Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

  1. valle2000

    valle2000 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex
    Låsa upp låsskärmen med Tasker?

    Har gjort en sak med tasker där mobilen ska gå ur skärmlåset och starta en app vid ett specifikt scenario. Det fungerar, men av någon anledning verkar inte allt låsas upp korrekt. Skärmlåset försvinner och appen startas, men exempelvis tillbakaknappen och knappen man byter mellan aktiva appar fungerar inte förrän jag ytterligare tryckt på home-knappen en gång.

    Jag såg på nätet att någon nämnde något om en speciell process man måste avsluta:
    http://www.wuench.com/blog/tasker-how-to-unlock-your-screen/

    Men den process som nämns, Active Display System Process, kan inte jag hitta i min lista. Eller är det bara ett uttryck för en process som kanske heter något annat hos mig? Men i så fall vad?
     
    Last edited: 8 sept 2014
  2. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Jag har skrivit två nybörjarguider som finns länkade i min signatur :) Den första går igenom grundläggande begrepp och ger några enkla exempel på hur man kan skapa egna profiler. Den andra är lite mer avancerad och handlar om arrayer och loopar.

    Men börja med den första och se om du kan skapa en profil som skickar ett sms när du sover :) Det finns nämligen flera sätt att lösa det på och det är kanske bäst om du själv bestämmer hur du vill att det ska fungera. Om du fastnar är det bara att höra av sig här!
     
    nexusS gillar detta.
  3. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Det jag tror menas är att personen som har gjort projektet du länkar till har gett tasken namnet Active Display System Process. Det jag tror personen gör är att skapa en task som först har en wait på en sekund. Därefter har man använt sig av appen Secure Settings som plugin till Tasker och dess action Wake Device. Wake Device är därefter inställt att slå på skärm och tangentbord.
     
  4. valle2000

    valle2000 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex
    Nej, i den plugin som heter TaskKill väljs en Task som ska "dödas" och den som nämns man ska välja finns som sagt inte i min lista. Se bilden hur det ser ut, när jag nu exempelvis valt Chrome.
    *Klicka här för bilden*
     
    Last edited: 8 sept 2014
  5. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Någon som har en profil för att automatiskt svara på sms och samtal när man sover? Jag förlorade mina profiler på telefonen förut och dom på deras Wiki fungerar inte.

    ~ Sent from my LG G2 using Tapatalk ~
     
  6. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Aha, då förstår jag! Jag tycker dock inte att man borde behöva döda en process för att kunna låsa upp skärmen. Jag provade följande som funkade för mig med hjälp av Secure Settings:
    1. Secure Settings - Keyguard Off
    2. Wait 1 sec
    3. Secure Settings - Wake Device
    4. Wait 1 sec
    5. Launch App
    6. Secure Settings - Keyguard On

    Se även hjälptexten för Keyguard. Meny - Help när du har valt Keyguard i Secure Settings.

    Waits kan eventuellt behöva varieras för att få det att funka bra.

    Tyvärr verkar action 6 göra så att låsskärmen lägger sig över appen som just startades. Så hur man ska lösa det får man nog klura lite på.

    Har du dubbelkollat om du har några autobackups? Om man har lite tur kan man ha ställt in Tasker på att göra automatiska backups :) De borde ligga i /sdcard/Tasker någonstans i så fall.
     
    valle2000 gillar detta.
  7. catland

    catland Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag vill åt funktionen att när telefonen är vänd "face down" skall den vara ljudlös. Det var inga problem, bara att sätta "orientation down" och aktivera "silent mode". Problemet var att telefonen då konstant avläste hur den var placerad vilket påverkade batteritiden.

    Det jag då undrar, går det att lösa med tasker att den i anslutning till inkommande samtal kontrollerar sin position?
     
  8. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Lägg till contexten State - Phone - Call till profilen och välj Incoming

    Sent from my Nexus 5 using Tapatalk
     
  9. catland

    catland Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2011
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Testade det, men funktionen aktiveras för långsamt vilket innebär att det hinner ringa lite ändå. Fler idéer? :-)
     
  10. valle2000

    valle2000 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex
    Kan jag i Tasker få en sak att utföras enbart om en bluetooth-enhet anslutits via mediaprofilen, men inte om den enbart valts att hantera telefonsamtal?

    En konkret exempel: Jag vill att Tasker ska aktivera kommandot Play för att starta musik, men enbart om jag valt att både samtal och media ska användas på headsetet. Inte om enbart förstnämnda är valt. Nu får jag problemet att vid tillfällen båda inte valts börjar den istället spela upp musik i mobilens högtalare.

    Edit: Bara för att klargöra vet jag givetvis att de flesta spelare kan börja spela automatiskt och sluta i kombination med att lurarna kopplas i resp ur. Men om jag vill att musiken ska triggas av något annat, exempelvis när en viss app startas, så har jag hamnat i läge där det vore bra om jag kunde kontrollera ifall media också är anslutet eller ej via bluetooth.
     
    Last edited: 12 sept 2014
  11. thr

    thr Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 dec 2011
    Inlägg:
    467
    Mottagna gillanden:
    92

    MINA ENHETER

    Vänd på allt, ha mobilen på ljudlös som standard och ställ in Tasker att aktivera ljudet när den inte är face down + samtal. Avaktivera ljudet igen när profilen avslutas.
     
  12. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Min telefon hamnade helt slumpmässigt i en bootloop och wipeade hela telefonen på köpet. Jag har aldrig haft problem före eller efter denna incident och jag vet fan inte hur det gick till.

    Efter det har jag satt upp en schemalagd synkronisering av Titanium Backup till Google Drive.

    ~ Sent from my LG G2 using Tapatalk ~
     
  13. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Tungt! Det brukar ju vara en del arbete bakom projekten så jag skulle inte vilja bli av med dem...

    Vill du bygga det själv? Om inte skulle jag kanske kunna snickra ihop något litet så får både du och nexusSnexusS som efterfrågade något liknande bygga vidare på det :) Hur vill du att det ska funka?
     
  14. Pliind

    Pliind Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    2 403
    Mottagna gillanden:
    345
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Platta:
    iPad Pro
    Övrigt:
    Apple Watch 7 Steel
    Goddagens!

    Håller på att nörda ner mig till 140% med min Pebble, ny teknik innebär ny automatisering med autoPebble :)

    Det jag försöker få till nu är en inköpslista som skall dyka upp på min handled.

    Tjejen sammanställer alltid en inköpslista i appen "inköpslistan", det som är tänkt är att hon skall skicka denna lista på sms till mig när den är sammanställd och vips så är den på min klocka!

    Så jag har kommit så långt att %SMSRB ger mig innehållet i sms:et, Variable Split ger mig %SMSRB1, %SMSRB2, %SMSRB3, osv osv varje variabel blir en sak som skall köpas in.

    Med %SMSRB() i AutoPebbles List-funktion så får jag upp hela inköpslistan på min klocka! (bläddbar och varje post är en egen "label")

    Nu är frågan, hur tusan får jag till variable clear?

    Drömläget hade vart att håller jag in min knapp så den skickar tillbaka "morot, kiwin, banan" eller nu vad som står i listan till tasker som sedan matchar denna mot en variabel och tar bort fältet så den inte är med på listan längre.

    Kan nöja mig med ett kommando som clearar alla variabler som heter %SMSRB3,4,5 osv på studs utan att jag själv ska skriva detta manuellt.
    (en inköpslista är uppemot 50-60 varor lång)

    All hjälp liten som stor uppskattas :) lär mig allt efter som jag håller på :)
     
    Last edited: 16 sept 2014
  15. Hund

    Hund Android Hedersmedlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    5 572
    Mottagna gillanden:
    1 006
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Google Pixel 3a
    ROM:
    Lineage OS
    Jag hade två profiler som automatiskt skickade SMS till utvalda kontakter som skickade SMS eller ringde till mig när jag sov. Jag hade en variabel som aktiverades när telefonen var ansluten till AC-ström, samt att ljudet och vibratorn var avstängd vilket sker automatiskt när jag aktiverar SleepBot så att Tasker visste när jag sov eller inte.

    Jag gjorde detta själv.. för typ 100 år sedan, baserat på en annan profil jag hittade. Jag försökte att återskapa det själv nu men det gick inte så bra. Är det något du vill ordna skulle jag vara väldigt tacksam! :)
     
  16. nhmlb23

    nhmlb23 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2013
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Har ingen aning men länkarna kan kanske hjälpa dig..
    http://joaoapps.com/autopebble/

    http://www.pocketables.com/2012/07/i-gave-up-on-astrid-and-made-my-own-todo-list-system.html

    http://www.pocketables.com/2013/03/overview-of-pocketables-tasker-articles.html
     
  17. spyvingen

    spyvingen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    825
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Note 3
    ROM:
    CM 13
    [​IMG]

    Så här ser det ut nu jag vill ha ett antal klockslag men märkte att : används som alla siffror där mellan så jag tog _ istället.

    Problemet i detta fall är att den inte loopar utan jag får hela värdet från %tider i en flash istället för en flash per tid.

    Om jag istället kopierar värdet från %tider till for satsen istället för %tider så fungerar det precis som det ska fungera.

    Vad är det jag gör fel? Som jag fattat det ska en for loopa igenom alla värden mellan kommatecken.

    Tack på förhand //jonas
     
  18. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Sorry för att jag är så långsam. Jag började själv tycka att det var lite roligt så jag byggde vidare lite på det och det var därför det tog sådan tid. Jag har två alternativ:
    1. Förhoppningsvis precis det du efterfrågar: När någon i en array ringer eller smsar, skickas ett sms tillbaka. Om någon ringer kollar tasken även om samtalet kommer från ett mobilnummer. Om så är fallet skickas ett sms tillbaka.
    2. Samma som 1, men om det inte är ett mobilnummer, används AutoContacts för att hitta kontakten som ringde i telefonboken och kolla om kontakten har ett mobilnummer. Om så är fallet skickas smset till mobilnumret.

    Vilken vill du ha?

    Jag har dock inte haft möjlighet att testa dessa på riktigt ännu. Jag kan lägga upp profilerna ikväll. Befinner mig i recovery för tillfället :(

    Userguide är lite oklar när det gäller for-loopar tycker jag. Jag tänker mig att for vill ha en array och inte en lista separerad med kommatecken. En array är en variabel med flera element. I ditt fall skulle t.ex. %tider(1) vara 07_00, %tider(2) vara 08_00 o.s.v. Men det är enkelt att fixa så att det blir så :) Precis under din Variable Set, lägger du en Variable Split med %tider som variabel och , som Splitter. Sedan ändrar du i For så att Items blir %tider:)). Kolontecket är alla element som finns i arrayen.

    Jag har gjort en liten guide som handlar om arrayer och loopar om du skulle vara intresserad :) https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=1554780#post1554780
     
  19. spyvingen

    spyvingen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    825
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Note 3
    ROM:
    CM 13
    Fan var det så enkelt.
    Det roliga var ju att om jag menade in värden direkt i for så funkade det :)
    Tänkte också att en array var passande men hade ingen aning om att det var så man refererade till den :)

    Tack för grym hjälp nu är det bara resten av projektet kvar då :)
     
  20. spyvingen

    spyvingen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 sept 2009
    Inlägg:
    825
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Note 3
    ROM:
    CM 13
    Har hittills gjort allt jag gör med en ASP sida som hämtar från en mysql som tasker läser av med en httprequest.

    Finns det något sätt att hämta och skriva till mysql direkt i tasker istället så man slipper göra en webbsida för varje liten skitsak :)