Swedroid Forum | Nordens största Android-community

Gå tillbaka   Swedroid Forum | Nordens största Android-community > Android - Allt om Android! > Allmänt > Mobiloperatörer

Svara
Share Ämnesverktyg Sök i det här ämnet Visningsalternativ
Oläst 2012-03-16, 18:26   #1 - (Permalink)
Pixeln
Youth Droid

Reg.datum: jan 2010

Operatör: Tre
Telefon: Samsung Galaxy S III
ROM: Stock

Tack: 95
Tackad 16 ggr i 13 inlägg
Standard Hur är täckning med 3 kontra Tele2

Hej

Imorgon bär det av att inköpa en telefon, men jag nu finns telefonen jag vill ha inte med tele2 utan med 3.

Saken är att jag tidigare haft 3 och då sög dom verkligen, tappade täckningen inne i centrala Göteborg. Därför blir man ju lite försiktig
när man ska binda sig för två år.

Ni som har 3 eller haft, hur är täckningen idag kontra för 2-3 år sedan?
Har dom kommit ikapp dom andra operatörerna?
Går det snacka i luren överallt?

Tack på förhand
Oläst 2012-03-16, 19:03   #2 - (Permalink)
cammen3
Android

cammen3s avatar

Reg.datum: jan 2011

Tablet: iPad Mini

Tack: 56
Tackad 460 ggr i 425 inlägg
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pixeln Visa inlägg
Hej

Imorgon bär det av att inköpa en telefon, men jag nu finns telefonen jag vill ha inte med tele2 utan med 3.

Saken är att jag tidigare haft 3 och då sög dom verkligen, tappade täckningen inne i centrala Göteborg. Därför blir man ju lite försiktig
när man ska binda sig för två år.

Ni som har 3 eller haft, hur är täckningen idag kontra för 2-3 år sedan?
Har dom kommit ikapp dom andra operatörerna?
Går det snacka i luren överallt?

Tack på förhand
3s täckning idag är typ obeskrivligt mycket bättre än vad den var för för 2-3 år sedan. Tycker att det relativt ofta är så att jag har flera pluppar med 3 medans kompisar med Tele2 inte ens har GSM-täckning. 3 har även längs västkusten byggt ut sitt nät i 900-bandet vilket ger avsevärt mycket bättre yttäckning samt inomhustäckning!

Tele2s 3G-täckning är mycket sämre än 3s - främst i stora städer! Tele2s GSM-täckning är relativt ointressant i stora städer tycker jag, men ska du norrut typ mer norrut än Gävle ska du nog satsa på Tele2 då deras GSM-nät täcker lite mer. Men nedanför Uppsala/Stockholm/Gävle är 3 enligt mig bäst - tidningen Mobil håller även med om det (http://www.mobil.se/nyheter/tre-och-...-1.491367.html)

Sedan 2010: Nokia 5800 Xpress Music -> Nokia X6-00 -> SE X10 Mini -> SE X10 Mini Pro -> Galaxy Ace -> Galaxy S -> Galaxy S2 -> HTC One X -> Galaxy S3 -> iPhone 4S
cammen3 är inte uppkopplad   Svara med citat
Följande medlem säger tack till cammen3 för det här inlägget:
Oläst 2012-03-16, 19:45   #3 - (Permalink)
jimpa77
Kid Droid

Reg.datum: apr 2011

Operatör: Tele2

ROM: Original

Tack: 7
Tackad 9 ggr i 9 inlägg
Standard

Yes,södra sverige=tre,norrland efter gävle= tele2 eller ännu bättre telia.Tre saknar ju tyvärr 2G..

Sent from my GT-I8150 using Tapatalk
jimpa77 är inte uppkopplad   Svara med citat
Följande medlem säger tack till jimpa77 för det här inlägget:
Oläst 2012-03-16, 20:50   #4 - (Permalink)
Pixeln
Youth Droid

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av cammen3 Visa inlägg
3s täckning idag är typ obeskrivligt mycket bättre än vad den var för för 2-3 år sedan. Tycker att det relativt ofta är så att jag har flera pluppar med 3 medans kompisar med Tele2 inte ens har GSM-täckning. 3 har även längs västkusten byggt ut sitt nät i 900-bandet vilket ger avsevärt mycket bättre yttäckning samt inomhustäckning!

Tele2s 3G-täckning är mycket sämre än 3s - främst i stora städer! Tele2s GSM-täckning är relativt ointressant i stora städer tycker jag, men ska du norrut typ mer norrut än Gävle ska du nog satsa på Tele2 då deras GSM-nät täcker lite mer. Men nedanför Uppsala/Stockholm/Gävle är 3 enligt mig bäst - tidningen Mobil håller även med om det (http://www.mobil.se/nyheter/tre-och-...-1.491367.html)
Tackar ödmjukast för det utförliga svaret. Låter ju toppen.
Rör mig mest i västsverige och en del söder om Sthlm så det ser ju ut som om jag kan leva med 3 i några år.
O så snackade han inte gojja på TPH heller. Det var ungefär som han sa att det var med 3:s täckning.
Oläst 2012-03-16, 21:25   #5 - (Permalink)
cammen3
Android

cammen3s avatar

Standard

Citat:
Tackar ödmjukast för det utförliga svaret. Låter ju toppen.
Rör mig mest i västsverige och en del söder om Sthlm så det ser ju ut som om jag kan leva med 3 i några år.
O så snackade han inte gojja på TPH heller. Det var ungefär som han sa att det var med 3:s täckning.
Du kan ju titta på 3s täckningskarta http://glu.tre.se/coverixwww/ - kryssa ur alla rutor utom den nedersta "3G röstsamtal och data upp till 10 Mbit/s, på många ställen upp till 16 Mbit/s" (limegrön) - för att se vart 3 har sitt nya 900-band som ger bättre inomhus täckning (samma band som GSM-nätet i stora delar av Sverige).

Som du även kan se på täckningskartan så har 3 i stora delar av sverige "3G data upp till 20 Mbit/s, på många ställen upp till 32 Mbit/s". Jämför det med Tele2s täckningskarta http://www.tele2.se/kundservice/tackningskarta.html, tänk då på att Tele2 har GSM-nät på sin täckningskarta - kryssa ur det så blir det många vita fläckar och prickar

Sedan 2010: Nokia 5800 Xpress Music -> Nokia X6-00 -> SE X10 Mini -> SE X10 Mini Pro -> Galaxy Ace -> Galaxy S -> Galaxy S2 -> HTC One X -> Galaxy S3 -> iPhone 4S
Följande medlem säger tack till cammen3 för det här inlägget:
Oläst 2012-03-16, 21:44   #6 - (Permalink)
minutz3
Kid Droid

Reg.datum: jul 2010

Operatör: Telenor
Telefon: Samsung Galaxy Note

Tack: 1
Tackad 4 ggr i 4 inlägg
Standard

Det bästa är ju att testa täckningen med ett kontantkort egentligen.
Om du har Tele2 idag vet du ju vad du har, så beställ eller fråga i en 3Butik eller dylikt om de kan ge dig ett kontantkort att testa med (förutsätter förstås att du har en telefon som klarar av 3G och inte är operatörslåst till annan operatör)
Oläst 2012-03-16, 21:45   #7 - (Permalink)
Pixeln
Youth Droid

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av cammen3 Visa inlägg
Du kan ju titta på 3s täckningskarta http://glu.tre.se/coverixwww/ - kryssa ur alla rutor utom den nedersta "3G röstsamtal och data upp till 10 Mbit/s, på många ställen upp till 16 Mbit/s" (limegrön) - för att se vart 3 har sitt nya 900-band som ger bättre inomhus täckning (samma band som GSM-nätet i stora delar av Sverige).

Som du även kan se på täckningskartan så har 3 i stora delar av sverige "3G data upp till 20 Mbit/s, på många ställen upp till 32 Mbit/s". Jämför det med Tele2s täckningskarta http://www.tele2.se/kundservice/tackningskarta.html, tänk då på att Tele2 har GSM-nät på sin täckningskarta - kryssa ur det så blir det många vita fläckar och prickar
Det har svängt till tre:s fördel, men man får nog ta täckningskartorna med en liten nypa salt. Men dom är nog sammstämmigt sockrade så jämnförelsen blir rättvis i alla fall.
Oläst 2012-03-16, 21:48   #8 - (Permalink)
cammen3
Android

cammen3s avatar

Standard

Citat:
Det har svängt till tre:s fördel, men man får nog ta täckningskartorna med en liten nypa salt. Men dom är nog sammstämmigt sockrade så jämnförelsen blir rättvis i alla fall.
Ja ja, täckningen skiljer sig lite från vad kartorna visar - dom går just att jämföra för att båda skiljer sig - och det ger en ett litet hum om hur bra täckningen är - för dom stämmer ju mer eller mindre

Oläst 2012-03-16, 21:49   #9 - (Permalink)
Pixeln
Youth Droid

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av minutz3 Visa inlägg
Det bästa är ju att testa täckningen med ett kontantkort egentligen.
Om du har Tele2 idag vet du ju vad du har, så beställ eller fråga i en 3Butik eller dylikt om de kan ge dig ett kontantkort att testa med (förutsätter förstås att du har en telefon som klarar av 3G och inte är operatörslåst till annan operatör)
Naturligtvis vore det det bästa, men i ärlighetens namn är jag för lat av mig för att göra det.
Får helt enkelt lite på att folk på forumet talar sanning och det har inte slagit fel förut.

Men som du säger, det vore det bästa att göra.
Oläst 2012-04-01, 13:15   #10 - (Permalink)
dattacine
Baby Droid

Reg.datum: dec 2009

Operatör: Telia
Telefon: HTC Hero
ROM: Original

Tack: 8
Tackad 2 ggr i 2 inlägg
Standard

Bor i Gbg och har haft en mobil med 3 senaste nästan 4 åren. Tycker täcknignen är klart sämre än både Telia och Telenor när det gäller samtal. Finns flera ställen (iofs inomhus) där jag har fått meddelandet "Endast nödsamtal" och det konsekvent vid flera tillfällen. Samma med några platser längs E6 ner mot Malmö där det man bara 50m från vägen inne på ett café inte kan ringa eller bli nådd öht. Det är fasen riktigt uselt och även deras service har varit allt annat än bra. Detta rörde en företagsmobil, men mitt intryck av detta är iaf att jag itne kommer välja Tre för mina privata abb.
dattacine är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-04-01, 16:47   #11 - (Permalink)
cammen3
Android

cammen3s avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dattacine Visa inlägg
Bor i Gbg och har haft en mobil med 3 senaste nästan 4 åren. Tycker täcknignen är klart sämre än både Telia och Telenor när det gäller samtal. Finns flera ställen (iofs inomhus) där jag har fått meddelandet "Endast nödsamtal" och det konsekvent vid flera tillfällen. Samma med några platser längs E6 ner mot Malmö där det man bara 50m från vägen inne på ett café inte kan ringa eller bli nådd öht. Det är fasen riktigt uselt och även deras service har varit allt annat än bra. Detta rörde en företagsmobil, men mitt intryck av detta är iaf att jag itne kommer välja Tre för mina privata abb.
Nu gällde ju inte denna tråd Telia eller Telenor utan 3 mot Tele2. Telia har bäst yttäckning, bäst av alla. Tele2 har sämre, och telenor kan jag inte uttala mig om. Men de har troligtvis sämre täckning än Telia och Tele2. 3 har bäst täckning enligt flera tester!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Oläst 2012-04-02, 08:05   #12 - (Permalink)
Niklase
Kid Droid

Reg.datum: sep 2010

Tack: 5
Tackad 6 ggr i 6 inlägg
Standard

Har tele2 och är också osäker på tre, skaffade abonnemang med de för ca 4 år sen och hatade verkligen skiten! otrevligaste o dryg kundtjänst och täckningen va inget vidare. Men läser numera mer possitivt om de så funderar på om man vågar chansa? Bor i Mellansverige Nyköping men är en del på landet ibland....
Niklase är inte uppkopplad   Svara med citat
Oläst 2012-04-02, 08:19   #13 - (Permalink)
cammen3
Android

cammen3s avatar

Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Niklase Visa inlägg
Har tele2 och är också osäker på tre, skaffade abonnemang med de för ca 4 år sen och hatade verkligen skiten! otrevligaste o dryg kundtjänst och täckningen va inget vidare. Men läser numera mer possitivt om de så funderar på om man vågar chansa? Bor i Mellansverige Nyköping men är en del på landet ibland....
Testa, du har 14-dagars ångerrätt om du köper i en 3Butik, tre.se eller 020-33 33 33 samt på återförsäljares hemsidor. Det har häbt extremt mycket med 3s nät dom senaste åren!

Du kan ju också köpa ett kontantkort i butik och testa..dock börjar det bli lite ont om tid innan deras erbjudande går ut, om det var der ni tänkte slå till på

Dom gånger jag varit i nyköpingstrakten har 3 varit bra! Täckning hela tiden!

Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

Oläst 2012-04-02, 09:04   #14 - (Permalink)
Pixeln
Youth Droid

Standard

Tjenis

Har nu haft 3 några veckor och jag måste säg att jag är klart positivt överraskad.
(Bor i Mölndal och rör mig i Gbg en hel del.)
Inga tok höga hastigheter varken ner eller upp, runt 3-8 Mb, men med Tele2 hade
jag 1,5 i snitt.
Klart mycket bättre täckning än med Tele2 och med det har batteritiden också blivit bättre.
Åkte en sväng till Jönköping och var i Tenhult (några mil utanför Jönköping) och där hade jag heller inga problem med täckningen eller på vägen dit. Något mindre hastighet i nerladdningen, men inget som störde.

Det var mina två cent så här långt.
Oläst 2012-04-02, 11:28   #15 - (Permalink)
Niklase
Kid Droid

Reg.datum: sep 2010

Tack: 5
Tackad 6 ggr i 6 inlägg
Standard

3-8 mbit låter bra. Har mest haft 6 mbit med tele2 på min iphone4. Jämförde med några kollegor igår o de låg drygt 1 mbit snabbare med deras 3 abb
Niklase är inte uppkopplad   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg Sök i det här ämnet
Sök i det här ämnet:

Avancerad sökning
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är

Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:15.

Serverdrift och kapacitet levereras från ipeer.

Design By: Miner Skinz.com