Guide: Samlingstråd för kernels/kärnor

Diskussion i 'Sensation - ROM-filer och utveckling' startad av trx182, 21 mar 2012.

  1. trx182

    trx182 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2011
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Vad är en kernel/kärna?
    Kernel, eller kärnan, är den centrala komponenten i operativsystemet. Dess uppgift är hantering av systemets resurser (kommunikationen mellan hårdvara och mjukvara) och styr minne, processorer och I/O-enheter mm.

    Varför ska jag byta från stock (standard)?
    Du behöver inte byta. En custom kernel kan vara överklockad, undervoltad, hackad och/eller tweakad osv. Du kan få en snabbare mobil, eller bättre batteritid, beroende på vilken slags kärna du väljer.

    Hur byter jag kärna?
    De som finns listade nedan kan du flasha i Recovery.
    1. Skapa en nandroid-backup IFALL det blir något fel, man vet aldrig..
    2. LÄS TRÅDEN där skaparen lagt upp sin kernel. Läs ALLTID två gånger innan du gör något..
    3. wipe av /cache samt /dalvik-cache innan flashning
    4. Flasha zippen i valfri Recovery
    5. Reboot

    Att tänka på (TACK plun !!)
    - Ha alltid en extra, eller stock, kernel redo på samma sd-kort, ifall något går fel.
    - Flasha inte en för kraftfull kärna direkt, börja med t ex 1,5xGHz och gå uppåt.
    - En lur behöver oftast "stabilisera" sig nån minut med en ny kärna. En reboot är aldrig fel heller.
    - Kontrollera din nya kärna med System Tuner Pro, där kan du även slå på båda kärnorna.

    Felsökning
    - Får du bootloop kan det vara tecken på att din mobil inte klarar av kärnan. Flasha då stock eller en annan kärna alternativt ladda ner en ny med PCn och öppna en USB-anslutning via recovery, för över den nedladdade kärnan och flasha om.

    Vad kan gå fel?
    Vad din mobil kan hantera kommer du märka.. ^^ Om du flashar en för kraftfull kärna kan du hamna i bootloop. Se felsökning ovan för råd. Allt sker på egen risk, som med allt annat. Var försiktig!

    Läs mer:
    - http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=894880
    - tipsa gärna..

    För den som vill laborera:
    - [Kernel][Dev][ICS] HTC Sensation Kernel Source Code


    Ordlista
    CleanCache (via ZCache backend)
    ZCACHE is a new technology I introduced to Sensation Kernel. ZCACHE is a compressed cache similar to ZRAM but the similarity ends there. ZCache is meant to provide as many "cleancache" pages (non-dirty or untouched "virgin" memory) to apps that request for new memory. CleanCache is very easy to allocate and no additional penalty are required to hand them out, so having more CleanCache pages will improve performance. Under heavy memory pressure, often times the kernel will NOT have enough CleanCache pages, so the kernel has to do EXTRA work to reclaim dirty cache pages and clean them for the new apps that's requesting for them. The described process creates a performance hit for the kernel and the app, so the idea is to use compression to create more CleanCache pages available for use. Of course there's a penalty to pay for using compression, but the trade-off between compression penalty and the penalty for reclaiming dirty cache pages and allocating them after cleaning is smaller for compression, so in the end, CleanCache should add more performance.

    ZRAM (aka CompCache aka RAMZSwap)
    ZRAM is an updated version formally known as CompCache and RAMZSwap. It was originally designed for 2.6.38.xx kernels, I have backported to our 2.6.35.xx kernel. ZRAM allows real-time compression of memory objects in RAM thus reducing memory pressure for the Linux kernel and can keep more apps in memory longer (more apps in RAM == better performance, less fetching from slower MMC or SDCard). Compression, however, is not Free. Some CPU cycles are required to do the compress/decompression, so there's a slight penalty for it. The original CompCache / RAMZSwap required a user space binary to control its behavior which adds additional penalty to performance, but the new version ZRAM eliminated the need for a separate dedicated daemon, thus reducing the overhead and increased performance from the old CompCache by 20%. Therefore, with the newer implementation of ZRAM interface, the performance penalty is almost negligible.

    Joe's RCU (Optimized for Small SMP systems)
    Joe Korty has created an RCU for small SMP systems (> 32 cores). His approach is to isolate all the Garbage Collection (GC, a slow time consuming but necessary processing) to a single core, thus allowing other cores to ONLY work on real required processing. This will allow the additional cores to complete their assigned tasks as fast as possible (not bogged down by GC) then immediately go back to a suspended state (saving battery).

    Fast No Hz RCU (Optimized for SMP operations)
    Fast NoHz is an optimized version of the traditional Tree RCU. Many new kernels are using the Tickless NoHz design. This RCU is tailored and designed to work with the new NoHz kernel system.

    SmartAssV2 Governor (Balanced)
    This governor has a built-in "profile" similar to SetCPU, so screen off will use lower clock rate thus conserve more battery, but it also has a fast wake up feature so that user interaction will not see the lag when switching from Sleep to Wake state.... (So SetCPU Profiles are sorta redundant when using this governor, you can still use SetCPU to OC to higher than default Clock frequency).

    Governor
    Läs denna tråd.

    UV
    UnderVolted...

    OC
    OverClocked...

    SLQB - (SLAB allocator with Queue)
    This memory allocator is designed for small number of CPUs system (such as desktop or smart phone devices). This allocator is design to be simple and it is optimized for using order-0 pages as much as possible (order-0 pages are the simplest therefore quickest type of memory in a Linux system to allocate). Not all kernels are using SLQB including CM7 main line...

    Fair Budget Queue (BFQ I/O scheduler)
    This I/O scheduler is an improvement on top of Completely Fair Queue (CFQ). CFQ is fair in terms of time but not in terms of throughput / bandwidth, so BFQ make sure that both time and throughput / bandwidth are balanced across all requests.


    Kernels

    GB/ICS/Sense 3.x/Sense 4
    - [KERNEL] Overclocked kernel v1.4.1 av SebastianFM

    - [KERNEL][JUN.24]Bricked-3.0|3.0.36|v1.31|cmdline|Sweep2Wake|mpdecision|bad ass av show-p1984

    - [KERNEL] Trinity - Sense3.0 (2.3.4) / Sense 3.5 (2.3.5) / CM7 (2.3.x) / miui av morfic

    - [Kernel]Sense ICS(v007_r2)OC~1.73GHz/UV/ZRAM/Intellidemand/Power Saving[Jun-13] av faux123

    - [Kernel][AOSP & Sense] Tiamat 1.1.0 | 2.6.35.14 | 10/12/11 av Cayniarb

    - Anthrax Kernel - Sensation - ICS + SENSE 4.0 av chad.goodman (måste vara registrerad på forumet)

    - [Kernel 3.0.30][RCMixSensationICS][Sense 3.6/4.0][OC 1.7][07JUN][5.6/5.5] av IshouldntbeHere



    CM7/CM9/AOSP/AOKP

    - [Kernel]ICS,CM9/CM7(v004b1/v029)OC~1.73GHz/UV/True Dual Core/Power Savings[Apr-14]] av faux123

    - [KERNEL][JUN.24]Bricked-3.0-AOSP|3.0.36|v1.31|cmdline|Sweep2Wake|mpdecision|ba dass av show-p1984

    - 3.0.36-TAMCORE av TamCore
     
    Last edited: 24 jun 2012
  2. trx182

    trx182 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2011
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    En liten tråd om kernels.. alltid roligt. :) Tipsa gärna om hur vi kan förbättra OP, och har jag inte uppdaterat kärnorna som är listade så hojta gärna till i tråden.

    Diskussionen är fri!
     
  3. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Utmärkt initiativ.

    Mina egna erfarenheter

    - Jag har aldrig stött på något som "brickat" sin lur med en kärnflashning...

    - Jag wipar alltid cache samt dalvik-cache innan flashning

    - Om det bootloopar så har jag i princip alltid en kärna i reserv, om inte så flashar jga bara om romen jag kör så får man tebaks standardkärnan. Eller laddar jag ner en ny med PCn och öppnar en USB-anslutning via recovery, för över den nedladdade kärnan och flashar om..

    - Jag kör aldrig över 1.62 Ghz för det behövs för mycket "juice" over det.

    - En lur behöver oftast "stabilisera" sig nån minut med en ny kärna.

    - Jag kontrollerar min kärna med System Tuner Pro inkl att slå på båda kärnorna.

    - EDIT jag gör aldrig en Nandroid om jag bara ska flasha en kärna, däremot kollar jag alltid XDA-tråden (sista sidorna) om det är några trubbel.


    Det kommer nog en rad utmärkta kärnor den närmaste tiden....;)
     
    Last edited: 21 mar 2012
    trx182 gillar detta.
  4. trx182

    trx182 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2011
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Tack för svaret, mkt nyttigt som jag ska lägga in i op :) jag gör likadant, har bara läst om krockade telefoner, skrev det mest för att en varning aldrig är fel. ;)

    Läser man bara på ordentligt innan och har en backup-kärna tillhands så ordnar det sig alltid :)

    Sent from my HTC Sensation Z710e using Tapatalk
     
  5. vulfgar

    vulfgar Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    14 maj 2011
    Inlägg:
    1 564
    Mottagna gillanden:
    229
    Telefon:
    OP 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    OP 9
    ROM:
    stock med root
    Info:
    Launcher: Nova
    Håller med plun, utmärkt initiativ! :)
     
  6. trx182

    trx182 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2011
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

  7. trx182

    trx182 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2011
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Uppdaterade OP med TripNRaVeR's och chad.goodman's kernel. Har inte testat dom än, Trips vetifasen om jag vill testa :D 2.2 känns lite väl överdrivet. Om någon ändå vill göra det, och du fåt bootloop, kolla länken i OP efter hans kernal-post.

    Chads ska tydligen vara bra också!

    Uppdaterade även texten lite, tack plun för tipsen. :)
     
    Last edited: 22 mar 2012
  8. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Anthrax-kärnan är klart speciell.... ska testa...;)
     
  9. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Anthrax var det inget speciellt med..... Show-p öser på med Bricked 0.4.

    Testing !
     
  10. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Kört med Bricked 0.4 sedan igår och den funkar utmärkt samt ger de "vanliga" utmärkande benchmarking poängen för en prima Bricked...;) (smiska SGS2 är alltid kul)

    Ev något törstig med att slurpa i sig "Juice"....
     
  11. trx182

    trx182 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2011
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    0.5 är ute, stora förändringar. Flashade precis :)

    CoinInserted with my Sensation Z710e via Tapatalk 2
     
  12. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Jo nu börjar show-p bli "varm i kläderna"....:teeth:

    Ta det försiktigt :cool:....du märker när luren börjar gå varm...:P

    1.62Ghz ;)
     
  13. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    trx182 gillar detta.
  14. trx182

    trx182 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2011
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Tack för tipset. :) OP uppdaterad med 2 nya och 3 uppdaterade!

    Kör på Bricked v0.5 nu, går riktigt bra!
     
  15. perkarn

    perkarn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    235
    Mottagna gillanden:
    16
    Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    ice.net
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Kanske dags att klistra den här? Bra info och bra skrivit!
     
  16. plun

    plun Android Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2009
    Inlägg:
    5 631
    Mottagna gillanden:
    520

    MINA ENHETER

    Bytte till Anthrax igen.... mest på djävulskap.... jag älskar "rebeller" :teeth:

    chad skapar en "shitstorm" med sina byggen.....
     
  17. iNzanic

    iNzanic Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jan 2010
    Inlägg:
    103
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  18. trx182

    trx182 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2011
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Det var så först, det funkade heller inte till sense 4, men en fix finns här: http://android.modaco.com/topic/352703-21-03-tripnkernel-extrema-001-oc-22ghz/page__view__findpost__p__1921774
     
  19. trx182

    trx182 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2011
    Inlägg:
    298
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    OP uppdaterad, 4 nya versioner. För de som inte förstått det så gör jag datumtexten röd på de kernels som är uppdaterade.. ;)
     
  20. jinx

    jinx Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2011
    Inlägg:
    602
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    ingen som orkar gör en nandbackup på Bricked-3.0-Kernel|3.0.25|v0.5

    Har inte s-off utan enbart HtcDev unlock så kan bara flasha kernels via fastboot och i boot.img format