Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

  1. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Mina guider återfinns i min signatur :)

    Precis som nhmlb23nhmlb23 sa har många haft problem med Tasker och keyguard. Såvitt jag kommer ihåg tidigare i den här tråden handlar det oftast om Taskers egna Keyguard i kategorin Display, men det är möjligt att det funkar lika dåligt i Secure Settings. Själv använder jag Password/Pin under Dev Admin Actions i Secure Settings och det funkar bra. Av namnet att döma antar jag dock att det bara funkar om man har PIN eller lösenord på låsskärmen och att det alltså inte funkar med pattern eller face unlock.
     
    googleye gillar detta.
  2. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Funkar perfekt, kollade aldrig ens att det fanns

    Skickat via min Z3 Compact
     
  3. strumpan76

    strumpan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4 10.1
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch Active 2 LTE
    Ni som är bättre på Tasker än mig kanske kan hjälpa mig med en profil. Om det går att få till.
    Jag skulle vilja att när jag kopplar in hörlurar och lyssnar på musik så ska ringsignal/mail och sms notifikation bara höras i lurarna, inte så att nån annan hör. Om ni förstår hur jag menar. Kan man få till det?
     
  4. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    SoundAbout löser det:

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.woodslink.android.wiredheadphoneroutingfix

    Tapatalked from my OnePlus One
     
  5. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Lyssnar på musik varje natt men lägsta volym är lite för hög. Går att lösa via eq men resten av tiden vill jag ha det avstängt.

    Har en profil med en exit task som startar Spotify och sleeptimer. Den sätter också %EQUAL till 1 och audio effects till on.

    En annan profil som avslutas 07.00 varje dag sätter variabeln till 0. I en tredje profil med variable set event stänger den då av sound effects igen.

    Men detta fungerar inte. Har jag använt variabler fel eller är det sound effects som inte fungerar? Andra sätt?

    Skickat via min Z3 Compact
     
  6. strumpan76

    strumpan76 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jul 2010
    Inlägg:
    442
    Mottagna gillanden:
    33
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20 5G
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab 4 10.1
    Övrigt:
    Samsung Galaxy Watch Active 2 LTE
  7. jolerius

    jolerius Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2009
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Kan man på något sätt använda tasker till att vidarekoppla samtal. Har jour på jobbet och både privqt och arbetstelefon. Skulle vilja att tasker på något sätt vidarekopplade till privata. Så jag slippet ha två telefoner med mig
     
  8. mbs

    mbs Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 dec 2010
    Inlägg:
    1 453
    Mottagna gillanden:
    403

    MINA ENHETER

  9. valle2000

    valle2000 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex
    Inte något svar på din fråga egentligen, men själv har jag tyckt att när saker ska utföras beroende på specifika zoner du befinner dig inom (hemma, arbete etc) så fungerar Llama bäst. Jag kör både det och Tasker på min telefon för jag tycker de kompletterar varandra bra. Tasker använder jag när jag kontrollerar saker gällande själva telefonen (saker som ska hända oavsett om jag är hemma eller inte), medan Llama får göra saker som ska påverkas av var jag befinner mig.
     
    Last edited: 17 okt 2014
    mbs gillar detta.
  10. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Vad är Sound Effetcs? Vill du lägga upp screenshots på hur dina profiler ser ut eller "koden" så man kan undersöka det lite i detalj? :)

    Annars är mitt tips att inaktivera alla profiler utom en och se vad som händer när den blir aktiv. Kör sedan de andra profilernas tasks en åt gången för att se vad som händer. D.v.s, försök hitta i vilken profil problemet ligger.

    Jag får upp en lista med master direkt när jag trycker på Scan. Jag slutade dock använda Cell Near för ganska längesedan då jag tyckte det var för opålitligt. Jag upptäckte att mina profiler ofta blev inaktiva p.g.a. telefonen ofta hittade en ny mast i närheten som inte fanns med i min lista. Då blev jag tvungen att lägga till den nya master och det kunde ta ett par dagar innan jag fick det att funka bra. Dessutom tror jag att man dessutom var tvungen att söka både 2G- och 3G-master. Men jag är inte säker på det. Den kanske hittar båda samtidigt?

    Nu använder jag istället AutoLocation. Se nedan. Jag använder dock det tillsammans med wifi så jag vet inte hur bra det funkar om man inte använder wifi.

    Jag kan rekommendera AutoLocation, vilket är ett plugin till Tasker. Sedan senaste versionen har Tasker även fått en del tillägg när det gäller positionering, men jag har inte hunnit sätta mig in i det än så jag vet inte riktigt vad det handlar om.
     
    valle2000 och mbs gillar detta.
  11. valle2000

    valle2000 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex
    Okej, ska titta på det då. Kan man ha bara ett program för allt istället känns det förstås smidigare. Fördelen med Llama är att den bestämmer din position med hjälp av mobilmasterna. Kanske inte lika exakt som gps/wifi, men snällare för batteriet eftersom telefonen alltid har kontakt med masten ändå. Vet du om plugin för Tasker kan positionbestämma på samma sätt om man hellre vill?
     
  12. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Positionsbestämning via master finns i Tasker under State - Phone - Cell Near.

    I AutoLocation finns olika s.k. "monitors": Geofence monitor, Location monitor och Activity Monitor. Jag använder Geofence i mina profiler och om jag har förstått det rätt sköter systemet uppdaterandet av positionen själv med Geofence monitor. Under Location monitor kan man välja Update type med alternativen No Power, Low Power, Balance Power/Accuaracy och High Accuaracy. Notera dock att det är olika monitors och att Geofence monitor och Location monitor används i olika sammanhang. Du kan ta en titt på AutoLocations FAQ: http://joaoapps.com/autolocation/faq/

    Utvecklaren har även en community på G+ där han brukar vara aktiv och svara på frågor: https://plus.google.com/communities/110193399489813640793
     
    valle2000 gillar detta.
  13. valle2000

    valle2000 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex
    Tar själva glappandet av/på extra mycket batteri med saker som synk, mobildata eller wifi?
    Om jag exempelvis vill göra en profil som körs var 5:e minut när skärmen är av där account sync och mobildata aktiveras i 2 minuter och sedan av igen.
    Kommer jag spara något batteri på detta, eller kommer triggande av/på i sig självt förbruka batteri så att man antingen bör förlänga intervallet för att få någon effekt eller att man lika gärna kan ha det igång hela tiden om jag vill ha tät frekvens? Eller kommer jag spara lite på batteriet de 3 min per varje 5 min som de är avstängda?
     
  14. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Ja du.. Upptäckte att sound effects inte har nåt med eq att göra, ska man tro hjälp skärmen verkar det vara systemvolym vilket är väldigt konstigt.

    Vill hur som helst kunna sänka ljudet lägre än lägsta nivå, går det?

    Skickat via min Z3 Compact
     
  15. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    Nej, jag tror Tasker använder systemets volymkontroll. Du kan prova att ändra Media Volume under Audio. Om du har tur kan du sätta en variabels värde till något tal mindre än lägsta volymen.
     
  16. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Hur menar du? Hittade en app nu som faktiskt kan sätta volymen till lägre än ett men den är gammal och kan inte styras via tasker. Men då borde väl tasker kunna lösa det också?

    Skickat via min Z3 Compact
     
  17. TheJo

    TheJo Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2014
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Löste det själv!
    Hade missat att jag skulle använda "Events"

    Bli medlem eller för att visa innehållet!

    Edit: Får datum i formen YY-MM-DD, i SMS.
    Finns det något smidigt sätt att jämföra det datumet mot en kalender? Enbart för att bekräfta att man är ledig, innan man gör något mer.
     
    Last edited: 24 okt 2014
  18. valle2000

    valle2000 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 okt 2013
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    8
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    LG G Flex
    Jag har sak som ska utföras 3 minuter efter att skärmen släcks, men vill samtidigt att alltihop ska avbrytas om skärmen tänds igen innan dessa minuter har passerat. Hur får jag en task att avbrytas om förutsättningarna förändras under tiden som wait pågår?

    Edit: Jag kom just på att en lösning är förstås att efter WAIT inne i listan sätta en IF som kollar om SCREEN är OFF, men finns det någon annan lösning att låta Tasker avbryta om kriterierna förändras under vägen?
     
    Last edited: 24 okt 2014
  19. lassekongo

    lassekongo Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    6 aug 2011
    Inlägg:
    3 609
    Mottagna gillanden:
    1 122
    Telefon:
    OnePlus 6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OnePlus 6
    När man går till Audio - Media Volume ser man en mätare och till höger om den finns två pilar: en upp och en ned. Ovanför dessa två pilar finns en liten bild med två korsande pilar. Om man trycker på den kan man skriva in ett variabelnamn, t.ex. %SOUNDLEVEL eller vad man nu har valt att kalla sin variabel. Så det värde som lagras i %SOUNDLEVEL blir den nya mediavolymen. Prova att lagra t.ex. 0.1 eller 0.2 eller något och se om det blir lägre.

    Ge den task som körs ett namn (observera att jag pratar om task och inte profil). När skärmen tänds kan du skapa en task som kör Task - Stop på din namngivna task.
    Så: Skapa en task som heter t.ex. "Wait task" med följande
    1. Wait 3 min
    2. Action 1
    3. Action 2
    o.s.v.

    Skapa sedan en profil som aktiveras när skärmen slås på, vars task är:
    1. Task - Stop "Wait task".
     
    valle2000 gillar detta.
  20. Spooky

    Spooky Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    871
    Mottagna gillanden:
    128

    MINA ENHETER

    Kan du berätta mer om vad du vill göra så kan jag kanske hjälpa dig.

    Om du vill styra din mobil ifrån en annan mobil så finns det ett smidigare sätt: AutoRemote.

    Men berätta som sagt så ska vi se.

    Tapatalked from my OnePlus One