Swedroid Forum | Nordens största Android-community

Gå tillbaka   Swedroid Forum | Nordens största Android-community > Telefoner > Sony & Sony Ericsson > Xperia S > Xperia S - Allmänt

Svara
Share Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Oläst 2012-03-21, 22:28   #1 - (Permalink)
gurgel
Kid Droid

Reg.datum: mar 2010

Tack: 40
Tackad 2 ggr i 2 inlägg
Standard foto och filmning

jag har tittat en del på videoklipp på youtube som är filmat med xperia s, men alla klipp jag sett är väldigt ryckiga, blir all filming med telefonen så ryckig? finns det ingen stabilisator som på experia arc?
vad blir det för fil typ på videofilerna som man spelat in?

om man väljer att ta kort med 12mpx, blir korten då i 16:9 formatet eller blir dom 4:3?

på min arc så går det inte att ta 16:9 kort i 8mpx läget, man måste gå ner till 6mpx för att få 16:9 kort.

jag är mycket sugen på att beställa en xperia s, men oturligt nog så har jag 1 år kvar på bindningstiden(tele2) på min arc, jag skulle gärna hoppat på 349:- dealen isåfall.
gurgel är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-03-21, 22:42   #2 - (Permalink)
Nickr
Kid Droid

Nickrs avatar

Reg.datum: feb 2010

Telefon: Samsung Galaxy S III
ROM: Original
Tema: Original

Tack: 3
Tackad 8 ggr i 7 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av gurgel Visa inlägg

om man väljer att ta kort med 12mpx, blir korten då i 16:9 formatet eller blir dom 4:3?
Det blir 4:3. Varför vet jag dock inte.
Nickr är inte uppkopplad   Svara med citat
Följande medlem säger tack till Nickr för det här inlägget:
Oläst 2012-03-21, 23:17   #3 - (Permalink)
PiZZaMaN
Baby Droid

Reg.datum: jan 2012

Operatör: Tre
Telefon: HTC One X

Tablet: Google Nexus 7 (2013)

Tack: 13
Tackad 10 ggr i 7 inlägg
Standard

Har hittat dessa klipp med xperia s och tycker oxå det är ryckigt. så här skrev jag som kommentar efter testet av telefonen:
"Såg tyvärr inget test av video med och utan anti-skak. Anledningen till att jag är nyfiken är att jag såg 2 klipp där dom filmade med denna och man såg ingen skillnad på med eller utan förrutom att med så blev bilden märkbart suddigare.
http://www.youtube.com/watch?v=2AruxevztZ0
http://www.youtube.com/watch?v=VjEWz6Qu1Tg
"
...märkbart suddigare med antiskak på skulle jag vilja lägga till nu.
PiZZaMaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Följande medlem säger tack till PiZZaMaN för det här inlägget:
Oläst 2012-03-22, 01:40   #4 - (Permalink)
Inequality
Kid Droid

Reg.datum: apr 2010

Telefon: Sony Xperia S
ROM: Senaste Original

Tack: 3
Tackad 4 ggr i 4 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nickr Visa inlägg
Det blir 4:3. Varför vet jag dock inte.
Det blir 4:3 då detta är sensorns dimensioner. 16:9 versionen finns då det är en mycket vanlig storlek på många skärmar, inklusive telefonens. (Använder inte hela sensorn för att ta kortet, vilket resulterar i mindre "megapixlar" men samma bild-kvalisort på själva bilden, som 12mpx skulle varit.)
Inequality är inte uppkopplad   Svara med citat
Följande medlem säger tack till Inequality för det här inlägget:
Oläst 2012-03-22, 11:40   #5 - (Permalink)
Andresin
Youth Droid

Reg.datum: jun 2009

Operatör: Halebop
Telefon: LG G2
ROM: Stock

Launcher: Apex
Tablet: Nexus 7 3G
ROM: PA

Tack: 51
Tackad 33 ggr i 32 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av PiZZaMaN Visa inlägg
Har hittat dessa klipp med xperia s och tycker oxå det är ryckigt. så här skrev jag som kommentar efter testet av telefonen:
"Såg tyvärr inget test av video med och utan anti-skak. Anledningen till att jag är nyfiken är att jag såg 2 klipp där dom filmade med denna och man såg ingen skillnad på med eller utan förrutom att med så blev bilden märkbart suddigare.
http://www.youtube.com/watch?v=2AruxevztZ0
http://www.youtube.com/watch?v=VjEWz6Qu1Tg
"
...märkbart suddigare med antiskak på skulle jag vilja lägga till nu.
Hmm, jag tycker det var ryckigare med antiskak på. Det borde väl vara en logisk följd av digital antiskak också?
Andresin är inte uppkopplad   Svara med citat
Följande medlem säger tack till Andresin för det här inlägget:
Oläst 2012-03-22, 14:04   #6 - (Permalink)
nioh
Teen Droid

Reg.datum: sep 2010

Operatör: Tele2

Tack: 41
Tackad 87 ggr i 68 inlägg
Standard

Jo, den har ju så man kan välja antiskak på eller av i menyerna. Men jag tycker inte att det hjälper så mycket om man har funktionen på. Bättre med stadig hand.

Filformatet som blir på filmerna man spelar in är .mp4
Man kan välja att spela in i Full HD (1080p), HD (720p), VGA (640*480) eller för att skicka med MMS, vet inte storleken då, men säkert klart sämst.

Man kan också fota och filma med front-kameran i kameraappen, den har 1,3Mpix storlek både 16:9 och 4:3, den kan filma med HD (720p), VGA eller MMS.
Faktum är att den sensorn är rätt så ok, för att vara front-kamera är den till och med bra. Men man använder den inte när alternativet på baksidan är överlägset.
Swedroids test var inget skämt, 12Mpix ExmorR-sensorn är den bästa mobilkameran by far så här långt i Android-världen.
Jag testade själv den mot min kompaktkamera Casio Exilim 14.1Mpix, min Xperia Arc och min gamla trostjänare X10i.
Casion och Xperia S:en var i en liga för sej, där Casion vann men var bara ett litet snäpp bättre under bra ljusförhållanden. Det imponerade mej mycket, eftersom Casion inte är en dålig Kompakt-kamera.
Men när riktig blixt behövdes var det ingen match längre, för Casion har ju en riktig sådan. Däremot överraskade Xperia S:en med att ta bra makrobilder i dåligt ljus eftersom då var Casions blixt alldeles för stark medan Led-blixten i Xperia S:en levererade ett mycket mera humant ljus på nära avstånd.
Arcen var ju lite bättre än X10i med bra ljus, och mycket bättre när det blev sämre ljusförhållanden. Men måste säga att min gamla X10:a gjorde bra ifrån sig också. Det är orättvisst att behöva tävla mot Arc och Xperia S, när de båda nyare har ExmorR-tekniken. Arcen kan ju konkurrera med vilken Android som helst förutom Xperia S.

Summa summarum, hoppas Sony släpper en riktig blixt som man kan köpa till Xperia S:en, fyfan då blir den nära nog oslagbar i Mobilvärlden.
Hoppas också att kameratillverkarna låter sina kompaktkameror få både led-blixt/ lampa och riktig blixt.
nioh är inte uppkopplad   Svara med citat
Följande medlem säger tack till nioh för det här inlägget:
Oläst 2012-03-23, 00:00   #7 - (Permalink)
PiZZaMaN
Baby Droid

Reg.datum: jan 2012

Operatör: Tre
Telefon: HTC One X

Tablet: Google Nexus 7 (2013)

Tack: 13
Tackad 10 ggr i 7 inlägg
Standard

Tycker tillverkarna lyssnar dåligt på vad kunderna vill ha eller så är jag/vi dåliga på att tala om det och köper det värsta som finns vid tillfället.

Jag vill ha xeonblixt och lampa. gärna fmsändare. bra kamera. kamera knapp. minneskortplats man kommer åt från utsidan och android som os. Nokia N8 har väl allt utom Android =P

Hur svårt ska det vara. sätt ihop den tunnaste telefonen med den tunnaste kompaktkameran så har vi ett vinnande konsept och en telefon som är lagom tjock med plats för bra batteri, grym kamera.
PiZZaMaN är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-03-23, 23:14   #8 - (Permalink)
nioh
Teen Droid

Reg.datum: sep 2010

Operatör: Tele2

Tack: 41
Tackad 87 ggr i 68 inlägg
Standard

Ajustja, jag har lagt upp bilderna här om ni vill titta och jämför mitt lilla fototest.
https://www.bredbandsbolaget.se/port...e1332540702943

Skriver vilka bilder som tillhör vilken enhet här
Casio Exilim - CIMG0444, 0447 & 0449
Xperia S - DSC_0030, 0031, 0033, 0036 & 0037
Xperia Arc - DSC_302 och 303
Xperia X10i - DSC_1173 & 1177

Varning för köpsug när ni ser hur bra bilder Xperia S:en lyckas leverera, det är svårt att tro att en mobil tagit de bilderna.
nioh är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:41.

Serverdrift och kapacitet levereras från ipeer.

Design By: Miner Skinz.com