Locale NFC Plugin

Diskussion i 'Applikationer' startad av Mellon, 12 apr 2012.

  1. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    [​IMG]

    För alla er som har en telefon med NFC så tänkte jag tipsa om Locale NFC Plugin. Dess funktion tillåter dig att registrera olika NFC-tags till olika actions. T.ex. kan du ha en tag som du läser när du kommer till jobbet och telefonen kan då slå om till ljudlös, sätta igång blåtand osv. Eller så kan du i bilen läsa en tag där du sätter igång blåtand och startar Google Maps Navigation. Det är oftast bara fantasin som sätter gränser.

    Då appen är ett plugin fungerar den bara om du redan har Locale eller Tasker installerat på din Android-enhet.

    Vad som skiljer denna ifrån den populära appen NFC Task Launcher är att du behöver inte skriva till NFC-tagen vad det är som skall hända. Istället läser Locale NFC Plugin av den unika identifieraren som varje NFC-tag har och kopplar actions mot den.

    Detta innebär att du kan återanvända gamla NFC-tags som du har liggandes, t.ex. västtrafik-kort, sj-kort osv.

    [QR]play.google.com/store/apps/details?id=se.badaccess.locale.nfc[/QR]

    Har ni några frågor skall jag göra mitt bästa för att besvara dem :)
     
  2. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Changelog

    v 1.0.1
    • Lagt till support för NFC-tag typen ISO 15693.
    • Lagt till svenskt språkstöd.

    v 1.0.2
    • Lagt till support för alla typer utav NFC-taggar som Android kan hantera. (ISO/JIS 6319-4, ISO 14443-3B, ISO 14443-3A, ISO 14443-4)
    • Om NFC är in-aktiverat ber appen nu användaren att aktivera det i systeminställningar.
    • Den svarta rutan som kunde synas när man scannade en tag är nu borta.

    v 1.0.3
    • Lagt till support för Sony SmartTags.
    • Lagt till Tyskt språkstöd.
    • Fixat en bug där tomma NFC-taggar inte var läsbara på Gingerbread telefoner.
    • Konflikter med andra NFC-applikationer kan nu lösas genom att följa instruktionerna i denna Google+ posten.
    • Mindre ändringar på språket i applikationen.
     
    Last edited: 26 apr 2012
  3. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Nuvarande brister

    Här tänkte jag skriva om lite fel som för tillfället finns hos Locale NFC Plugin.

    Några av de saker som uppdagats är:

    1. (För HTC One X exikiveras profiler så fort de är skapade).
    Till slut så har jag fått tag på en HTC One X. Jag har försökt framkalla felet nämnt ovan men jag lyckas inte. Det kan vara så att jag misstolkade personen som hittade felet. Denna kan ha menat att felet uppstår om man aktiverar en profil genom att scanna en tag. Sedan disablear man profilen i Tasker. Om man inte scannar någon ny tag under tiden profilen är disabled så kommer profilen att aktiveras så fort den blir enabled i Tasker igen.

    Tror tyvärr inte detta är något som jag kan åtgärda, ty jag pluginet får ingen information ifrån Tasker om Tasker disablear eller enablear det. Men jag ska ta en funderare på det :)
     
    Last edited: 19 maj 2012
  4. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Ser schysst ut, definitivt nåt jag skulle använt om jag hade NFC. Har du skaffat nåt SD-kort med NFC till din lur eller hur har du fått den att lira?
     
  5. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Min info i profilen är lite gammal. Har skaffat en Galaxy Nexus utöver min SGSII :) Har tyvärr ingen mirakelkur för att få NFC att fungera i SGSII :(
     
  6. Borglin

    Borglin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Kan man genom denna appen tex göra ett kommando i en annan app? Exempeltvist jag som använder mig utav PcWakeUp som startar min dator när jag kopplas till samma WiFi vill istället använda en smarttag som går in i PcWakeUp och startar datorn där igenom istället.

    "Starta din dator med SmartTag!"
     
  7. alexm

    alexm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    1 028
    Mottagna gillanden:
    104

    MINA ENHETER

    Fungerar det med sl-kort med tanke på att det lär vara något sorts skrivskydd?
     
  8. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Den kan inte göra ett kommando i en annan app om det inte är så att denna app redan har implementerat stöd för Locale eller Tasker.

    Dock kan du åstadkomma det du vill, starta en dator när du scannar en tag, genom att använda följande program Locale+Locale NFC Plugin+Locale Wake On Lan Plug-in.

    Observera att NFC och Wake On Lan bara är plugins så de fungerar bara om du redan har Locale eller Tasker installerat på din telefon.

    Har förresten för mig att Tasker redan har stöd för Wake On Lan. Så om du redan har Tasker skulle du bara behöva Tasker+Locale NFC Plugin för att åstadkomma det du är ute efter.
     
    Borglin gillar detta.
  9. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Jag har inte testat med just sl-kort. Dock har jag testat med Göteborgs motsvarighet, västtrafik-kort. Även dessa är skrivskyddade och de fungerar.

    Även om en tag är skrivskyddad så kan man fortfarande läsa taggens ID. Det är detta ID som appen använder. Appen är gjord med detta i syfte. Att du skall kunna återanvända t.ex. sl-kort och västtrafik-kort istället för att köpa helt nya taggar.

    Kort svar: Ja det skall fungera.
     
  10. alexm

    alexm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    1 028
    Mottagna gillanden:
    104

    MINA ENHETER

    Då vet jag!
     
  11. Borglin

    Borglin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Strålande! Har varken Tasker eller Locale. Vilket är att föredra?
     
  12. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Jag kan försöka få tag på ett sl-kort (är det de som är blå och som det står access på?) så kan jag vara 100% säker på att de fungerar :) Så återkommer jag efter det.
     
  13. alexm

    alexm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    1 028
    Mottagna gillanden:
    104

    MINA ENHETER

    Dom finns i massa olika färger (men blått är vanligast?) och ja, det står access på. Testar mer än gärna när jag vet att det fungerar.
     
  14. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Tasker erbjuder betydligt större funktionalitet out-of-the-box. Dock tycker jag personligen att det har ett väldigt svårförståligt GUI. Så får mig är det svårt att använda. Men om du inte stör dig på ett krångligt GUI och kan tänka dig att spendera lite tid på att faktiskt lära dig hur appen fungerar kanske det är det bästa alternativet.

    Locale erbjuder mindre funktionalitet out-of-the-box. Men med hjälp av plugin's har jag lyckats göra allt det som jag vill med Locale. Locale har även ett enklare GUI som jag tycker är lättare att lära sig. Själva appen är även bättre designad för att passa in i resten av Androids utseende.

    Kort sagt så föredrar jag personligen Locale över Tasker, Locale är även lite billigare. Kan tillägga att jag har även testat Tasker.
     
    Last edited: 18 apr 2012
    Borglin gillar detta.
  15. Borglin

    Borglin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Mina SmartTags från Sony fungerar inte i Locale. WOL verkar inte hller fungerar fast att jag skrivit in rätt Mac-Adress
     
  16. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Är du ansluten till samma lokala nätverk som den dator du vill starta? Är Wake On Lan aktiverat i BIOS på denna datorn? Om svaret är ja på båda dessa frågor kan jag tyvärr inte hjälpa dig med WOL-problemet just nu. Du kan testa att kontakta utvecklaren för WOL-Pluginet för mer info.

    Angående dina SmartTags, kan du installera NFC Taginfo, appen är gratis, och ta en screenshot på det som står under "Tag Information..." och posta den bilden här i tråden?

    Så kan jag kolla om SmartTags använder någon NFC-standard som jag har missat.
     
  17. Borglin

    Borglin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Ja min dator är rätt inställd till WOL då jag kör det med en annan app som funkar bra.

    Här har du ett screenshot:
    [​IMG]
     
  18. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Verkligen udda att det inte fungerar. Jag har själv en MifareUltralight Tag som fungerar. Det är samma teknik som skall finnas i Sony's SmartTags.

    Men jag skall se om jag kan få tag på en Sony SmartTag så jag kan debugga det lite mer och se till att få det att fungera. Det kan dock ta ett antal dagar innan jag hinner med det och kan få ut en ny version.

    Jag skall även testa att få WOLen att fungera för mig själv. Kan vara smidigt att använda för att starta htpcn :)
     
    Last edited: 18 apr 2012
  19. Borglin

    Borglin Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Jag förstår mig inte på vad broadcast ip och port är för något under WOL-inställningarna. Dom är inställda på standard värden.

    Tack för att du tar dig tid att lösa mina problem förresten :-)!

    Skickat från min LT26i via Tapatalk 2
     
  20. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    broadcast-ip är den ipaddress som fungerar som broadcast för ditt lokalanätverk. Om man skickar ett paket till broadcast-ipet så kommer detta paket att skickas vidare till alla datorer som är kopplade till samma nätverk.

    Om din router har t.ex. ipet 192.168.1.1 så kommer broadcast-ipet vara 192.168.1.255. Standard porten för WOL-paket är 9 så du bör kunna låta denna vara inställd på 9.

    Hoppas du förstår mina kassa förklaringar. Annars är det bara att fråga igen så skall jag försöka svara på ett annat sätt. :P
     
    Borglin gillar detta.