iPad 9.7" (2018)
  11. jkene

    jkene Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Spelas i SR just nu

    Jag skaffade en Pressy för en tid sedan. Smart idé men väldigt begränsat i den app som hör till vilka händelser man kan konfigurera vid olika knapptryckningar. Pressy-appen integrerar dock med Tasker så jag köpte denna lilla app också. Nu uppstod ett hav av möjligheter. Det första jag gjort är ett task som visar vad som spelas i P3/P4 just nu när jag dubbeltrycker på Pressy-knappen samt loggar denna info till en text fil.

    [​IMG]

    Man behöver naturligtvis ingen Pressy för att ha användning för detta task:

    HTML:
    SpelasISverigesRadio
    A1: Variable Set [ Name:%SRKANALP3 To:164 Do Maths:Off Append:Off ] 
    A2: Variable Set [ Name:%SRKANALP4 To:211 Do Maths:Off Append:Off ] 
    A3: HTTP Get [ Server:Port:http://api.sr.se/api/v2/playlists/rightnow?channelid=%SRKANALP3 Path: Attributes: Cookies: Timeout:10 Mime Type:text/xml Output File: Trust Any Certificate:Off Continue Task After Error:On ] 
    A4: Popup [ Title:Spelas i Sveriges Radio just nu Text:Kan inte nå SRs API just nu, prova igen om några minuter. Background Image: Layout:Popup Timeout (Seconds):13 Show Over Keyguard:On ] If [ %HTTPR = -1 ]
    A5: Write File [ File:Misc/SRLog.txt Text:%DATE %TIME
    Inget svar från SRs API eller ingen dataförbindelse. 
    P3 hela dagen: http://sverigesradio.se/sida/latlista.aspx?programid=%SRKANALP3&date=%DATE
    P4 hela dagen: http://sverigesradio.se/sida/latlista.aspx?programid=%SRKANALP4&date=%DATE
    *********************** Append:On Add Newline:On ] If [ %HTTPR = -1 ]
    A6: Variable Split [ Name:%HTTPD Splitter:<song> Delete Base:Off ] 
    A7: Variable Split [ Name:%HTTPD2 Splitter:</song> Delete Base:Off ] If [ %HTTPD2 Is Set ]
    A8: Variable Split [ Name:%HTTPD21 Splitter:<description> Delete Base:Off ] If [ %HTTPD21 Is Set ]
    A9: Variable Split [ Name:%HTTPD212 Splitter:</description> Delete Base:Off ] If [ %HTTPD212 Is Set ]
    A10: Variable Set [ Name:%HTTPD2121 To:Inget just nu Do Maths:Off Append:Off ] If [ %HTTPD2121 ! Set ]
    A11: Variable Set [ Name:%P3NU To:%HTTPD2121 Do Maths:Off Append:Off ] 
    A12: HTTP Get [ Server:Port:http://api.sr.se/api/v2/playlists/rightnow?channelid=%SRKANALP4 Path: Attributes: Cookies: Timeout:10 Mime Type:text/xml Output File: Trust Any Certificate:Off ] 
    A13: Variable Split [ Name:%HTTPD Splitter:<song> Delete Base:Off ] 
    A14: Variable Split [ Name:%HTTPD2 Splitter:</song> Delete Base:Off ] If [ %HTTPD2 Is Set ]
    A15: Variable Split [ Name:%HTTPD21 Splitter:<description> Delete Base:Off ] If [ %HTTPD21 Is Set ]
    A16: Variable Split [ Name:%HTTPD212 Splitter:</description> Delete Base:Off ] If [ %HTTPD212 Is Set ]
    A17: Variable Set [ Name:%HTTPD2121 To:Inget just nu Do Maths:Off Append:Off ] If [ %HTTPD2121 ! Set ]
    A18: Variable Set [ Name:%P4NU To:%HTTPD2121 Do Maths:Off Append:Off ] 
    A19: Popup [ Title:Spelas i Sveriges Radio just nu Text:I P3: %P3NU
      
    I P4: %P4NU Background Image: Layout:Popup Timeout (Seconds):13 Show Over Keyguard:On ] 
    A20: Write File [ File:Misc/SRLog.txt Text:%DATE %TIME
    P3: %P3NU
    P3 hela dagen: http://sverigesradio.se/sida/latlista.aspx?programid=%SRKANALP3&date=%DATE
    P4: %P4NU
    P4 hela dagen: http://sverigesradio.se/sida/latlista.aspx?programid=%SRKANALP4&date=%DATE
    *********************** Append:On Add Newline:On ]
    Kommentarer
    • Sveriges Radios API lämnar också NextSong om man också/hellre vill ha det listat. Se http://sverigesradio.se/api/documentation/v2/index.html för info om SRs API.
    • A1/A2: KanalID för den kanal man vill ha låtinfon från. I exemplet ovan P3 och P4 Kristianstad. Full listning här: http://api.sr.se/api/v2/channels/?size=60
    • A4/A19: Här måste man själv redigera hur Popup scenen ska se ut.
    • A5/A20: Här får man själv definiera vad filen ska heta och var den ska ligga. I textfilen genereras en länk till hela låtlistan i P3 och P4 den dagen man gjorde loggen. Detta funkar bara om Android OS är konfigurerat att lämna datum i format YYYY-MM-DD (Kan inte formattera datum så det garanterat alltid blir rätt med tasker).
    • Det är inte alltid som APIet lämnar en låtlistning. Det kan vara en eller flera timmar under dagen då den inte gör det, och normalt heller inte under natten. SR är medvetna om detta och skall försöka lösa (alltså inte ett fel i API-anropet).
     

    Bifogade filer:

  12. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
  13. Nicole

    Nicole Testpilot: Huawei P40 Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2014
    Inlägg:
    3 034
    Mottagna gillanden:
    1 422
    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop, Comviq, WiFog
    Telefon:
    Huawei P20 PRO
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z1 & Z3c & XZ
    Övrigt:
    Polar Grit X Pro Titan ⌚
    Nu vet inte jag om det tagits upp i tråden, har inte hunnit gå igenom hela, men någon som hjälpt mig massor är "Hollywoodfrodo" på Youtube, han har små filmer om hur man går till väga i Tasker, jag kan verkligen rekommendera att man kikar in där om man fastnat på något :)

    Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk
     
    Spooky gillar detta.
  14. MrSpokk

    MrSpokk Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2011
    Inlägg:
    89
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Så...nu har jag skaffat Tasker och första grejen jag vill ha igång är:

    Så fort jag är inom jobbets wifi så vill jag stänga av fotosynk mot Dropbox.

    ...hur?
     
  15. Sweden2

    Sweden2 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 apr 2012
    Inlägg:
    2 863
    Mottagna gillanden:
    560
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Huawei P20 Pro/Galaxy S20+
    Telefon 2:
    Huawei P10
    Platta 2:
    ASUS ME173X
    Övrigt:
    Chromecast, CC Audio x3, Huawei Watch
    Vet inte om det går utan att ha root...

    Skickat från min Xperia Z2 via Tapatalk!
     
  16. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Det finns en "Jag vill ha hjälp"-tråd, tror den lättare ger dig ett svar :)
     
  17. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    För tillfället har jag inga direkt avancerade tasks men följande har jag skapat:

    I. WiFi Connected [Home Wifi]
    Bakgrund: Eftersom jag dumpat telefonin (klassiska) till förmån för Hangouts Dialer vill jag att mobilen skall koppla över till flygplansläge till förmån för WiFi när jag är uppkopplad mot specifika nät, bl.a hemma. Det finns ingen anledning att ha en uppkoppling mot mobilnätet eftersom alla samtal och SMS går via Hangouts (d.v.s tar emot även när jag enbart har WiFi). Samtidigt vill jag att mobilnätet skall kopplas på automatiskt så fort jag lämnar WiFi-nätet, samtidigt skall autobrightness aktiveras utomhus.

    Tasken ser ut som följer:
    [Home Wifi]
    1. Silent Mode - Mode Off if %SILENT ~ on
    2. Secure Settings - Configuration Airplane mode radios: Cell
    3. Secure Settings - Configuration: Airplane mode enabled
    4. Mobile data - Set off
    5. WiFi - Set on
    6. Auto brightness - set off

    Till detta kommer denna exit-task:
    [Sound]
    1. Silent Mode - Mode off if %SILENT ~ on
    2. Secure Settings - Configuration Airplane mode disabled
    3. Auto brightness - Set on
    4. Mobile data - Set on

    Jag har en liknande task också för mitt andra WiFi-nät (föreläsningar) och den är ungefär samma men ställer in Silent Mode ON samt display brightness 130.

    Båda triggas av WiFi Connected - d.v.s körs så fort enheten ansluter till dessa WiFi-nät vilket den gör automatiskt (har alltid WiFi-sökning påslaget).

    Sedan har jag tre stycken tidsinställda profiler som ser ut som följer:

    07:00-08:00
    [Morning]
    1. WiFi - Set on
    2. Silent Mode
    3. Auto-Sync - Set on
    4. DS Battery Saver Pro - Configuration ON Custom

    08:00-21:00
    [Day]
    1. Silent Mode - off
    2. Auto-Sync - Set off
    3. WiFi - Set on
    4. DS Battery Saver Pro - Configuration ON Custom

    21:00-22:00 (Morning igen)

    23:30-07:00
    [Night]
    1. Auto-Sync - Set off
    2. Secure Settings - Configuration Airplane mode enabled
    3. Silent Mode - Mode on
    4. WiFi - Set off
    5. DS Battery Saver Pro - Configuration ON Aggressive
    6. Auto-brightness - Set off

    Slutligen har jag skapat en task för GPS som körs automatiskt när Google Maps eller Nokia HERE Maps startas.

    [GPS]
    1. Secure Settings - Configuration GPS enabled
    2. Get location - Source Any Timeout (Seconds) 100
    3. DS Battery Saver Pro - Configuration Off
    4. Flash - Text GPS ON - High location accuracy ENABLED

    Till denna kommer en exit-task:
    [GPS Off]
    1. Secure Settings - Configuration GPS disabled
    2. DS Battery Saver Pro - Configuration ON Custom

    Jag har även experimenterat med display brightness beroende på omgivande ljusstyrka men det gick inte riktigt bra, ganska hysteriskt växlande mellan de olika profilerna. Tanken är att kunna koppla in specifika ljusstyrkor eller auto brightness automatiskt beroende på omgivande belysning men det verkar som att ljussensorn är lite känslig eftersom resultatet blev mycket snabba profilväxlingar.

    Jag är mycket nöjd med mina WiFi-profiler, det är perfekt att kunna ha flygplansläget på och ändå kunna ta emot alla samtal och SMS eftersom de ju går till GV-numret. Har inga som helst planer på att gå tillbaka till konventionell telefoni heller eftersom funktionaliteten och ljudkvaliteten hos kombinationen Hangouts/Hangouts Dialer är perfekt. Dessutom är det bra att kunna slippa områden med dålig mottagning (inne i byggnader) och istället köra enbart via WiFi.

    Nu skall jag programmera in några av de tasks jag hittat i denna tråd.
     
  18. AVR4000

    AVR4000 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 feb 2011
    Inlägg:
    1 347
    Mottagna gillanden:
    623
    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Cricket, Fido, Tele2
    Telefon:
    Xiaomi Mi Max 128GB 'Helium'
    ROM:
    Unleash OS (Android 8.1)
    Info:
    Lineage kernel, Nova Launcher
    Telefon 2:
    Sony Xperia Z Ultra C6833
    ROM:
    BlissPop (Android 5.1.1)
    Info:
    BlissPop kernel, Nova Launcher
    Telefon 3:
    Sony Xperia Z C6602
    ROM:
    ExistenZ 4.4.4
    Info:
    DoomKernel, Nova Launcher
    Platta:
    ASUS TF700T
    ROM:
    Crombi-KK
    Förresten tackar jag Ziq för mediamenyn, har nu konfigurerat upp en sådan som visas när jag kopplar upp SBH20. Mycket bra funktion. Dock är stegen lite annorlunda i senaste Tasker och menyn skapas via Alerts.
     
  19. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Äntligen hittade jag två stycken plugin som gör att jag, när jag har ett Bluetooth-headset inkopplat, kan få alla SMS och chatmeddelanden upplästa till mig utan att jag behöver titta på telefonen. Det är väldigt smidigt om jag är ute och cyklar, springer eller sitter i bilen.
    Jag har skapat profilerna med målet att om ett nytt meddelande kommer in innan det tidigare är uppläst så köas det nya meddelandet och blir uppläst direkt efteråt.
    För att göra detta använder jag följande plugin:
    Tasker Is Music Playing - https://play.google.com/store/apps/details?id=se.harenamons.ismusicplaying
    Notification watch for Tasker - https://play.google.com/store/apps/details?id=net.zalio.android.tasker.notification

    Dessa kräver två grundläggande profiler, samt en profil per meddelande-app som man vill använda sig av.
    Jag beskriver dessa profiler i pseudo-skript nedan. Kom gärna med förbättringsförslag.
    Som svensk text-to-speach använder jag den SVOX-rösten Klara (https://play.google.com/store/apps/details?id=com.svox.classic.langpack.swe_swe_fem)

    Profile 1. (Needed for the structure of Is music playing plug-in)
    Context:
    1. Is Music Playing? -> Yes
    Task:
    1. Set %IS_MUSIC_PLAYING = 1
    Exit task:
    1. Clear %IS_MUSIC_PLAYING

    Profile 2. (Read the actual message)
    Context:
    1. variable value %NOTIFICATION_COUNT > 0
    Task:
    1. Plug-in - Tasker Is Music Playing - Is music playing?
    2. Wait 500 ms
    3. If %MUSIC_IS_PLAYING = 1
    4. Pause music
    5. Say %NOTIF_ARRAY(1)
    6. Play music
    7. Else
    8. 5. Say %NOTIF_ARRAY(1)
    9. End if
    10. Variable substract %NOTIF_COUNT by 1
    11. If %NOTIF_COUNT != 0
    12. For %count 1:%NOTIF_COUNT
    13. Variable set %count_plus to %count + 1 (do maths)
    14. Variable set %NOTIF_ARRAY(%count) to %NOTIF_ARRAY(%count_plus)
    15. End For
    16. Goto Action 1
    17. End If

    Profile 3 (Chat application profile, e.g. WhatsApp)
    Context:
    1. Bluetooth Connected
    2. Notification watch - New notification from WhatApp
    Task:
    1. Variable Add %NOTIF_COUNT by 1
    2. Variable Set NOTIF_ARRAY(%NOTIF_COUNT) to Notification watch %nw_text
    3. Noification watch - Dismiss notification from Whatsapp

    Genom att klona Profil 3 och ändra target-app är det väldigt lätt att lägga till appar som man vill bevaka.
     
    Last edited: 9 feb 2015
  20. antonholmstedt

    antonholmstedt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jan 2010
    Inlägg:
    983
    Mottagna gillanden:
    183

    MINA ENHETER

    Last edited: 6 feb 2015
    Droid_278, lassekongo och Sweden2 gillar detta.