[MOD] sd card & external sd card

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av Mattiz, 18 maj 2011.

  1. Mattiz

    Mattiz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej.

    Är ny här på forumet och eftersom jag nu kör android så tyckte jag det var dax att bli medlem :)

    Kör en LG Optimus X2 sedan 1,5mån tillbaka och är helnöjd.

    Tydligen är det vanligt att folk blandar ihop sd card och external sd card har jag förstått efter att läst en del på nätet...

    Hittade en intressant sak på nätet... Har inte testat det eftersom jag inte vet om det krävs root eller inte och är lite rädd för att luren ska rasa... Lägger upp det här om någon har testat det eller vågar testa det... Det ska tydligen göra så att man kan flytta sina "appar" till "External sd card" och inte som standard bara till sd card... Tänkte att det hade kanske varit en bra ide om man nu som jag har 32gb externt kort och vill lägga nästan allt där... :)

    Vill inte lägga upp texten här än om jag kanske råkar trampa någon på tårna :ehm: men om någon mod tycker att det ok så kommer jag lägga upp det.

    Så nu får gärna någon mod svara om det är ok. Tack på förhand.
     
  2. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Jag tycker att du borde få lägga upp den så länge det inte är något privat eller pirat material.
     
  3. Mattiz

    Mattiz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tycker det också... Men vill ha svar från någon mod innan jag lägger upp tipset/trickset här... Det är inget privat och inget pirat material... Hade varit kul om någon hade kunnat/velat titta på det... För som sagt jag har bara kört Android i ca: 2mån men redan lärt mig en hel del genom att bara läsa men har mycket kvar att lära :) Det tipset/trickset gör att den ska tydligen göra så att man kan spara/lägga in "appar" på ext sd kort i stället för sd kort... det är precis som jag skulle vilja ha det men är inte så hej på Android än och vill därför att någon tittat på det... Har ingen mod svarat tills i kväll så lägger jag upp det ändå och hoppas på att någon här vill titta på det och hjälpa mig :)
     
  4. Mattiz

    Mattiz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Så här ska det tydligen fungera för att använda ext sd kort istället för sd kort... men förstår inte riktigt hur man ska gå till väga... Har tittat på orginal filen "vold.fstab" och då denna och jag förstår det i teorin :)

    Vet ej om det krävs root eller vad? Eller om det bara är till att fixa filen vold.fstab och byta ut den mot den som ligger i luren eller vad...

    Skulle vara tacksam om något vet om det funkar eller vågar testa det på sin LG Optimus 2X :)

    Skulle vara guld värt om man kunde lägga det på ext sd kort nu när man har 32gb men även om det skulle funka så är kanske risken att det blir för slött???...

    --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
    For those of you that want to use the external sd card on /mnt/sdcard so you can have more space for apps2sd try this.

    Try at your own risk.

    1. Make file:

    ## Vold 2.0 NVIDIA Whistler fstab
    #######################
    ## Regular device mount
    ##
    ## Format: dev_mount <label> <mount_point> <part> <sysfs_path1...>
    ## label - Label for the volume
    ## mount_point - Where the volume will be mounted
    ## part - Partition # (1 based), or 'auto' for first usable partition.
    ## <sysfs_path> - List of sysfs paths to source devices
    ######################

    ## 20100725, [email protected], Add 2nd external memory

    ##dev_mount extsdcard /mnt/sdcard/_ExternalSD auto /devices/platform/tegra-sdhci.2/mmc_host/mmc1 /devices/platform/tegra-sdhci.2/mmc_host/mmc0
    ##dev_mount sdcard /mnt/sdcard auto /devices/platform/tegra-sdhci.3/mmc_host/mmc2


    dev_mount extsdcard /mnt/sdcard/_ExternalSD auto /devices/platform/tegra-sdhci.3/mmc_host/mmc2
    dev_mount sdcard /mnt/sdcard auto /devices/platform/tegra-sdhci.2/mmc_host/mmc1 /devices/platform/tegra-sdhci.2/mmc_host/mmc0

    2. Save as: vold.fstab

    3. open up terminal and navigate to the location of that file.

    4. Code:

    adb remount
    adb push vold.fstab /etc/vold.fstab
    adb reboot

    It worked for me, however i am not sure it will work for everybody because i dont know if the vold.fstab is created dynamically.
    I would appreciate it if you could:
    Code:

    adb shell cat /etc/vold.fstab
    ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
     
  5. Mattiz

    Mattiz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Någon?
     
    Last edited: 23 maj 2011
  6. Mattiz

    Mattiz Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2011
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Finns d inga experter här ;)
     
  7. rbt

    rbt Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 sept 2010
    Inlägg:
    276
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    mjo det går säkert (om man har rootat) att byta ut enheterna så att det externa används som internt och vice versa

    fast då får man de ca5GB av interna minnnet som "onödigt" extrautrymme

    har man ändå root går det att lösa på andra sätt (där jag inte vet om det verkligen kräver root)
     
  8. Taftus

    Taftus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jun 2011
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    44
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone X
    ROM:
    iOS
    Telefon 2:
    Nexus 6p
    ROM:
    Android
    Telefon 3:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    ROM:
    Android
    Platta:
    Microsoft Surface Pro 3
    ROM:
    Windows 10
    Platta 2:
    iPad Air 2
    ROM:
    iOS
    Jag fick det inte att fungera. Blir ganska irriterande att man inte får ut av minneskort.