Diskussion kring kommande Galaxy S III

Diskussion i 'Galaxy S3 - Allmänt' startad av Albin-132, 17 sept 2011.

1. Blomkungen

Blomkungen Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Fast keramiska knivar är ett dåligt exempel då de är gjorda för skärpa och är därigenom relativt spröda också.
    Finns en anledning att man föredrar en rejäl japansk kockkniv över keramiska knivar om man lagar mycket mat.

2. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Hårdhet och hållbarhet är inte samma sak. Porslin är keramik.
    Kolla på ett dragprov på vanligt verktygsstål stål och sen ett på martensit (härdat står) så ser du att du kan misshandla verktygsstålet mycket mer innan det går av, även om det är lättare att få att plasticera (deformeras). Medan det krävs en hög spänning för att martensiten ska gå sönder men när kraften är tillräckligt hög så spricker det. Keramik är att jämföra med martensiten i detta fall, dvs det kan vara mycket reptåligt och hårt men det är inte särskilt elastiskt så risken är större att det spricker. Därmed inte sagt att det inte finns någon behandling av keramiken som jag inte känner till, vilket gör att det kan fungera.

Håller helt med! Tappa den keramiska kniven i golvet tillräckligt hårt så går den av.

Allting beror på vad man jämför med, jag tycker det vore jättekul om man fick fram en keram som är reptålig och elastisk... Sen kan de också finnas en skillnad i vad de menar med ceramic, kanske inte går att direktöversätta till keramik.

Någon som läst/läser/jobbar med materialvetenskap som har koll? :)

Last edited: 1 mar 2012
  3. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Jag går tillbaks till klockreferensen.
    Hållbara och stryktåliga och håller lystern så något rätt måste de ha gjort där iaf.
    Tror inte det kommer vara sämre än plast hur Samsung än gör.
    Annars borstat aluminium/stål som på Samsung wave skulle också vara mysigt.

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

4. Lias08

Lias08 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    702
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 16 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Tre
    Telefon:
    iPhone 16 Pro
    Men snälla ni, ta era snack om keramik i separat tråd kanske! :banghead:

Skickat från min SGS2.

Skarhead och alexelrey gillar detta.
  5. iNDePeNDeNt

iNDePeNDeNt Teen Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Men allt snack om reptåligt glas och keramik, får det ju att låta som att Samsung försöker göra en hyffsat hållbar telefon. Om så är fallet är det för mig underligt att de inte fram kommit något OM att dom även gjort något för t.ex fukt/dammskydd. Iallafall någonform av behandling av kretsar och dyligt i stil med Razr vore ju önskvärt... Ska man ändå lägga en 6k på en lur som har starkaste glaset, keramik etc så vill man ju att den ska hålla OM olyckan skulle råka vara framme. Någon som vet hur det ligger till med den saken?

(något annat som hade vart fint hade ju vart dockningsmöjligheter/tillbehör, med det får bli ett annat kapitel :-P)

6. Dahliz91

Dahliz91 Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    213
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    De tidigare Samsung mobilerna har väl också varit väldigt hållbara så är väl inget ovanligt. SGS2 är väl en av de mobilerna som klarar droptesterna och kyla osv. bäst.

7. iNDePeNDeNt

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Jo, förvisso. Men hur bra står den emot väta och fint damm? Var väl främst de aspekterna jag ville lyfta fram.. Törs man ta upp den och ringa fast det regnar ute tex. Ta kort på ungen när dom plaskar i vattnet etc. Jag är alltid rädd om mina telefoner men jag vill inte känna mig begränsad när jag ska använda den.. Tror ärligt tillverkarna medvetet skiter i sådant, för tänk om konsumenterna inte köper nytt lika ofta.. Synd att Panasonic är ett oprövat kort och att Sgs3 verkar knäcka på alla andra punkter, för för mig känns det ju som att Panasonic tänk till på just den punkt jag efterfrågar.. Det GÅR att göra en hi-end lur som även är IP klassad. Och om vi konsumenter börjar efterfråga just sådant så måste ju tillslut tillverkarna börja tänka i samma banor.. Vore det inte fett att kunna använda luren som undervattenskamera t.ex på snorklingen under semestern..? Sorry om jag är OT här. Men drömma får man. ;-)

8. Gavin_Gadget

Gavin_Gadget Adult Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    68
    Telefon:
    S8

MINA ENHETER

Telefon:
    S8
    Platta:
    Tab S2
    Jag har pratat flera gånger i min SGS när det regnat, har inte kommit in något vatten i den än sålänge. Har dock inte regnat så våldsamt vid dessa tillfällen. Dock så störs skärmen av att bli blöt, så att den registrerar tryck på flera ställen. Men det vore schysst med en garanti på att den är vattentät till x meters djup. Vill du filma under vattnet så finns det fodral som ska klara det, om jag inte minns fel, kolla teknikmagasinet.

Hoppas SGSIII blir lika hållbar som min SGS hittills visat sig! :)

9. Dahliz91

Mottagna gillanden:
    213
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Jag pratar ofta när det regnar, enda problemet är att touchen kan få spel när det är mycket vatten på skärmen, men eftersom det är så få fysiska knappar så är det ju mycket färre ställen vatten kan tränga in. Var på Liseberg i augusti när det var översvämning pga. regnet som var då. Då var hela pouchen som SGSII:an låg i vattenfylld större delen av eftermiddagen/kvällen och det hände inget.

Är man väldigt rädd så finns ju Defy och de där. Men sällan high-end mobiler är extra skyddade förutom glaset då.

10. S-Droid

S-Droid Android Apprentice Medlem

Mottagna gillanden:
    749

MINA ENHETER

11. ubernice

ubernice Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    65
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S20+

MINA ENHETER

Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Galaxy S20+
  12. iNDePeNDeNt

Mottagna gillanden:
    40

MINA ENHETER

Ok, som sagt jag spånade mest.. Vill man så kan man ju även bygga in en gammal VHS kamera så den blir vatten tät men det var inte det jag menade. Vill inte folk ha telefoner som håller i ur och skur så är det väl så. Betvivlar inte att dom gör dugliga grejer, men skulle du råka få fel på telefonen pga fukt lr skit så kan man ju glömma att få ut något på garanti. Defyn kan jag ta med mig i badet om jag så vill och pajjar den så kan jag hävda fabrikations fel och få ut en ny.. Bara en tanke som sagt.. :-) Nu släpper jag det. Ska bli sjukt spännande att se vad Samsung hittat på till 3an! Kan knappt bärga mig :-P

13. Herrn

Herrn Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    1 607
    Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s25 ultra

MINA ENHETER

Operatör:
    Telia Comviq
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s25 ultra
    Platta:
    iPad PRO 128GB
  14. Nickman

Nickman Youth Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    12

MINA ENHETER

http://www.androidguys.com/2012/03/02/samsung-galaxy-s-iii-reportedly-on-track-for-april-release/
    http://www.androidcentral.com/samsu...th-after-its-announced-month-says-zdnet-korea
    http://phandroid.com/2012/03/02/samsung-galaxy-s-iii-to-launch-in-april-rumor/
    http://androidcommunity.com/rumor-galaxy-s-iii-coming-in-april-with-nfc-20120302/

Senaste ryktet är alltså att den presenteras i denna månaden och släpps i nästa.

Jag undrar varför alla sidor visar den där bilden på mobilen. Har för mig att jag såg den för längesen och att man då kom fram till att det var någon som hade lekt i Photoshop.

Jag skulle dock tycka att det var riktigt coolt om dem har lyckats utnyttja så mycket av framsidan till skärmyta. Jag har räknat lite på det.

Ungefärlig storlek på mobilen: 62x120mm (Har räknat på 4,8" skärm och hur telefonen ser ut på bilden)
    HTC Desire: 60x120
    Samsung Galaxy SII: 66x125
    Samsung Galaxy Nexus: 68x135

Vissa pratar även om att skärmen kanske är Full HD
    HD, 4,8": 306 PPI
    Full HD, 4,8": 459 PPI

459 PPI, finns det ens någon skärm med så hög pixeltäthet? Tror att det bara skulle dra onödigt mycket GPU-kraft. Har för mig att jag läst någonstans att ögat inte kan se någon förbättring om PPI är högre än 350.

Last edited: 3 mar 2012
  15. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Hört om full HD jag med, tyvärr så blir det väl pentile. Kollat på en galaxy nexus och var väldigt missnöjd med hur vitt såg ut, nej hellre qHD och RGB än full HD och pentile

Sent from my iPad2 using Tapatalk

16. Hampa_D

Hampa_D Professional Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    380

MINA ENHETER

Last edited: 4 mar 2012
  17. WeeMaan

WeeMaan Kid Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    4

MINA ENHETER

18. Blomkungen

Mottagna gillanden:
    416

MINA ENHETER

Det ni säger om vattentätt.
    Var ju mycket snack om att både S3 och iphone 5 ska vara helt vattentäta för några månader sen och det skulle inte förvåna mig om utvecklingen lutar däråt.
    Lär sälja enormt mycket.

19. Dahliz91

Mottagna gillanden:
    213
    Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

MINA ENHETER

Operatör:
    Halebop
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Är pentile så dåligt på höga upplösningar verkligen? Förstår på mindre upplösningar där man ser pixlarna.

20. baracken

baracken Senior Droid Medlem

Mottagna gillanden:
    103

MINA ENHETER

Vitt var grådaskigt på kompisens galaxy nexus men är perfekt på min galaxy s2 så ja pentile är dåligt på vilken upplösning du vill i mina ögon.
    Antagligen så är det så här, vitt är ju en blandning av rött, blått och grönt och krävs lika mycket av alla tre och eftersom att man delar på en subpixel i pentile så får du inte jämt ljus från dom tre olika färgerna. Observera att detta är en tes och ej fakta

Sent from my iPad2 using Tapatalk

Dahliz91 gillar detta.