Fråga: Frågor om kameran

Diskussion i 'Xperia S - Allmänt' startad av Emil_98, 29 mar 2012.

  1. XperiaS

    XperiaS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2012
    Inlägg:
    673
    Mottagna gillanden:
    49

    MINA ENHETER

    min kamera känns inte alls lika snabb längre som i början... förut kunde jag ta kort efter kort men nu så ställer den in sig hela tiden?
    märkte att mina kort blev Gula igår med!?
     
  2. widde

    widde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Om ni undrar vad för gråaktig yta bilderna har, ta en titt här;

    http://www.nordichardware.se/smartp...d-xperia-s-och-iphone-4s.html?start=2#content

    Vid jämförelsen med HTC One X och iPhone 4S så får xperia-telefonen bra mycket taskigare kontrast eller vad det nu är jämfört med de andra. Det är anmärkningsvärt mycket sämre anser jag.. Vad anser ni andra?
    Jag upplever att min xperia S ger ungefär samma typ av bilder som den i recensionen, d.v.s. gråaktig hinna över bilderna.. Riktigt trist.. :/
     
  3. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Klart mycket sämre bilder med XperiaS.. jag har samma problem speciellt i lite mörkare miljöer men i ljus så är den skarp.. vettefan vad dom lyckets med i testet.

    Kan det vara bakstycket!?
    https://swedroid.se/forum/showpost.php?p=962008&postcount=26
     
  4. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Detta problem med kontrasten borde ju Sony kunna justera med en programvaru-uppdatering.
    För ändrar man från Scan Auto till normal och ställer in lite själv i inställningarna för vitbalans blir bilderna avsevärt bättre, både kontrast och detaljrikedom blir bättre.

    Jag ändrade vitbalansen i min till molnigt eftersom det är molnigt ute, det är också väldigt likt nordic hardwares förhållanden i många av de bilderna de tog i testet.
     
  5. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Granskade bilderna lite noggrannare som Nordic Hardware tagit.
    Hade de ställt in lite manuella inställningar själva istället för att köra allt på Auto skulle bilden sett ut en helt annan.

    Bilden på sätena på pendeltåget exempelvis. Ser ju hemsk ut med Xperia S:en. Dels för den här grå hinnan över bilden och dels för det gulaktiga runt sätena. Men öppnar man bilden i full upplösning och zommar in kommer man att upptäcka att Xperia S:ens bild har bättre skärpa tack vare högre upplösning förståss.

    Och när jag själv ändrade vitbalansen och satte ISO100 i min Xperia S så blev resultatet mycket bättre.
    Så jag tror Scan Auto gör ett dåligt jobb helt enkelt på kontrast och ljussättning.
     
  6. tuxied

    tuxied Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 apr 2012
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag får inte fram nån iso inställning i xperia s när jag byter från scn auto till normal.

    använder ni nåt tredejpartsprogram?

    android version 2.3.7
    kernel 2.6.35.11-307005+
    version 6.0.A.3.67
     
  7. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Press the Menu Button.. så får du upp fler valmöjligheter!!
     
  8. widde

    widde Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    132
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag kör inte min kamera med någon form av auto..Har ställt in allt manuellt.. Hmm.. eventuellt inte på de första bilderna jag tog.. Ska granska vidare hur det blir.. Men kameran är inte helt hundra, men borde kunna justeras via firmware-uppdatering (eller bara kameramjukvaran kanske..)
     
  9. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Jo, testade också om jag kunde återskapa det gula med manuella inställningar. I ett vitt rum satte jag vitbalansen till molnigt och dagsljus, och då bilderna nästan knallgula. Så jag misstänker att programvaran för kameran behöver kalibreras för att åtgärda.
    Satte jag vitbalansen till lysrör blev det lite gult bara, satte jag vitbalansen till glödlampa så blev det inte alls gult.
     
  10. borstis

    borstis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Testat

    Jag har testat kameran en del också och kommit fram till ungefär samma slutsatser. Sonys inställningar, speciellt vad det gäller att blända av eller vad det heter är bedrövliga! Det verkar som att ljuset måste falla in lodrätt in kameran för att de ska bli bra. Jag har förbättrat det med vissa inställningar som ni andra men det kan ju vara så att linsen har fysiska begränsningar också. Svårt att tro det dock eftersom de tydligen levererar linserna till iphone 4s (som har betydligt bättre post processing) . Dessutom är autofokuset uppfuckat. Ibland krävs det en livstid till att få skärpa.

    Den här videon ger prov på både den grå hinnan och problemet med autofokus även om xperian kommer relativt billigt undan med "gråheten". Jag har fått bilder som är sjusärdeles sämre.
    http://www.youtube.com/watch?v=kxMj-SCbx9c

    Det är symptomatiskt för hela upplevelsen med luren. De har inte matchat hårdvan med mjukvaran utan nöjt sig med halvt genomarbetade lösnigar. Skäms SONY!:mad: Jag skulle köpt en gnote istället! (Har iofs inte provat)
     
  11. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Tror faktiskt att det är mjukvaran för kameran som behöver sig en uppfräschning, för mycket talar för att det är där felen sitter.
    Tre saker särskilt talar för det.
    *Skärpan, även fast bilderna blir gråskimrande och gulaktiga i tonen så finns skärpan där, och mycket detaljer. När jag jämförde bilderna i Nordic Hardwares test så syntes det att Xperia S:en fått med mera detaljer i sina bilder när man zoomade in på bilderna. Men vid första anblicken av hela fotot ser det ju tvärtom ut.
    Titta noga och zooma in på bilden på pendeltågs-sätena så ser ni vad jag menar, där kan man se att de små motiven av hus, bil, båt medmera på själva sätena har sömmar i Xperia S:ens bild, och ränderna i tyget, det framkommer inte på samma sätt från iphonen och HTC one X. Men när man bara öppnar den bilden så ser den ju väldigt mycket sämre ut för att den är både gråskimrande och väldigt gulaktig.
    *Genom att stänga av Auto Scan och mikla med inställningarna kunde jag både få bort gråskimmer och gulhet och även återskapa problemen och till och med förvärra dem.
    *iPhone 4S i Nordic Hardwares test har ju också ExmorR-sensorn, och i testet syns inget gråskimmer eller gulhet såsom Xperia S:en visade.

    Om ni läser detta Sony så ber jag om en fix!
     
    Last edited: 13 apr 2012
  12. borstis

    borstis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jo jag har zoomat in kollat. Även om xperian kanske har mer detaljer så är det ju så att objekten är lite större i dess bild eftersom den har mindre "feld of view". Just saying.
    Tittar man på bananerna t.ex så är detaljerna helt utsmetade i iphone 4s.
    Man kan ju diskutera vad som är en bra bild. Är det en bild som visar vad som finns eller en bild som är estetiskt mer tilltalande? Det bästa vore kombination av detaljer och lite hypade färger kanske. Jag kommer inte lägga in mina bilder i photoshop och fixa. Bilderna ska bli bra direkt! Ros till apple där. Ristill Sony.

    Det här är fan viktigt hur nördigt det än kan verka. Bilderna har man kvar för alltid men telefonen slänger man ju åt helvete efter ett par år. Därför är bilderna viktigare än byggkvaliteten för mig. FIXA SONY:mad:o_O:teeth:<3
     
  13. borstis

    borstis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Kanske kunde man be om HDR också?
     
  14. Galaxy

    Galaxy Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 aug 2009
    Inlägg:
    1 778
    Mottagna gillanden:
    120

    MINA ENHETER

    Jag håller med.. man ska inte behöva manipulera bilder i efterhand... de ska bli bra från början. Sen är Auto-läget helt värdelöst på XperiaS IMO, i mörkare miljöer måste jag tillägga.. i dagsljus är det inga problem (underbara bilder) men så fort man är inomhus etc så är det en annan sak.. då måste man ha manuella inställningar.

    Sony borde lägga in möjligheter till genvägar för förinställda inställningar (ljus, ISO etc..) så när man trycker på det så får man exakt det förinställda inställningar man lagt in, så man slipper trycka trycka för att få som man vill. Nåt som skulle göra kamera användningen smidigare.
     
  15. borstis

    borstis Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 apr 2012
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Efter att ha kikat lite mer så måste det vara så att xperian i Nordic hardwares test har nåt skit på linsen. Har själv fått det nån gång. Det kan bli kass ibland med xperian pga inställningarna men inte SÅ kass.

    Sen måste jag ju ge xps props för att den aldrig laggar!
     
  16. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Word, just därför ber jag Sony återigen om en fix! För jag tror verkligen att de kan förbättra resultatet avsevärt med en mjukvaruuppdatering.

    Jo, men det räcker inte som förklaring att HTC One X och iPhonen har lite större FOW. Att Xperia S:en har 12Mpix spelar in och det bevisar för mig att Xperia S:ens optik inte är sämre än de andra två, för vore optiken sämre skulle detaljer falla bort trots mera megapixel.

    Och så vill jag påpeka att Nordic Hardware är rättvisa i sin bedömning eftersom bilderna från Xperia S:en verkligen blir sämre tack vare både gråskimmer och gulaktighet.
     
    Last edited: 14 apr 2012
  17. Anders1

    Anders1 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    73
    Mottagna gillanden:
    14

    MINA ENHETER

    Går det att ställa in kameran så den alltid använder ISO100 eller ISO200 t ex? Ställer jag in det nu ändras det tillbaka till ISO Auto efter varje taget foto...
     
  18. Emmfa

    Emmfa Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 apr 2012
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag skulle oxå vilja veta hur/om man kan spara de manuella kamerainställningarna man gör! Nån som vet? :)
     
  19. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    De va märkligt, för mej behålls iso-inställningarna. De ändras inte till ISO Auto efter varje taget foto.
    Jag har fotoläge normal och motiv avstängt om det kan hjälpa?
     
  20. vetten

    vetten Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Arcen tar bättre kort än sxs i dagsläget. De flesta som har en mobbe kör stock o fotar via kameran som den kom i kartongen. Så en liten uppdatering behövs.